Уважаеми автори, читатели, колеги,
С повечето от Вас се познаваме, а с някои сме работили заедно.Днес бих искал да се обърна към Вас в качеството си на главен редактор на научно списание „Математика и информатика“, списвано и отпечатвано от Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“. Стремежът на Редакционната колегия е списанието да бъде форум за научно знание, за критично обсъждане и разпространяване на нови идеи, за среща на енергията, фантазията и съзидателността на новото дигитално поколение с житейския опит, знанията и мъдростта на аналоговото поколение. Форум не за противопоставяне, а за съвместна работа и действие, от което да спечели развитието на науката, образованието и общество, като цяло. Математиката, информатиката и информационните технологии днес са съществен фактор за ускоряване на общественото развитие. Възможностите им обаче далеч не са изчерпани. Надявам се, с ваша помощ и съпричастност списанието през 2021 г. да допринесе още повече както за развитието на тези науки, така и за разширяване на приложенията им във всички сфери на обществения живот.
Чл.-кор. проф. Николай Николов, д.м.н.
Главен редактор на сп. „Математика и информатика“
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ
Подбор и участие на отбора на България в XXIV младежка балканиада по математика 2020
Резюме. Статията съдържа преглед на селекцията и тренировката на отбора на България за Младежката балканска олимпиада по математика 2020, както и на самата нея и представянето на отбора, завоювал първо място там. Включените тук материали могат да са от полза за школите за подготовка за математически състезания VII – IX клас.
Ключови думи: математически състезания; Mладежка балканска олимпиада по математика; гимназиален етап
Ивайло Кортезов
Институт по математика и информатика – БАН
Седемнадесета Жаутиковска олимпиада по математика, информатика и физика, Алмати, 7 – 12 януари 2021
Резюме. Статията съдържа обзор на състезателните теми по математика от
двата дни на 17-тата Международна Жаутиковска олимпиада с виртуален
домакин Казахстан и българското участие в нея. Включени са условията
на задачите и решенията на първите трима автори на статията, в някои
случаи с повече от един подход за дадена задача.
Ключови думи: Математически състезания за гимназисти; ученически решения
Диян Димитров, Светлин Лалов, Стефан Хаджистойков
Елена Киселова
Софийска математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ – София
Онлайн състезание „VIVA математика с компютър“
Резюме. Описани са характерните особености на онлайн състезанието „VIVA математика с компютър“, организирано от Институтa по математика и информатика на Българската академия на науките, Съюзa на математиците в България и телекомуникационната компания VIVACOM. Направена е класификация на задачите според вида на отговорите им. Обсъдени са предоставяните към някои от задачите помощни файлове на GeoGebra, които са средство за едновременното развитие на дигиталната и математическата компетентност на учениците. Представен е анализ на резултатите от състезанието, проведено на 25 април 2020 година.
Ключови думи: онлайн състезание; дигитална компетентност; математическа компетентност; Covid-19; GeoGebra; PISA
1)Петър Кендеров, 2)Тони Чехларова, 2)Георги Гачев
1)Българска академия на науките
2)Институт по математика и информатика – БАН
Готови ли са съвременните обучаеми за иновативни форми на обучение?
Резюме. Интегрирането на съвременните технологии в учебния процес е неразделна част от стратегиите на учебните заведения за осъществяване на ефективно обучение. Чрез тях учебното съдържание и дейности се обогатяват и реализират бързо и лесно с активното участие на обучаемите. Същевременно технологиите са предпоставка за реализирането на нови, адекватни на потребностите и очакванията на обучаемите, иновативни форми на обучение. За преподавателите ползите от прилагането на дигиталните технологиите в учебния процес и приносът им към повишаване качеството на обучение са неоспорими. За съвременното поколение обучаеми технологиите са неизменна част от ежедневието им и е естествено те да ги използват и докато учат. Но доколко дигиталните обучаеми са готови за реализирането на нови форми на обучение, базиращи се на технологичните иновации, е въпрос от съществено значение.
Целта на статията е да представи анализ на резултатите от изследване, отразяващо отношението на обучаемите към приложението на различни иновативни форми на обучение в учебния процес.
Ключови думи: иновативни форми на обучение; технологично поддържани иновации; дигитални обучаеми
Габриела Кирякова, Надежда Ангелова
Тракийски университет – Стара Загора
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
Електронни ресурси за онлайн обучение по математика в началните класове – същност, видове, качество
Резюме. Тази статия представя теоретично проучване на електронните ресурси, предвидени за обучение по математика в началните класове, включително в онлайн обучението, повсеместно наложило се в резултат на пандемията COVID-19. В литературата се разглеждат различни аспекти и форми на приложение на е-ресурсите в обучението по математика, но въпросът за качеството им е значително по-слабо проучван. За основно тяхно предимство се определя възможността им за динамично онагледяване на математическото учебно съдържание, но тази възможност би могла да се реализира единствено при спазване на принципите за мултимедийност и изискванията за достъпност, ергономичност и визуален дизайн. Затова в статията са изведени параметрите за качество на е-ресурсите за обучение по математика в началните класове и са предложени конкретни критерии и изисквания към тях. Резултатите от проучването могат да послужат като база за бъдещи изследвания и като насоки и инструмент за измерване на качеството на е-ресурсите, които началните учители подбират или създават за онлайн обучение по математика.
Ключови думи: електронни ресурси за обучение; онлайн обучение; математика в началните класове
Любка Алексиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО
The Problem of Ensuring the Information Security of Children and
Adolescents in the Context of Educational Internet Projects Implementation
Abstract. The continuous development of technologies on the Internet leads to new threats that can harm the physical and mental health of children and adolescents and their personal safety. The article analyses the importance of creating a culture of information security for children and adolescents, which is necessary to neutralize the negative consequences of Internet threats, highlights the main problems in ensuring the security and development of children in the information space. The article describes the results of the study of Internet projects directed at creating a culture of information security of children and adolescents, as well as projects aimed at ensuring their information security on the Internet. It has been shown that sufficient attention to the problem of creating a culture of information security for children and adolescents has already been paid at the State level and the relevance of solving the problem of developing and implementing educational programs that provide systematic study of the foundations of information security for students has been justified.
Keywords: information security; cyber threats; Internet projects; child safety on Internet; educational environment
1)Alexander Fedosov, 2)Anastasia Karnaukhova
1)Russian State Social University – Moscow (Russia)
2)Moscow State University of Food Production – Moscow (Russia)
Дидактически модел за съставяне на система от задачи на базата на технологичния подход
Резюме. В статията се разглежда модел на дидактическа технология за генериране на система от задачи. При конкретизиране на технологията са съблюдавани етапите на усвояване на знанията, етапите на проектиране на системата, описани в литературата, които частично са допълнени. Описани са структурата и компонентите на конкретна технология за съставяне на система от задачи за формиране на умения у учениците да решават ирационални уравнения с един радикал. Предложена е конкретна система от задачи.
Ключови думи: дидактическа система от задачи; дидактическа технология; ирационални уравнения с един радикал
1) Слави Кадиев, 2) Юлия Нинова
1) Национална гимназия за древни езици и култури
„Св. Константин Кирил Философ“
2) Софийски университет „Св. Климент Охридски“
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ
Конкурсни задачи брой 1/2021