INNOVATION IN EDUCATION / ИНОВАЦИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Приобщаващо образование – интерпретации и разбирания
[Inclusive Education – Interpretations and Understandings]
/ Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova – стр. 743
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Изследователски подход към технологията на интердисциплинарното обучение
[Research Approach to the Technology of Interdisciplinary Training]
/ Румяна Неминска / Rumyana Neminska – стр. 753
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Eвропейската кредитна система в професионалното образование и обучение като инструмент за насърчаване на ученето през целия живот
[The European Credit System for Vocational Education and Training as a Tool for Promotion of the Lifelong Learning]
/ Силвия Цветанска / Silvia Tsvetanska – стр. 765
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Позитивна учебна среда
[Positive Learning Environment]
/ Валентина Шарланова / Valentina Sharlanova – стр. 775
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Development of Entrepreneurial Competences in Primary School System in the Republic of Croatia, with a Focus on Competences for Social Entrepreneurship
/ Kristina Lauš, Siniša Opić – стр. 785
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Qualitative Evaluation for the Reasons of Foreign Language Learning
/ Handan Köksal – стр. 794
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Senior Citizens’ Existential Needs and Education for the Meaning of Life
/ Joanna Łukasik, Norbert Pikuła, Katarzyna Jagielska – стр. 805
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Зрително възприемане на устната реч и четенето – две визуални системи в комуникацията на глухи деца
[Speechreading and Reading – Two Visual Systems in Communication in Deaf Children]
/ Дияна Георгиева / Diyana Georgieva – стр. 817
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Формиране у студентите по „Социална педагогика“ на компетенции за изграждане на мрежи за социалнопедагогическа подкрепа
[Forming Competencies for Building Social Support Networks in Social Pedagogy Students]
/ Цвета Делчева / Tsveta Delcheva – стр. 827
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проучване нагласите на студенти педагози към приобщаващото образование като неизменна част от правото на образование
[Studying Attitudes of Students Pedagogues towards Inclusive Education as an Integral Part of the Right to Education]
/ Ваня Петрова, Генчо Вълчев / Vanya Petrova, Gencho Valchev – стр. 836
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ролята на заниманията по изобразително изкуство като форма на превенция на отпадането от училище
[The Role of Art Activities as a Form of School Dropout Prevention]
/ Ани Златева, Катя Тинева-Гюрковска, Петър Петров / Ani Zlateva, Katya Tineva-Giurkovska, Petаr Petrov – стр. 847
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Обърната класна стая (Flipped classroom) – същност, развитие и дизайн
[Flipped Classroom – Eessence, Development and Design]
/ Стоянка Георгиева-Лазарова / Stoyanka Georgieva-Lazarova – стр. 859
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Flipped Classroom Experience In A Higher Education Context
/ Szilvia Simándi – стр. 866
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ – ИНТЕРПРЕТАЦИИ И РАЗБИРАНИЯ
Сийка Чавдарова-Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Приобщаващото образование е една от модерните тенденции в световната, европейската и българската образователна политика и практика. Независимо от сходствата в дефинициите за него, налице е разнообразие от интерпретации и разбирания. Такова разнообразие обогатява концепцията, но понякога затруднява неговата реализация на ниво училищна практика. Има и несъответствия между нивата на образователната политика и академични интерпретации. Не е лесно да работиш като учител в такава динамика на интерпретации и разбирания за приобщаващото образование. Днес е голямо предизвикателство пред обучението на учители в България как да се представи приобщаващото образование пред учителите методологически и практически – в разнообразието от неговите аспекти за едно ограничено време.
Keywords: inclusive education; educational policy; academic conceptions; teacher training
INCLUSIVE EDUCATION – INTERPRETATIONS AND UNDERSTANDINGS
Abstract. Inclusive education is one of the modern tendencies in the contemporary world, European and Bulgarian educational policy and practice. Regardless of the similarities in its definitions, there is a variety of interpretations and understandings. Such variety enriches the conception, but sometimes it makes difficult its realization on the level of the school practice. There are discrepancies also between the levels of the educational policy and academic interpretations. It is not easy to work as a teacher in such dynamic of interpretations and understandings about the inclusive education. Now, this is a big challenge for the teacher training in Bulgaria how to present the inclusive education to the teachers in a methodological and practical way – with the variety of its aspects in a limited time.
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc
Faculty of education
University of Sofia
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПОДХОД КЪМ ТЕХНОЛОГИЯТА НА ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНОТО ОБУЧЕНИЕ
Румяна Неминска
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. В статията се разглежда проблемът за технологичната структура на интердисциплинарното обучение в академична среда. Интердисциплинарното обучение се разглежда в две основни, симбиозно свързани конструкции. Първата разглежда изследователския подход в академичното преподаване и учене. Втората разглежда технологичната структура на интердисциплинарното обучение: обучение, базирано на проекти; учене, ориентирано към проблеми, и академично обучение чрез казуси. Изследователският подход, приложен към технологията на интердисциплинарното обучение, разкрива две паралелни възможности да се обмисли връзката между моделирането и симулацията в академичното обучение.
Keywords: interdisciplinary training; research approach; educational technology
RESEARCH APPROACH TO THE TECHNOLOGY OF INTERDISCIPLINARY TRAINING
Abstract. The main topic of the article is the problem of the technological structure of interdisciplinary learning in an academic environment. The research
approach is considered as the main approach in this technology Interdisciplinary training is considered in two basic, symbiotically related constructs. The first consort examines the research approach in academic teaching and learning – essence, characteristics, application, and benefits. The second construct examines the technological structure of interdisciplinary learning through the multiplication of project-based, problem-oriented learning and academic learning, and case studies. The content structures of the technological levels are considered. The research approach applied to the technology of interdisciplinary learning reveals two parallel possibilities to consider the modeling – simulation relationship in academic teaching. Developing a technological environment for the development of interdisciplinary pedagogical skills and qualities in the students.
Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
Thrakya University
ЕВРОПЕЙСКАТА КРЕДИТНА СИСТЕМА В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА УЧЕНЕТО ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Силвия Цветанска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Докладът представя възможности за приложение на Европейската система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение (ECVET) в контекста на ученето през целия живот. Изясняват се същността, възникването и развитието на ECVET като инициатива в рамките на Европейския съюз, която повлиява съвременните измерения на професионалното образование както на ученици, така и на възрастни обучаеми. Специално внимание е отделено на проблема за продължаващото професионално обучение, като проява на неформално учене, насочено към усъвършенстване на професионалната компетентност на работещите и осигуряване на успешна реализация на пазара на труда. Коментира се опитът в България от приложението на ECVET и възможностите за разширяване на взаимодействието между средното и висшето образование при професионалната подготовка на специалистите.
Keywords: continuing vocational training; ECVET; nonformal learning; Europe 2020 strategy
THE EUROPEAN CREDIT SYSTEM FOR VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING AS A TOOL FOR PROMOTION OF THE LIFELONG LEARNING
Abstract. The paper presents the opportunities for the implementation of the European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET), in the context of the Lifelong Learning Process. There it is clarified the nature, the origin and the development of ECVET as an initiative within the European Union, that influences the contemporary dimensions of the vocational education, both for school-students and adult learners. A particular attention is paid to the problem of continuing vocational training as a form of the non-formal learning, targeted at improving to improve the professional competency of the employees and the provision of conditions for successful realization on the labor market.
Dr. Silvia Tsvetanska, Assoc. Prof.
National ECVET expert – HRDC
Faculty of Education
Sofia University
Валентина Шарланова
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Актуалните проблеми в образованието, като агресията в училище, отпадането от училище, ниската мотивация и ниските учебни постижения, развитието на ключови компетенции, се свързват с особеностите на учебната среда. Една от възможностите за справяне с тях е изграждането на позитивна образователна среда. В статията се обсъждат съвременни схващания за учебната среда, позитивната учебна среда, ефективната учебна среда. Очертани са някои възможности за изграждане на позитивна учебна среда чрез окуражаване в условията на личностно ориентиран образователен процес.
Keywords: learning environment; positive learning environment; effective
POSITIVE LEARNING ENVIRONMENT
Abstract. The current problems in education, such as school aggression, dropout, low motivation and low learning achievements, development of key competencies, are connected with features of the learning environment. One of the ways to deal with them is to build a positive learning environment. The article discusses contemporary ideas about the learning environment, the positive learning environment, the effective learning environment. Some opportunities have been outlined to build a positive learning environment through encouragement in a personalized educational process.
Dr. Valentina Sharlanova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCES IN PRIMARY SCHOOL SYSTEM IN THE REPUBLIC OF CROATIA, WITH A FOCUS ON COMPETENCES FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP
Kristina Lauš, Siniša Opić
University of Zagreb
Abstract. In order for education system objectives to have a positive impact on the economic prosperity of the country, but also with the aim of developing a “culture of self-reliance”, entrepreneurial competence is one of eight key competences whose development is recommended by the European Union. This paper analyzes to what extent the learning outcomes defined by the Croatian national curriculum encourage the development of entrepreneurial competence in elementary education in Croatia and to what extent is this contributed by the Primary School Curriculum. The focus is also on promoting development of competences for social entrepreneurship, a business model that is not only aimed at gaining profit, but also an active contribution
to well-being and sustainability of the local community. First part of the paper defines the area of competence and social entrepreneurship. The central part of the paper consists of an analysis of the National Curriculum Framework and a review of the Primary School Curriculum and the competence of teachers and professors. The paper also analyses curricular documents with the current Comprehensive Curricular Reform. In the final part, recommendations are given to improve the existing model for development of entrepreneurial competences. The analysis showed that necessity for developing entrepreneurial competence is recognized at the national level, but the incentive is primarily expressed at a declarative level and requires a systematic upgrade of the existing curriculum, and in particular the education of teachers and professors. There is an opportunity to upgrade it within the current proposal of Comprehensive Curricular Reform.
Keywords: entrepreneurial competences; social entrepreneurship; key competences; Curriculum
Ms. Kristina Lauš
Social Impact Agency Brodoto
Dr. Siniša Opić, Assoc. Prof.
Faculty of Teacher Education
University of Zagreb
QUALITATIVE EVALUATION FOR THE REASONS OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING
Handan Köksal
Trakya University – Edirne
Abstract. The process of learning a foreign language is considered in the scope of lifelong learning. The motivation of learning a foreign language is one of the factors affecting this process. Before learning a foreign language, determining the justifications of learning this language is considered as important within the context of “autonomous learning” via metadiscourse. The needs analysis is a contemporary approach at the stage of foreign language learning. The aim of this study is to find out the needs of the people who learn foreign language. Seeking answer for the meaning of what the motivation of foreign language learning, the types of motivation, the causes of motivation. The sample group (n=51) of the study consist of the students in state high schools who learned German as a second foreign language after learning English, private high school students and freshman students registered in the department of German language teaching (2016-2017). Data are obtained via a standardized scale consisting of 6 open-ended questions and 1 Y/N question created by the researcher herself. Obtained data are interpreted by a descriptive analysis which is one of the qualitative research methods. The main emphasis was on the frequency in content analysis and analyzed data. It is found that the factors affecting to motivate learning German are; lecturer/teacher, economic reasons, travelling, necessity and culture. Through this process, the data were analyzed in accordance with the autonomous learning approach in foreign language learning.
Keywords: autonomous learning; motivation; German as a foreign language
Dr. Handan Köksal, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakya University
SENIOR CITIZENS’ EXISTENTIAL NEEDS AND EDUCATION FOR THE MEANING OF LIFE
Joanna Łukasik, Norbert Pikuła,
Katarzyna Jagielska
Pedagogical University of Krakow
Abstract. A contemporary man is embroiled in perpetual change. Living in the world in which it is more and more difficult to find permanence and constancy frequently evokes anxiety and confusion about the world and one’s own life. It is hard to find lasting values and set long- and short-term goals, which is connected with the fact that people stop perceiving their life and activity as a value, as something with the meaning and sense. They stop thinking about what is significant and meaningful and about their direction – apart from material goods, which gain in importance. However, possessing things does not make people happy because they lack the ‚essence’ necessary for achieving the climax of humanity, the meaning of life which is focoused an individual’s activity and essential attribute of his full developement. Meaning of life is made present not only in action but also in relationships with other people, God and oneself. It is very important to consider the role of meaning of life in education to old age. Education concerning meaning of life may help people function better in their everyday life, act more effectively and meet their needs. In this paper, it was presented the research about existential needs of 200 elderly people with using some standardized questionnaire “Unmet psychosocial and spiritual needs of elderly”. The final conclusions indicate the value of the religious, spiritual and social needs of the respondents.
Keywords: reflexivity; the meaning of life; education for the meaning of life
Prof. Joanna Łukasik, DSc
Prof. Norbert Pikuła, DSc
Dr. Katarzyna Jagielska
Pedagogical University of Krakow
ЗРИТЕЛНО ВЪЗПРИЕМАНЕ НА УСТНАТА РЕЧ И ЧЕТЕНЕТО – ДВЕ ВИЗУАЛНИ СИСТЕМИ В КОМУНИКАЦИЯТА НА ГЛУХИ ДЕЦА
Дияна Георгиева
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. В статията се разглежда връзката между две системи в комуникацията при глухи деца – зрително възприемане на устната реч и четене, при които декодирането на вербалния сигнал се осъществява чрез визуалния сетивен канал. С цел търсене на корелации между двата процеса бяха изследвани 40 деца с нарушен слух. Резултатите от това проучване показват, че има значителна връзка между капацитета за зрително възприемане на устната реч и четивните умения.
Keywords: speechreading; reading; decoding; children with deafness
SPEECHREADING AND READING – TWO VISUAL SYSTEMS IN COMMUNICATION IN DEAF CHILDREN
Abstract. In this article are viewed the relationship between two systems in communication in deaf children – speechreading and reading in which decoding of a verbal signal is performed through the visual sensory channel. To find correlations between two processes, 40 children with impaired hearing were tested. The results of this study indicated that there is a significant relationship between speechreading and reading skills.
Dr. Diyana Georgieva, Assist. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
ФОРМИРАНЕ У СТУДЕНТИТЕ ПО „СОЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА“ НА КОМПЕТЕНЦИИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА МРЕЖИ ЗА СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА
Цвета Делчева
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Една от функциите на социалния работник е да подпомага взаимодействието между клиента и неговата социална среда. Ефективната социална работа се осъществява във взаимодействие с различни социални, здравни, образователни институции, граждански организации и общности, с местните власти, т.е. работи се в партньорство. В нормативни и административни актове се въвеждат изисквания за изграждане на междуинституционални екипи предимно за решаването на проблеми в социалната сфера. В материала се представят резултати от изпълнението на практическа задача за проучване на варианти на мрежи за социална подкрепа по учебната дисциплина Основи и методи на социалната работа от студенти по специалността Социална педагогика в Тракийския университет – Стара Загора. Анализират се уменията на бъдещите социални педагози да идентифицират и изграждат подкрепяща среда, като се ръководят от институционалните ресурси на региона и приоритетните области на социална работа с клиента.
Keywords: social support networks; networking competency
FORMING COMPETENCIES FOR BUILDING SOCIAL SUPPORT NETWORKS IN SOCIAL PEDAGOGY STUDENTS
Abstract. One of the functions of the social worker is to aid the interaction between the client and the client’s social environment. Efficient social work is carried out in collaboration with different social, healthcare, and educational institutions, civic organizations, and communities, local authorities, i.e. in partnerships. Normative and administrative deeds introduce the requirements for the formation of inter-institutional teams, mostly aimed at solving problems in the social sphere. The material presents the results from the implementation of a practical exercise for a research on the different types of social support networks, done under the Basics and methods of social work subject, by Social pedagogy students from the Trakia University of Stara Zagora. It analyzes the skills of future social pedagogues in identifying and developing a supportive environment, based on the institutional resources of the region and the priority fields of social work for the client.
Dr. Tsveta Delcheva, Assist. Рrof.
Faculty of Education
Trakia University
ПРОУЧВАНЕ НАГЛАСИТЕ НА СТУДЕНТИ ПЕДАГОЗИ КЪМ ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ КАТО НЕИЗМЕННА ЧАСТ ОТ ПРАВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕ
Ваня Петрова, Генчо Вълчев
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Настоящото изследване има за цел да се установят нагласите и готовността за активно включване в процеса на приобщаващо образование при бъдеща професионална реализация на студенти от ОКС „Бакалавър“ и ОКС „Магистър“ от различни специалности в Педагогическия факултет на Тракийския университет – Стара Загора. Основен метод на проучването е анкетирането. Разработената анкета проучва както теоретичната ориентираност в проблема, така и практическата готовност на студентите да участват в процеса. Целта на изследването е свързана и с намерението да се установят съществуващи дефицити и те да се преодолеят чрез актуализиране на учебни планове, учебни програми и практики в процеса на обучението на студентите.
Keywords: inclusive education; process of student education; updating curricula; learning practices
STUDYING ATTITUDES OF STUDENTS PEDAGOGUES TOWARDS INCLUSIVE EDUCATION AS AN INTEGRAL PART OF THE RIGHT TO EDUCATION
Abstract. This study aims to establish the attitudes and readiness to active involvement in the process of inclusive education in the future professional realization of students from the Bachelor’s degree and Master’s degree from various specialties at the Faculty of Pedagogy, Thracian University, Stara Zagora. The main survey method is interviewing. The developed survey explores both the theoretical orientation of the problem and the practical readiness of the students to participate in the process. The purpose of the study is also related to the intention to identify existing deficits and to overcome them by updating curricula and learning practices in the process of student education.
Dr. Vanya Petrova, Assoc. Prof.
Dr. Gencho Valchev, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
РОЛЯТА НА ЗАНИМАНИЯТА ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО КАТО ФОРМА НА ПРЕВЕНЦИЯ НА ОТПАДАНЕТО ОТ УЧИЛИЩЕ
Ани Златева, Катя Тинева-Гюрковска, Петър Петров
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Изследването на значимостта на художествените занимания при децата в риск е представено в контекста на теоретичните, аналитичните и емпиричните аспекти на проблема, като са направени съответно изводи и заключения. Докладът фокусира своя научен интерес върху ролята на извънкласните занимания по изобразително изкуство за развитието на личността от ранна детска възраст, способността на децата да се приобщават по-лесно към социалната среда и да развият способности и умения, които да съдействат за тяхното емоционално и социално израстване и задържането им в училище. Приносите на изследването могат да се обобщят в няколко основни насоки: събиране и систематизиране на литература и информация, насочена към съществуващи модели за превенция, извеждане значимостта на артзаниманията с деца в риск, анализиране на постигнатите резултати от изобразителната дейност на застрашените от отпадане от училище групи деца, да се определят подходящите модели за социално приобщаване чрез активиране на творческите способности на децата. Целите на изследването са разгледани в няколко насоки. От една страна, се подчертава ролята от запознаването с езика и техническите възможностите на рисуването в извънкласни форми с различни преподаватели, представяне на направените анализи на познатите до момента постигнати резултати на европейско, национално и регионално ниво, анализи, обобщения и изводи от работата с деца от рискови групи. В аналитичната част са приложени някои от методите за анализ на Рубинщайн, Улф и други. Резултатите показват, че при активни и системни занимания с изобразителни дейности при децата от рискови групи се забелязва траен интерес към творческите занимания и се постига бързо и много по-качествено приобщаване към училищната среда.
Keywords: art education; emotional and social growth
THE ROLE OF ART ACTIVITIES AS A FORM OF SCHOOL DROPOUT PREVENTION
Abstract. Researches of the problem of the importance of Art activities of children at risk is shown in the context of the theoretical, analytical, and empirical aspects of the problem, and inferences and conclusions have been made accordingly. The report focuses its scientific interest on the role of extracurricular art activities for the personal development of the children, their ability to easily integrate to the social environment and to develop abilities and skills, which will help develop their emotional and social growth and keeping them in school. The contributions of this research can be divided into several main directions: collecting and systemizing literature and information directed towards existing models of prevention, showing the importance of art activities of children at risk, analyzing the results that have been achieved by art activities of the group of children endangered of being expelled of school, to define the appropriate models of social adaptation through activating the artistic abilities of the children. The purposes of the research are divided into several groups. On one hand is shown the importance of the introduction to the technical capacity of drawing in extracurricular form with different teachers, showing the analyzes made until the present moment achieved results of European, national and regional level, analyzes, summaries and conclusions of working with children from risky groups. In the analytical part, some of the methods of Rubinstein, Ulf and others, are applied. The results show that with active and regular art activities of children from risky groups, a durable interest is being shown to artistic activities and adaptation to the school environment is made quicker and more qualitative.
Dr. Ani Zlateva, Assoc. Prof.
Dr. Katya Tineva-Giurkovska, Assist. Prof.
Mr. Petаr Petrov, Assist. Prof.
Faculty of Education
Trakya University
ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ (FLIPPED CLASSROOM) – СЪЩНОСТ, РАЗВИТИЕ И ДИЗАЙН
Стоянка Георгиева-Лазарова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. „Обърнато обучение“ (Flipped Learning) е форма на смесено обучение (Blended Learning). В този модел някои уроци се предоставят на учениците извън класната стая, използвайки видео или други начини на доставка. След това в клас учебното съдържание е на разположение за учениците и те могат да го използват, като си сътрудничат със своите съученици, оценяват напредъка си, а учителите ги подпомагат, насочват и вдъхновяват.
Keywords: flipped classroom; blended learning
FLIPPED CLASSROOM – ESSENCE, DEVELOPMENT AND DESIGN
Abstract. Flipped learning is a form of blended learning. In this model, however, some lessons are presented to the students outside the classroom, utilizing video or other means of delivery. Afterwards, in class, the educational content is available for the students so that they can use it in collaboration with their classmates and evaluate their own progress. Teachers only help, guide and inspire them.
Dr. Stoyanka Georgieva-Lazarova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Veliko Tarnovo
FLIPPED CLASSROOM EXPERIENCE IN A HIGHER EDUCATION CONTEXT
Szilvia Simándi
Eszterházy Károly University
Abstract. Student-centred education has come to the focus of attention in the Hungarian higher education as well. In the student-centred higher education online and offline components are combined. One is part of the other and they create a unit together. Following the synthesis of professional literature the experience of a personal teaching initiative is going to be introduced, the basis of which was offered by the teaching organization method called „Flipped Classroom Model”. The purpose of this case study is to support non-traditional students in active learning. The phases of the case study are preliminary online questionnaire about learning from each other – mapping, getting to know earlier experience. Satisfaction survey after involvement, testing, the results of which were completed by oral, group interviews. The case study verified that the more successful the students think the collaboration and the collective reflection are with other group members, the more satisfied they are with the content of the accomplished product. The knowledge sharing and learning support effect of learning from each other were strengthened.
Keywords: higher education; student-centred learning; flipped classroom; non-traditional students; active learning
Dr. Szilvia Simándi
Department of Adult Learning and Community Culture
Faculty of Education
Eszterházy Károly University
Eger, Hungary