EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Some Thoughts on the Development of Comparative Education in Japan: Consumer or Producer
/ Yutaka Otsuka – 343 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Концепциите за „общество на знанието“, „информационно общество“ и „икономика на знанието“ – формиране, развитие и съвременни измерения
[The Concepts of “Knowledge Society”, “Information Society” and “Knowledge Economy” – Formation, Development and Modern Dimensions]
/ Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – 359 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Дидактически измерения на четивната грамотност на учениците от един и същи випуск в Бургаски регион, съотнесена към критериите на PISA
[Didactic Dimensions of the Reading Literacy of Students from the Same Class in Burgas District, Bulgaria, Compared to the Pisa Criteria]
/ Таня Борисова / Tanya Borisova – 378 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Необходими промени в съвременния образователен процес
[Necessary Changes in the Contemporary Educational Process]
/ Пламен Иванов / Plamen Ivanov – 395 стр
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Новите предизвикателства и новите мерки за качествено образование в Eвропа – къде се намира България?
[New Challenges and New Measures for Quality Education in Europe – Where Is Bulgaria?]
/ Елена Благоева / Elena Blagoeva – 410 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Оценка на въздействието на инвестиции в обучение за обучители
[Evaluation of the Impact of Investments in Training for Trainers]
/ Радостина Ангелова / Radostina Angelova – 419 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Коучинг. Образователен Коучинг
[Coaching. Educational Coaching]
/ Наталия Витанова, Нели Митева / Natalia Vitanova, Neli Miteva – 430 стр
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
SOME THOUGHTS ON THE DEVELOPMENT OF COMPARATIVE EDUCATION IN JAPAN: CONSUMER OR PRODUCER?
Yutaka Otsuka
Fukuyama University
Abstract. This study intends to examine the position of fieldwork in comparative studies of education in Japan. For this purpose, the content of articles in the Japan Comparative Education Society’s journal over the past 40 years is analyzed. Then, the implications, significance as well as apprehension surrounding doing fieldwork are discussed. The classification based on a full reading of 625 articles indicates 128 (20.48%) are found to be based on the data and information collected by the researchers themselves with the various techniques in their fields. While studies about Western advanced countries account for a majority, those utilizing fieldwork remain limited at 27. The rest of the fieldwork-based articles concern developing countries. Interestingly, not only has the speed of increase been accelerating, but the quality of the fieldwork seems to have been improving. Investigated countries and areas have been diversifying. Perhaps the most salient phenomenon is that studies centering on advanced Western countries are coming to adopt fieldwork. These recent trends may indicate that comparative education studies in Japan are coming into their own: what was long considered a ‘peripheral’ or ‘consumer’ position in academia is now being replaced with hope for making original and active contributions to the field.
Keywords: comparative education; fieldwork; Japan Comparative Education Society (JCES)
Prof. Yutaka Otsuka
Fukuyama University, Japan
КОНЦЕПЦИИТЕ ЗА „ОБЩЕСТВО НА ЗНАНИЕТО“, „ИНФОРМАЦИОННО ОБЩЕСТВО“ И „ИКОНОМИКА НА ЗНАНИЕТО“ – ФОРМИРАНЕ, РАЗВИТИЕ И СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ
Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Проследен е процесът на генезис и развитие на постановката за „общество на знанието“, като са изяснени нейните най-съществени характе¬ристики и отражението им в научната политика. По-нататък са разгледани взаимовръзките между глобализация, глобално социално развитие и знаниева икономика. В съпоставителен план са идентифицирани различията в концеп¬циите за „общество на знанието“ и „информационно общество“. Разяснена е и разликата между съпътстващите понятия „информационен мениджмънт“ в неговите две форми (технологично ориентиран и съдържателно ориентиран) и „управление на знанието“. Посочени са примери за институционалната им реализация, като същевременно е изявен фактът за тяхната коеволюция.
Keywords: knowledge society; information society; knowledge-based economy; information management; knowledge management; social role of science
THE CONCEPTS OF “KNOWLEDGE SOCIETY”, “INFORMATION SOCIETY” AND “KNOWLEDGE ECONOMY” – FORMATION, DEVELOPMENT AND MODERN DIMENSIONS
Abstract. The process of genesis and development of the idea of “knowledge society” has been traced, and its most important characteristics and implications in science policy have been elucidated. The interrelations between globalization, global social development and knowledge-based economy are further examined. In a comparative plan, differences in the concepts of “knowledge society” and “information society” have been identified. The difference between the concomitant concepts of “information management” in its two forms (technologically oriented and content-oriented) and “knowledge management” is clarified. Examples of their institutional realization are outlined, while the fact of their co-evolution is manifested.
Prof. Ludmila Ivancheva, DSc.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
ДИДАКТИЧЕСКИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ЕДИН И СЪЩИ ВИПУСК В БУРГАСКИ РЕГИОН, СЪОТНЕСЕНА КЪМ КРИТЕРИИТЕ НА PISA
Таня Борисова
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Статията проследява резултатите от лонгитюдно изследване на динамиката в равнището на четивната грамотност на учениците от един и същи випуск в Бургаски регион, съотнесена към критериите на PISA. Випускът, който е проверен в национални външни оценявания и според критериите на PISA, е в девети клас. Направена е съпоставка между Държавните образо¬вателни изисквания и критериите за четивна грамотност на PISA. Обективно са констатирани спадовете в четивната грамотност на учениците и са комен¬тирани причините за това.
Keywords: reading literacy; state external assessments; education in Bulgarian language and literature; levels of reading literacy and language competence
DIDACTIC DIMENSIONS OF THE READING LITERACY OF STUDENTS FROM THE SAME CLASS IN BURGAS DISTRICT, BULGARIA, COMPARED TO THE PISA CRITERIA
Abstract. The article traces the results of a longitudinal study of the dynamics in the level of reading literacy of students from the same class in Burgas district correlated with the criteria of PISA. A class that has been tested in the national external assessments and according to the criteria of PISA in ninth grade. State educational requirements and the criteria for reading literacy of PISA have been compared. The aggravation of the reading literacy of the students is objectively observed and the reasons of it are being discussed.
Prof. Tanya Borisova, DSc.
Faculty of Education
Trakia University
НЕОБХОДИМИ ПРОМЕНИ В СЪВРЕМЕННИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЕН ПРОЦЕС
Пламен К. Иванов
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Отговор на проблемната ситуация в образованието, която възник¬ва вследствие на противоречията между необходимостта да се обезпечи съвре¬менно качество на образованието, и невъзможността да се реши тази задача с помощта на традиционните методи за сметка на увеличаването на обема от информация, която трябва да се усвои, налага ориентирането на подготовката на учениците към достигане на компетентност.
Keywords: problem situation; key of competence; teaching technology
NECESSARY CHANGES IN THE CONTEMPORARY EDUCATIONAL PROCESS
Abstract. The contradictions between the necessity to provide a modern quality of education and the inability to solve this task using traditional methods at the expense of the increasing amount of information that have to be learned requires students to gain competency.
Prof. Plamen Ivanov
Department of Social Work
НОВИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И НОВИТЕ МЕРКИ ЗА КАЧЕСТВЕНО ОБРАЗОВАНИЕ В ЕВРОПА – КЪДЕ СЕ НАМИРА БЪЛГАРИЯ?
Елена Благоева
Нов български университет
Резюме. Вече повече от едно десетилетие между държавите членки и ръко-водните органи на ЕС съществува консенсус относно стратегическото значе¬ние на образованието за развитието на обществото и икономиката. В услови¬ята на глобална конкуренция и обществени промени важните цели за Европа – социално сближаване, конкурентоспособност и устойчив растеж – могат да бъдат постигнати само с качествена подготовка на европейските гражда¬ни. Анализът на резултатите показва, че въпреки постигнатия напредък след 2010 г. европейските образователни системи се нуждаят от още промени и подобрения. Настоящата статия анализира новите мерки, предложени от ЕК, и сравнява състоянието на българското образование по отношение на целите на „Европа 2020“. За България сценарии за „Европа на различни скорости“ не са приемливи за нито един от секторите. Това би институционализирало пе¬риферното положение на страната. Но специално за образованието на всички нива би трябвало да се мобилизират максимално ресурсите за осъществява¬не на нужните реформи. Ако сами се поставим в „забавена“ скорост, това би могло да доведе до значително изоставане, което не само все по-трудно ще се наваксва, но и ще се отрази негативно на цялостното икономическо и социал¬но развитие на България.
Keywords: education; EU policy in education; quality education; modernization of education; strategies in education
NEW CHALLENGES AND NEW MEASURES FOR QUALITY EDUCATION IN EUROPE – WHERE IS BULGARIA?
Abstract. There is a consensus between member states and European institu¬tions regarding the strategic role of education for the development of societies and economy. In a changing society and global competitive environment, EU important goals – social cohesion, competitiveness, sustained growth – could be achieved only through quality preparation of its citizens in terms of education and training. The analysis shows that although some good results have been provided, the Euro¬pean educational systems still need a lot of improvement. The current article analy¬ses the newest measures proposed by the EU and compares the state of Bulgarian education to the Europe 2020 objectives.
Dr. Elena Blagoeva
New Bulgarian University
ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ИНВЕСТИЦИИ В ОБУЧЕНИЕ ЗА ОБУЧИТЕЛИ
Радостина Ангелова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия представя различни подходи и индикатори за измерване на ефекта от обучения за обучители, като полага измерването на въздействието не само върху обучаваните обучители, но и върху постижени¬ята, промяната в поведението и резултатите на обучаваните впоследствие от обучителите лица (ученици или студенти). Съществен принос на представе¬ния модел за измерване на промяната предвижда анализ на организационната промяна и степента, в която се осъществява трансфер на знания към остана¬лия преподавателски екип. Значение за организационната промяна има кон¬цепцията за споделено лидерство и участието на преподавателите в процеса на взимане на решения по ключови за организацията въпроси, общото вижда¬не за мисията и ценностите на организацията, целите, които си поставя.
Keywords: impact assessment; assessment of trainings for teachers and professors; change measurement; knowledge transfer; analysis of the organizational change; shared leadership; involvement in the decision-making process
EVALUATION OF THE IMPACT OF INVESTMENTS IN TRAINING FOR TRAINERS
Abstract. This article presents different approaches and indicators for measuring of the effect of trainings of trainers by measuring the impact not only on trained trainers but also on achievements, changes in behavior and results of the students trained by the trained trainers. A significant contribution of the presented model for measurement of change is that it provides analysis of the organizational change and the extent to which knowledge transfer is made to the other teaching staff. Significant for the organizational change is the concept of shared leadership and involvement of the teachers in the process of decision-making on key organizational issues, the common vision of the mission and the values of the organization and the its goals.
Radostina Angelova, PhD student
Faculty of Economics and Business Administration
University of Sofia
КОУЧИНГ. ОБРАЗОВАТЕЛЕН КОУЧИНГ
Наталия Витанова, Нели Митева
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Тази статия разглежда въпроса за коучинга (coaching) и неговите разновидности. Представени са различни дефиниции и е направен опит за из-веждане на авторско определение на термина. Визирани са възможностите на образователния коучинг в процеса на обучение.
Keywords: coaching; educational coaching; technology; potential; development
COACHING. EDUCATIONAL COACHING
Abstract. The article addresses the issue of coaching and its varieties. Different definitions are presented and an attempt was made to display the copyright definition. The possibilities of coaching education in the learning process are referred.
Prof. Natalia Vitanova1), Dr. Neli Miteva, Assoc. Prof.2)
University of Shumen