RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Aдаптиран модел ALACT за развитие на рефлексивна компетентност чрез обучението по биология [Adapted Model ALACT for Development of Reflective Competence through Biology Teaching] /
Иса Хаджиали, Наташа Цанова, Надежда Райчева / Isa Hadjiali, Natasha Tzanova, Nadezhda Raycheva – стр. 575
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Синдромът „неприемане на Другия“ и другостта във философско-педагогически план [Philosophical and Pedagogical Understanding of the Syndrome of Intolerance for Others and Rejections of Diversity] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – стр. 598
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Статус на наративната педагогика в системата на педагогическото мислене [Status of Narrative Pedagogy in System оf Pedagogical Thinking] /
Любомир Попов / Lubomir Popov – стр. 614
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
The Education System in Cyprus /
Melpo Thoukididou – стр. 623
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Анализ на постиженията на българските ученици по природни науки в PISA 2006, 2009, 2012 през призмата на трите фактора – учебни програми, преподаване и оценяване [Analysis of the Results of the Bulgarian Students in Science Literacy in PISA 2006, 2009, 2012 Through the Lens of Three Factors – Curriculum, Teachinig and Assessment] /
Галя Шуманова, Катя Минева, Лили Самуркова, Надка Филипова / Galya Shumanova, Katya Mineva, Lili Samurkova, Nadka Filipova – стр. 639
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 669
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 674
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 676
АДАПТИРАН МОДЕЛ ALACT ЗА РАЗВИТИЕ НА РЕФЛЕКСИВНА КОМПЕТЕНТНОСТ ЧРЕЗ ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯю
Иса Хаджиали, Наташа Цанова, Надежда Райчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В материала са представени резултатите от теоретико-емпирично изследване с приложение на адаптиран модел ALACT за развитие на рефлексивна компетентност на учениците в обучението по биология XI клас. Обемът на извадката включва 90 ученици, обучавани в различни видове средни училища в България. Математико-статистическата обработка на резултатите от изследването показва, че приложението на адаптирания модел ALACT стимулира развитието на рефлексия към по-високи нива в гимназиалния етап на биологичното образование (в XI клас).
Keywords: competence, model ALACT, refl ection, refl ective competence
ADAPTED MODEL ALACT FOR DEVELOPMENT OF REFLECTIVE COMPETENCE THROUGH BIOLOGY TEACHING
Abstract. The article presents the results of theoretical and empirical study with application of adapted model ALACT for development of refl ective competence of students in teaching biology in 11th grade. The sample size includes 90 students, learners in various types of secondary schools in Bulgaria. The results of mathematical and statistical processing of the results of the study show that the application of adapted model ALACT indicated that it supports the development of students’ refl ection and encourage the progress to its higher levels in the high school biology education in 11th grade.
Dr. Isa Hadjiali, Assist. Prof.
Department of Biology Education
University of Sofia
Prof. Dr. Natasha Tzanova
Department of Biology Education
University of Sofia
Dr. Nadezhda Raycheva, Assist. Prof.
Department of Biology Education
University of Sofia
СИНДРОМЪТ „НЕПРИЕМАНЕ НА ДРУГИЯ“ И ДРУГОСТТА ВЪВ ФИЛОСОФСКОПЕДАГОГИЧЕСКИ ПЛАН
Лучиян Милков
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. В нашата образователна политика задължително трябва да залегнат истинският хуманизъм, уважението към личността и нейния свободен избор, зачитането на правото на личността сама да твори бъдещето си, подпомагана и насърчавана от социално-педагогическата система. Статията разглежда проблеми, свързани с процеса на общуване между хората и наличието на „неприемането на Другия“ и другостта в отношенията в социума на всички нива – личностно, групово, колективно, национално, расово, класово, полово, етническо и др. Тази „дребнава страст“ въобще не е преставала да действа, тя е ежедневие, тя е, така да се каже, „животът“, негова тъкан, атмосферата, в която живее както социумът, като цяло, така и отделната личност. Проследява се отношението към синдрома в педагогическите системи на Я. Коменски, Й. Песталоци и В. Сухомлински, като се разкриват опитите им да се противопоставят на неприемането и да изведат в педагогиката, в теорията на възпитанието „приемането на Другия“ такъв, какъвто е. Въпросът за човека, за неговото настояще и бъдеще, за свободното му и хармонично развитие и възпитание, придобива в съвременната епоха особена острота и актуалност. Той е органически свързан със съдбата на човечеството, с борбата за социална справедливост, за реализация на всички видове толерантност.
Keywords: рedagogical system, education policy, education, interacting, development, the person, admission, another, tolerance
PHILOSOPHICAL AND PEDAGOGICAL UNDERSTANDING OF THE SYNDROME OF INTOLERANCE FOR OTHERS AND REJECTIONS OF DIVERSITY
Abstract. The article focuses on issues relating to the process of communication between people and the presence of intolerance towards those that are different. It considers and explores the syndrome of rejection of diversity as a concept at all levels within the society- personal, collective, racial, national, class, gender, ethnic etc. The issue has been ongoing and long term one. It is a characteristic of our daily routines and may be classed as a petty feeling common to small minded people. The article pays attention to the attitude and views around this particular syndrome. Views that are present in the pedagogical believes of J. Kosmenski, I. Pestalozi, and V. Suxomlinskii. It looks at their attempts to challenge the intolerance of others and rejection of diversity as well as to support the need to accept people the way they are.
Prof. Luchiyan Milkov, DSc.
Department of Public Administration
Faculty of Management and Administration
University of National and World Economy
СТАТУС НА НАРАТИВНАТА ПЕДАГОГИКА В СИСТЕМАТА НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО МИСЛЕНЕ
Любомир Попов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията поставя началото на поредица от три статии, в които се разглеждат някои проблеми на наративната педагогика. В тази първа статия наративната педагогика се интерпретира в два контекста. Първият е контекстът на понятието „наратив“. При тази интерпретация наративната педагогика се квалифицира като „разпръсната педагогика“, т.е. като съществуваща чрез разнообразни по форма наративни педагогически текстове. Вторият е концепцията за равнищата на педагогическо мислене. При него наративната педагогика се идентифицира с научнопопулярното и житейското равнищe на педагогическо мислене. В този контекст тя може да се съпоставя с класическата педагогика.
Keywords: narrative, narrative pedagogy, levels of pedagogical thinking: abstract theoretical, popular and informative, based on life experience
STATUS OF NARRATIVE PEDAGOGY IN SYSTEM OF PEDAGOGICAL THINKING
Abstract. The article “Status of the Narrative Pedagogy in the System of Pedagogical Thinking” sets the beginning of a series of articles that concentrate on certain questions in the sphere of narrative pedagogy. Narrative pedagogy is interpreted in two separate contexts. The first treats the concept “narrative”. Under this interpretation, narrative pedagogy is qualified as “extended” or “sporadic” pedagogy, i.e., as pedagogy that exists in the form of structurally diverse narrative pedagogic texts. The second concentrates on the concept of the different levels of pedagogic thinking. This second context identifies narrative pedagogy with the levels of the popular and informative, and the pedagogic thinking based on life experience. In this respect it could be compared to classical pedagogy.
Prof. Dr. Lubomir Popov
Faculty of Education
University of Sofia
THE EDUCATIONAL SYSTEM IN CYPRUS
Melpo Thoukididou
University of Sofia
Abstract. This article has as a purpose to inform researchers as well as teachers for the educational system of Cyprus. More specifically, this paper aims to give a brief description of Cyprus’ history and to inform about the structure of the Cyprus education system, emphasizing in primary education, the main characteristics of Cyprus education system, the Cypriot National Curriculum today and the teacher qualification in Cyprus. The current socio-political context in Cyprus is now quite different from that which prevailed in the 1980s and in the 1990s. Cyprus has become a member of the European Union, so many changes have occurred at the educational system of Cyprus. The Cyprus Education system is currently under reformation in every aspect of education making difficult to find and collect all the relevant information.
Keywords: educational system, curriculum, qualification of teacher
АНАЛИЗ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ В PISA
2006, 2009, 2012 ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ТРИТЕ ФАКТОРА – УЧЕБНИ ПРОГРАМИ, ПРЕПОДАВАНЕ И ОЦЕНЯВАНЕ
Галя Шуманова, Катя Минева
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Лили Самуркова
Испанска eзикова гимназия „Мигел де Сервантес“
Надка Филипова
101. СОУ „Бачо Киро“
Резюме. Направен е анализ на резултатите на учениците от България върху 17 задачи, общи за изследванията по природни науки на PISA 2006, 2009 и 2012, в контекста на българските учебни програми и стандарти по отделните предмети в КОО „Природни науки и екология“. Целта на анализа е да очертае картина на това как и до каква степен се формират и усвояват умения и компетентности от учениците в областта на природните науки и как тези умения и компетентности се съотнасят към измерваните компетентности в международните сравнителни изследвания на PISA, както и как резултатите от международните изследвания кореспондират с обучението и оценяването по природни науки и заложените стандарти в българското училище.
Keywords: natural science literacy, curriculum, teaching tasks
ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE BULGARIAN STUDENTS IN SCIENCE LITERACY IN PISA
2006, 2009, 2012 THROUGH THE LENS OF THREE FACTORS – CURRICULUM, TEACHINIG AND ASSESSMENT
Abstract. The article presents an analysis of the results of students from Bulgaria on 17 tasks common to research in natural sciences of PISA 2006, 2009 and 2012, in the context of Bulgarian curriculum and standards in different subjects of the Cultural and Educational Field “Science and Ecology”. The aim of the analysis is to outline a picture of how and to what extent are formed and learn skills and competencies of students in the natural sciences and how these skills and competencies relate to the competencies measured in international comparative studies of PISA, and how results of international studies correspond to training and assessment in science and set standards in the Bulgarian school.
1)Mrs. Galya Shumanova, 2)Katya Mineva
Center for Control and Assessment
of the Quality in School Education
Mrs. Lili Samurkova
Spanish Secondary School “Miguel de Cervantes”
Mrs. Nadka Filipova
101 Secondary school “Bacho Kiro”