СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
НАУЧНА ПОЛИТИКА / SCIENTIFIC POLICY
Повишаване на видимостта на научните списания [Increasing the Visibility of Academic Journals]
Станислав Иванов / Stanislav Ivanov – стр. 8
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Валидирането на компетентности при възрастните – съвременна насока в развитието на образованието
[Validation of Competences in Adults – Contemporary Trends in Education ]
Ваня Божилова / Vanya Bojilova – стр. 18
Личностен и професионален профил на мениджъра в образованието
[Personal and Professional Profi le of the Manager in Education]
Петър Балкански / Peter Balkansky – стр. 31
ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
Рейтинги, индекси, пари
[Ratings, Indices, Money]
Боян Захариев/ Boyan Zahariev – стр. 43
Интернационализация на висшето образование. Същност и стратегическо управление
[Internationalization of Higher Education. Characteristics and Strategic Management]
Елена Благоева-Хазърбасанова / Elena Blagoeva-Hazarbassanova – стр. 62
Европейско кариерно образование или за естествената еволюция на нещата
[European Career Education or For the Natural Evolution of Things]
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova – стр. 74
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 85
ПОВИШАВАНЕ НА ВИДИМОСТТА НА НАУЧНИТЕ СПИСАНИЯ
Станислав Иванов
Резюме. Статията разглежда видимостта на научните списания като част от техния маркетинг. Представена е концептуална рамка на видимостта, която включва предварителни предпоставки и конкретни действия от страна на главния редактор, членовете на редколегията и издателя за повишаване на видимостта на списанието. Предварителните предпоставки включват език на списанието, обхват, състав на редакционната колеги, публикуващи автори, процес на рецензиране, достъп до публикуваните материали, периодичност на списанието. Действията са свързани с интернет страницата на списанието, включването му в електронни бази данни, рекламиране на списанието на научни конференции и в социални мрежи, индексиране в търсещи машини. Статията илюстрира теоретичните постановки с практическия пример на European Journal of Tourism Research.
Keywords: academic journal, visibility, marketing, European Journal of Tourism Research
Assoc. Prof. Stanislav Ivanov, PhD
Academic Director, International University College
ВАЛИДИРАНЕТО НА КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРИ ВЪЗРАСТНИТЕ – СЪВРЕМЕННА НАСОКАВ РАЗВИТИЕТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Ваня Божилова
Резюме. Статията поставя фокус върху една от съвременните насоки в развитието на образованието – валидирането на компетентности при възрастните. Накратко са представени някои образователни политически решения, свързани с валидирането на компетентности в България, Франция и Дания. Специален акцент е поставен на научноизследователските и практикоприложните аспекти на валидирането. Научноизследователските аспекти са разгледани в хода на анализа на същността, процесуалните характеристики и функции на валидирането на компетентности. Практикоприложните аспекти са очертани в светлината на концепцията за учене през целия живот, с акцент върху значимостта на ученето и изграждането на гъвкава и отворена квалификационна система.
Keywords: validation of competences, prior learning assessment and recognition (PLAR), formal learning, non-formal learning, informal learning
Dr. Vanya Bojilova
Sofia University “St. Kl. Ohridski“
ЛИЧНОСТЕН И ПРОФЕСИОНАЛЕН ПРОФИЛ НА МЕНИДЖЪРА В ОБРАЗОВАНИЕТО
Петър Балкански
Резюме. В статията се разглеждат структурните елементи на управлението като професионална дейност на мениджъра. Мениджмънтът е представен като особен вид професия, която изисква специфични личностни и професионални качества. Разгледани са основните характеристики на успелия мениджър и видовете компетентност според различни автори – функционална, ситуативна, интелектуална, социална компетентност. Защитава се идеята, че новото време изисква и нов тип мениджъри – представен е професионалният профил на мениджъра в образованието.
Keywords: management, manager, professional profi le, types of competenceProf.
Peter Balkansky
South-West University “Neofi t Rilski”
Боян Захариев
Резюме. В настоящата статия се представя официалната Рейтингова система на висшите училища (РеСВУ) в България на Министерството на образованието, младежта и науката в контекста на проблемите на оценяване на преподаването, научните изследвания и реализацията на завършилите висше образование на пазара на труда. При всеки от проблемите са разгледани някои ключови технически и методологически проблеми, срещани при създаването на РеСВУ и характерни за рейтинговите системи на висшето образование и науката въобще. Първата част от статията съдържа общ преглед на РеСВУ. Във втората са разгледани проблемите на оценката на преподаването във висшите училища чрез анкетиране на студенти и са илюстрирани със симулация на отговорите на студенти на част от анкетата, която предстои да се използва във второто издание на РеСВУ. В третата част са сравнени данните от РеСВУ по три професионални направления във висши училища, преподаващи технически дисциплини, с резултатите от анализа на граничната ефективност на научната продукция в същите училища. В последната част са представени някои анализи на данните за реализацията на студентите на пазара на труда. Предлаганите анализи са предварителни и се нуждаят от много подобрения както по отношение на използваните данни, така и на аналитичния инструментариум. Въпреки това от тях могат да бъдат извадени някои наблюдения, които могат да помогнат за планирането на бъдещи изследвания и за създаването на по-информирани публични политики, насочени към науката и висшето образование.
Keywords: university rankings, fi nancing of higher education and research, effi ciency of research, Data Envelopment Analysis, Monte Carlo simulations
Boyan Zahariev
Open Society Institute
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ. СЪЩНОСТ И СТРАТЕГИЧЕСКОУПРАВЛЕНИЕ
Елена Благоева-Хазърбасанова
Резюме. Терминът „интернационализация“ се използва все повече поради нарасналия интерес към внедряване на международно измерение във висшето образование. Днес в повечето европейски страни терминът се разбира в смисъла на определенията, дадени от Найт и Де Уит, като един от начините, по който отделната държава отговаря на влиянието на глобализацията, като в същото време уважава индивидуалността на нацията, и като процес на интегриране на международно/междукултурно измерение в преподаването, изследователската работа и другите услуги, предлагани от университетите. Настоящата статия представя развитието на концепцията и значението на интернационализацията. Анализирани са различни мотивации и подходи за внедряване на интернационализацията в цялостната дейност на университетите. Представени са някои възможни стратегии за интегриране на международното измерение в институциите на висшето образование, както и необходимостта от комплексни промени в управлението, администрацията и академичните дейности.
Keywords: internationalization, internationalization strategies, international dimension in higher education, international cooperation
INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION. CHARACTERISTICS AND STRATEGIC MANAGEMENT
Abstract. The term “internationalization“ has been used ever more widely in the European countries due to the increased interest in adding an international dimension to higher education. In most Europen countries now-a-days the term is understood in the sense of the defi nition given by Knight and de Wit (1997) as one of the ways through which the state responds to the impact of globalization while at the same time respecting the individuality of the nation and as “a process of integration of international/ intercultural dimensions in teaching, research and other services offered by one institution“ (Knight, 1994). Starting from student, teacher and administrative mobility and some other but isolated activities, internationalization is gradually being understood as a dynamic process that needs to be integrated in the academic agendas, policies and procedures of the respective institution. Internationalization effects labor markets and economies as a whole through development of new type of competencess and higher quality of knowledge. Signifi cant benefits of internationalizаtion in the long-term are the social and cultural interactions between teachers and students, the multi-cultural aspects of teaching and learning, the new partnerships which infl uence a person’s career and future development, personally and professionally. If one university would like to incorporate the international dimension in its profi le it has to adopt a specifi c style of work in all organizational levels.and to develop adequate strategy to achieve the goal.
Dr. Elena Blagoeva – Hazarbassanova
New Bulgarian University
ЕВРОПЕЙСКО КАРИЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ ИЛИ ЗА ЕСТЕСТВЕНАТА ЕВОЛЮЦИЯ НАНЕЩАТА
Яна Рашева-Мерджанова
Резюме. Европейското кариерно образование е една от най-авангардните траектории на международното образователно сътрудничество и е следствие от процесите му на универсализация. В статията е приложен еволюционният подход за разбиране и обособяване на съдържанието, основните компоненти и съвременни визии за мисията и целите на кариерното образование. В генеалогичен модел са представени типовете механизми за регулация на професии и специалисти, довели до неговото обособяване.
Keywords: career education, regulation mechanisms, career management skills, career information, career consultation, career education
EUROPEAN CAREER EDUCATION OR FOR THE NATURAL EVOLUTION OF THINGS
Abstract. The European career education is one of the most advanced paths of the international educational cooperation and is the result of its universalization processes. The article follows the evolutionary approach for understanding and differentiating its content, key components and contemporary vision about the mission and goals of career education. Genealogical model presents various mechanisms of regulation of professions and specialist, led to its separation.
Prof. Dr. Yana Rasheva-Merdzhanova
Sofi a University “St. Kliment Ohridski”