КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ,
От името на редакционната колегия на списание „Педагогика“ и от мое име Ви честитя Новата 2022 г.! Желая Ви крепко здраве и много успехи през цялата година!
Уважаеми колеги, за съжаление и 2021 измина под знака на пандемията от COVID-19. За да се справят с предизвикателствата на цик-лично надигащите се „вълни“ на коронавируса, образователните системи, включително и българската, изпробват различни модели за организация на процеса на обучение: варианти на обучение от разстояние в електронна среда; присъствено, съчетано с ротационно обучение; хибридно обучение. През изминалата година се публикуваха и първите задълбочени педагогически изследвания на различни аспекти на „кризисното“ образование. За наше щастие, част от авторите на тези актуални анализи избраха списание „Педагогика“ за своя научна трибуна. Най-искрено им благодаря за направения избор. Благодаря и на десетките рецензенти, които със своите компетентни оценки допринасят за подобряването на качествата на публикуваните в списанието статии. Всички Вие, автори, рецензенти, членове на редакционната колегия, спомогнахте за това списание „Педагогика“ да се утвърди като реферирано периодично издание в една от най-престижните световни наукометрични бази – Web of Science.
Благодаря за професионализма Ви, колеги!
Уважаеми читатели,
Пред вас е първият брой на списанието за 2022 година!
И през новата година списанието ще продължи да публикува актуални изследвания в различни области на педагогическата наука, отразяващи динамично променящата се образователната практика. Редакционната колегия ще се опита да провокира научни дискусии по теми, свързани с трансформацията на педагогическата парадигма по време на пандемия и възможностите за позитивна промяна на българското образование след нейното приключване. Ще популяризираме резултатите, постигнати в иновативните български училища, като подкрепим изследователската работа на креативни учители и директори. Ще публикуваме смели научни идеи и емпирични изследвания на български и чуждестранни учени в областта на педагогиката.
По традиция в следващите книжки на списанието ще отразим значими научни конференции, кръгли маси и професионални форуми, посветени на актуални проблеми на педагогическата наука и образователната практика.
Аз и моите колеги от редакционната колегия се надяваме и през 2022 г. да бъдем заедно.
Бъдете здрави!
Проф. д-р Галин Цоков
Главен редактор на списание „Педагогика“
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Рефлексивният подход при формиране на личностни и социални компетентности чрез учебно съдържание в контекста на бежанската проб-лематика
Проф. д.п.н. Сийка Чавдарова-Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.01
Резюме. Съвременно предизвикателство пред български учители е представянето на учебно съдържание, свързано с бежанските потоци, и формиране на личностни и социални компетентности…
Heuristic Potential of Transformative Learning Ideas
Prof. Dr. Svitlana Hanaba
Dr. Olena Voitiuk, Assoc. Prof.
Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.02
Abstract. The transformative learning ideas focus the educational process on the maximum development of a person’s abilities, the creation of a powerful motivation for self-development…
Приложение на образователни подкасти в професионалната подготовка на бъдещи учители по биология (В условията на епидемична обстановка, причинена от COVID-19)
Доц. д-р Ася Асенова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.03
Резюме. Една от приоритетните области в професионалното образование (вкл. обучението на бъдещи учители по биология) е свързана с осигуряване на качествен и иновативен образователен процес, основан на съвременни информационни технологии и дигитализация на образователното съдържание…
Prolegomena in Pedagogy of Informal Education
Dr. Tanya Zhelyazkova-Teya
Institute of Informal Innovation (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.04
Abstract. The article presents the foundations of the Pedagogy of Informal Education, created by the author during 12 years of research work in informal education…
Ориентиран към ученика позитивен подход на възпитание, обучение и социализация в часа на класа
Доц. д-р Любен Витанов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.05
Резюме. Статията разглежда ориентиран към ученика позитивен педагогически подход в часа на класа…
Синхронно vs. aсинхронно, или защо „онлайн лекция“ не е синоним на „дистанционно обучение“
Д-р Силвана Карагьозова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.06
Резюме. В настоящата статия се разглеждат силните и слабите страни на асинхронната и синхронната форма на комуникация и предаване на знания при дистанционна форма на обучение в сферата на висшето образование…
Специфики и възпитателни функции на съдържанието, представяно от инфлуенсъри
Д-р Екатерина Томова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.07
Резюме. Статията представя резултати от проучване, проведено сред деца в начална училищна възраст, и подрастващи на възраст между 13 и 18 години…
Levels of Transformational Changes in Motor Status of Preschool Children under the Influence of Different Models of Exercise Programs
Dr. Nebojsa Jotov
St. Cyril and Methodius Grammar School, Dimitrovgrad (Serbia)
Dr. Zeljko Rajkovic, Dr. Vladimir Miletic
University of Belgrade (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.08
Abstract. Directed motor activity can affect the anthropological status of children more effectively than unstructured and free activities…
Повишаване равнището на математически знания на учениците в първи клас чрез работа със самостоятелно събрани данни
Д-р Валентина Чилева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.09
Резюме. През последното десетилетие по отношение на процеса на обучение методици и педагози активно търсят разнообразни средства за мотивиране на познавателната дейност на учениците…
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Медийно образование за деца: предизвикателствата на новото дигитално общество
Катя Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.10
Резюме. В статията се разглежда медийното и дигиталното образование като необходимо условие за прилагане на съвременните тенденции в образователната система и адаптирането ѝ към потребностите и спецификите на дигиталното общество на XXI век…