30 YEARS THE FACULTY OF EDUCATION OF ST. CYRIL AND ST. METHODIUS UNIVERSITY OF VELIKO TURNOVO /
30 ГОДИНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ ПРИ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
Основни характеристики на мобилното обучение / [Basic Characteristics of the Mobile Learning] /
Стоянка Георгиева-Лазарова, Лъчезар Лазаров / Stoyanka Georgieva-Lazarova, Lachezar Lazarov – стр. 9
Учителски мрежи и професионалнo развитие / [Teachers Networks and Professional Development] /
Теодора Вълова / TeodoraValova – стр. 17
Възможности на учебното съдържание по музика за разширяване на му-зикалния опит на учениците в условията
Основни компетентности в социално-педагогическата практика / [Basic Competencies in Social and Pedagogical Practical Work] /
[Variations of the Learning Content in Music About Expanding Students’ Musical Experience in the Intercultural Education] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 30
Основни компетентности в социално-педагогическата практика / [Basic Competencies in Social and Pedagogical Practical Work] /
Боряна Здравкова / Boryana Zdravkova – стр. 41
Анализ на съществуващите информационни системи в съвременната университетска среда /
[Analysis of Existing Information Systems in the Contemporary University Setting] /
Лъчезар Лазаров / Lachezar Lazarov – стр. 48
Екология и устойчиво развитие в предучилищното образование / [Ecology and Sustainable Development in Preschool Education] /
Петя Конакчиева / Petya Konakchieva – стр. 55
Повишаване на ефективността на обучение при модул „Туризъм“ в нача-лен етап на основната образователна степен /
[Increasing the Effectiveness of Training Module on „Tourism“ at Early Stage of Basic Education Degree] /
Мирослава Петкова / Miroslava Petkova – стр. 63
Функционално натоварване при подрастващи гимнастици (9 – 10-годишна възраст) /
[Functional Exercise Workout for Growing-up Gymnasts (Age Group 9 – 10)] /
Калояна Крумова-Цончева / Kaloyana Krumova-Tsoncheva – стр. 67
Установяване на физическото развитие и двигателните качества при 9 – 10-годишни ученици след обучение по миниволейбол и бадминтон /
[Establishment of Physical Development and Motor Skills for 9–10-Year-Olds in Training by Minivolleyball and Badminton] /
Мирослава Петкова, Светослав Стефанов / Miroslava Petkova, Svetoslav Stefanov – стр. 74
ORGANIZATIONAL CULTURE IN SOCIAL INSTITUTION /ОРГАНИЗАЦИОННА КУЛТУРА В СОЦИАЛНИ ОРГАНИЗАЦИИ
Организационната култура като едно от измеренията на климата в социалните организации /
[Organizational Culture as one of Social Climate Dimensions in an Institution] /
Tamara Zacharuk, Katarzyna Marciniak-Paprocka – стр. 79
The Seniors: Creators and Leaders of Contemporary Culture /
Norbert Pikuła – стр. 95
Managing a Team of Teachers and a School’s Qualitative Development. School Headmaster as the Leader /
Joanna M. Łukasik – стр. 105
HORIZONS OF EFFECTIVE EDUCATION / ХОРИЗОНТИ НА ЕФЕКТИВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Познавателните интереси към околната действителност – референтен компонент в структурата на интелектуалното развитие на децата от
предучилищна възраст /
[The Cognitive Interests towards the Environment – a Cognitive Component in the Structure of the Intellectual Development of Children from Preschool Age] /
Юлия Дончева / Julia Doncheva – стр. 117
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Детското музикално творчество – фактор за цялостното развитие на ученика от началното училище /
[The Children’s Musical Composition as a Factor for Primary Students Personal Development] /
Гина Колева / Guina Koleva – стр. 132
Финансиране на средното образование в Холандия и България – cравнителен анализ/
[Financing of Secondary Education in the Netherlands and Bulgaria (Comparative Analysis)] /
Албена Вуцова , Йоана Минова / Albena Vutsova, Yoana Minova – стр. 144
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 155
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 157
ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА МОБИЛНОТО ОБУЧЕНИЕ
Стоянка Георгиева-Лазарова, Лъчезар Лазаров
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. Мобилното обучение, както и другите форми на компютърно подпомогнато обучение, са силни помощници при получаване на необходимата информация и знания и трябва да се считат за сериозни алтернативи на традиционните форми на обучение. Целта на тази статия е да се опишат основните характеристики на мобилното обучение в съответствие с новите тенденции в развитието на технологиите.
Keywords: mobile learning
BASIC CHARACTERISTICS OF THE MOBILE LEARNING
Abstract. Mobile learning and other forms of computer assisted learning are powerful helpers in obtaining the necessary information and knowledge and should be considered as a serious alternative to traditional training formats. The purpose of this article is to describe the main characteristics of mobile learning in accordance with the new trends in technology.
Dr. Stoyanka Georgieva-Lazarova, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Mr. Lachezar Lazarov
University Computer and Information Centre
Department of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
УЧИТЕЛСКИ МРЕЖИ И ПРОФЕСИОНАЛНO РАЗВИТИЕ
Теодора Вълова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж – Плевен
Резюме. Статията изследва и откроява способите за подобряване на цялостното ниво на професионалните умения на педагозите в резултат на участието им в учителски мрежи. В нея се акцентира върху факта, че онлайн порталите съдържат ефективни ресурси, които облекчават и модернизират продължава-щото професионално развитие. Тезите са интерпретирани в контекста на иде-ята за усъвършенстване подходите на преподаване чрез използване на дигитални образователни източници. Представените възможности са отражение на идеята за деинституционализация на продължаващата подготовка на учителските кадри, провеждаща се в училище, извън училище, у дома, онлайн и офлайн и се реализи-ра без откъсване от работното място.
Keywords: teacher networks, professional development, continuing education, 21st century skills
TEACHERS NETWORKS AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Abstract. This report examines and identifi es ways to improve the overall level of professional skills of teachers as a result of their participation in teacher networks. It highlights the fact that online portals contain effective resources that facilitate and streamline ongoing professional development. These are interpreted in the context of the idea of improving teaching approaches through the use of digital learning resources. The presented opportunitiesfocus on the idea of deinstitutionalization of ongoing teacher training, taking place in school, out of school, at home, online and offline and implemented in-service training.
Dr. Teodora Valova, Assoc. Prof.
Pedagogic College – Pleven
St. Cyril and St. Methodius
University of VelikoTarnovo
ВЪЗМОЖНОСТИ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ПО МУЗИКА ЗА РАЗШИРЯВАНЕ НА МУЗИКАЛНИЯ ОПИТ НА УЧЕНИЦИТЕ В УСЛОВИЯТА НА ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Пенка Марчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. В доклада се разглежда проблематиката за обогатяване на детския музикален опит с фолклорното богатство и традиции на различни етноси и народи в светлината на интеркултурното образование. Целта на публикацията е да се направи анализ на учебното съдържание по музика за четвърти клас на общообразователното училище, чрез което може да се работи в тази нiасока.
Keywords: musical experience (musical thesaurus), intercultural education, musical perception and rationalization of musical patterns, musical language
VARIATIONS OF THE LEARNING CONTENT IN MUSIC ABOUT EXPANDING STUDENTS’ MUSICAL EXPERIENCE IN THE INTERCULTURAL EDUCATION
Abstract. This paper discusses the problem of applying of intercultural education and the children’s communication as with the native folklore heritage, as
well with the musical traditions of other ethnical groups and nations. The article answers the question why these musical contents can be useful for the teacher in conditions intercultural education. The aim of the present publication is to be done some theoretical analysis of the scholar contents in Music for the 4th grade at a secondary schoolin Bulgaria, through wich is expected to be expanded the musical experience of students.
Dr. Penka Marcheva, Assoc. Prof.
Pleven College of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ОСНОВНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ В СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА
Боряна Здравкова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. В статията се разглеждат някои аспекти на проблема за професионалната компетентност на специалистите в социално-педагогическата практика. Представят се същностните и съдържателните характеристики на компетентността като научно понятие на основата на различни гледни точки и дефиниции в педагогическата теория. Прави се опит да се изяснят и отдифе-ренцират най-значимите компетентности, които изграждат професионалния профил на успешния социален педагог/работник.
Keywords: social and pedagogical work, professional competence, kind of competencies
BASIC COMPETENCIES IN SOCIAL AND PEDAGOGICAL PRACTICAL WORK
Abstract. The article is focused on particular characteristics of professional competencies of specialists involved in social and pedagogical practical work.
Based on different perspectives and variety of defi nitions developed in the context of pedagogical theories, competencies are discussed in the light of their core
and specifi c characteristics. An attempt is made to identify the most important competencies within the profi le of the successful social worker.
Dr. Boryana Zdravkova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
АНАЛИЗ НА СЪЩЕСТВУВАЩИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ В СЪВРЕМЕННАТА УНИВЕРСИТЕТСКА СРЕДА
Лъчезар Лазаров
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. В настоящата статия се анализират научните изследвания до мо-мента относно информационните системи в някои университети във и извън България. Целта на анализа е да се очертаят типични особености в състояни-ето и развитието на информационните системи, да се определят общи тенден-ции, както и да се използват добрите практики, започнали да се налагат през последните години.
Keywords: university information systems
ANALYSIS OF EXISTING INFORMATION SYSTEMS IN THE CONTEMPORARY UNIVERSITY SETTING
Abstract. In this article an attempt is made to analyze scientifi c researches of nformation system models in some universities in Bulgaria and abroad that have been carried out until now. The purpose of this analysis is to highlight typical features in the development of nformation systems, to defi ne common trends, to take advantage of best practices hat have made their way during the recent years and should be developed.
Mr. Lachezar Lazarov
University Computer and Information Centre, Director
Department of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ЕКОЛОГИЯ И УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Петя Конакчиева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. В разработката се представят и анализират проблеми, свързани с ранното образование за устойчиво развитие. Очертава се непреходното и ценното в педагогическото наследство като основа за усъвършенстване на екологичното образование в детската градина. Конкретизират се ключови съдържателни структури на екологията в предучилищното образование. Уточняват се аспекти на образованието за устойчиво развитие в програмните системи за предучилищно възпитание и подготовка. Определят се изследователски предизвикателства при гарантиране на шансове за непрекъснато екологично образование за всяко дете и се извеждат перспективи за усъвършенстване на предучилищното образование в контекста на идеята за устойчиво развитие.
Keywords: ecology, sustainable development, pre-school education
ECOLOGY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN PRESCHOOL EDUCATION
Abstract. The paper presents and analyzes problems associated with early education for sustainable development; outlines what eternal’s and valuable in the
pedagogical heritage as a basis for improving environmental education in nursery schools; specifies the key substantive structures of ecology in preschool education as well as aspects of education for sustainable development in programme systems for preschool education and training; identifi es research challenges in ensuring opportunities for continuous environmental education for every child, and develops prospects for improving preschool education in the context of the idea of sustainable development.
Dr. Petya Konakchieva, Assist. Prof.
Department of Preschool Pedagogy
Faculty of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ПОВИШАВАНЕ ЕФЕКТИВНОСТТА НА ОБУЧЕНИЕ ПРИ МОДУЛ „ТУРИЗЪМ“ В НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОСНОВНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН
Мирослава Петкова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. При осъществяване на третия допълнителен час под формата на модул „Туризъм“ се изхожда от това, дали учениците от съответния клас усвояват предвиденото по учебна програма допълнително ядро „Туризъм“. В нача-лен етап на основната образователна степен при модул „Туризъм“ се изучават основно игри, свързани с пешеходния туризъм и ориентирането.
Keywords: module, games, early stage
INCREASING THE EFFECTIVENESS OF TRAINING MODULE ON “TOURISM“ AT AN EARLY STAGE OF BASIC EDUCATION DEGREE
Abstract. In implementing the third extra hour in the form of module „Tourism” of great importance is whether students learn from the class provided by additional core curriculum „Tourism”. In the initial stage of a major degree in „Tourism” module is taught mainly related games hiking and orienteering. „Tourism” module raises many questions for primary school teachers and specialists in the fi eld of physical education and sport and for that reason we offer to their attention a few travel games to enhance the effectiveness or training.
Dr. Miroslava Petkova, Assist. Prof.
Theory and Methods of Physical Education Department
St.Cyril and St.Methodius University of Veliko Turnovo
ФУНКЦИОНАЛНО НАТОВАРВАНЕ ПРИ ПОДРАСТВАЩИ ГИМНАСТИЦИ
(9–10-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ)
Калояна Крумова-Цончева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. Оперативният контрол на тренировъчното натоварване се осъществява чрез използване на метода на пулсометрията за регистриране на пулсовата честота по време на тренировъчно занимание. Целта на изследването е да проследим динамиката на пулсовата честота по време на учебно-тренировъчно занимание по спортна гимнастика при момчета на 9–10-годишна възраст, възрастова състезателна група – момчета старша възраст, при работа с различно тренировъчно натоварване на отделните уреди – земна гимнастика, кон с гривни, халки, успоредка и висилка.
Keywords: sports gymnastics, workout, exercise
FUNCTIONAL EXERCISE WORKOUT FOR GROWING-UP GYMNASTS (AGE GROUP 9–10)
Abstract. The operative control of the exercise workout is done by implementing the method of pulsometry, for recording the pulse during a training session.
The aim of the study is to monitor the dynamics of the pulse frequency during Educational pracrice session on sports gymnastics for boys in the age group 9-10;
boys in the age group – pre-competition youngsters, by implementing different training work-outs on the different apparatus – standing exercises, vaulting horse, parallel bars and horizontal bar.
Ms. Kaloyana Krumova-Tsoncheva, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
УСТАНОВЯВАНЕ НА ФИЗИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ И ДВИГАТЕЛНИТЕ КАЧЕСТВА ПРИ 9–10-ГОДИШНИ УЧЕНИЦИ СЛЕД ОБУЧЕНИЕ ПО МИНИВОЛЕЙБОЛ И БАДМИНТОН
Мирослава Петкова, Светослав Стефанов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. Осъществяването на положителни реформи в общообразователното училище се нуждае от съвместните усилия на учителите, спортните специалисти и самите ученици. Сред голямото разнообразие от средства за решаване на тези задачи на училищно ниво значително място заемат заниманията по миниволейбол и бадминтон.
Keywords: minivoleybol, badminton, methodology, model, motor skills
ESTABLISHMENT OF PHYSICAL DEVELOPMENT AND MOTOR SKILLS FOR 9–10-YEAR-OLDS IN TRAINING BY MINIVOLLEYBАLL AND BADMINTON
Abstract. Implementation of positive reforms in comprehensive school needs the joint efforts of teachers, sports professionals and students themselves. Among the wide variety of tools to solve these problems at the school level classes occupy a significant place in minivolleybаll and badminton.
Dr. Miroslava Petkova, Assist. Prof.
Theory and Methods of Physical Education Department
St.Cyril and St.Methodius University of Veliko Turnovo
Dr. Svetoslav Stefanov, Assist. Prof.
Theory and Methods of Physical Education Department
St.Cyril and St.Methodius University of Veliko Turnovo
ОРГАНИЗАЦИОННАТА КУЛТУРА КАТО ЕДНО ОТ ИЗМЕРЕНИЯТА НА КЛИМАТА В СОЦИАЛНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Tamara Zacharuk
Katarzyna Marciniak-Paprocka
Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
Резюме. В статията е направен анализ на климата от гледна точка на социалните теории и описва инструмент, който е адаптиран от Леслав Питка. Представени са изследвания на климата в социалните институции и как той оказва влияние на процеса на ресоциализация, от една страта, а от друга страна играе особена роля в организационната култура.
Keywords: organizational culture, social institution, social climate
ORGANIZATIONAL CULTURE AS ONE OF SOCIAL CLIMATE DIMENSIONS IN AN INSTITUTION
Abstract. This article presents the theoretical analysis of social climate and describes the tool as adapted by Lesław Pytka. Based on the research, the social
climate of an institution signifi cantly affects the social inclusion of individuals, with organizational culture playing particular role in it.
Dr. Habil. Tamara Zacharuk Assoc. Prof.
Faculty of Education
Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
Dr. Katarzyna Marciniak-Paprocka
Faculty of Education
Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
THE SENIORS: CREATORS AND LEADERS OF CONTEMPORARY CULTURE
Norbert Pikuła
Instytut Pracy Socjalnej
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Abstract. With the progress of civilization engaged in a number of transformations that affect the functioning of modern man. Currently, the dominant trends and lifestyles are focused on the acquisition as soon as possible a number of goods. The symbol of the prevailing culture of instant became a triad: fast food, fast car, fast sex. Today, it just needs young people, assertive, full of energy and enthusiasm to take on new challenges. Individuals who are not afraid to innovate and possess leadership qualities are called leaders. The article is an attempt to demonstrate how the prevailing culture of “fast-paced lifestyle” deal older people who are unable to keep up with the changes, and that among this age group, we can talk about leaders, and if so to what this Leadership Training manifests.
Keywords: instant culture, leader, social change, the elderly, age
Dr. Нab. Norbert Pikuła, prof. UP
Instytut Pracy Socjalnej
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
MANAGING A TEAM OF TEACHERS AND A SCHOOL’S QUALITATIVE DEVELOPMENT. SCHOOL HEADMASTER AS THE LEADER
Joanna M. Łukasik
Pedagogical University of Cracow
Abstract. In the present article, I focus on the headmaster-leader, responsible fo a qualitative development of a school. Putting a headmaster in a leader’s position, i the fi rst place I clarify the underrating of educational and school oriented toward qualitative development in the context of XXI century changes. Then I present th attributes of a headmaster leader, in the context of managing a team of teacher and the opportunity to motivate them to actions for the benefit of a qualitativ development of a school.
Keywords: teacher, headmaster, leader, qualitative development of a school
Dr Joanna M. Łukasik
Pedagogical University of Cracow
ПОЗНАВАТЕЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ КЪМ ОКОЛНАТА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ – РЕФЕРЕНТЕН КОМПОНЕНТ В СТРУКТУРАТА НА ИНТЕЛЕКТУАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Юлия Дончева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Детският познавателен процес има определена логика, хронология и последователност. Той тръгва от възприемането на обектите (сетивно
познание), преминава през манипулирането с обекта или с материали, които го символизират (манипулативно-операционно познание), преминава в речево манипулиране с информацията (словесно, вербално познание), с необходимостта да достигне до осмислянето, разбирането на знанието (интелектуално познание). Необходимостта да се провокират децата да мислят е майсторство, то изисква детският учител да се доближи до възможностите и психиката на децата, да умее да предизвика активната им познавателна дейност.
Keywords: cognitive interests, environmental reality, children from preschool age
THE COGNITIVE INTERESTS TOWARDS THE ENVIRONMENT – A COGNITIVE COMPONENT IN THE STRUCTURE OF THE INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM PRESCHOOL AGE
Abstract. Сhild’s learning process has certain logic, chronology and sequence. It originates in the perception of objects (sensory awareness), passes through the
manipulation of objects or materials that it symbolizes (manipulative-operational knowledge) goes into verbal manipulation of information (verbal, verbal
knowledge) the need to reach understanding, understanding knowledge (intellectual knowledge). The need to stimulate children’s thinking skills, it requires school teachers to approach the capabilities and psyche of children to be able to produce their active cognitive activity.
Dr. Julia Doncheva, Assist. Prof.
Department „Pedagogy, psychology and history“
University of Ruse „Angel Kanchev“
Ruse, Bulgaria
ДЕТСКОТО МУЗИКАЛНО ТВОРЧЕСТВО – ФАКТОР ЗА ЦЯЛОСТНОТО РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИКА ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Гина Колева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се разглеждат същността на детското музикално творчество и неговите възможности за пълноценното развитие на учениците от началното училище.
Keywords: creativity, musical composition, art activity, emotional reflectiveness, motivation, selfaffirmation
THE CHILDREN’S MUSICAL COMPOSITION AS A FACTOR FOR PRIMARY STUDENTS PERSONAL DEVELOPMENT
Abstract. The article reviews the essence of children’s musical creativity and its possibilities for the whole personality development of primary school students.
Ms. Guina Koleva, PhD student
Faculty of Preschool and Primery School Education
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ФИНАНСИРАНЕ НА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ХОЛАНДИЯ И БЪЛГАРИЯ
(Cравнителен анализ)
Албена Вуцова, Йоана Минова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията има за цел да представи образователните системи на Холандия и България и да направи сравнителен анализ между две-
те страни. Разгледани са: възникването на двете системи, прилаганите политики в средното образование; начинът на финансиране. И в двете
страни образованието се ръководи и финансира от Министерството на образованието. То фиксира основните учебни предмети в учебните
планове на училищата, определя стандартите за качество и основните цели на образователната политика и отговаря за администрирането на
образователната система на базата на конституционните разпоредби за финансиране.
Основният източник на финансиране на образователните системи е държавният бюджет, но докато в Холандия за образование се отделят около 5 % от брутния национален продукт, в България те са едва 3,4 %. Общините получават, в зависимост от своето население и социално-демографската си структура, финансови средства от държавния бюджет, които те разпределят по училищата. И двете страни прилагат системата на делегирани бюджети при финансирането на образованието, което и за двете е между приоритетните области. Тенденциите в образователните системи и на двете държави са насочени към осигуряване на еднакви възможности за образование на всички и към повишаване на качеството на образование. В Холандия Министерството на образованието и науката финансира и държавните, и частните учебни заведения, като частното образование има приоритет над държавното, а и по-голяма част от учениците учат в частни училища, за разлика от България, където бюджетът на частните училища се формира основно от таксите, които учащите заплащат.
Keywords: secondary education, fi nance, benchmarking, Bulgaria, Netherlands
FINANCING OF SECONDARY EDUCATION IN THE NETHERLANDS AND BULGARIA – COMPARATIVE ANALYSIS
Abstract. The article aims to present the educational systems of the Netherlands and Bulgaria and a comparative analysis between the two countries. Main points are: Establishment of both systems; Policies implemented in secondary education; Ways of fi nancing. In both countries, education is managed and funded by the Ministry of Education. It determines the main subjects in school curricula, sets quality standards and the main objectives of educational policy. The Ministry is also responsible for the administration of the education system according to the funding constitutional regulations. The main source
of fi nancing for education systems is the state budget. However while in the Netherlands around 5% of the gross national product accounts for education, in Bulgaria the percentage is only 3.4 %. Municipalities receive funds for schools from the state budget, depending on their population and socio-demographic structure. The two countries apply a system of delegated budgets in funding education, which is a priority area for both of them. Trends in Bulgarian and Dutch educational systems are aimed at ensuring equal opportunities for education for all and increasing the quality of education. In the Netherlands Ministry of
Education funds state and private educational institutions. Moreover, private education has priority and the majority of students attend private schools, unlike the situation in Bulgaria, where the budget for private schools is formed mainly by fees paid by students.
Dr. Albena Vutsova, Assoc. Prof.
Dr. Yoana Minova
Sofia University
Sofia, Bulgaria