Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.

Отличеният медиатор Красимир Христов си поставя за цел да бъде приятел с учениците

Стела Маринова от Стела Маринова
04-02-2025
в Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.
A A

Красимир Христов получава голямата награда „Образователен медиатор на годината“ в категория „Мъже“ в конкурса „Медиатор на годината 2024“, организиран от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. Той работи в Професионалната гимназия по лека промишленост в Монтана от миналата учебна година. Преди това, през учебната 2022/2023 г., е назначен за образователен медиатор в Основно училище

„Св. св. Кирил и Методий“ в Монтана. Като част от неправителствената организация „ШАМ“ в Монтана, в миналото работи по проект „Ромски ментори“ в Начално училище „Васил Левски“ във Вършец. Тогава за пръв път придобива нов поглед към децата, училището и образователната система.

За участие в тазгодишния конкурс „Медиатор на годината“ е номиниран от своя колежка.

Заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова връчи наградата на Красимир Христов
Снимка – Олег Попов. Заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова връчи наградата на Красимир Христов

„Искам да изкажа огромната си благодарност на всички, които ме подкрепиха и гласуваха за мен. Тази награда не е само моя. Тя е на всички, които се припознават в работата на медиатора, на всички, които работят в училище, на децата и на всеки, който е гласувал и подкрепил тази кауза.  Идеята е да се работи за бъдещето на децата, да няма неграмотни деца и такива без образование. Важно е да се повиши нивото на образованието в България“, казва пред „Аз-буки“ Красимир Христов.

Като ментор в Основното училище във Вършец, той работи в сферата на културата и изкуството с ученици от II до IV клас. Ролята му е да говори с тях за ромската култура, да ги запознае с ромските традиции и бит, кои празници се празнуват във Вършец и кои – в неговия край или в други части на страната. В края на проекта събират в книга обичаите и традициите във Вършец.

„Децата съчиниха няколко приказки, като в две от тях дори съм главен герой. Тогава за първи път се сблъсках с работата в училище. Там прекарах три години, а след като проектът приключи, работех в различна сфера, докато не започнах като медиатор в основното училище“, казва Христов.

За него работата с гимназисти е по-различна, отколкото с по-малките ученици.

„За мен е по-приятно и по-лесно да работя с по-големите деца. Работата не е еднообразна и скучна, всеки ден е различен и това ми харесва. Образователният медиатор е мост между училището и родителите на децата, между родителите и институциите“, смята награденият.

Неговата мисия е да бъде приятел с учениците. „Моята работа не е да уча децата, това правят техните учители. Моята работа е да бъда приятел с децата, да направя училището по-приятно място за пребиваване за тях, да знаят, че могат да ми се доверят – казва Христов. – С учениците си споделяме. Казвал съм им, че могат да говорят с мен на всякаква тема – за нещо, което ги притеснява или вълнува, за нещо, което не искат да споделят с учител или родител.“

Медиаторът е всеки ден с децата в училище. В междучасията е с гимназистите и следи да няма конфликтни ситуации. Влиза и в различни часове.

„Могат да вляза в часа по физическо възпитание и спорт и да играя с учениците тенис на маса или баскетбол. Обичам да рисувам, и понякога влизам в часовете по изобразително изкуство и помагам на някое дете да довърши картината си. Някои дори ме молят да им нарисувам нещо, и винаги се радват, когато го направя“, споделя с усмивка Христов.

Той се стреми да стимулира учениците с различни дейности. Често търси конкурси, в които могат да участват, и изпраща кандидатурите им.

Христов отбелязва, че в младежките си години се е познавал с голяма част от родителите на децата, които са от града: „Това кара децата да изпитват уважение към мен, след като разберат, че познавам някой от техните родители, че говоря техния език. Отношението е друго.“

Медиаторът държи да бъде приятел не само с учениците, а и с техните родители. В момента в процес на създаване е родителски клуб.

„В клуба искам да си говорим колко е важно образованието, какво би ни дало, ако го имаме, и от какво бихме се лишили, ако го нямаме. Вярвам, че колкото повече са родителите, които осъзнаят и разберат каузата на образованието за своите деца, толкова по-редовни ще бъдат учениците, ще постигат по-добри резултати и ще бъдат по-добри. Концентрирал съм се изцяло върху това да спечеля родителите“, категоричен е Христов.

Намерението му среща подкрепата на училищното ръководство. „Идеята за създаване на родителски клуб в училище е много положителна и вярвам, че ще има значителен принос към развитието на родителската общност. Това е чудесна инициатива за създаване на по-тясна връзка между родители, учители и ученици. Клубът ще включва съвместни занимания, което ще подобри връзката между родителите и училището. Организирането на извънкласни дейности, събития и инициативи ще обогати училищния живот“, смята директорката на ПГ по лека промишленост на Мариана Стоянова.

Гимназията е средищно училище и всяка сутрин медиаторът пътува с учениците по една от трите линии, за да ги доведе в клас.

Ако някое от децата отсъства, след като пристигне в училище, отива при класния му ръководител, за да го попита дали родителите на ученика са уведомили за отсъствието. Ако кажат, че детето е болно, чакат медицинска бележка.

„Ако и на втория ден няма информация за причината за отсъствието на детето, преценяваме дали само аз ще отида до дома му, дали да бъда с колегата класен ръководител. Следваме процедурите. Рядко има по-дълго отсъстващи деца“, обяснява Христов.

Посочва още, че статистиките в Северозападна България сочат, че процентът образовани роми – и като висшисти, и като среднисти, е най-висок.

„В Монтана е най-висок процентът в тази част на страната. Тук по-малко са хората, които трябва да бъдат интегрирани. По-малко са тези, които не ходят на училище, по-малък е процентът на т.нар. ранни бракове, на онези, сред които има трафик на хора“, посочва медиаторът.

Красимир Христов подчертава още нещо. Спецификата на всяка област и на всяко населено място е индивидуална и няма утвърдена формула, по която медиаторът да работи.

„Хората са различни, с различен бит, култура и традиции. Ако говорим за хората от уязвимите и от малцинствените групи, при всяка от тях е различно. В различните населени места медиаторът работи по различен начин. Преди всичко той трябва да е общността, от която са повечето ученици. Да познава традициите, културата и хората в квартала на учениците, с които ще работи. Трябва да говори езика им“, изб­роява Христов.

По думите му, това е важно, защото в тези среди трудно се допуска човек, който не живее в общността, а хората не биха му се доверили лесно.

„Затова, на първо място, медиаторът трябва да е с авторитет сред тази общност. На много места това е така и си проличава. В по-малките населени места медиаторът е разпознаваема личност. Обикновено там има само едно училище и медиаторът в този случай събира всички деца, общува с всички родители. Връзката там е по-силно изградена и съответно и родителите му се доверяват, казват какво се случва. Медиаторът, от своя страна, уведомява училището. Ако нещо се случи и някое дете отсъства повече, той отива и родителите му обясняват каква е причината“, подчертава отличеният медиатор.

 

Мариана Стоянова, директор ПГ по лека промишленост:

Ролята на медиаторите е изключително значима за изг­раждането на добри отношения и отговорности между учениците, учителите и родителите. Тяхната работа е ключова за създаването на спокойна, подкрепяща и приобщаваща училищна среда.

Благодарение на усилията на Красимир Христов се създава атмосфера за разбирателство, взаимопомощ и толерантност сред нашите ученици. Той е този, който помага за решаването на възникнали конфлик­ти, за изграждането на доверие и насърчаването към диалог. Благодарение на него и на колектива на Професионалната гимназия по лека промишленост училището ни се превръща в място, където всеки се чувства разбран и приет.

Красимир Христов не просто изпълнява тази роля, той я превръща в мисия. С неговата енергия, съпричастност и отдаденост училището ни е по-спокойно и приветливо място. Неговите умения да слуша, да разбира и да води конст­руктивен диалог, са безценни за нас.

Благодарение на нашия медиатор учениците ни получават подкрепа, усилията и всеотдайността му допринасят за по-добрата училищна среда, в която всеки да се чувства разбран и подкрепен.

Your Image Description

Свързани статии:

Смолянският фолклорен ансамбъл „Родопа“ провежда открити уроци по фолклор с възпитаниците на местните образователни институцииОткрити уроци по фолклор По време на откриването на обновения кабинет децата показват знания черз викторинаКласни стаи с атрактивни стенописи в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в ботевградското село Скравена Започна подаването на творби за участие в литературния конкурс „Вълшебно перо“ Ученици по време на работата по проектаУчители от Гоце Делчев създадоха преподавател по английски език с изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: "Медиатор на годината"отличиеПризнаниеученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Институтът INSAIT: DeepSeek моделите на този етап не покриват европейските правила за сигурност

Следваща статия

Доц. Десислава Атанасова е новият ректор на Русенския университет

Следваща статия
Доц. д-р Десислава Атанасова е новият ректор на Русенския университет "Ангел Кънчев", съобщиха от висшето училище

Доц. Десислава Атанасова е новият ректор на Русенския университет

Лого на конкурс за четене

Търсят царица и цар на буквите за девети път

Невидимите сили на физиката

Невидимите сили на физиката

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"