За влаковете, които левитират, за холограмите и графеновите суперкондензатори става въпрос в урока по физика на Даниела Василева. Провежда го с IX и X клас в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград. От началото на миналата учебна година Василева преподава там физика и астрономия.
Разковничето към интереса на децата е всъщност нейният личен интерес и любопитство към света на физиката и астрономията,
както и към приложенията им, които ни заобикалят. Дали защото все още не е успяла да се измори от дългогодишен учителски стаж, или защото твърде много обича науката, но Даниела Василева провокира гимназистите от ПГТМ „Христо Ботев“ и превръща урока в любопитен час, от който добиваш познание с удоволствие.
„Аз-буки“ разговаря с нея със съдействието на директора на гимназията Иван Николов.
Даниела Василева, учител по физика и астрономия
„Работила съм дълги години като технолог в различни заводи, преподавала съм онлайн химия, но учителската си правоспособност по физика придобих миналата година – споделя Даниела Василева. – Живата връзка с учениците е нещо уникално и неповторимо. Убедена съм, че учениците трябва да бъдат запознавани с новостите във физиката и да знаят къде изучаваните физични закони намират приложение. По този начин и учебният предмет им става много по-интересен.“
Преподавателката подготвя проектен урок и презентация,
основани на онова, което е изучавано и впечатлило учениците през годината. Теми, които са ги докоснали и са поискали да се направи дискусия по тях. Така Световният ден на физиката присъства в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград по напълно нестандартен начин.
Учениците си правят селфи с холограми на животни,
използвайки приложението на Google за 3D анимация за смартфони. В учебната стая „се движат“ и издават характерни звуци коала, панда, кенгуру и кон. „Черешката на тортата“ обаче е предхождана от представяне на интересни факти, твърдения и открития, които променят и ще продължат да променят света.
Децата разказват за левитиращите влакове, известни като Maglev.
Още през 1934 г. немският инженер Херман Кемпер патентова влак, станал популярен с наименованието Maglev. Името произлиза от магнитната левитация, на която именно се дължи възможността придвижването и управлението на транспортното средство да става, без то да се докосва до релси и да използва колела. Ботевградските ученици научават, че през 2015 г. в Япония най-високата измерена скорост на подобен влак е 603 км/час. Бъдещето вероятно принадлежи на „летящите“ влакове, защото Китай и Япония продължават да работят върху германската система Transrapid и да правят опити влаковете Maglev да навлязат в широка експлоатация.
Даниела Василева разказва и за усърдието на учениците да разкажат за видовете диелектрици, да обяснят какво представляват магнитното поле на Земята, полярното сияние и как интернет сигналът достига до нас с помощта на оптичните влакна.
„Учениците представиха и класификацията на 12 вида дъги – разказва преподавателката. – Мария от XВ клас беше направила табло, изписано с клечка на ръка, и преливащи се в цветовете на дъгата букви. Нейната съученичка Ася показа снимки на лунната дъга, която е наблюдавана на 11 и 12 февруари т.г.“
Урокът по физика не подминава и темата, вълнуваща днешните младежи –
електрическите коли и тяхното зареждане. На графена, определян като революционен материал на XXI век, се отделя голямо внимание. Създадените преди години от испански инженери графено-полимерни батерии Graphenano премахват недостатъците на използваните литиево-йонни батерии, а показателите са впечатляващи. Батерията се зарежда само за 8 минути, като електрическа кола може да измине с този заряд 1000 км.
„Урокът беше емоционален, на децата им хареса и видях, че са ангажирани “, казва Даниела Василева. И обяснява как да си направим холограма в стаята чрез приложението на Google. За да се забавляваме, защото е отдавна известно, че физика и астрономия освен сериозен учебен може да бъде и много забавен предмет. Бездруго, както е казал и Исак Нютон, „безбрежният неизследван океан на истината винаги е пред нас“.