Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.

Д-р Татяна Матева, специалист по хранене и диететика: Родителите са виновни за затлъстяването на децата

Доброто здравословно хранене върви винаги ръка за ръка с физическа активност

Зина Соколова от Зина Соколова
27-09-2024
в Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.
A A
Снимка – Личен архив

Д-р Татяна Матева е лекар със специалности „Хранене и диететика“ и „Обща медицина“. Тя е съучредител на Националната асоциация по практическа диететика и интегративна медицина, която организира и провежда диетологични симпозиуми „Морски диетологични дни“ с подкрепата на Медицинския университет – Варна. Участва в националното представително проучване за хранителните навици на децата в България, проведено в партньорство с Медицинския университет „Проф. д-р П. Стоянов“ – Варна, Националната асоциация по практическа диетика и интегративна медицина и асоциация „Родители“ и по поръчка на Лидл – България.

– Д-р Матева, като специалист, изненадаха ли Ви с нещо резултатите от проучването на хранителните навици на децата?

– За съжаление, резултатите от проучването на ЛИДЛ не ме изненадаха, а затвърдиха убеждението ми, че в тази област трябва много и активно да се работи. Негативните тенденции в хранителните навици на децата залагат ронливи основи за здравето на бъдещите възрастни.

– Ако едно дете е в пети клас и тежи над 100 кг и има кръвно 180, чия е основната отговорност? Преди години във Великобритания, мисля, дадоха родителите на едно дете със свръхтегло на съд, защото не спазваха предписанията на лекарите.

– Категорично основната отговорност е на родителите, особено ако проблемът е обсъден и с медицински лица, дадени са насоки и препоръки за решаването му. В европейските страни има силно развита мрежа за работа с деца – училищни психолози, има центрове за пациенти. Ние, уви, сме много, много далеч от това обгрижване на пациента, живеещ със затлъстяване.

За съжаление, в трудното ежедневие за всеки от нас – родителят често се вълнува дали има храна, а не каква храна, дали детето яде, по-рядко дали яде много, много често децата със затлъстяване растат в семейства, където единият или двамата родители също имат проблем с теглото, т.е. имаме фамилен модел. Отговорни са здравните служби, ако забелязвайки такова дете, не подходят активно към ситуацията.

Аз, освен лекар диетолог, съм и общопрактикуващ лекар и бих искала да спомена за предложението на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България към Националната здравноосигурителна каса и Министерство на здравеопазването – децата със затлъстяване да бъдат диспансерно наблюдавани при общопрактикуващите лекари, с определен алгоритъм на действие, с определени конкретни дейности. Това, разбира се, няма да е достатъчно, трябват комплексни усилия на много медицински и немедицински специалисти, но е добра крачка в решаването на този проблем.

– Данните сочат, че бащите по-малко участват в купуването на храна. Означава ли това, че отговорността за хранителните навици на децата е по-скоро на майката?

– Категорично не бих определила майката като основно отговорна, може би това е така в първите години от живота на детето до горе-долу 2-годишна възраст, до момента, в който то започне да яде основно от храната на семейството. Тогава идва ролята на бащата и неговите хранителни предпочитания. Обикновено храната в едно семейство се съобразява с храненето на бащата. Ако той е активно месояден, най-често на трапезата активно се предлагат месни храни. Ако той е вегетарианец, майката просто добавя малки порции месо към своята храна – така че стилът на хранене в едно семейство се определя основно от храненето на мъжете (баща, синове) в него. Ролята на майката е съществена в предлагането на допълващите, така да се каже, храни – зеленчуци, плодове, готвени ястия. В последно време наблюдавам добрата тенденция и мъжете активно да готвят вкъщи, а да не са отговорни само за скарата. Така че тяхната роля във формирането на хранителните навици на децата е огромна.

– 50% от анкетираните предпочитат домашна храна. Това много ли е, или малко?

– Нито е много, нито е малко. Много често в термина домашна храна хората включват както приготвената вкъщи, така и общо готвена храна, а не сухоежбина. Активно се развива предлагането на добра готвена храна не само от ресторанти, но и от специализирани обекти. Това създава една добра възможност в забързаното ежедневие човек да се храни здравословно – салата, супа, топло основно ястие, с готвена храна, а не просто да сложи в стомаха сандвич, чипс, вафла. Този тип заведения за хранене дават и възможност да се храниш седнал, а не крачейки. Дори аз самата съм купувала за семейството си готвени храни, които искат по-продължително време за приготвяне.

– Приблизително наполовина са родителите, които ограничават децата си да ядат определени храни, и тези, които не ги ограничават. Как ще коментирате това?

– Създаването на добри хранителни навици, естествено, минава и през ограничения. Родителят може да моделира това до определена възраст на детето, докато контролира изцяло храната вкъщи или получава подкрепата на детското заведение. Влизайки обаче в училище, ситуацията се променя, подражанието вече е с друг фокус – какво ядат моите съученици. И реално за родителя често остава контрол върху вечерята и храненето в почивните дни. Факт е, че деца, които имат създадени добри навици за хранене в семейството, по-често носят в училище домашна храна или някакъв плод или зеленчук.

Изкушения дебнат децата отвсякъде – от рекламата по телевизията, от кварталния магазин, от раницата на съученика. Именно ролята на родителя е да научи детето да избира храната. Но също важна е и ролята на родителя като демоверсия за детето. Ако родителят не дава да се яде шоколад, а самият той вечер хапва ½ шоколад за успокояване на напрежението, това определено би възбудило интереса на едно дете – защо то не може, а родителят може. И би го накарало при появата на първите джобни да си купи шоколад.

– Твърде малък е процентът на ученици, които си носят храна в училището, както и на тези, които се хранят в училищния стол. Как може да се промени това? Храната от вкъщи или от стола може ли да допринесе за решаване на проблема със здравословното хранене?

– Както вече коментирахме, подражанието в училище е водещо и това не пропуска и храненето. Децата в ранна училищна възраст са добър контингент за столово хранене, защото те имат навика от детската градина за хранене с готвена храна. Те все още приемат храната, която майката предлага, носят си от вкъщи. Но желанието на децата с израстването те да определят какво и как да правят – кои да са приятелите им, какви дрехи да обличат, включва и какви храни да приемат. Постепенно подражанието на неформалните училищни лидери определя и тяхното хранително поведение. Спомням си, когато дъщеря ми беше в V клас, в ново училище, бяха отишли в съседно заведение за готвена храна, за да си купят спагети, тя си беше купила салата и спагети. И ми звъни майката на едно момче от класа изумена, че е видяла в чантата на сина си малък остатък от кутия със зеленчуци, а той зеленчуци не ядял. Когато едно дете има информация, има знание за добра храна, когато има навици и пример вкъщи, когато има възможност да я получи на цена, равностойна на другата храна, то много по-често би направило добър избор и би мотивирало и други деца. Факт е, че в Европа е масово застъпено училищното хранене, където са заложени строги изисквания към качеството и количеството на предлаганата храна. При качествено, разнообразно и достъпно като време, място и финанси столово хранене мисля, че много деца  биха се възползвали от това. Родителите също биха го предпочели. Именно тук е ролята на държавата, общините, училищните настоятелства – да работят в тази насока и да оказват ефективен контрол върху предлаганата храна.

– 67% са доволни от консумираната храна в училище. Това включва ли баничките от лавката отпред?  

– Ще започна от въпроса. Аз не виждам проблем в баничката от лавката – стига да не е ежедневна закуска, а често и обяд за едно дете. Ако детето има достъп до разнообразна храна в ежедневието, една баничка за закуска седмично не е проблем, особено ако в нея има достатъчно сирене и извара и по-малко мазнини. Децата в училище, като цяло, предпочитат тестените закуски, защото това им дава възможност да се хранят, правейки още нещо. В междучасието едно дете трябва да свърши много неща – да се придвижи от една учебна стая в друга стая, да се види със съучениците си, да види какво става в социалните мрежи. Затова тестените закуски се оказват достатъчно удобни – детето може да се храни с една ръка, в същото време създават достатъчно ситост. Децата обичат и като вкус този тип храна – пица, тост, милинка, баничка. Ако можем да им предложим към закуската и порция по-слабо солен айран например, това би подобрило белтъчния прием при децата, би добавило здраве в закуската.

– 46% от децата не знаят, че храненето влияе върху околната среда, не разбират и понятието „устойчиво хранене“. Защо се получава така?

– Защото за това малко се говори, да не кажа почти не се споменава в учебните програми. Обществото не говори за това, медиите не говорят за това. Един зает родител надали ще има време да говори точно за това вкъщи – между проверката на домашните, гладенето на тениските за училище, приготвянето на вечерята и отговарянето на куп други въпроси. Именно тук е ролята на образователните институции – още от детската градина, та до XII клас.

– Какви практически мерки трябва да се вземат, за да се хранят децата по-здравословно?

– Мерките са многопосочни – от страна на държавата, на образователните институции, на търговска мрежа, на родителите.

Да се направи критичен анализ на досега съществуващите програми за хранене в детска градина, в училище. Не може детето да получава киви в училище за междинна закуска, как да го обели, как да го яде – и то, естествено, ще го върне вечерта на дъното на раницата смачкано, че и омазало учебниците. Представете си естествената реакция на майката към здравословното киви и каква обратна емоционална връзка получава това дете за здравословното хранене.

Другата голяма посока – обучение на децата. За това трябва да се говори, да се използват всички учебни предмети.

Създаване на условия в училищата за добро хранене. Трябва да се предвиди време и място за хранене в училище, а не детето да яде между другото, на чина.

Обучение на родителите.

От страна на търговците – предлагане на възможности за добро хранене, без да са по-скъпи от другата храна. Аз винаги давам следния пример: в квартален супермаркет в Лондон преди години, на рафта за бърза храна стояха пакет с традиционен бял сандвич + безалкохолна напитка + сникерс и до него сандвич ръжен хляб и риба + минерална вода + ябълка  на еднаквата цена от 3 паунда. Тук вече идва ролята на информирания избор.

И още нещо много важно – доброто здравословно хранене върви винаги ръка за ръка с добрата физическа активност. Децата трябва да бъдат стимулирани да се движат.

Your Image Description

Свързани статии:

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците Актьорът Симеон Владов: Гласът е визитната картичка на човека Зам.-министър Карина АгелиеваKарина Ангелиева, заместник-министър на образованието и науката: В науката и иновациите също трябва да има политика на приобщаване Снимка на броя: „Ало, Космос! Говори България!“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Татяна МатевадецадиететиказатлъстяванеИнтервюхранене

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Председателят на Съвета на ректорите предлага да бъдат създадени Балкански образователни алианси

Следваща статия

В 40 училища ще се тестват инструменти за оценка на качеството на образованието

Следваща статия
МОН

В 40 училища ще се тестват инструменти за оценка на качеството на образованието

Ученици зад граница четат приказки в автентични костюми

Ученици зад граница четат приказки в автентични костюми

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"