Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 35, 2022

Как да управляваме стреса*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-08-2022
в Брой 35, 2022
A A

В съвременните условия един от ключовите фактори за организационната ефективност на училищната институция е прилагането на гъвкаво управление. Наличието на атмосфера на позитивни отношения, сътрудничество и положителни емоции в значителна степен влияе върху психическото състояние на субектите в училищната общност. Специално внимание е необходимо да се отделя на създаването на условия, подпомагащи процеса на управление на междуличностните контакти и взаимоотношения в училището. Това е един от ключовите фактори за постигане на организационна ефективност.

 

Анкета сред
237 учители
от 11 области
в България на възраст от 30 до 40 години
сочи, че 72,73% от тях биха се разделили
с професията си, въпреки че им харесва, заради големия стрес

Гл. ас. д-р Мирослав Терзийски,
Югозападен университет ,,Неофит Рилски“ – Благоевград

Пряко отношение към тази ефективност има стресът. По своята същност стресът е неспецифична реакция на човешката психика и физика към всяко напрежение, дразнене, в резултат на което личността се подготвя за предприемане на действия. Стресът е нормален начин за приспособяване към измененията на външната среда.
Когато напрежението, дразненето надхвърлят адаптивния потенциал на организма, стресът може да се превърне в източник на сериозни разстройства със съществен характер. Сред основните фактори, влияещи на стреса в училище, се открояват физически фактори – шум, температура на въздуха, запрашване, замърсявания и др.;
междуличностни отношения – неправилна оценка, базирана на повърхностни и необективни критерии, завист, неразбиране, личност-
но незачитане и пренебрежение, грубо поведение и др.; организационни и длъжностни изисквания – правила, свързани с изпълнение на служебните задължения, дисцип-
лината, йерархията и др.
Всяка промяна е трудна, провокира безпокойство, несигурност, стрес, независимо дали става
въпрос за непозната учебна програма, или за нов екип от лидери.
Основните последствия от стреса са физиологически – високо кръвно налягане, сърдечен или мозъчен удар и др.; психологически – депресия, агресия, емоционален взрив; поведенчески – умора, алкохолизъм, злоупотреба с медикаменти и др.; организационни – ниска ефективност на учебния процес, отсъствие от работа и др.
В резултат от изследвания се констатира, че в сравнение с други професионалисти учителите страдат повече от изтощение, умора, главоболие и напрежение. Психичните и психосоматичните заболявания също са свръхпредставени при учителите. Авторите подчертават, че емоционалното изтощение на учителите има неблагоприятен ефект върху качеството на преподаване, както и намалява постиженията и мотивацията на техните ученици. Данните, които се посочват за стреса при учителите в Швейцария, звучат тревожно. Обобщеното представяне на резултатите показва, че има голямо текучество, особено сред младите учители, като 40 – 50% напускат професията през първите пет години от учителската си кариера. Освен това стресът е причината много учители да се пенсионират по-рано.
Тези и подобни изследвания красноречиво показват необходимостта от разбиране и предотвратяване на стреса на учителя, включително засилване на вниманието в училищната организация към проблема. Поставя пред директорите изключително важната задача за търсене на адекватни възможности за справяне с тази ситуация.
Управлението на училищната организация трябва да бъде такова, че да се предотвратяват ситуации и действия, водещи до изтощаването на учителите, и те да бъдат подкрепяни в генерирането на позитивни, уважителни и доверчиви социални взаимодействия с ученици, колеги, ръководство.
Стресът, преживян от учителите, може да доведе до негативни реакции, нежелано поведение, до поставянето им в ситуации, с които не могат или им е много трудно да се справят. В този контекст е от изключителна важност да се гарантират необходимите ресурси, за да се справят с изискванията, с които се сблъскват. За предотвратяването на стреса е важно да се подчертае, че изискванията към учителите са управляеми и че те разполагат с необходимото, за да ги изпълнят.
Успешното взаимодействие е в основата на успешното обучение и създава учебни среди, в които всички да се чувстват разбрани, комфортно, защитено, без да изпитват напрежение. Взаимното доверие, уважение и признание са характерни черти на това взаимодействие.
За целите на разглежданата проблематика е направено анкетно проучване с 237 учители от 11 области в България, работещи в различни етапи на училищното образование. Анализът показва тенденцията, констатирана в Швейцария – желанието на учителите да напуснат училище, въпреки че харесват професията си. Независимо от местоработата – масово училище или център за специална образователна подкрепа, българските учители също изразяват желание да напуснат образователната институция въпреки позитивното си отношение към учителската професия. Споделят, че стресът е достатъчно голям и независимо от факта, че в последните години финансовите параметри са по-добри, при възможност биха напуснали. Голяма част от тях обаче не го правят поради трудностите при намиране на друга работа. Категорични са, че ако намерят подходяща такава, биха се разделили с професия си – това декларират 72,73% от учителите на възраст от 30 до 40 години.
За българските учители непрекъснатите промени в нормативната уредба за училищното образование са източник на психологически и физиологичен дискомфорт.
В този ред на мисли, трябва да се подчертае засилването на интереса към проблемите на управлението на стреса, тоест към т.нар. стрес мениджмънт.
Може да се обобщи, че в повечето случаи управлението на стреса се определя от изследователите като вид дейност на субект или организационна структура, интегрирана в общата система на професионалния труд и насочена към намаляване интензивността и разрушителното въздействие на стресовите фактори, определени от външната социална или вътрешната професионална среда. Фактори, които са актуализирани в пространството на трудовата дейност с цел запазване параметрите на професионалната дейност или личностно-професионалната устойчивост на човека. Управлението на стреса се определя като инструменти, стратегии или техники, които водят до намаляването му и понижават негативните въздействия, които оказва върху психическото или физическото благосъстояние. Управлението на стреса на работно място включва както индивидуални, така и организационни подходи.
Предизвикателствата, пред които е изправено днес българското училище, провокират още повече появата на стрес. В тази връзка, направеното изследване с посочените по-горе учители, както и с 32 директори – 29 на масови училища и трима на центрове за специална образователна подкрепа, показва, че особено стресиращи са следните предизвикателства: промените, които налага приобщаващото образование, и изискванията, които то поставя; появата и разпространението на COVID-19; обемът на допълнителната документация, която трябва да се попълва.
Стресът не може да се избегне. От една страна, обхваща все повече ученици, учители и ръководители на училищни институции, а от друга – се проявява все по-често и по-ярко.
Въпреки че умерените дози стрес са необходим елемент за дейностната активност, когато са свързани с трудовата дейност и/или организационния живот, стресът предизвиква сериозно разстройс-
тво на личното здраве или на организационните взаимоотношения. Възниква необходимостта от поставяне на стреса в разумни рамки, така че да бъде безопасен за индивидите или за „здравето“ на организацията. Важна цел е използването на стреса в качеството на естествена и продуктивна сила. Управлението на стреса, с други думи, минимизирането на негативните последствия от него предполага реализирането на два основни типа действия – в индивидуален и в организационен аспект.
По отношение на индивидуалния аспект стресът може да бъде контролиран чрез лични действия – избягване на стресови ситуации; спокойна реакция по отношение на стресовите ситуации; намаляване на стресовата ситуация до нивото на поносим стрес.
От особена важност са действията по отношение на организационния аспект.
Те налагат осъществяването на два типа управленски действия – управление на междуличностните контакти и взаимоотношенията в организацията, както и осъществяване на инициативи, насочени към подобряване на атмосферата в училищната организация.
Поведението на директорите в различни ситуации, възникващи в училището, е в пряка връзка с ефективното управление на междуличностните контакти и взаимоотношения в институцията. Това изисква изграждането на съответен модел на поведение, който да бъде не само външен израз, а да отговаря на вътрешната убеденост и нравственост на ръководителя.
Управленската етика и естетика не се дават наготово, изискват се усилия за изграждането им. Те са не само резултат на самоосъзнаване, а често са резултат на възпитание, самовъзпитание. Започват от обикновени, но изключително необходими елементи на междуличностни взаимоотношения в организацията, като сутрешния поздрав, внимание към техниката на разговора, отправянето на бележки и корекции, поставянето на задачи, изказването на похвали, препоръчване за осъществяване на продължаващо обучение с цел повишаване на компетентността и др.

Your Image Description

Свързани статии:

Подготвени за дигиталното поколение Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г. Дигитализацията на образователните програми – новата норма* Всяко шесто дете у нас е извън училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV

Следваща статия

Когато животът ти е танц

Следваща статия
Когато животът ти е танц

Когато животът ти е танц

В ход е дигиталното обучение

Образованието гради културата на мира

Европа в капана  на сушата

Европа в капана на сушата

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"