Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Парите за образование и наука растат

в Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Ще се съгласят ли ВУ да се регулират минималните заплати на асистентите.

Финансирането на нови политики, повече пари за доказали се вече политики, обезпечаване със средства на политики, за които парите не достигат. Така накратко охарактеризира бюджет 2020 министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на първото обсъждане на проектобюджета в Парламентарната комисия по образованието и науката.

4,813 млрд. лв., или 3,8% от БВП, са разчетени за сектор „Образование“ в проектобюджета за 2020 г. Това е ръст от 14,5%, или 610,1 млн. лв. спрямо 2019 г. Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза предвижда за 2021-а разходите за образование да бъдат общо 5,261 млрд. лв. (3,9% от БВП), като нараст­ването спрямо 2020 г. е 448,1 млн. лв. За 2022 г. средствата са 5,238 млрд. лв. Намалението спрямо 2021 г. е в резултат на по-малкия обем разчетени разходи за сметка на средства от ЕС поради приключване на програмния период.

Ключовите политики в предучилищното и училищното образование са насочени към продължаващо нарастване на учителските заплати, качествено професионално образование и обучение в партньорство с бизнеса и в съответствие с потребностите на пазара на труда, модернизиране на центровете за подкрепа за личностно развитие, обхващане на всички подлежащи на образование деца и ученици и реинтеграция на преждевременно напусналите образователната система, подкрепа за българските училища в чужбина.

В областта на професионалното образование 3 млн. лв. се насочват за допълнително финансиране на професионални гимназии, обучаващи ученици по защитени професии и такива с бъдещ недостиг на специалисти. Още 2,1 млн. лв. са за стипендии за ученици в дуална форма в класовете от първи гимназиален етап или в паралелка по защитена специалност или такава с очакван недостиг от специалисти. Предвидени са и 2 млн. лв. за изготвяне и издаване на книжни и електронни образователни ресурси за професионална подготовка. Още 3 млн. лв. ще бъдат инвестирани в подобряване на условията в ученическите общежития към ПГ.

Общо 24 млн. лв. са разчетени и за нова програма, насочена към подобряване на резултатите за функционална грамотност на учениците чрез насърчаване на иновативните методи на преподаване, оборудване на иновативни класни стаи, лаборатории и STEM кабинети, обмяна на практики. Програмата за модернизиране на центровете за подкрепа за личностно развитие и включването им в междуучилищни дейности е подсигурена с 1,2 млн. лв.

30 млн. лв. се насочват към училища и детски градини с концентрация на деца от уязвими групи. С допълнителни 6,5 млн. лв. се гарантира и обща и/или допълнителна подкрепа на деца и ученици, за които е преустановено изплащането на семейни помощи поради отсъствия.

С 4,4 млн. лв. се увеличават и финансите за издръжка на дейнос­тите по възпитание и обучение на децата и учениците в защитените детски градини и училища. Допълнителни 1,3 млн. лв. са предвидени и за въвеждането на нов допълващ стандарт за ученик с разширено изучаване на музика. За осигуряване на безплатен транспорт са разписани  44 млн. лв., или 4 млн. лв. повече от т. г. Ръст от 15 млн. лв. до 40 млн. лв. има и за безплатните познавателни книжки, учебници, учебни комплек­ти, учебни помагала и за достъп до електронно четими учебници. Увеличение от 4,5 млн. лв. има и в средствата за българските училища в чужбина, като общата сума достига 12,5 млн. лв. за 2020 г.

Дейностите по националните програми на МОН за развитие на образованието са осигурени със 76 млн. лв. Догодина приоритетно ще се финансират дейности за мотивиране на учениците за учене чрез обновяване на кабинетите с оборудване и за осигуряване на съвременна образователна среда, достъп до ИТ  технологии и повишаване на квалификацията на учителите.

Народни представители оцениха високо бюджет 2020 за средно образование, но поискаха и по-висок контрол върху изразходването на средствата за постигане на целите  – всестранно подготвени образовани млади хора.

В областта на висшето образование относителният дял на средствата за издръжка на обучението, формиран в резултат на оценка на качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда, ще достигне 60% през 2020 г. Предвидени са допълнителни средства за държавните ВУ в размер на 41,9 млн. лв. в т.ч. 40,1 млн. лв. за издръжка на обучението на студенти и докторанти. Средствата за 33 държавни висши училища, финансирани през бюджета на МОН, за догодина са 499,211 млн. лв.при 457 млн. за 2019-а. Разписани са и 9 млн. лв. за изпълнение на нови Национални програми за висше образование, насочени към повишаване на неговото качество.

Министър Красимир Вълчев  предлага да се върви към регулиране на минималните работни заплати на асистентите.

В областта на науката приоритет е повишаване на качеството ѝ и международната ѝ разпознаваемост. В бюджет 2020 за наука са предвидени 37,6 млн. лв. повече, като средствата достигат 566,5 млн. лв. (0,4 % от БВП). За 2020 г. е налице намаление на разходите с източник средства от ЕС с 0,5 млн. лв., с което ръстът на националното финансиране за наука е 38,1 млн. лв. С него се осигурява нарастване на трансфера за БАН с 11,5 млн. лв. до 105,611 млн. лв.

Общо 61,4 млн. лв. са предвидени за изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, Националната пътна карта за научна инфраструктура и националните научни програми. Планирани са и 3,3 млн. лв. за допълнителни стипендии на докторантите в държавните ВУ и научни организации, определени въз основа на индекса на интензивност на научната дейност.

„Вече трета година вървят реформите в системата на пред­училищното и училищното образование. Реформите във висшето образование обаче все още се чакат“, припомни в заключение председателят на Парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова.

Допълнително предоставените за 2020 г. 360 млн. лв. за учителски заплати гарантират не по-малко от 17-процентен ръст на възнагражденията. Началната учителска заплата ще стане 1085 лв., а средната работна заплата – 1540 лв.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Денят
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Сп. „История“, книжка 6/2019, година XXVII

Следваща статия

Tърсени диалози

Следваща статия
Снимка Владимир Риболовски

Tърсени диалози

Снимка ОУ „Яне Сандански“

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Снимка ПГГСД – Варна

Делници и празници

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2021, година LXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Математика и информатика“, 2020 г.
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2020, година LXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Математика и информатика“, 2019 г.
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2019, година LXII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2019, година LXII
  • Preparing Primary Junior Grade Teachers to Teach Computational Teaching: Experiences from the Glat Project
  • Cloud Technologies Implementation in Secondary Education
  • Google Classroom – An Innovative Approach to a More Efficient Organization of Learning
  • To Read or Interact with Textbooks – What is Better for Learners?
  • Дълбоко копие в C++ и Java
  • Полиноми с корени във върховете на медитангенциални многоъгълници
  • Алгебраическое описание улиток Паскаля порядка n
  • Проучване мнението на студентите за качеството на тяхната подготовка по математика и информационни технологии
  • Конкурсни задачи на броя
  • Решения на задачите от брой 6, 2018
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2019, година LXII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG