Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Трябва да се борим за правата на детето – педагогическите идеи на Корчак от перспективата на Омбудсмана по правата на детето
[We Must Fight for the Rights of the Child – Pedagogical Ideas of Korczak from the Perspective of the Ombudsman of the Rights of the Child] /
Марек Михалак / Marek Michalak – стр. 1189
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на децата в глобализираното ни съвремие – между индивидуалността/уникалността и равенството
[Chidren`s Rights in Our Globalized Modernity – between Individuality/Uniqueness and Equality] /
Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova – стр. 1217
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на детето в делото на Ирена Сендлерова
[The Rights of the Child in the Work of Irena Sendlerowa] /
Адам Солак / Adam Solak – стр. 1224
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Закрила на децата в България (исторически аспекти)
[Child Protection in Bulgaria (Historical Overview) /
Албена Чавдарова / Albena Chavdarova – стр. 1233
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правото на живот на детето: помощ и спасителна дейност по време на Втората световна война (1939 – 1945) (скициране на проблема)
[The Right of the Child to Life: Help and Life-Saving Activity during the World War II (1939 – 1945) (Sketching the Problem)] /
Веслав Тайс / Wiesław Theiss – стр. 1253
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на децата и гражданското образование
[Civic Education and Children‘s Rights] /
Лиляна Стракова / Lilyana Strakova – стр. 1265
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Януш Kорчак – класик на европейската педагогика на детството, предвестник на правата на детето
[Janusz Korczak – Classic of the European Pedagogy of the Childhood – Herald of the Chilren`s Rights] /
Барбара Смолинска-Тайс / Barbara Smolińska-Theiss – стр. 1273
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на детето през погледа на студенти педагози
[The Rigths of the Child through the Eyes of the Students Pedagogues] /
Йорданка Николова, Даниела Рачева / Yorganka Nikolova, Daniela Racheva – стр. 1284
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Съвременни аспекти на гражданското образование в българското училище
[Modern Aspects of Civic Education in the Bulgarian School] /
Румяна Неминска, Илона Суличка / Rumyana Neminska, Ilona Sulichka – стр. 1296
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 1312
ТРЯБВА ДА СЕ БОРИМ ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО – ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ ИДЕИ НА КОРЧАК ОТ ПЕРСПЕКТИВАТА НА ОМБУДСМАНА ПО ПРАВАТА НА ДЕТЕТО
Марек Михалак
Омбудсман по правата на детето – Полша
Резюме. Отговорността днес се превръща в основен възпитателен, социален, културен и политически проблем. Няма съмнение, че периодът на особено развитие на защитата на детето датира от XX век и продължава до днес. Начало слагат призивите и новаторските възгледи върху възпитанието на децата на шведската педагожка и феминистка Елен Кей, прокламирала XX век като „век на детето“. По-късно идват идеите, творчеството и преди всичко практическата дейност на Януш Корчак. Корчак още приживе се беше произнесъл по въпроса за закрилата на децата: „Наред със защитника, който познава параграфите на писаните закони, аз настоявам да бъде отредено място за възпитателя, който познава тайните на неписаните закони“, като че обявявайки се за установяването на институцията Омбудсман по правата на човека. Правата на детето са наша обща отговорност – на управляващите, на наблюдаващите органи, учените, неправителствените дейци, учителите, възпитателите. Не може да не се борим за тях, да не настояваме за тях, за да не се изправим един ден пред дилемата, която поставяше Ирена Сендлер – една от най-големите между нас, наградена от самите деца през 2007 г. с Ордена на усмивката: „А какво направи светът? Великите сили? Светът мълчеше! А мълчанието понякога означава да се съгласиш със ставащото“.
Keywords: rights; child; subject; pedagogue; Korczak; Sendlerowa; ombudsman
WE MUST FIGHT FOR THE RIGHTS OF THE CHILD – PEDAGOGICAL IDEAS OF KORCZAK FROM THE PERSPECTIVE OF THE OMBUDSMAN OF THE RIGHTS OF THE CHILD
Abstract. Responsibility today has become the main educational, social, cultural and political problem. Undoubtedly, the period of a special development of the child protection dates from XX century and continues until now. In the beginning, there were appeals and innovatory views on the education of children of the Swedish pedagogue and feminist Ellen Key, who proclaimed XX century as a “century of the child”. After that came the ideas, the creative work and mainly the practical activity of Janusz Korczak. When he was alive Korczak spoke on the topic of children`s protection: “side by side to the defender that knows paragraphs of the written laws, I insist to assign a place to the educator that knows the secrets of unwritten laws” – and by that as announcing the establishment of the institution ombudsman of human rights. Children`s rights are our common responsibility – of the government, the observing institutions, scientists, non-governmental activists, teachers, educators. We should fight for them, to insist, so we would not stand one day in front of the dilemma that Irena Sendlerowa posed, one of the greatest among us, who was rewarded in 2007 with the Medal of the Smile from children themselves: “And what the world did? The Great powers? The world was silent! And silence sometimes means to agree with what is happening”.
Mr. Marek Michalak
Ombudsman for Children’s Rights
Chancellor of the Chapter of the Order of the Smile
ПРАВАТА НА ДЕЦАТА В ГЛОБАЛИЗИРАНОТО НИ СЪВРЕМИЕ – МЕЖДУ ИНДИВИДУАЛНОСТТА/УНИКАЛНОСТТА И РАВЕНСТВОТО
Сийка Чавдарова-Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се разглежда проблемът за правата на децата в контекста както на индивидуалността и уникалността на всяко човешко същество, така и на равенството между хората (като парадокс между единственото и множественото число на думите дете и деца). Коментира се темата за уникалността на детето, но като различие, детерминирано социокултурно, обезпечено като право през призмата на равенството, което би трябвало да бъде осигурено чрез образователната система с насоченост към индивидуалната ефективност на ученето.
Keywords: children`s right; individuality; uniqueness; equality
CHIDREN`S RIGHTS IN OUR GLOBALIZED MODERNITY – BETWEEN INDIVIDUALITY/UNIQUENESS AND EQUALITY
Abstract. In this paper, the problem of the children`s rights is discussed both in the context of the individuality and uniqueness of each human being and of the equality among people (as a paradox between singular and plural). The topic about the uniqueness of the child, but as a difference, that is sociocultural determined, is commented; and its provision as a right in the light of the equality that should be ensured through educational system with a focus on the individual effectiveness of learning.
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
ПРАВАТА НА ДЕТЕТО В ДЕЛОТО НА ИРЕНА СЕНДЛЕРОВА
Адам Солак
Академия по специална педагогика „Мария Гжегожевска“ – Варшава (Полша)
Резюме. Статията засяга отделни права на детето в делото на Ирена Сендлерова. Авторът се спира особено на правото на детето на живот, правото на свобода и любов. Статията съдържа елементи от личното послание на Педагога на Добротата – Ирена Сендлерова.
Keywords: children`s rights; right of the child to life; right of the child to freedom and love
THE RIGHTS OF THE CHILD IN THE WORK OF IRENA SENDLEROWA
Abstract. The paper considers specific rights of the child in the work of Irena Sendlerowa. The author pays a special attention to the right of the child to life, the right to freedom and love. The paper contains elements of the personal message of the Pedagogue of the Goodness – Irena Sendlerowa.
Prof. Adam Solak, DSc.
The Maria Grzegorzewska University
ЗАКРИЛА НА ДЕЦАТА В БЪЛГАРИЯ (ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ)
Албена Чавдарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се правят преглед и анализ на закрилата на децата в България през периода от Освобождението (1878) до 1944 г., като са диференцирани няколко подпериода, свързани с конкретни исторически събития и законодателни инициативи. Очертани са двете направления в подкрепата на нуждаещите се деца – частно, чрез различните благотворителни организации и съюзи, и обществено – чрез предприемането на различни законодателни инициативи от страна на държавата по посока изграждане на детското благоденствие.
Keywords: child protection; child welfare; state intervention; charity
CHILD PROTECTION IN BULGARIA (HISTORICAL OVERVIEW)
Abstract. The paper presents the child protection in Bulgaria from the Liberation Period (1878) to 1944. The role of private charity organizations and the state policy for child care and welfare are analyzed.
Prof. Albena Chavdarova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
ПРАВОТО НА ЖИВОТ НА ДЕТЕТО: ПОМОЩ И СПАСИТЕЛНА ДЕЙНОСТ ПО ВРЕМЕ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА (1939 – 1945) (СКИЦИРАНЕ НА ПРОБЛЕМА)
Веслав Тайс
Академия по специална педагогика – Варшава (Полша)
Резюме. Статията разглежда проблема за правата на детето от обществено-педагогическа перспектива и във връзка със заплахите на Втората световна война. На преден план се открояват перспективите: „военен комплекс“ и „зона на обществена солидарност“. С първия термин е означена съвкупността от негативни психически, физически и социални последствия, понесени от децата в резултат на военните действия. С втория термин са означени различните форми на помощ и действия за защита на децата в случаи на заплаха за живота и съществуването им.
Keywords: right to life; World War II; military heritage; help and rescue operations during war
THE RIGHT OF THE CHILD TO LIFE: HELP AND LIFE-SAVING ACTIVITY DURING THE WORLD WAR II (1939 – 1945) (SKETCHING THE PROBLEM)
Abstract. The paper presents the problem of the rights of the child from socially-pedagogical perspective and in connection with the threats of the World War II. Some perspectives are outlined in the foreground: “military complex” and “zone of the social solidarity”. With the first term, the totality of the negative psychical, physical and social consequences that children endured in the result of the military actions are marked. With the second term, different forms of help and actions for children`s protection in case of threat for their life and existence are marked.
Prof. Wiesław Theiss, DSc.
The Maria Grzegorzewska University
ПРАВАТА НА ДЕЦАТА И ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Лиляна Стракова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. Темите за гражданското образование и правата на децата се дискутира все по-често през последните 11 години – след като България стана член на ЕС. От гражданското образование се очаква да запознае и приобщи децата към техните „равни и неотменими права, най-важни от които са свободата, справедливостта и мирът в света“. Продуктът на гражданскоо образование не може да бъде само „един гласоподавател“, а по-скоро личности, загрижени за публичното благо. Чрез гражданското образование се интериоризира моралната основа на правата на децата.
Keywords: civic education; children’s rights; values; family; school; public Policies
JANUSZ KORCZAK – CLASSIC OF THE EUROPEAN PEDAGOGY OF THE CHILDHOOD – HERALD OF THE CHILREN`S RIGHTS
Abstract. Children`s rights are not only with a legal but also with a pedagogical character. They take into account not only children`s specifics but they also bear educational messages. Janusz Korczak who is considered as a herald of the children`s rights has special merits in this respect. His idea regarding the children and childhood, which was exposed almost one hundred years ago, is reinvented again today and it is decoded as “pedagogical spirit” of the Convention of the rights of the child.
Prof. Barbara Smolińska-Theiss, DSc.
Department of Pedagogy
The Maria Grzegorzewska University
ПРАВАТА НА ДЕТЕТО ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СТУДЕНТИ ПЕДАГОЗИ
Йорданка Николова, Даниела Рачева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията са представени резултати от проведено проучване на знанията на студентите педагози за правата на детето. Изследването е проведено във Факултета по педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със студенти от специалност „Педагогика“ и „Неформално образование“.
Keywords: the rights of the child; the protection of children’s rights; responsibilities; pedagogy; student self-government
THE RIGTHS OF THE CHILD THROUGH THE EYES OF THE STUDENTS PEDAGOGUES
Abstract. The article presents the results of a survey of the knowledge of the students-pedagogues for the rights of the child. The study was conducted at the Faculty of Pedagogy, Sofia University “Kliment Ohridski” with students of specialties “Pedagogy” and “Non-formal education”.
Dr. Yorganka Nikolova, Assist. Prof.
Dr. Daniela Racheva, Assist. Prof.
University of Sofia
СЪВРЕМЕННИ АСПЕКТИ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ
Румяна Неминска, Илона Суличка
Тракийски университет
Академия на Министерството на вътрешните работи
Резюме. В настоящата студия е направен опит да се очертаят допълнителни коловози в интердисциплинарния стандарт „Гражданско образование“. Проблемите, които се разглеждат, са породени от съвременната геополитическа обстановка в европейските страни, от факта, че младото поколение може да стане заложник на едно немиролюбиво бъдеще, ако не бъде навременно ориентирано. Ориентирано не в заплахата и страха, а ориентирано в риска и отговорността към живота си. В настоящата студия се разглеждат съвременни проблеми, към които може да се подходи с инструментите на гражданското образование. Такива проблеми, свързани с превенция на учениковата личност относно заплахи като тероризъм, престъпност, агресия, наркотици и други. Целта на изложението е да се разшири образователният фундамент на педагогическите специалисти, така че педагогическите екипи да организират подобно обучение. Да се очертаят педагогическите проекции на едно бъдещо превантивно обучение в българското училище. Представят се теоретични учебни модули за разширяване фундамента на педагогическата компетентност. Държавният образователен стандарт се разглежда като интердисциплинарен комплекс; технологично към него се подхожда също интердисциплинарно – чрез интердисциплинарен педагогически екип; интердисциплинарна тематика, методи и технологии.
Keywords: civil education; prevention; terrorism; crime; dependence
MODERN ASPECTS OF CIVIC EDUCATION IN THE BULGARIAN SCHOOL
Abstract. The current article is an experience that is more of a concern and responsibility. An attempt has been made to outline additional rows in the interdisciplinary standard “Citizenship Education”. The problems that are being addressed arise from the contemporary geopolitical situation in European countries, from the fact that the young generation can become a hostage to a non-buddy future if it is not timely. Focused not on the threat and the fear but on the risk and the responsibility to his life. The present study examines contemporary issues that can be addressed by the tools of civic education. Such issues related to the prevention of the student’s personality about threats such as terrorism, crime, aggression, drugs and others. The purpose of the exhibition is to extend the educational background of pedagogical specialists so that pedagogical teams organize such training. To outline the pedagogical projections of a future preventive education in the Bulgarian school. Theoretical learning modules are presented to expand the foundation of pedagogical competence. State Education Standard is seen as an interdisciplinary complex; Technologically it is also approached interdisciplinary – through an interdisciplinary pedagogical team; Interdisciplinary themes, methods and technologies.
Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
Ilona Sulichka
Academy of the Ministry of Interior