
„Монтесори“ педагогиката е моето истинско призвание. Тя най-пълно покрива моите разбирания за отношението към малкия човек и какво на практика трябва да бъде то. Интересното е, че в тази методика по-голямата част от работата е със самия себе си, защото децата реагират на нашите отношения, на нашата енергия и се напасват именно по нас.“ Това споделя пред „Аз-буки“ педагогът Мила Томова-Прусийска.
Тя е основател на Двуезикова къща на децата „Мила Монтесори“ в родния Плевен и работи в нея вече 6 години.
Преди това работи в чужбина, в съвсем друга област – маркетинг специалист в огромна международна компания със световен пазар. А в България я връща въпросът „Кое е нещото, с което искам да оставя отпечатък на света?“. Пътят ѝ да се занимава с образование, може би е предопределен, защото е дете на двама лекари, които са и университетски преподаватели.
Съвсем скоро Мила издаде първата си книга – „Родителство с обич и граници“. Нарича я наръчник за родители на деца от 2 до 7 години, защото дава съвети и примери от своята практика като „Монтесори“ педагог, но и като родител на две момчета.
„Монтесори“ методът (и въобще този начин на възпитание) създава морален компас у детето
за това какво е правилно, какво е грешно и че то има отговорността, когато избере да наруши някое правило, да понесе последствията, свързани с него. Като тук говорим за последствия, а не за наказание“, казва авторката.
Обяснява, че ако детето е изцапало, първо му се припомня правилото: „Пазим чисто“. След това трябва да му се даде възможност да почисти самó, и да бъде насочено, че ако не го направи бързо, няма да има време за приказка.
„Окрилете детето си да се справя самó! Може да не почисти по начина, по който вие ще го направите, може да не е и така бързо, но никой не се е родил научен. Давайте му точна инструкция какво очаквате от него. Колкото и абсурдно да звучи, и децата, и възрастните се чувстваме много по-спокойни и уверени, когато знаем какъв е регламентът, когато сме наясно със социалните норми и какво се очаква от нас. Например постъпване на нова работа – ще искате да знаете кога се излиза за почивка, къде и заедно ли се хранят на обяд колегите, какво се очаква като дрескод в офиса“, пояснява Мила Томова-Прусийска.
И допълва, че всички се учим и не всеки родител знае как да постъпи в дадена ситуация. „На мен ми е струвало много време и обучения в България и чужбина, за да опиша и систематизирам тези универсални принципи, които работят почти магически, ако сме постоянни в тяхното прилагане“, казва тя.
„Монтесори“ педагогът съветва родителите да играят с децата си поне 20 минути на ден,
като времето може да се раздели на 2 пъти по 10 минути. Важното е играта да е спонтанна, а не детето да е настоявало и молило за внимание. Тогава и то, а и ние – възрастните, ще сме спокойни и удовлетворени. Няма да има напрежение, няма да има забрани, няма да има викове.
Освен това отбелязва, че родителят е този, който решава кое е най-доброто за детето му, а не обратното. „Пред детето не трябва да стои въпросът „Искаш ли на детска градина?“, а изборът „Първо обувките ли ще си обуеш, или първо ще облечеш якето?“. Малките деца ни обожават и винаги търсят нашето одобрение“, категорична е Мила Томова-Прусийска.
Заедно със съпруга си създават и мобилното приложение MontiWay,
в което Мила е адаптирала над 140 „Монтесори“ занимания за домашна среда – с подръчни средства или с готови шаблони, за покриване на образователните цели, които се постигат в „Монтесори“ детските градини. От октомври започва и първият ѝ цялостен онлайн курс за родители на деца от 2 до 7 г. „Как да накарам детето да ме слуша с желание?“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg



