Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 50, 2019

Статукво или развитие

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-12-2019
в Брой 50, 2019
A A

Татяна ДИКОВА

Ще бъде ли учителската професия регулирана. Ще имаме ли ново поколение учители, подготвени да работят с новите поколения ученици. Какъв трябва да бъде приносът на висшето образование за подготовката и квалификацията на тези учители. Трябва ли да има единна програмата, по която те да се подготвят, независимо в кой университет се обучават. На тези и още много други въпроси отговор потърсиха участниците във форума „Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през XXI век“. Инициатор е Националната агенция за оценяване и акредитация, а председателят ѝ проф. Петя Кабакчиева зададе началото на дебата. В разговорите се включиха началници на регионални управления на образованието, учени, специалисти. Гост-лекторите от Полша и Испания проф. Тамара Захарук – ректор на Природонаучния и хуманитарен университет в Шедлце, и проф. Мерседес Бланшард от Автономния университет в Мадрид споделиха опита на своите висши училища в подготовката на кадри за образованието.
„Мотивираните и добре подготвени учители, както и методите на преподаване в много голяма степен зависят от висшите училища. Важно е какво учат бъдещите учители в университетите. Затова вече три месеца говорим по тези въпроси с тях и с факултетите, в които се получава педагогическа правоспособност“, сподели министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
И бе откровен – за съжаление, се поддържат губещи специалности и магистърски програми, за да изкара някой преподавател до пенсия. Само че от изключителна важност е какво учат бъдещите учители. Образователните резултати на учениците се определят от учебните програми, от методите на преподаване, върху какво и как се изпитват, мотивирани и добре подготвени ли са учителите, как се финансира системата. „Вече се променя фокусът на образователната система, защото се променя светът. Променят се поколенческите характеристики на децата. Днешното поколение не може да бъде учено по същия начин, по който ние сме обучавани преди 30 или 40 години“, каза още министър Вълчев. И припомни, че другите страни вече са осъзнали това. Знаят, че са изправени пред млади хора, които ползват различен обем от информация, живеят в различна среда и което е най-важно – възприемат света по различен начин.
„Обучението на учениците трябва да бъде направено по-интересно и затова говорим за компетентностния подход. Той е начин да се подготвят по-добре децата за утрешния живот“, каза още Красимир Вълчев.
Какво ще им поднесе този живот – ще им наложи най-малкото да сменят по няколко професии и те трябва да бъдат готови да се изявят във всяка една от тях. Само че сегашната образователна система е устроена така, че готви новите поколения за реализиране в една професия. Нещата се променят, но не и за учителската професия. „И занапред ще има хора, които ще останат в една професия – като учителите“, категоричен е министър Вълчев. На преден план излизат въпроси, свързани с подготовката им. Според Красимир Вълчев висшите училища трябва да мотивират бъдещите учители, да ги въоръжават с умения и инструменти за преподаване, които ще направят образованието интересно за децата.
Но за съжаление, учебните планове във висшите училища се правят така, че да има хорариум за преподавателите, и никой не мисли, че те могат също да се преквалифицират.
Според министър Вълчев педагогическото образование трябва да бъде споделена отговорност – между държавата и университетите. И припомни: „Догодина ще предложим национална програма, която ще насърчава висшите училища със средства, ако направят определени промени“.
Мисли се и в посока създаването на мрежи и на споделени ресурси, като целта е да се привлекат повече млади преподаватели не само в училище, но и в университетите. „В следващите десетилетия цялата система ще работи с по-малко студенти, включително и в педагогическите факултети, и затова ще е необходимо да имаме мрежа от споделени ресурси и мрежа от преподаватели. По тази причина е възможно в един момент да говорим за общи дипломи, но сега трябва да формулираме предложения как да се променят учебните планове във висшите училища през следващите години“, каза министър Вълчев.
И допълни, че университетите трябва да помогнат за ефективното въвеждане в училище на компетентностния подход и за реализирането на приобщаващото образование.
В сегашните учебни планове на утрешните учители обаче именно компетентностният подход и приобщаващото образование са подредени сред т.нар. избираеми дисциплини, а сред задължителните са историите на педагогиката и на педагогическите школи, припомни фактите председателят на Парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова.
„Консервативният модел на образователната система вече рязко ни дърпа надолу и ни отдалечава от съвременния свят“, каза още тя.
„Реформата в нито една държава не е била лесна. Има държави, които са приели да направят реформата, и ние искаме да следваме моделите им. Нямаме и секунда време за губене, трябва да работим усилено за промяна на мисленето и на нагласите“, посочи Милена Дамянова. Според нея не може за учителската професия да се говори само по празници или когато има проблем.
„Обществото вече изисква отговор защо образователните модели се развиват с различни скорости. Защо говорим за ученици, които имат умения на XXI век. А в същото време продължаваме да дебатираме по теми като разликата в поколенията на ученици и учители, на студенти и преподаватели. Продължаваме да дебатираме защо учениците трябва сами да търсят отговори, а не да ги наизустяват, и дали децата трябва да бъдат наказвани и поощрявани. Продължаваме да дебатираме, че учебникът не е единственият източник на информация и не може върху него да се крепи целият образователен процес – каза още Милена Дамянова. – Ключът към промяната е учителите да повярват, че имат свободата да избират правилата, по които да работят, и инструментите, с които да го правят.“
Председателят на СБУ д-р ик.н. Янка Такева бе категорична – необходима е трансформация на висшето образование. Ако то не получи пълен рестарт, няма как да очакваме подготвени за поколение XXI учители.

Your Image Description

Свързани статии:

Издадоха първото е-уверение за студенти Успехът е работа Съветът на ректорите чества 30-годишен юбилей Най-добрите в компютърната математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне3Tweet
Предишна статия

60 000 българи са пътували по „Еразъм+“

Следваща статия

Рекордно ниска безработица сред висшистите

Следваща статия

Рекордно ниска безработица сред висшистите

СУ „Иван Вазов“ – Стара Загора

Готовите решения са за консуматори

ГМСС „Н. Й. Вапцаров“ – с. Средище

Училище за малки и големи

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"