EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Публичните политики за развитието на висшето образование: проблеми и възможни решения – Bulgarian case
[Public Policies for the Development of Higher Education: Problems and Possible Solutions – Bulgarian Case] /
Петър Иванов / Peter Ivanov – 239
Анализ на абсорбционния капацитет на български технологични фирми
[Analysis of the Absorptive Capacity of the Bulgarian Technology Companies] /
Албена Вуцова, Емил Митов / Albena Vutsova, Emil Mitov – 263
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Пътят към професията – стратегия за бъдещето на личността и обществото
[Road to Profession – Strategy for the Future of the Individual and Society] /
Чавдар Милков / Chavdar Milkov – 280
Методически препоръки за разработване на образователни казуси по публична администрация
[Methodical Recommendations on Development of Case Studies in Public Administration] /
Калин Боянов/ Kalin Boyanov – 301
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Възходът на измамата и посредствеността. Искаме ли да променяме обществото към по-добро?
[The Rise of Fraud and Mediocrity. Do we Want to Alter the Society Towards Better?] /
Цветан Давидков / Cvetan Davidkov – 319
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA
[Analysis of National Standards and Educational Programs in Natural Sciences in Relation to the Competence Approach in PISA] /
Мая Гайдарова, Стефан Манев, Ренета Петкова, Георги Георгиев /
Maya Gaydarova, Stefan Manev, Reneta Petkova, Georgi Georgiev – 327
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS /
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПУБЛИЧНИТЕ ПОЛИТИКИ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ: ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ – BULGARIAN CASE
Петър Иванов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изследване представя анализ на основни акценти на политиките за развитие на европейското висше образование за периода 2014 – 2020 г. Разгледани са възможните иновативни инструменти за постигане на общите цели за развитие на висшето образование в контекста на европейската Стратегия за развитие на образованието и обучението до 2020 г. с фокус върху Програмата за модернизиране на системите за висше образование в Европа. В този контекст изследването акцентира върху острата необходимост от създаването и провеждането на ясно дефинирани, обосновани и целенасочени съвременни и съгласувани публични политики в България, необходими за реализирането на висшето образование като база за устойчива и конкурентоспособна Европа. Представени са аспекти на съответствието и кохерентността на българските публични политики по отношение на европейската визия за развитието на сектора. Предложени са модели, по които биха могли да се разработват публични политики с отражение върху висшето образование, и са идентифицирани проблеми, които биха могли да станат обект на тези политики.
Keywords: higher education, strategy, public policy models
PUBLIC POLICIES FOR THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION: PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS – BULGARIAN CASE
Abstract. This survey presents an analysis of the main highlights of the policy coherence for development of European higher education for the period 2014 – 2020. The possible innovative instruments for achieving the common objectives for the development of higher education in the context of the European Strategy for the development of education and training until 2020 are considered. In this context, the study emphasizes the acute necessity of creation and implementation of clearly defined, justified and targeted modern and coherent public policies in Bulgaria, necessary for the realization of higher education as a basis for a sustainable and competitive Europe. The aspects of compliance and coherence of the Bulgarian public policies regarding European vision for the sector are presented.
Mr. Peter Ivanov
Faculty of Economics and Business Administration
University of Sofia
УПРАВЛЕНИЕТО НА ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА КОХЕЗИОННАТА ПОЛИТИКА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Албена Вуцова, Петър Иванов
Софийски университет .„Св Климент Охридски“
Резюме. Целта на настоящото изследване е да бъде анализирано влиянието на оперативните програми като инструмент на европейската кохезионна политика върху управлението на висшите училища през програмния период 2007 – 2013 г. Разгледани са обемът и структурата на финансиране на висшите училища, реализирани чрез оперативните програми, европейският контекст, националната среда и необходимостта от промени, управленските практики, резултат от въздействието на политиките на Европейския съюз (ЕС). Представени са концепциите за управление на висшите училища и въз основа на това са изведени препоръки за реформиране на системите им за управление.
Keywords: operational programs, funding, management, universities, higher Education
ANALYSIS OF THE ABSORPTIVE CAPACITY OF THE BULGARIAN TECHNOLOGY COMPANIES
Abstract. This article aims to determine which are the critical factors that help business organizations to transform the incoming new information in key factor for their success. In high-technology areas the speed of product development and technological change is a real challenge for the leadership of the company to maintain market positions. Crucial to their success is the control over knowledge and the successful integration of knowledge into new and innovative products and / or services.
Prof. Albena Vutsova, Dr. Emil Mitov
Faculty of Economics and Business Administration
University of Sofia
ПЪТЯТ КЪМ ПРОФЕСИЯТА – СТРАТЕГИЯ ЗА БЪДЕЩЕТО НА ЛИЧНОСТТА И ОБЩЕСТВОТО
Чавдар Милков
Дирекция „Социално подпомагане“, община „Търък“, Англия
Резюме. Индивидуалната стратегия на всеки млад човек, насочващ се към избор на образователна институция и професия и последващо възходящо кариерно развитие, трябва да включва сериозен анализ на непрекъснато променящите се социални изисквания, с които постоянно ще се сблъсква в процеса на своята реализация. Стремежът на личността към максимална професионална реализация, както и самият процес на реализация, са в голяма степен зависими от социалното устройство на обществото, от индивидуалното право на свободен избор на образование, професия и изява в нея, от уменията на личността да поема социални отговорности пред самата себе си, пред семейството и професионалната група, чиито интереси защитава.
Keywords: work, profession, professional choice, work force, competence, reasoning, individual strategy
ROAD TO PROFESSION – STRATEGY FOR THE FUTURE OF THE INDIVIDUAL AND SOCIETY
Abstract. Individual strategy of each young man pointing to the choice of an educational institution and profession, and subsequent upward career development пshould include a serious analysis of the constantly changing social requirements that it will continually face in the process of its realization. The aim of personality to the maximum professional development, and the process of implementation are largely dependent on the social structure of society, from the individual right to free choice of education, profession and expression in it, the skill of the individual to assume social responsibilities to herself to family and professional group whose interests protected.
Chavdar Milkov, PhD
Department „Social Assistance“
Municipality “Tarak”, Essex,
England
МЕТОДИЧЕСКИ ПРЕПОРЪКИ ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИ КАЗУСИ ПО ПУБЛИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ
Калин Боянов
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Държавните и общинските служители трябва да бъдат трансфор- мирани от обикновени бюрократи в професионални служители със съвременни управленски знания и умения и по този начин да се търси подобряване на ефективността и производителността на публичната администрация в България. Това изисква изграждането на подходяща алтернатива на съществуващите традиционни система за обучение на длъжностни лица. Целта на настоящата статия е да представи методически препоръки за разработване на образователни казуси по „Публична администрация“ в контекста на възможността за тяхното използване при обучението на студенти, стажанти, държавни и общински служители.
Keywords: public administration, case studies, knowledge, skills
METHODICAL RECOMMENDATIONS ON DEVELOPMENT OF CASE STUDIES IN PUBLIC ADMINISTRATION
Abstract. From ordinary bureaucrats, state and municipal employees must be transformed in professional employees with modern management knowledge and skills and thus seeking to improve the efficiency and productivity of the public administration in Bulgaria. Achieving this goal requires modernization of the traditional training system for officials. This article aims to present methodological recommendations for development of case studies in public administration, that can be used in the process of training of students, trainees, state and municipal employees.
Dr. Kalin Boyanov, Assist. Prof.
Faculty of Public Administration
University of National and World Economy
АНАЛИЗ НА НАЦИОНАЛНИТЕ СТАНДАРТИ И УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТНИЯ ПОДХОД В PISA
Мая Гайдарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Стефан Манев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Ренета Петкова
Министерство на образованието и науката
Георги Георгиев
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Резултатите на българските ученици, получени при международното оценяване PISA, възможностите за изграждане на ключови компетентности и развиване на природонаучна грамотност зависят до голяма степен от нормативната документация, която определя учебното съдържание и технологиите на провеждане на учебния процес. В това отношение най-голямо значение имат ДОИ за УС. Затова и в настоящото изследване се прави анализ не на конкретните резултати от проведените досега изследвания на PISA, а на съответствието между изискванията на PISA и изискванията на нормативните документи, свързани с обучението по природни науки в българското училище. Това ще позволи да се очертаят различията между тях и да се очертаят въз- можни мерки, които да запълнят несъответствията и по този начин да повишат качеството на образованието по природни науки, синхронизирането му със съвременните изисквания, както и осигуряване на възможности за реализиране на българските ученици на международния пазар на труда.
Keywords: Programme for International Student Assessment (PISA), scientific literacy, Bulgarian students, science education
ANALYSIS OF NATIONAL STANDARDS AND EDUCATIONAL PROGRAMS IN NATURAL SCIENCES IN RELATION TO THE COMPETENCE APPROACH IN PISA
Abstract. The results of the Bulgarian students from the international evaluation survey PISA and the opportunities to build core competencies and develop scientific literacy depend largely on legal documentation that determines the educational content and the technology of conducting the learning process. In this respect, the most important are the State Educational Requirements for Educational Content. Therefore, the present study analyses not only the PISA results, but also the correlation between the requirements of PISA and the requirements of the normative documents related to science education in Bulgarian schools. This will contribute to improving the quality of education in science, synchronizing it with the modern requirements and providing opportunities for realization of Bulgarian students on the international labor market.
Dr. Maya Gaydarova, Assoc. Prof.
Faculty of Physics
University of Sofia
Dr. Stefan Manev, Assoc. Prof.
Department of Chemistry
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
South-West University “Neofit Rilski”
Dr. Reneta Petkova
Ministry of Education and Science
Mr. Georgi Georgiev
Center for Control and Assessment
of the Quality in School Education