Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" 2013

сп. „Педагогика“ , книжка 7, година LXXXIV, 2013

от
21-07-2013
в 2013
A A

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ / THE MEMORY OF THE DESCENDANTS

„Слънцето“ на възпитателната система в ТВУ – Ракитово 
„The Sun“ of the Educational System in Labor Reform School – Rakitovo

Йордан Колев / Jordan Kolev – 968

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


ЦЕННОСТНИ АСПЕКТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ /
VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGiCAL DAILY ROUND

Хуманистични аспекти на интерактивното обучение в началното училище
Humanistic Aspects of interactive Education at Primary School

Пенка Марчева / Penka Marcheva – 982

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Технология на аксеологическото познание при образование за междурелигиозна толерантност
Technology Axiological Knowledge in Education for Interfaith Tolerance

Румяна Неминска / Rumуana Neminska – 989

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Емоционално въздействие на театралната игра при децата от І – ІV клас
Emotional Impact of the Artical Game among Children from I to V Grade

Рени Атанасова / Rennie Atanasova – 994

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Ценности и духовно-нравствено развитие на малкия ученик
Values And Spiritual-Moral Development of the Small Student

Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова /
Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova, Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova –
999

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Активизиране на познавателната активност на първокласниците чрез използване на интерактивни техники и технологии
Activation of the Cognitive Activity of First grade Students through the Use of interactive Techniques and Technologies

Росица Маринова / Rositsa Marinova – 1007

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Ако можех да погледна през детските очи Мария Шушнева
If I Could Look through Children’s Eyes

Мария Шушнева / Maria Shushneva – 1013

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Ателието по интереси в детската градина – средство за социализиране на децата и хуманизиране на взаимодействието
The Workshop of Interests in Kindergarten – a Way of Socializing the Children and Humanization of the Interaction

Румяна Кирилова / Roumyana Кirilova – 1017

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Ценностният образователен подход в педагогическото ежедневие
The Approach to Teaching Values Education

Маргарита Марова / Margarita Marova – 1023

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Тренинги за формиране на социални умения у учениците от първи клас
Trainings for Social Skill Acquisation in First Grade Students

Анелия Илиева / Aneliya Ilieva – 1029

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Ученето заедно – забавно, интересно и полезно
Studying Together – Fun, Interesting and Usefull

Диана Янкова / Diana Yankova – 1037

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Малкият ученик чете
Little Student Reads

Марияна Механджиева, Венета Велева / Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva – 1044

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество работа по учебен проект
Text Composition as a Way of Enhancing Student Creativity and Improving Writing Work on a School Project

Антоанета Пепелишева / Antoaneta Pepelisheva – 1049

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Световните празници – междукултурен мост
International Holidays – an Intercultural Bridge

Ренета Савчева / Reneta Savcheva – 1054

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Йога в клас – инструмент, подпомагащ ученето
Ioga in Class – a Tool-supporting Learning

Таня Делякова / Tania Delyakova – 1059

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

С баба и дядо в клас
With grandparents in Class

Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева /
Tsvetelin Goranov, Tanya Ilieva, Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva –
1066

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Интердисциплинарно състезание „Aз съм българче“
Interdisciplinary Competition  „I am Bulgarian”

Мариана Митова, Елена Иванова / Mariana Mitova, Elena Ivanova – 1072

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Род рода не храни, но тежко му, който го няма!
Family and Traditions

Диляна Вачкова, Евелина Димитрова / Dilyana Vachkova, Evelina Dimitrova – 1077

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Да помогнем на децата да отворят сърцата си
Let’s Help Children to Open their Hearts

Иванка Дебелушина, Нина Маврикова / Ivanka Debeluchina, Nina Mavrikova – 1082

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Eкологично възпитание и формиране на екологична култура
Value Aspects of the Pedagogical Daily Round

Петя Башкехайова / Petya Bashkehayova – 1085

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Грета и другите – работа с първокласник със специални образователни потребности
Greta And The Others – Working with First-Graders with Special Educational Needs

Богомила Стефанова / Bogomila Stefanova – 1090

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Доброто е у всеки
Kindness is in Everyone

Мария Наскова / Maria Naskova – 1097

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

На чаша руски чай в деня на християнското семейство
A Cup of Russian Tea on the Day of the Christian Family
<
Анета Цурева, Елена Ангелова / Aneta Tsureva, Elena Angelova – 1102

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Растем с традициите на нашите предци
Grow up with the Tradition of our Ancestors

Цветанка Начева / Tzvetanka Nacheva – 1107

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

КНИЖНИНА / BOOKS

„Обучение на учители за формиране на знания, умения и компетенции за  работа в интеркултурна среда“
Training Teachers for Formation of Knowledge, Skills for Work in intercultural Environment
Красимира Табакова / Krasimira Tabakova – 1110

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


IN MEMORIAM

Отличен педагог, психолог и психотерапевт  –  доц. Светослав Стаменов
Excellent educator, psychologist and psychotherapist – Assoc. Prof. Svetoslav Stamenov
Любен Десев / Lyuben Dessev – 1113

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ / READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – 1115

УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 1117

нагоре


 „СЛЪНЦЕТО“ НА ВЪЗПИТАТЕЛНАТА СИСТЕМА В ТВУ – РАКИТОВО 85 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА АНГЕЛ УЗУНОВ  (1928 – 1999)

Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

Резюме. Анализират се идеите на Ангел узунов за човешкото начало в детето – именно то е „слънцето“ на възпитателната система в трудово-възпи-“ на възпитателната система в трудово-възпитателното училище „Максим горки“ в Ракитово.

Keywords:  Angel  Uzunov  from  Rakitovo,  nobody’s  tough  boys,  human beginning in the child 

”THE SUN“ OF THE EDUCATIONAL SYSTEM IN LABOR REFORM SCHOOL – RAKITOVO

Abstract. The ideas of Angel Uzunov for the human beginning in the child which is the ”sun“ in the educational system of the labor reform school ”Maxim gorky“ in Rakitovo are analyzed.

Prof. Jordan Kolev, PDS
Neofit Rilski South-West University
Faculty of Pedagogy
66, ivan Mihailov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria

нагоре


 ХУМАНИСТИЧНИ АСПЕКТИ НА ИНТЕРАКТИВНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

Пенка Марчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Педагогически колеж, Плевен

Резюме. В публикацията са разкрити някои от хуманистичните аспекти на интерактивното обучение в началното училище. В теоретичен план те са проследени в три основни линии – по отношение на интерактивното взаимодействие, по посока на изграждане на интерактивна среда и по отношение на интерактивното взаимодействие обучаем – обучаван. В практически ас- – обучаван. В практически ас-обучаван. В практически аспект тяхната приложимост е разгледана чрез дейността, която ги обединява  –  играта. Нейното активно присъствие в живота на малкия ученик е основен мотив при избора на практическата основа, на която се поставя разглежданата проблематика. 

Keywords: humanistic  aspect,  education,  interactivity,  interactive  methods and techniques, interactive games

HUMANISTIC ASPECTS OF INTErACTIVE EDUCATION AT PrIMArY SCHOOL

Abstract. in the present publication are revealed some humanistic ideas of interactive education at primary school. in the theoretical aspect, they are followed at two basic lines- regarding the interaction, on the direction of building interactive environment. in a practical aspect, their relevancy is discussed through the activity that unites them – the game. its active presence in the little student is a basic motive for the choice of the practical base on which is put the studied problematic

Assoc. Prof. Penka Marcheva, PhD
University of Veliko Turnovo
„St. Cyril and St. Methodius“
College of Pedagogy – Pleven
  

нагоре


 ТЕХНОЛОГИЯ НА АКСЕОЛОГИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ ПРИ ОБРАЗОВАНИЕ ЗА МЕЖДУРЕЛИГИОЗНА ТОЛЕРАНТНОСТ

Румяна Неминска
137. СОУ „Ангел Кънчев“ , София

Резюме.
В настоящото изложение се разглеждат технологични и таксономични проекции за развитие на религиозноценностен модел в образованието за междурелигиозна толерантност. Предлага се педагогическа технология за инструментализиране и редуциране на учебното мултирелигиозно познание. Основната идея е да се подкрепи и насърчи българският учител в една твърде широка и рискова интердисциплинарна аксеологическа област – тази за развитие на междурелигиозната толерантност у подрастващите.

Keywords: educational technology, value-religious aspect, taxonomy 

TECHNOLOGY AXIOLOGICAL KNOWLEDGE IN  EDUCATION FOR INTERFAITH TOLERANCE

Abstract..in  the  present  article  are  considered  technological  and  taxonomic projections  for  the  development  of  religious  education  in  the  value  model  of interfaith  tolerance.  it  offers  a  pedagogical  technology  for  reducing  multifaith knowledge.The  main  idea  is to  support  and  promote  Bulgarian  teacher  in  a very broad and interdisciplinary field of riskaxiology – that development of interreligious tolerance.

Dr. rumуana Neminska
137 School 
135, Europe bld. 
1336 Sofia 
Bulgaria
E-mail:  rineminska@gmail.com

нагоре


 ЕМОЦИОНАЛНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ТЕАТРАЛНАТА ИГРА ПРИ ДЕЦАТА ОТ І – ІV КЛАС

Рени Атанасова
Основно училище „Христо Ботев“ – Пазарджик

Резюме. Интересът на децата към театралната игра е много голям. Кукленият театър е особен вид театрално изкуство и негов инструмент е театралната кукла. Децата се запознават с различните видове кукли и мистичния им ореол. Емоции предизвикват куклите, направени от импровизирани материали. Настоящата статия предлага различни театрални игри и практики – етюди и магическото „Ако“. Забавни за децата са упражненията за усъвършенстване на говора. Магията на театъра е в симбиозата от различните изкуства.

Keywords: theater game and practices, Puppet Theater

EMOTIONAL IMPACT OF THE THE ARTICAL GAME AMONG CHILDREN FROM I TO IV GRADE

Abstract. The interest of the children in the theater game is very large. Puppet Theater is a special kind of theatrical art and its instrument is the puppet. Children are introduced to different types of dolls and their mystical aura. Emotions provoke dolls made   of improvised materials. This article offers a variety of theater games and practices – sketches and the magic ”if“. Fun for children exercises to improve speech. The magic of theater is the symbiosis of different arts.

Rennie Atanasova 
Hristo Botev Primary School

нагоре


 ЦЕННОСТИ И ДУХОВНО-НРАВСТВЕНО РАЗВИТИЕ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК

Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова
Начално училище „Отец Паисий“ – Пазарджик

Резюме.
Статията е ориентирана към представяне на ценностно-хуманистичния подход в неговите аспекти, като се описват основни ценности, които се формират чрез различните видове общуване на детето в процеса на духовно-нравственото му развитие в периода от 7 до 12-годишна възраст. Дейностите, които осъществяваме с децата, в единството си изразяват идеята за хуманизиране и демократизиране на образователната среда, в която отношенията ученик – ученик и учител – ученик се изграждат на основата на равнопоставеност, доверие и сътрудничество, като се насочваме към превръщането на училището в училище на личността.

Keywords:  values,  personality,  approach,  pedagogical  processes,  equality, cooperation, teamwork

VALUES AND SPIRITUAL-MORAL DEVELOPMENT OF THE SMALL STUDENT

Abstract. This  article  aims  to  present  the  value-humanistic  approach  in  its aspects, describing the core values   that are formed by different types of interaction of the child in the process of spiritual and moral development of the region in the period from 7 to 12 years old. Activities to carry out with the kids inunity express he  idea  of    humanization  and  democratization  of  the  educational  environment which student-student relations and teacher-student are based on reciprocity, trust and cooperation, aimed at transforming the school into school personality.

Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova,
Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova
Primary school ”Otetz Paisii“, Pazardjik
44, Konstantin Velichkov str.
 


 АКТИВИЗИРАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ НА ПЪРВОКЛАСНИЦИТЕ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ И ТЕХНОЛОГИИ

Росица Маринова
Основно училище „Васил Левски“ – Ловеч

Резюме.
Модерното обучение все повече се основава на активни методи, при които ученикът играе централна роля. Настоящата статия представя из-използване  на техники за активно учене в класната стая – една от най-добрите стратегии за развитието на креативността на учениците.

Keywords:  modern  education,  cognitive  activity  of  first  grade  students, creativity

ACTIVATION OF THE COGNITIVE ACTIVITY OF FIRST GRADE STUDENTS THROUGH THE USE OF INTERACTIVE TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES

Abstract.modern  education  is  relying  more  and  more  on  interactive methods, in which the child is playing a main role. This article presents the usage of interactive methods in the classroom – it is considered to be one of the best ways for the children, so that they can develop their creativity.

Rositsa Marinova
Head teacher 
Vasil Levski School
Lovech

нагоре


 АКО МОЖЕХ ДА ПОГЛЕДНА ПРЕЗ ДЕТСКИТЕ ОЧИ

Мария Шушнева
Основно училище „Св. Климент Охридски“ – Пазарджик

Резюме.
Настоящата разработка обхваща описание на практически и теоретични знания и споделен опит за работа с ученици от І – ІV клас.

Keywords: practical and theoretical knowledge, students from i – iV class

IF I COULD LOOK THROUGH CHILDrEN’S EYES

Abstract. This  paper  includes  a  description  of  the  practical  and  theoretical knowledge and shared experience of working with students from I – IV class.

Maria Shushneva
Primary school „St. Kliment Ohridski“, Pazardjik

нагоре


 АТЕЛИЕТО ПО ИНТЕРЕСИ  В ДЕТСКАТА ГрАДИНА – СРЕДСТВО ЗА СОЦИАЛИЗИРАНЕ НА ДЕЦАТА И ХУМАНИЗИРАНЕ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО 

Румяна Кирилова
ЦДГ „Юнско въстание“ – Плевен

Резюме.
С изграждане на ателие за работа по интереси в библиотеката на детската градина се цели да се създаде ранен интерес към книгите и литературата за деца. С включването на представители на обществеността – писатели, актьори, библиотекари, учители от други учебни  заведения и родители, в разговорите с децата се предават по непринуден начин знания на децата, обогатяват се уменията за общуване, формират се модели на поведение. Работата по програма „e- Twinning“ спомага за включване във взаимодействието на учители и деца от различни националности, което обогатява възможностите за опознаване на други традиции и обичаи, за възпитаване на разбиране и толерантност.

Keywords: workshop of interests, socialization, humanization of the interaction

THE WORKSHOP OF INTERESTS IN KINDERGARTEN – A WAY OF SOCIALIZING THE CHILDREN AND HUMANIzATION OF THE INTERACTION

Abstract. Setting up a workshop of interests in the library at the kindergarten aims to create an early interest in books and literature for children. The inclusion of society presenters – such as writers, actors, librarians, teachers from other schools and parents – in children’s conversations is a way of easy learning, enrichment of social skills, and forming of models of behavior. Working on the project “e-Twinning” helps the interaction between teachers and children from different nationalities which enriches the capabilities of familiarizing with other traditions and customs, it teaches understanding and tolerance.  

Roumyana Кirilova
Kindergarten „Yunsko vastanie“ 
Pleven

нагоре


 ЦЕННОСТНИЯТ ОБРАЗОВАТЕЛЕН ПОДХОД В ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ

Маргарита Марова
Основно училище „Христо Ботев“ – Велинград

Резюме. Предвид динамиката на съвременния свят с все по-често срещаните сблъсъци на ценности, променящи се идеали, нови форми на социална интеграция целта на преподавателя е да помогна на учениците си не просто да разберат кои са всепризнатите ценности днес, а да ги подготви да могат да открият сами ценностите на утрешния ден. Настоящата статия илюстрира как това може да се осъществи чрез многоетапен процес на оценяване, който да включва четири фундаментални фази: предизвикателство, избор, утвърждаване и практика. Само чрез индивидуален избор ученикът би могъл трайно да утвърди своята ценностна система и да я прилага извън стените на класната стая в хармония с околния свят.

Keywords: teaching values, education

THE APPROACH TO TEACHING VALUES EDUCATION

Abstract.  in the dynamics of modern society, it has become more and more common to face conflicting values, changing ideals, and new forms of social integration. The teacher’s goal is to help the students not just recognize today’s values but prepare them to comprehend the values of tomorrow. This can be accomplished through a multi-stage process of evaluation which in teaching experience consists of four fundamental phases: challenge, choice, affirmation, and practice. it is only through personal choice that a student can affirm his or her individual values system and practice it beyond the walls of the classroom in harmony with the surrounding world.

Margarita Marova
Hristo Botev Primary School

нагоре


 ТРЕНИНГИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СОЦИАЛНИ УМЕНИЯ У УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПЪРВИ КЛАС

Анелия Илиева
Гимназия с преподаване на чужди езици – Плевен

Резюме. В  настоящата  публикация  са  разгледани  някои  хуманистични принципи на възпитанието като изходна позиция при работата за разширяване на социалния опит на учениците в начална училищна възраст. Представена е практическа работа чрез тренинги, базирани на ситуационно обучение, за корекция на агресивни тенденции в поведението и формиране на социални умения, като се отчитат възрастовите и индивидуалните особености на учениците в първи клас.

Keywords: training, social skills

TRAININGS FOR SOCIAL SKILL ACQUISATION IN FIRSTG STUDENTS

Abstract. in the following publication are examined some humanistic principles of education as a forming-up ground for extension of the social experience of stu-extension of the social experience of stu- of the social experience of students in first grade. The practical job is expressed in trainings based on situational education for correcting aggressive tendencies in the behavior and formation of social skills as the age limit and idiosyncrasies of students in first grade are given an account.

Aneliya Ilieva
Foreign Language School
Pleven

нагоре


 УЧЕНЕТО ЗАЕДНО – ЗАБАВНО, ИНТЕРЕСНО И ПОЛЕЗНО

Диана янкова 
Начално училище „Св. св. Кирил и Методий“ – Троян

Резюме. В разработката се споделя опитът в търсене и прилагане на различна организация на учебната дейност, която има за цел стимулиране на познавателната активност на учениците, учене чрез съпреживяване на базата на проектната организация на учебния процес. Идеята е ученето да стане забавно и интересно чрез включване на различни участници в уроците – ученици от други класове, родители и консултанти.

Keywords:  teamwork,  learning  together,  interdisciplinary  projects,  research, dialogue form, a variety of activities, positive attitude

STUDYING TOGETHER – FUN, INTERESTING AND USEFULL

Abstract. in the paper it is shared the experience in finding and implementing different ways of organizing learning activities which aim to promote the cognitive activity of students, learning empathy, based on project organization of the learning process. The idea is to make learning fun and interesting by involvement of different participants, such as students from other classes, parents and counselors.

Diana Yankova – senior teacher 
Primary school „St. Cyril and st. Methodius“ 
Troyan

нагоре


 МАЛКИЯТ УЧЕНИК ЧЕТЕ

Марияна Механджиева
Венета Велева 
Начално училище „Христо Ботев“ – Пловдив

Резюме.
Настоящата статия има за цел да покаже два пътя на общуване на детето с книгата, реализирани в първи и втори клас, които превръщат книгата в естествен, необходим и най-вече желан спътник в живота на растящото дете.

Keywords: child’s book, student   in first and second grade, growing child

LITTLE STUDENT READS

Abstract. This article aims to show two ways of communication with the child’s book made   in first and second grade, that makes the book a natural, necessary and most welcome companion in the life of the growing child.

Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva
Primary school „Hristo Botev“
Plovdiv

нагоре


 СЪЧИНЕНИЕТО КАТО НАЧИН ЗА РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИЧЕСКОТО ТВОРЧЕСТВО РАБОТА ПО УЧЕБЕН ПРОЕКТ

Антоанета Пепелишева 
Основно училище „Христо Ботев“ – Асеновград

Резюме. Настоящата статия представя проект „Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество“, по който са изработени книжки „Аз, пъстрото хвърчило“, сборник с приказки „Приключенията на живите предмети“, съчинения по колаж. уменията и навиците за самостоятелна дейност, придобити в хода на работата по проекта, се пренасят и надграждат постигнатото в рамките и на задължителната подготовка на учениците, явяват се незатихващ източник на тяхната творческа активност, развива се интерес към езика и литературното творчество.

Keywords: text composition, student creativity, school project

TEXT COMPOSITION AS A WAY OF ENHANCING STUDENT CREATIVITY AND IMPROVINR WRITING WORK ON A SCHOOL PROJECT

Abstract. The following article presents the project ”Text composition as a way of enhancing student creativity“ on which the books ”i, the colorful kite“, the book of stories ”The adventures of the living objects“ and text compositions on collage are based on. The skills and habits of acting independently which are gained in the work process on the project appear as an infinite source of their constructive activity. The interest in language and literature works is developed. 

Antoaneta Pepelisheva
Primary school „Hristo Botev“
Assenovgrad, Plovdiv Province, Bulgaria

нагоре


 СВЕТОВНИТЕ ПРАЗНИЦИ – МЕЖДУКУЛТУРЕН МОСТ

Ренета Савчева    
Основно училище „Васил Левски“ – Ловеч   

Резюме. Засенчват ли международните празници родните, или са нишката, която обединява хората по света? Ако традициите на един народ са неговото средство за оцеляване през вековете, то световните дни са силата на човечеството. Статията представя  междукултурен мост, по който преминават третокласници, използвайки топлите думи „Благодаря“, „Здравей“ и магията на танца. За тях те могат да бъдат глътка жива вода, която да им помогне да станат обичащи и благодарни.

Keywords: international holidays, intercultural bridge, citizens of the World, international Thank You Day, World Hello Day, World Dance Day 

INTERNATIONAL HOLIDAYS – AN INTERCULTUrAL BRIDGE

Abstract. Whether international holidays over shadow Bulgarian traditions or they are the thread that brings people together around the World? if the traditions of a nation are its means of survival, the world days are the strength of humanity. This article presents third grade students who have passed this intercultural bridge using kind words like ‘Thank“,”Hello“ and the magic of dance. it was a breath of living water, which helped them to become loving and grateful.

Reneta Savcheva – primary school teacher
Primary school „Vassil Levski“
Lovech

нагоре


 ЙОГА В КЛАС – ИНСТРУМЕНТ, ПОДПОМАГАЩ УЧЕНЕТО 

Таня Делякова
СОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Пловдив

Резюме. Статията представя прилагането на адаптирани йога техники за деца за създаване на мотивация за учене, повишаване на активността, концентрацията и вниманието, развиване на творческите способности и помощ в изграждането на различни социални навици и качества.

Keywords: yoga in class, yoga techniques for children

YOGA IN CLASS – A TOOL- UPPORTINR LEARNING

Abstract. The article presents the application of adapted yoga techniques for children to create motivation for learning, increased activity, concentration and focus, develop creativity and help build social skills and different qualities.`

Delyakova
Secondary school „St. Cyril and St. Methodius“ 
Plovdiv

нагоре


 С БАБА И ДЯДО В КЛАС

Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева
Начално училище „Христо Ботев“ – Плевен

Резюме
.  Статията  разглежда  проблемите,  свързани  със  солидарността между поколенията. Споделени са добри педагогически практики за изграждане на връзка между децата и техните възрастни родители.

Keywords: solidarity, meeting of generations, pedagogical practices

WITH GRANDPARENTS IN CLASS

Abstract. The article discusses issues related to intergenerational solidarity. Shared are good pedagogical practices in establishing a link between children and their elderly parents.

Tsvetelin goranov, Tanya Ilieva, 
Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva
Elementary School „Hristo Botev“
35, P. Tsvetkov Str.  
Pleven

нагоре


 ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНО СЪСТЕЗАНИЕ  „АЗ СЪМ БЪЛГАРЧЕ“

Мариана Митова

Елена Иванова

Начално училище „Христо Ботев“ – град Троян 

Резюме. Статията представя педагогически модел за възпитаване и формиране на чувство за принадлежност на учениците от начален етап на основното образование към родната страна. Търси се допълнителна и съвременна  форма на педагогическо взаимодействие чрез интердисциплинарно състезание. Описани са основните етапи при подготовката и реализацията му.

Keywords: interdisciplinary competition, pedagogical model, preparation and implementation of the competition

INTERDISCIPLINARY COMPETITION „I AM BULGARIAN”

Abstract. The article presents pedagogical model for educating and forming a sense of belonging of students from the elementary stage of basic education towards their native Country. Through the interdisciplinary competition, we are looking for an additional and contemporary form of pedagogical interaction. Here are described the main stages of preparation and implementation.

Mariana Mitova, senior teacher
Elena Ivanova, teacher
Primary school „Hristo Botev“ 11, Miziya str., 
Troyan

нагоре


 РОД РОДА НЕ ХРАНИ, НО ТЕЖКО МУ, КОЙТО ГО НЯМА!

Диляна Вачкова 
Начално училище „Христо Ботев“ – Троян

Евелина Димитрова
Начално училище „Св. Климент Охридски“ – Кюстендил 

Резюме. Статията разглежда проект с ученици от два втори класа в Троян и  Кюстендил, целящ формиране на компетентности от различни области със социално значение. Децата се учат да бъдат толерантни, да имат собствена позиция, да бъдат дейни в осъществяването на поставените задачи и да усъвършенстват собствената си инициативност и мотивация. Двата класа работят върху едни и същи задачи, като крайната цел е сравняване на овладените компетентности. Чрез устни, практически и писмени дейности се постига израстване на учениците и обогатяване на знанията им. Ролята на учителя е да бъде сътрудник и консултант на учениците.

Keywords: family, mother, father, bees, friendship

FAMILY AND TRADITIONS

Abstract. Upon realization of this project , the students from two second grade classes – in Troyan and Kyustendil – formed competencies from various areas of social concern. They learn to be tolerant, to have their own position, to be proactive in the implementation of the tasks and work to their own initiative and motivation. Both classes are working on the same tasks, the ultimate goal is a comparison of the competencies mastered. Through oral, practical and writing activities are achieved thegrowth of students and enrichment of their knowledge. The role of the teacher is to be a collaborator and adviser of the students.

Dilyana Vachkova 
Senior teacher  II grade
Primary School „Hristo Botev“
11, Miziya Str.
Troyan, Bulgaria

 Evelina Dimitrova 
Senior teacher II grade
Primary School „St. Kliment Ohridski“

нагоре


 ДА ПОМОГНЕМ НА ДЕЦАТА ДА ОТВОРЯТ СЪРЦАТА СИ

Иванка Дебелушина
Нина Маврикова
Основно училище „Неофит Рилски“ – Велинград

Резюме. Съдържанието на статията се базира на едногодишна работа с ученици от 1. – 4. клас от Оу „Неофит Рилски“ – Велинград и представя използваните методи и начини за полагане на основите за възпитаване на ценности и добродетели у децата в тази възрастова група.

Keywords: fostering values   and virtues, students of 1.– 4. grade

LET’S HELP CHILDREN TO OPEN THEIR HEARTS

Abstract. The article is based on a one-year working with students from 1-4 grade of Neophyte Rilski school – Velingrad and presents the methods and ways of laying the foundations for fostering values   and virtues in children in this age group.

Ivanka Debeluchina
Nina Mavrikova
Secondary school „Neophyte Rilski“  
Velingrad

нагоре


 EКОЛОГИЧНО ВЪЗПИТАНИЕ И ФОРМИРАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНА КУЛТУРА

Петя Башкехайова
СОУ „Васил Левски“ – Велинград

Резюме. В доклада се представя коментар на практически проекции на теми от задължителната подготовка и извънкласни форми на обучение с екологична насоченост. Разгледани са някои опити за семената, събирателска дейност за билки и информация за тях и изработване на „Зелена книга“. Представени са идеи за хранилки, за предмети, изработени от тесто и найлонови торбички, които могат да бъдат използвани в бита. Предложени са идеи, насочени към опазване на природата.

Keywords: nature, ecology, bazaar, work on a project

VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL DAILY ROUND

Abstract. A comment on the practical design of topics from compulsory education and out-of-school forms of training directed to ecology is presented in the report. Several experiments with seeds, collecting of herbs and information about them as well as the preparation for the issue of A green Book have been discussed. There are also ideas for the making of feeding racks out of dough as well as nylon bags for everyday life.  ideas directed to preserving the environment have also been presented.

Bashkehayova
Vasil Levski High school
10, Kristal str.
Velingrad, Bulgaria

нагоре


 ГРЕТА И ДРУГИТЕ  – РАБОТА С ПЪРВОКЛАСНИК  СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

Богомила Стефанова 
Основно училище „Васил Левски“ – Плевен

Резюме. Интеграцията на учениците със специални образователни пот-Интеграцията на учениците със специални образователни пот-специални образователни потребности и/или с хронични заболявания е актуален и труден за решаване проблем. Има своята нормативна обосновка в ред документи за системата на образованието. Статията споделя опит в работата с такова дете, тъй като проблемите в обучението, социалната и емоционалната им адаптация днес наистина са много дискутирани, но има нужда от обмяна на практики.

Keywords: student with special educational needs, integration, social and emotional adaptation

GRETA AND THE OTHERS – WORKING WITH FIRST-GRADERS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Abstract. integration of pupils with special educational needs and/or chronic diseases is a current and difficult to correct issue. it has a normative explanation in a series of documents about the educational system. The article shares the experience of working with such a child, as the problems in education, the social and their emotional adaptation today are widely discussed, but there is a need for exchange of practices.

Bogomila Stefanova
Primary school „Vassil Levski“
Pleven

нагоре


 ДОБРОТО Е У ВСЕКИ

Мария Наскова 
Начално училище „Кирил и Методий“ – с.Черногорово, общ. Пазарджик

Резюме.
В статията се представя  извънкласна дейност с цел превенция на насилието и тормоза в училище. Празникът „Доброто е у всеки“ е проведен в клас с преобладаващо мнозинство на деца билингви, които живеят в семейства с нисък социален статус.

Keywords: extracurricular activity, prevention of violence, bilingual children

KINDNESS IS IN EVERYONE

Abstract. The report presents an extracurricular activity for the prevention of violence and bullying at school. Feast “Kindness is in everyone” was conducted in class by an overwhelming majority of bilingual children who live in families with low social status.

Maria Naskova
Primary school „St. Cyril and st. Methodius“
Tchernogorovo

нагоре


 НА ЧАША РУСКИ ЧАЙ В ДЕНЯ НА ХРИСТИЯНСКОТО СЕМЕЙСТВО

Анета Цурева 
Елена Ангелова 
СОУ „ Георги Брегов“ – Пазарджик     

Резюме. Статията съдържа информация за урок, обединяващ два празника – Деня на християнското семейство и Празника на самовара и прочутия руски чай, проведен с ІІІ клас и ученици, изучаващи руски език от V, VІ, VІІ, ІХ и ХІІ клас. Посочени са причината за избор на темата, целите, предварителната подготовка, ходът на урока, очакваните и постигнатите резултати. 

Keywords: day of the Christian Family, students of Russian

A CUP OF RUSSIAN TEA ON THE DAY OF THE CHRISTIAN FAMILY

Abstract. This article contains information about the lesson across two Celebration Days. The Dayof the Christian family and the Feast of the famous Russians amovar and tea. The lesson was held with the third “B” class and students studying Russian of 5, 6. 7 and 12 grades. in our lesson we are giving the reasons for the choice of topic. We have set targets. We have shown our preparation and we have shown the development of the lesson. We have indicated the expected results and performance. 

Aneta Tsureva – senior primary teacher 
Elena Angelova – senior teacher of russian language
Secondary school “gueorgui Bregov” 
Pazardjik

нагоре


 РАСТЕМ С ТРАДИЦИИТЕ НА НАШИТЕ ПРЕДЦИ
Цветанка Начева 
Начално училище „ Хаджи Генчо“ – гр. Тетевен

Резюме. Статията представя проект „Традиции и обичаи в родния край“.

GROW UP WITH THE TRADITION OF OUR ANCESTORS

Abstract. The article presents the project “Traditions in the homeland.”

Tzvetanka Nacheva
Primary school „Hadji guentcho“ 
Teteven

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default Thumbnailсп. „Педагогика“ , книжка 1, година LXXXV, 2013 Default Thumbnailсп. „Педагогика“ , книжка 2, година LXXXV, 2013 Default Thumbnailсп. „Педагогика“ , книжка 8, година LXXXIV, 2013 Default Thumbnailсп. „Педагогика“ , книжка 9, година LXXXIV, 2013

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Химия“, книжка 4/2013

Следваща статия

Професионално образование, година XV, книжка 4, 2013

Следваща статия

Професионално образование, година XV, книжка 4, 2013

"Математика и информатика", книжка 4, година LVI, 2013

Български език и литература, книжка 4, година LV, 2013

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"