
Галина Бобева е директор на Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе от 7 години. Но в самото училище работи, откакто е завършила висшето си образование – преподава там от 1997 година, дванайсет години е била ръководител на компютърни кабинети. А преди да заеме сегашния си пост, две години е заместник-директор.
Паралелките в гимназията след VII клас са профилирани.
В VIII клас се приемат четири паралелки с профилирана насоченост – две са математически, една е за софтуерни и хардуерни науки и една по природни науки. Още от 1995 г. започва прием на една паралелка в V клас, а от пет години те са вече две.
Интересът към предлаганите в гимназията профили е равномерно разпределен, като и в трите профила кандидатстващите след VII клас са приети по първо желание – местата са общо 104. В гимназиалния етап учениците от паралелката с природни науки изцяло се насочват към медицина, фармация и други сходни науки. Останалите пък избират професии в сферата на икономиката, архитектурата, сектора на информационните технологии, правото и други.
Допълнителният, трети профилиращ предмет, който имат право да избират учениците в XI и XII клас, различен от основните два, е математика, информатика, информационни технологии, биология, химия, физика и английски език. Така от общо задължителните 20 часа, остават два часа за разширена подготовка на учениците, които могат да изберат предмет и от обществените науки, свързани с техните интереси.

„Учениците още в VIII клас имат часове по факултативна подготовка. Тези часове са извън нормативите, извън допълнителното заплащане, което е по бюджет. Но е доказано, че чрез тях се получават допълнителни надграждания на учебния материал и на желанията на учениците. И това също помага за тяхното израстване и доказване на състезания и национални олимпиади, където се включват значителен брой от нашите ученици“, казва директорката на гимназията д-р Галина Бобева. Заплащането на броя часове във факултативна подготовка се покрива от икономии. А целта е децата да бъдат максимално удовлетворени.
В гимназията се работи и по Националната програма за талантливи ученици, в която групите (18 на брой) се определят в зависимост от постиженията на учениците от предходната година. Възпитаници на МГ „Баба Тонка“ участват в олимпиадите по езици, математика, информатика, информационни технологии, лингвистика, история и цивилизации, философия, гражданско образование, биология, физика, астрономия. Педагозите работят допълнително с тях като извънкласна дейност, за да подпомогнат развитието им в областите, към които са се насочили.
Извънкласната дейност, която не е свързана с профилиращите предмети, се осъществява в 32 клуба – за народни танци, вокална група за малки и големи, театрална трупа, роботика, училищна медия, журналистика, предприемачество и други. Отделно са и различните спортни клубове, включващи ориентиране и занимания по шах.
Високите резултати и медалите, които учениците носят от различни олимпиади, разбира се, радват техните преподаватели.
Последните големи постижения са по физика и астрономия. Елена Йорданова от XIIБ клас завоюва златен медал от Международната олимпиада по астрономия, която се проведе в Мумбай, Индия през август. Месец по-рано тя е част от националния ни тим, който печели бронзови отборни медали на Международния турнир на младите физици (IYPT) в Швеция. През октомври тази година Марина Маринова (IX клас) се завръща със сребърно отличие от Младежката международна олимпиада по астрономия и астрофизика, проведена в Румъния. А в края на миналата учебна година Венцислав Велев получава златен медал на Международната олимпиада по гражданско образование в Италия, както и първо място на Междуродното състезание Brainfinity в Белград през май 2025 г. Много медали младите русенски математически таланти печелят и от различни национални състезания и конкурси.
В МГ – Русе, има SТEM център, изграден още по първата програма, с цел обезпечаване на профила по информационни технологии. В него е имало възможност за 3D моделиране и графична обработка. Част от центъра е и фотостудио, в което се обработват изображения и се снимат клипове. Преди малко повече от 10 години е създадена и биохимичната лаборатория, в която се правят експерименти, свързани с природонаучните профили. В момента се доизгражда и вторият SТEM център, финансиран по Националния план за възстановяване. Той е насочен към физико-роботиката, тъй като и в тези сфери възпитаници на гимназията имат интереси и постижения.
В гимназията активно работи и Клубът по предприемачество. Организират се иновативни лагери и различни състезания. Формират се екипи от млади предприемачи, които участват в тях и печелят много награди. Интерес има и към финансовата грамотност и лингвистиката. Според директорката участието в подобни дейности показва на децата, че имат възможност да се развиват в почти всички сфери.
„Широка е картината на интересите и правим всичко възможно да имаме добра материална база, където децата да разгръщат своите таланти. Моите колеги се стараят да дават всичко от себе си. И след като виждат добрите резултати, са наясно, че към момента „формулите“ ни работят правилно“, отбелязва Галина Бобева.
Директорката приветства предложението за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование математическите гимназии да станат специализирани училища, като учениците, влезли в тях в V клас, да имат право да продължат обучението си там и след VII клас. С вътрешен изпит ще може да се прецени дали влезлите в V клас поддържат и в VII клас същото ниво на интерес към математиката, или са се насочили другаде. „Така или иначе, 90% от учениците продължават след VII клас да учат в нашата гимназия“, казва Бобева.
За успехите на гимназията говори и фактът, че тази година двама нейни възпитаници – Тея Чобанова и Венцислав Велев, са удостоени с отличието „Национална диплома“ на МОН. Освен пълни шестици на двата държавни зрелостни изпита те са пълни отличници и през курса на обучение, имат и отлични постижения в национални и международни състезания и олимпиади.
Мобилните телефони в прогимназията се събират сутрин и се връщат в края на задължителните часове. Тази мярка внася доста спокойствие в часовете и помага на учениците да бъдат по-съсредоточени, отбелязват от МГ – Русе.
Директорката Галина Бобева очертава като най-големи предизвикателства в работата на своя екип две неща. Едното е, че има ученици, които са мотивирани, следват интересите си, надграждат знанията си и имат желание за работа. Но има и такива, които са се оставили на течението и се налага малко по-усилено да бъдат мотивирани от своите преподаватели.
Според нея напрежението в обществото се отразява и в училище. Случват се и спречквания при по-малките класове, но всяка ситуация се докладва на директора и започва процедура по нейното изясняване. Но в огромната си част учениците общуват в рамките на нормалното, разговарят по всякакви теми, търсят се през междучасията, разменят идеи.
„За съжаление, виждам, че психическото състояние на учениците е много колебливо и те бързо се поддават на депресии. Това е притеснителното, което наблюдавам. Работим усилено с психоложката, правим срещи в паралелките“, коментира директорката. Добавя, че всяка сутрин се старае да посреща с усмивка учениците на входа на училището, и наблюдава тяхната реакция.
„Много от тях отвръщат на поздрава за добро утро, но има и такива, които още не са се събудили или са станали леко накриво. Не е хубаво да не знаят какви са елементарните обноски на общуване, и затова ще продължавам да им ги показвам“, категорична е тя.
Другото голямо предизвикателство пред педагозите е опасността от употребата на наркотични вещества, опиати, вейпове и енергийните напитки. Колкото срещи и разговори да се правят, все има моменти, които могат да се изпуснат. А според Галина Бобева в семействата трудно могат да се разберат някои неща. Лошото е, че макар педагозите доста да се стараят да опознават и усещат учениците, те нямат кой знае какви права.
„Нито мога на входа да проверявам учениците, нито мога да ги тествам. Това е сложният момент, много добре го разбирам, защото, в личен план, съм преминавала през някои подобни ситуации и знам какво е. Но трябва да предпазваме по някакъв начин децата. Те невинаги искат да ни разберат, че правим всичко за тях“, подчертава директорката.
Но родителите разбират ли го? С част от тях не се общува лесно, но повечето подкрепят педагозите в техните инициативи за децата.
„Винаги е трудно. Те разчитат на нас, ние пък не можем без тях. Връзката е двупосочна“, казва Бобева. Колкото до въпроса с наказанията, педагозите от МГ – Русе, смятат, че е крайно време учителите да имат повече права, независещи от мнението на родителите.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg












