През 2022 г. преподавателят по програмиране в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив Магдалена Мъглижанова преминава обучение в Европейската организация за ядрени изследвания по Националната програма на МОН „Мотивирани учители и квалификация“. Тя остава впечатлена от българските учени, с които се среща там, и лекциите, които слуша. Тогава научава и за изграждането на Научно-образователен център в ЦЕРН. И още преди да си тръгне, Мъглижанова се зарича, че отново ще завърне в Женева. Този път обаче иска да бъде със свои възпитаници. И така започва да търси различни възможности.
Магдалена Мъглижанова пише на различни институции в Швейцария с идеята нейни възпитаници да се комбинират с други училища и ученици в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив, за да получат възможност да посетят Научно-образователния център в ЦЕРН.
„Оказа се, че има вариант наши ученици да платят престоя си, но всяко дете трябваше да покрие само собствените си разходи. Не е редно само ученици, които имат финансова възможност, да отидат там. Имаме много способни деца и те имат право да отидат в Центъра в ЦЕРН“, обяснява учителката.
Затова и Мъглижанова изразява надежда от Министерството на образованието и науката да предложат програмата, по която учениците да получат тази възможност. По подобие на програмата за учители да се поемат разходите им за нощувка, път и да се организират различни дейности за тях.
Докато търси възможности за своите ученици, преподавателката попада на Международната програма за гимназиални учители на ЦЕРН (International High School Teacher (HST) Programme). И без да се замисля, кандидатства. Попълва въпросник, в който описва защо иска да отиде, с какво се занимава, и записва триминутно видео, в което разказва за дейността на гимназията, в която работи.
„Споделих, че моята идея е да заведа там ученици. Обясних им за учениците, които изучават нов предмет, свързан с програмиране на изкуствен интелект, и за конференциите, в които участваме с тях“, посочва учителката.
И за своя радост е сред одобрените.
Международната програма е с продължителност от две седмици и Мъглижанова прекарва в ЦЕРН от 30 юни до 13 юли.
„Тези две седмици минаха като миг, беше уникално. Получавахме информация от извора, имаше много добри лектори. Обменихме опит с колеги от цял свят. Колегите трябва да участват повече в подобни международни програми. Колкото повече обменяме опит, толкова повече се обогатяваме. А след това даваме пример и на учениците си“, подчертава преподавателят.
В първите няколко дни учителите, дошли от различни части на света, се опитват да се приспособят към новата обстановка и различията в културите. След това обаче всеки започва да създава приятелства и да обменя опит. Българската преподавателка е впечатлена от работата на колегите си. Тя се сближава с учителка от Непал, която прави онлайн уроци в YouTube и видеа, за да бъде физиката по-разбираема за учениците. Двете вече имат идея да направят онлайн урок.
Педагозите прекарват и цял ден в Научно-образователния център в ЦЕРН. С помощта на лекторите учителите участват във физични опит. Един тях е свързан с електропроводимостта. Лекторите дават на педагозите ленти, облепени с фолио. Те са вързани към батерии и поставени във вода, в която плуват частици. Учителите научават, че трябва да добавят още батерии или сол, за да може частиците да се движат по-бързо. Педагозите посещават всички интерактивни зони в образователния център.
В рамките на обучението преди обяд посещават лекции на световни учени от ЦЕРН. Сред тях са проф. Джон Елис – носител на престижни награди, Дейв Фиш и Кели Фойл – учени от Института за теоретична физика. Една от темите, които засягат, е свързана с климатичните промени.
Повечето участници в Програмата преподават по физика и химия, докато тези по програмиране и информатика са по-малко. „Впоследствие започнахме да навлизаме в самата материя, защото лекторите обясняваха много интересни нещата“, с усмивка споделя тя.
Следобед участниците в Програмата работят на групи. Българската преподавателка е разпределена с педагози от Турция, Италия, Танзания и Англия. За да се сближат, организаторите на Програмата ги водят на вечеря и боулинг. Това помага за по-добрата им съвместна работа.
„Всеки ден трябваше да правим презентации и да обясняваме какво сме научили и как бихме го приложили в училище. Аз наблегнах най-вече на STEM проектите, защото те са пряко свързани с работата ми по иновацията в нашата гимназия. От миналата година, като започнах да се занимавам с изкуствен интелект, забелязах, че те са най-добрият вариант учениците да разберат каква е логиката при създаването на изкуствен интелект“, обяснява Мъглижанова.
Като част от дейностите, с които показва как може да се приложи наученото, преподавателката в Професионалната гимназия в Пловдив започва да работи по създаването на приложение в полза на ученици и педагози, което представлява 3D визуализация на стандартен модел.
„С 3D визуализации учениците могат да правят физични опити, вместо да бъдат в лаборатория. Ако искаме да разберем физиката и нейните закони, това може да се случи и в час по програмиране с помощта на компютър“, казва учителката. Тя е категорична, че под формата на игра, физиката ще бъде много по-интересна, и допълва: „Ако обединим усилията с колегата по физика, ще стане много по-интересно“.
Именно нейните възпитаници я подтикват да започне да се занимава с изкуствен интелект. Първоначално учителката е скептично настроена, но осъзнава, че е важно да се адаптираме към новото. В противен случай ще изостане. „А това означава да бъдем пометени от всяка нова технология. Затова моето желание е учениците ми да бъдат адаптирани и да бъдат готови за новите професии. Аз ги уверявам, че професията на програмист няма да изчезне, а ще бъде променена. Ако се адаптират, няма да останат без работа“, разяснява учителката.
Една от причините да отиде в ЦЕРН, е да проучи и как учените използват изкуствения интелект.
Преподавателката по програмиране провежда различни проекти с възпитаниците си. Миналата година с учениците разработват програма за животните, използвайки знанията им по биология. Постепенно създават база данни за класовете животни и дават повече информация за част от тях. Например птица, която яде риба и има недоразвити крила, е пингвин. Така компютърът започва да отговаря на бази тези знания.
Миналата година създава и женски отбор по програмиране с пет девойки
– Петя, Ваня Криси, Теди и Мариела. Те реализират проект, свързан с генетичните промени на растенията, отглеждани на Международната космическа станция, и как тези промени могат да помогнат за спасяването на Земята. С този проект участват и в състезания. За него използват знания по химия и по биология.
Учителката е горда и със завоюваното второ място на Националната олимпиада по информационни технологии от двама нейни възпитаници – Георги Шишков и Габриел Ликов.
„Отличието се дължи на това, че преди да замислим самия проект, седнахме като екип. Аз не бях в ролята на учител. Разговаряме, споделихме свои идеи и накрая се получи проектът „Чарли“ (Charliе) – роботче, което цели да запали децата за програмирането под формата на игра“, споделя Мъглижанова
Тази година създава нов клуб за занимания по интереси – „STEM изследовател“ (STEM еxplorer).
С тях ще разглеждат и проблема с климатичните промени. С по-големите ученици планира да направи платформа за обучение на ученици, с която по-лесно да учат езиците за програмиране. Тя ще помага и на учителите да оценяват знанията на гимназистите. „Всяка следваща година виждам, че учителят има все повече задължения и допълнителна работа. Смятам, че е добре да бъде улеснена неговата работа“, посочва учителката. Тя допълва, че има желание да си партнира с учители от други училища.
Миналата година Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив получава статут на иновативно училища, като иновацията е свързана с изкуствения интелект и логическото програмиране. Партньорите в нововъведението са преподаватели от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ – проф. Станимир Стоянов и доц. Венета Табакова-Комсалова.
По думите на директора на гимназията инж. Любомира Вълкова, която пряко отговаря за внедряването на иновацията, проектът „Изкуственият интелект като елемент от STEM“ е насочен към учениците от специалност „Приложно програмиране“. Той се фокусира върху изучаването на логическо програмиране с езика „Пролог“ и неговото приложение в разработването на STEM проекти.
Учениците имат възможност за овладяване на задълбочени теоретични познания в областта на интелигентните системи и усвояване на разнообразни практически умения, свързани с прилагане на методи и техники на изкуствения интелект в широк кръг от направленията на природните науки. В процеса на обучение под ръководството на Мъглижанова гимназистите разработват групово STEM проекти, основаващи се на четирите ключови STEM принципа за образованието на XXI век: творчество, сътрудничество, критично мислене и комуникация.
Иновацията подготвя учениците за тяхната реализация в така наречените професии на бъдещето, които изискват специфични умения и ги прави конкурентноспособни на пазара на труда.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg