В световен мащаб около 20% от населението страда от дислексия. Установено е, че около 40% от децата в първите класове на началното училище изпитват трудности в обучението по четене и писане. При половината от тях (около 15 – 20% от учениците в началното училище) проблемите в плавността, разбирането и правописа са сериозни и трайни. За съжаление, едва около 5% от учениците се насочват за специализирано изследване и лечение.
Знаете ли, че изкуството предлага образователно-творчески възможности за терапия при деца с дислексия? То използва вродените умения на децата в областта на изкуството, тяхното любопитство и способността им да усвояват нова информация, поднесена по интересен начин.
До този извод стига изкуствоведът Кристина Камбарева в своя дългогодишен опит в арттерапията, аналитичната психология и педагогиката. Тя е създател на ArtKidBox.com – интерактивна образователно-творческа платформа, която включва иновативни и интердисциплинарни подходи за представяне на изкуството пред детска аудитория. Уеб платформата разказва на децата историята на изкуството по интересен, въздействащ и вдъхновяващ начин.
Родителите, преподавателите и любителите на творчески занимания имат възможност да се запознаят с различни изобразителни техники и практически задачи, с които да ангажират вниманието на малчуганите у дома или в училище.
Проектът ѝ за изкуството като образователно-творческа възможност за терапия при деца с дислексия е осъществен с финансовата подкрепа на Националния фонд „Култура“. Помага те да учат по-ефективно, да слушат и да се учат да четат, като едновременно с това се запознават с историята на изкуството.
„От много ранна детска възраст се интересувам от изкуство. Баща ми е художник и съм била в артистични среди, разглеждала съм албуми за изкуство и съм се интересувала от историята на изкуството. Влязох в Националната художествена академия с отличие в специалност „Изкуствознание“. С голям ентусиазъм изучавах историята на изкуството и имах специален интерес към психологията на изкуството и арттерапията“, споделя Кристина за в. „Аз-буки“. И допълва, че когато става майка, открива, че историята на изкуството може да се разкаже по интересен и занимателен начин за детската аудитория.
„Историите за художниците и произведенията на изкуството са интересни за децата и им дават много знания не само за изкуството, но и за света около тях. Изграждат се умения, които могат да бъдат от полза през целия живот, и се създават интереси в различни области.“
Електронните аудиокниги са посветени на различни периоди от историята – „Изкуството на Месопотамия“, „Египетско изкуство“, „Древногръцко изкуство“ и „Византийско изкуство“. В създаването на книжките е използван шрифт, специално разработен, за да улесни четенето при хората с дислексия. Книгите са съпроводени и от практически задачи, които разработват различни занимания, свързани с историята на изкуството. Творческите задачи са направени по интересен за децата начин – те показват практически занимания, но представят и интересни факти, свързани с изкуството.
„Идеята на проекта е по индиректен начин да взаимодействаме с образователните потребности на децата, предоставяйки им възможността да слушат и да се учат да четат интересен за тях текст, свързан с историята на изкуството. Както и да научават любопитни факти за изкуството и да се занимават с увлекателни творчески задачи, вдъхновени от художници, творби и периоди“, споделя авторката на проекта.
„Аудио-визуалната комуникация е ефективен образователен метод при деца с дислексия. Използването на няколко сетива помага на детето да учи – то усвоява нова информация и упражнява когнитивните си умения плавно и без затруднения. Обучението на децата с дислексия трябва да бъде по-комплексно и многостранно“, допълва Кристина и споделя, че черпи идеи от колеги от Америка, както и от Европа. Там децата имат много знания, свързани с историята на изкуството, а самият образователен материал е част от така нареченото проектно ориентирано образование. „Много ми се иска да се създаде такъв тип обучение и в България, защото то носи много ползи и гради не само знания, но и интереси, които могат да бъдат развивани през целия живот“, казва тя.
Кристина Камбарева планира да организира часове в детските градини и в детски школи по история на изкуството. „Много бих искала да развивам своите проекти и сред деца в неравностойно положение, които се нуждаят от допълнителна подкрепа. Историята на изкуството може да им бъде от полза, тъй като то развива не само образователните потребности и подпомага психомоториката, но може да им помогне и в социалната адаптация“, категорична е Кристина.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg