Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 41, 12-18.10.2023

ЮНЕСКО: Подайте ръка на учителите

По света не достигат 44 милиона професионалисти в основното и в средното образование

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
11-10-2023
в Брой 41, 12-18.10.2023
A A
Недостигът на учителите е световен проблем, който всяка държава трябва да решава сама

По повод Световния ден на учителя ЮНЕСКО публикува нови данни, които показват, че все още са необходими 44 милиона учители, за да се постигне целта за осигуряване на основно и средно образование за всички до 2030 г. Проблемът не е само във финансирането, но също и в непривлекателността на професията. Като се има предвид системният недостиг на учители, ЮНЕСКО препоръчва седем мерки, за да се направи учителската професия по-привлекателна. Те трябва да бъдат адаптирани според националните ситуации и проблеми.
„Учителите играят жизненоважна роля в нашите общества, но въпреки това тази професия е изправена пред голяма криза.

В някои региони по света липсват кандидати. Другаде има много висок процент на отпадане през първите няколко години на работа. И в двата случая отговорът е един и същ: трябва да ценим по-добре, да обучаваме и да подкрепяме по-доб­ре учителите“, казва генералният секретар на организацията Одри Азули.

През 2016 г. ЮНЕСКО оценява глобалния недостиг на учители на 69 милиона. В нов анализ, публикуван на Световния ден на учителя през 2023 г., Организацията установява, че недостигът е намален с почти една трета и сега е от 44 милиона. Ситуацията се подобрява, но не достатъчно, за да отговори на глобалните нужди от образование. Регионът, който е постигнал най-голям напредък, е Южна Азия, където недостигът е намалял наполовина от 2016 г.

В Европа и Северна Америка, въпреки ниската раждаемост, недостигът на учители е третият по големина от всички региони в света с необходимите 4,8 милиона допълнителни учители.
ЮНЕСКО провежда проучване, за да разбере по-добре причините за този недостиг на учители. Анализът на данните от 79 държави от различни региони на света и на различни нива на развитие разкрива, че учителската професия твърде често е непривлекателна. Това води до неуспех при наемането на млади хора и увеличаване процента на отпадане по време на кариерата им. В тези 79 държави коефициентът на напускане – който измерва дела на учителите, решили да напуснат професията за постоянно, сред учителите в началните училища почти се е удвоил от 4,62% през 2015 г. на 9,06% през 2022 г. Ситуациите варират значително в различните държави, но се открояват три основни фактора: лоши условия на труд, високи нива на стрес и ниско заплащане. Безброй неща могат да увеличат напрежението в работата, като се започне от липсата на консумативи, което увеличава натоварването на учителите, до тежките админис­тративни отговорности и лошото училищно ръководство. Нивата на стрес също са проблем: учителите, които изпитват „много“ стрес на работа, са повече от два пъти по-склонни да искат да напуснат професията, особено през първите пет години. Ниските заплати също правят професията по-малко привлекателна. В световен мащаб само една от две държави плаща на учителите в началното училище толкова или повече, отколкото за други професии, изискващи подобно ниво на квалификация. Феноменът се засилва в Европа и Северна Америка. В гимназиалното ниво много страни с високи доходи плащат на учителите 75 процента или по-малко от заплатата, плащана в други сравними професии.

Мъжете учители обикновено напускат професията в по-висок процент от своите колеги жени. Глобалните нива на напускане на мъже през 2021 г. са били 9,2% за началните учители в сравнение с жените, за които този процент е 4,2. Това се дължи най-вече на факта, че мъжете често имат повече професионални възможности в други сектори и могат да сменят кариерата си по-лесно, както и на пристрастията, свързани с пола, включително и относно това кой трябва да отговаря за образованието на децата. Малко страни съобщават, когато учителите напускат професията в хода на кариерата си. Но данните показват, че учителите в началото на кариерата са по-склонни да напуснат професията, отколкото техните по-опитни колеги. Това показва, че те се нуждаят от повече подкрепа, за да се справят с работното натоварване.

7 мерки, препоръчани на държавите

Като се има предвид системният недостиг на учители, ЮНЕСКО препоръчва седем мерки, за да се направи учителската професия по-привлекателна, които да бъдат адаптирани според националните ситуации и проблеми.
– Инвестирайте в подобряване на първоначалното обучение на учителите и в програми за продължаващо професионално развитие.
– Създайте програми за наставничество, които свързват опитни учители с начинаещи и насърчават партньорското сът­рудничество.
– Уверете се, че учителите получават конкурентни заплати и придобивки, особено по отношение на други професии, изискващи подобни нива на квалификация, както и възможности за напредък.
– Рационализирайте административните задачи и документацията, за да позволите на учителите да се съсредоточат повече върху преподаването и по-малко върху бюрокрацията.
– Насърчавайте здравословния баланс между професионалния и личния живот, като зададете разумни очаквания за работното време и намалите ненужното натоварване.
– Осигурете достъп до услуги за психично здраве и консултиране, за да помогнете на учителите да се справят със стреса и емоционалните предизвикателства.
– Насърчавайте силно и подкрепящо училищно ръководство, което цени приноса на учителите, предоставя конструктивна обратна връзка и насърчава положителна работна среда.

Your Image Description

Свързани статии:

Училищата в Белене готови за електронно обучение Смартфон vs мозък Над 40 000 почиваха по „Отново заедно“ Що е то сонификатор на данни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

МОН сезира прокуратурата за нарушенията в СУ „Найден Геров“ в Пловдив

Следваща статия

Да съхраним родния език зад граница

Следваща статия
Да съхраним родния език зад граница

Да съхраним родния език зад граница

В БУ „Родна реч“  в Тюбинген пазят традициите

В БУ „Родна реч“ в Тюбинген пазят традициите

Клуб „Театър“ с актрисата Ваня Донева в Париж

Клуб „Театър“ с актрисата Ваня Донева в Париж

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"