Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 39, 2022

Всяко шесто дете у нас е извън училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-09-2022
в Брой 39, 2022
A A
Ковид пандемията засилва глобалната криза в образованието, предупреждават експерти на УНИЦЕФ

Увеличава се броят на децата по света, които не могат да прочетат и разберат проста писмена история. Преди пандемията тези, които не се справят с тази задача, са били 52%. Сега 64% от 10-годишните не могат да покрият този минимум за четене с разбиране. От УНИЦЕФ алармират за глобалната криза в образованието и необходимостта от спешни действия.
Данните отпреди пандемията показват, че в България всяко осмо дете в края на IV клас не може да прочете и разбере прост текст.
„Училищата без достатъчно ресурси, нископлатените и нискоквалифицирани учители, претъпканите класни стаи и архаичната учебна програма подкопават възможността на децата да достигнат пълния си потенциал – заявява изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел. – Трябва да обърнем настоящите тенденции или ще се изправим пред последствията от това да не успеем да образоваме цяло едно поколение. Ниските нива на образованието днес означават по-малко възможности утре“, допълва тя.
Според официалната статистика в България всяко шесто дете е извън училище, а всяко пето – извън детска градина. По данни на УНИЦЕФ България близо 10 000 деца със специални потребности и увреждания са извън образователната система.
Продължителното затваряне на училища и липсата на достъп до качествено образование по време на пандемията от COVID-19 засилиха вече съществуващата криза, което остави милиони ученици по света без базови умения за четене и смятане, предупреждават от УНИЦЕФ. По данни на организацията всяко пето дете в България е влошило успеха си вследствие на затварянето на училищата. А според Министерството на образованието и науката близо 120 000 деца в образователната ни система са в риск от отпадане.
„Кризата в образованието засяга най-много уязвимите деца и е основен двигател за бедността и неравенството – заявява представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн. – Макар че учебната криза е глобално предизвикателство, не е невъзможно да я преодолеем. Фактите показват, че за сумата от 10 до 15 долара на дете можем да осигурим наваксващо обучение и да укрепим образователните системи, за да помогнем на всяко дете да усвои основополагащи умения“, допълни тя.
Мария Александрова от България – застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование, е единственият млад човек от Европа, която участва в директна дискусия с генералния секретар на ООН Антониу Гутериш за ролята на младите в трансформирането на образованието. Тя подчерта, че за да се случи истинска трансформация в тази сфера, трябва да обърнем поглед към най-уязвимите общности (самата тя е с увреждане). Мария цитира данни на УНИЦЕФ, според които 129 милиона момичета по света са извън училище, а дори тези, които са в училище, се сблъскват с редица стереотипи. Тя говори и за нуждата от политики в подкрепа на децата с увреждания. „Аз бях сред малцината късметлии, които могат да посещават училище. Но за децата с увреждания е 49% по-вероятно никога да не са посещавали училище. Дори в училище се сблъсквах с дискриминация и непрекъснато съмнение дали бих завършила средното си образование. Сега съм горд студент в университет благодарение на подкрепата на моето семейство. Но моят случай трябва да е нормата, а не изключение. Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал“, заяви Мария Александрова пред световните лидери.
По думите ѝ, за да гарантират, че това ще се случи, правителствата трябва да въведат политики за равнопоставеност на половете и в подкрепа на децата с увреждания. Тези политики трябва да вземат предвид индивидуалните нужди на учениците, да изкореняват съществуващите стереотипи, да осигуряват безопасна учебна среда и да включват младите хора в процеса по вземане на решения. Тя участва и в дискусии на високо ниво, свързани с психичното здраве на младите хора и с процесите на дигитализация на образованието.
УНИЦЕФ призовава правителствата да се ангажират да достигнат до всички деца с качествено образование, за усилия и инвестиции за задържане в училище на всички деца, за подкрепа на учителите и за осигуряване на безопасна и подкрепяща среда, така че всички деца да могат да учат.

Your Image Description

Свързани статии:

Сън навън за здраве в яслите в Нидерландия ЮНЕСКО: Подайте ръка на учителите Зарадвай дете за Коледа Обучение по волейбол и в дигитална среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Истории за мрак и светлина

Следваща статия

„Тихият убиец“ сънна апнея

Следваща статия
„Тихият убиец“ сънна апнея

„Тихият убиец“ сънна апнея

В ход е дигиталното обучение

Обсъждат новостите в лечението на редки болести

Нови археологически открития в Черно море

Нови археологически открития в Черно море

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"