Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 22, 2022

Смисълът на реформите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-06-2022
в Брой 22, 2022
A A

„Трябва да премахнем частните уроци от образователната система.
С тях няма как да постигнем този равен старт, от който децата имат нужда. Учениците са различни като интереси и възможности, но трябва да имат равни възможности да развиват своя потенциал.“ Това коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков пред БНТ.
По повод идеята за увеличаване на учебното време той посочи, че българските ученици, особено тези от I до VI клас, имат средно над 1500 астрономически часа по-малко задължителни занятия в сравнение със своите връстници в Европа.
„Има дефицит. И наред с проблемите с учебните програми, които трябва да бъдат променени заедно с учебниците, трябва да намерим и повече време, за да могат децата да се упражняват повече, да имат по-интересни занимания. Това е ключово, за да могат да заменят това, с което в момента компенсират. Защото те компенсират с нощните домашни и с частните уроци“, посочи министър Денков.
Относно това дали трябва да се учи повече математика, министърът посочи, че проблемът не е толкова в броя часове по математика и природни науки, а в това те да бъдат преподавани по различен начин, да бъдат интересни и занимателни, защото се конкурират с потока информация и забавления в интернет. „И затова основната ни задача при промяната на учебните програми и на учебниците е да ги направим интересни, без да загубим съдържателната част. Трудна, но постижима задача“, заяви акад. Денков.
Министърът коментира и темата за обединение на висши училища, като посочи, че техният брой не е самоцел. „Единствената цел, която има, е да се повиши качеството на висшето образование.
А то трябва да бъде високо навсякъде, за да има смисъл. Обединението, което анонсирах, не е измислица за българските условия, а реформа, която е провеждана в много държави – Франция, Швеция, Испания, Ирландия. Те направиха тези реформи преди 15 – 20 години и сега имат плодовете“, заяви той.
И добави, че България също има такъв опит – например Русенският и Тракийският университет са възникнали от обединението на 7 – 8 – 9 институти и колежи и сега са едни от водещите университети в регионите си.
Относно атестирането на академичните преподаватели министър Денков отбеляза, че критериите за атестиране в различните професионални направления не са еднакви. „Това са набори от критерии, които могат да бъдат много фино прецизирани за всяка област. И в момента обсъждаме със специалистите, с водещите в съответните области професори, за да подберем най-подходящите критерии, да ги калиб-
рираме прецизно, така че да постигнем целите, които сме си поставили“, обясни министърът. По думите му процесът е на етап публично обсъждане, в което е важно да се чуе мнението на професионалистите, като реформата ще мине през Закона за висшето образование. „Отстъпление по отношение на целите няма как да има. По конкретни детайли, разбира се, аз съм отворен за дискусии и за промени“, заяви акад. Денков.
Министърът на образованието и науката посочи като големия проблем днес идеята, с която непрекъснато се сблъсква – че образованието може да се подобри, без да се положат усилия то да бъде променено. И цитира мисълта на Айнщайн: „Глупост е да правите едно и също и да очаквате различен резултат“.

Your Image Description

Свързани статии:

Кандидат-директорите с визия за три години Безплатни прегледи за учители след ковид Кой е най-добрият млад фермер 3 млн. лв. за научни публикации

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кой е най-добрият млад фермер

Следваща статия

Сребро от Международната олимпиада по философия

Следваща статия
Сребро от Международната олимпиада по философия

Сребро от Международната олимпиада по философия

В ход е дигиталното обучение

Ръст на студентите

В ход е дигиталното обучение

3 млн. лв. за научни публикации

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"