Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 2, 2022

Технологиите не заместват учителите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-01-2022
в Брой 2, 2022
A A

Езикова гимназия „Васил Карагьозов“ е училище с традиции, което има дълга история и с времето се е утвърдило като емблема на успеха в града. 130 години е в образователната история на Ямбол, от 70 години е гимназия, наградена е със Златен герб на община Ямбол и Почетен знак на Президента на Република България. От три години гимназията е иновативно училище, което работи по темата „Учители, ученици и родители – успешни партньори в изграждането на култура на ефективно и отговорно общуване в училището и в общността“. Прилагането на иновативната практика две поредни години се споделя с училища от страната по НП „Иновации в действие“.

 

Възпитаниците на иновативната гимназия активно участват в клубове по интереси, сред които са и природните науки

Зина СОКОЛОВА

Най-характерното за гимназията е духът на свободата, толерантността и творчеството. Училището е притегателен център и желано като школа за формиране на личности с дух на победители – казва нейният директор Йордан Милков. – При нас децата винаги са били подтиквани да експериментират с творческата свобода. Но преди това са били убедени, че трябва да овладеят фундамента и в науката, и в изкуството, за да могат да правят това адекватно. Стремим се да покажем на нашите възпитаници, че светът се крепи на човешката доброта и добронамерен ум. Така изграждаме основата на утрешните отговорни граждани.“
Гимназията предоставя различни възможности за развитието на децата. Те не се ограничават само до усвояването на чуждите езици – английски, немски, френски, испански и руски. От няколко години тук може да се придобие и професия „Екскурзовод“.
А от тази учебна година има и паралелка с профил „Предприемачески“, с което се разширява хоризонтът за реализация на младите хора. След завършване на гимназията нейните възпитаници продължават образованието си в области като медицина, икономика, ИТ, лингвистика, изкуства, педагогика. Всичко това е в резултат на професионализма на преподавателите, на техните усилия да се следват съвременните методи за преподаване, да работят с отдаденост и отговорност.
В училището има модерни кабинети по всички учебни предмети, библиотека, медицински и стоматологичен кабинет, спортна зала с басейн, открити спортни площадки, столова и специализиран транспорт. Чрез спечелени проекти непрекъснато се обогатява и модернизира базата и се повишава качеството на образователните дейности.
„От години нашето училище е известно в града с уникалните си тържества – подчертава директорът. – Откриването на учебната година, изпращането на зрелостниците, дипломирането, празникът на гимназията се превръщат в спектакли за младите хора, родителите и ямболската общественост.“
Паметни са и творческите срещи с писатели и поети, с актьори, с изявени специалисти и успели хора. Съществено място имат и организираните посещения на театър, опера, концерти – не само в Ямбол, но и в Стара Загора, Пловдив, Бургас. Ежегодни са и екскурзионните летувания в Рила, Пирин, Родопите, Стара планина, както и пътешествията в чужбина. Този богат училищен живот е потвърждение на разбирането на екипа, че обучението на децата не се свежда само до усвояване на знания, а включва и откриването на широки хоризонти в духовен аспект, възможности за творческа изява, екипна работа, интерес към живота на общността. Това е успешният начин за противодействие на отчуждението, егоцентризма, агресията – болестите на новия век.
„Ямбол е областен, но неголям град, а средните училища са доста. В същото време, общият брой на учениците в града намалява. Конкуренцията е едно от големите предизвикателства, но не най-същественото – казва Йордан Милков. – Делегираният бюджет продължава да е сериозна пречка за реализиране на прекрасните идеи, които имаме за усъвършенстването на образователния процес и подобряването на учебната среда. Броят ученици все още е с най-голяма тежест при финансиране на училищата, а това не стимулира повишаването на качеството. Определящи би трябвало да са резултатите от образователния процес, както и инициативите за извънкласни дейности, които се реализират. Те изискват средства и са много важни за многостранното развитие на децата. Вярно е, че през последните години участието в проекти до голяма степен компенсира този дефицит, но не всяка дейност може да се впише в рамките им. Определени „дребни“ за образователната система детайли не стимулират повишаването на качеството и реформирането на системата.
Вече е време Единният стандарт за финансиране да има две части.
Първа част, която е минимална и се отнася за всички училища, и втора – допълваща част, която отразява дали е въведен едносменен режим, създадените условия за провеждане на качествен образователен процес, индивидуалния принос за принадената стойност на всяко училище, резултатите на учениците от външни оценявания, олимпиади, конкурси и състезания и др. По този начин бюджетът на всяко училище ще се формира не само според броя на учениците и броя на паралелките. Приоритет трябва да бъде това, което се случва в класната стая. Изминаха повече от 10 години от въвеждането на делегираните бюджети. Това оказа положително въздействие за финансовото дисциплиниране на системата, но вече има задържащ и демотивиращ ефект за образователната система.“
Наскоро приключиха инициативите за празника на гимназията – национален литературен конкурс „Васил Карагьозов“; конкурс по английски език за превод и есе; конкурс за проекти; награждаване на ученици и учители за постиженията им през миналата учебна година съгласно Правилника за наградите на гимназията. Много са и възможностите за извънкласни дейности. Учениците правят училищен вестник, училищна телевизия, активно участват в клубове по различни изкуства, по математика и информационни технологии, природни науки, спорт и др. Участието в конкурси, състезания и олимпиади е по-скоро правило, а не изключение. Затова и постиженията са многобройни. Езиковата гимназия – Ямбол, е в топ 100 на училищата в България според резултатите от ДЗИ. Нейни възпитаници печелят трето място в Националното многоезично състезание; първо място в националния конкурс „Стоян Михайловски“; призово място в националния конкурс „Разказ в десет изречения“ – текстът е отпечатан в сборник с най-добрите творби от Конкурса; трета награда в раздел „Проза“ от националния литературен конкурс „Какво ми разказа вятърът“; първо място на Националното състезание по творческо писане на английски език; спечелен полуфинал и квота за националния кръг на състезание на фондация BEST по публична реч; участие в националния кръг на състезанието по английски език на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България и много други.
Учителите и учениците в гимназията бързо се адаптират към въвеждането на обучението от разстояние в електронна среда, защото в голяма степен са подготвени предварително. От години тук има осигурени лаптопи за всички учители, а 98 % от учениците разполагат с лични устройства и с интернет. Работи се в платформата Microsoft Teams. Но не устройствата обучават и учат, а хората, категоричен е директорът. Липсата на пряк контакт в дистанционното обучение е един от проблемите. Но понякога спира токът, поврежда се техниката, връзката е лоша.
В някои семейства има по две деца, които провеждат занятия от една стая, други се изкушават да се занимават с по-привлекателни дейности, докато тече часът, трети трудно се концентрират. Всичко това е причина
дистанционното обучение да отнема много повече време и усилия от страна на учителя
за подготовка
на уроците.
„Представете си как се проверяват, редактират и оценяват 100 съчинения, изпратени в „Тиймс“, някои от които на снимка – пита директорът. – Това затруднява обективното оценяване знанията на учениците. Обучението от разстояние в електронна среда доведе и до друг феномен – децата забравиха да пишат на ръка или влошиха почерците си, тъй като по-често ползват клавиатура. Обучението е двустранен процес и основната трудност е, че при дистанционното учене учителят е „твърде далече“. Тук идва и отговорността на учениците и родителите, понеже това изпитание е общо за всички нас. То ни научи, че няма нищо по-хубаво от това да сме заедно в час, да постигаме успехи в класната стая. Технологиите имат своето място, но те не могат да заместят живия живот.“

Your Image Description

Свързани статии:

Уютно като у дома Да събираш и изваждаш… ноти Накъде да тръгна? „Еразъм“ дава възможност за прилагане на нови идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Спортното в Бургас очаква своя сграда

Следваща статия

Уютно като у дома

Следваща статия
Уютно като у дома

Уютно като у дома

Докато играем, можем всичко да узнаем

Докато играем, можем всичко да узнаем

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Учители с награди за блог решения

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"