Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 12, 2020

Максимализмът – грешката на родителите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-03-2020
в Брой 12, 2020
A A

Анелия ВРАЧЕВА
По материали
от чуждия печат

Колко силно желаем нашите деца да са щастливи! Понякога това желание напълно ни заслепява и допускаме фатални грешки във възпитанието. Една от най-грубите е да се изискват от детето само отлични бележки по всички предмети, да му се натяква, че от това зависи бъдещето му или най-малкото почивката на море през лятото. Но какво лошо би могло да има в това детето ни да има висока диплома? Много родители заявяват, че са били отличници в училище и затова изискват от децата си същото. Но преди да го направите, е добре да помислите.

Представете си следния случай. Дъщеря ви е отличничката на класа, от горе до долу – шестици в бележника. Но един ден виждате в тетрадката ѝ тройка. „Какво е това?“, строго питате. Момичето се разплаква и признава, че се е страхувало да не я накажете, защото очаквате винаги да получава шестици.
Това означава, че със собствените си ръце сте издигнали помежду ви стена от страх и недоверие.
А до какво би довело това, ако не е изплувала истината за злощастната тройка, е трудно дори да си представим. Важното е навреме да осъзнаете последствията от собственото си поведение.
Когато изискваме от детето, трябва да си отговорим на въпроса на кого е нужно това – на него или на нас, родителите. А и всеки е наясно, че не бележките са важни, а знанията. Но защо тогава при лоша оценка започваме да се караме, да забраняваме, да изискваме. Едно е абсолютно сигурно – това травмира психиката на детето и убива доверието му към родителите.
Някои семейни психолози настоятелно съветват да не се засяга темата за училището. Как детето се учи, е негова лична работа. По-добре е да се общува с него по житейски въпроси, вместо да се чете морал за тройката по математика. Важно е то само да осъзнае какво му е интересно, и да се развива в тази посока. А не да препрочита за пореден път нелюбимата книга, вместо да прави експерименти по любимата физика.

Най-страшното е, когато самите родители някога са били отличници, но са останали нереализирани в живота. Не са намерили мястото си и работят нещо, което не обичат. Не могат да си позволят почивка на местата, които биха искали, правят покупки според възможностите си, а не според желанията. Настоявайки децата им да се учат за „отличен“, те противоречат на самите себе си. Защото за децата е изключително важен родителският пример, а не просто изискванията.
Ако детето ви се тревожи преди всяко контролно, а преди изнасянето на резултатите от външното оценяване изпада в нервна криза, то в края на училищното обучение то вече ще е с напълно разбита психика. И сблъсквайки се с житейските трудности, ще се превърне в невротик. Едно е, когато му се удава с лекота всяка наука и то учи за свое удоволствие, а съвсем друго – когато от него се изисква успех на всяка цена и всеки пропуск се наказва.
Не погубвайте личността у детето и не посявайте страха в сърцето му още от детството. Бъдете му не просто родител, който го храни, облича и вечно напътства, но и разбиращ приятел. Ако поощрявате талантите му, то непременно ще стане успял човек в бъдеще. Няма да се страхува да получи тройка в живота, а уверено ще последва мечтата си. Обичайте, помагайте, подкрепяйте, вярвайте в детето си и направете така, че то да повярва във вас – неговите родители, а не да се страхува.

Your Image Description

Свързани статии:

Няма да има нулева учебна година Виртуални пътувания до Марс Училище на три адреса Най-големият урок

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Общество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне10Tweet
Предишна статия

Виртуални пътувания до Марс

Следваща статия

Училище на три адреса

Следваща статия
Училище  на три адреса

Училище на три адреса

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Сърма или сарма? Всъщност и двете!

След 65 години – срочни трудови договори

За студентските такси

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"