Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 10, 2020

Две праскови посях и две череши…

в Брой 10, 2020

Мария Китанова*

Понеже се пилях насам-натам,

все нещо като камък ми тежеше,

но най-накрая се опомних сам –

две праскови посях и две череши.

Това е част от текста на песента „Наследство“ на групата „Диана експрес“, много популярна както през 80-те години на миналия век, така и днес. В него е употребен глаголът посея (свършен вид) в минало свършено време. Глаголът е производен от сея, който има значение ‘хвърлям, пръскам семена в земята’: сея пшеница; сея овес.

Посея означава, че действието, означено с корена на глагола, е приключило с резултат – ‘сея докрай’. Когато става въпрос за дървета, а прасковата и черешата са дървета, се използва най-често глаголът садя (несвършен вид) ‘забождам в земята корени или семена, за да се развие от тях растение’ или производните от него посаждам и посадя: садя дърво; посадих дърво; садя цвете; посадих цвете. Използването на глагола посея в това значение е по-скоро диалектно и не е подходящо за книжовната реч. Би трябвало текстът да бъде: две праскови посадих и две череши. Това обаче създава проблеми с броя на сричките. Поезията, като мерена реч, в известен смисъл е ограничена от изискването да се спазват както римите, така и ритъмът на стихотворния текст, затова в него подобни отклонения от книжовната норма са позволени. Освен това в художествения текст със стилистична цел авторите могат да използват по-свободно думи от различни форми на съществуване на българския език, а не само от книжовната лексика. В други случаи на писмена и устна книжовна реч обаче подобни употреби могат да създадат проблеми в общуването.

* Проф. д-р Мария Китанова работи в Секцията по етнолингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при БАН.

 

Четете повече в бр. 10,
5 – 11 март 2020 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Написаното остава
Споделяне11TweetСподеляне
Предишна статия

Сп. „История“, книжка 1/2020, година XXVIII

Следваща статия

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Следваща статия
Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Вселената става все по-загадъчна

Вселената става все по-загадъчна

Проф. Славчо Томов, д.м.н.,  ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите  до пациента е предимство

Проф. Славчо Томов, д.м.н., ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите до пациента е предимство

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2021, година LXIV
  • Годишно съдържание на сп. „Математика и информатика“, 2020 г.
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2020, година LXIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2020, година LXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Математика и информатика“, 2019 г.
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2019, година LXII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2019, година LXII
  • Preparing Primary Junior Grade Teachers to Teach Computational Teaching: Experiences from the Glat Project
  • Cloud Technologies Implementation in Secondary Education
  • Google Classroom – An Innovative Approach to a More Efficient Organization of Learning
  • To Read or Interact with Textbooks – What is Better for Learners?
  • Дълбоко копие в C++ и Java
  • Полиноми с корени във върховете на медитангенциални многоъгълници
  • Алгебраическое описание улиток Паскаля порядка n
  • Проучване мнението на студентите за качеството на тяхната подготовка по математика и информационни технологии
  • Конкурсни задачи на броя
  • Решения на задачите от брой 6, 2018
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2019, година LXII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG