Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 2, година LVII, 2015

от
14-04-2015
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

EDITORIAL / ОТ РЕДАКЦИЯТА – 119
Д-р Ирина Владикова – Българка на годината`2014 

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Дискурсът на българската диаспора в Украйна: етноезиков, социолингвистичен и комуникативен аспект
[The Discourse of the Bulgarian Diaspora in Ukraine: Ethnolinguistic, Sociolinguistic and Communicative Aspects]

Светлана Корниенко / Svitlana Korniienko – 130

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

 

Импресионистични техники в „Идилии”
[Impressionist Techniques in „idylls”]

Милена Димитрова / Milena Dimitrova – 138

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Между детския авангардизъм и пародийното му отрицание(за художествените преображения на една тема в прозата за деца на Цв. Ангелов)
[Between Avant-gardism for Children and its Parodic Denial (About the artistic transfigurations of a theme in the fiction for children of Tzvetan Angelov)]

Петър  Стефанов / Petar Stefanov – 150

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

 

Христо Смирненски и постсимволизмът в цикъла „Зимни вечери”. Изследване на интензитета на звука и светлината
[Hristo Smirnenski and the Post-Symbolism in „Zimni Vecheri“. A Study of the Intensity of Sound and Light ]
Нели Минкова / Neli Minkova – 162

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Интерактивните методи в помощ на учителя по български език при развиване на езиковата компетентност на ученици билингви (V клас)
[Interactive methods to help teachers in Bulgarian language in developing their language competence of bilingual pupils (V Grade)]
Стела Балазова-Панайотова / Stela Balazova – Panayotova – 175

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

A SURVEY OF BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE TEACHERS) / АНКЕТА С УЧИТЕЛИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

 

Моят професионален ден има смисъл! (На въпросите отговаря Емилия Петрова, учител от гр. Севлиево)
[My Professional Day Makes Sense! (A Survey with Mrs. Emilia Petrova, Teacher from City of Sevlievo)] – 188

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ 

 

Антонимите – в съзнанието, в езика и в речника 
[Antonyms – in consciousness, in language, in the dictionary]
Пенка Пехливанова / Penka Pehlivanova – 200 

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Явление в съвременния научен дискурс
[Phenomenon in Modern Scientifi c Discourse]
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – 205

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


 ПРАГМАТИЧНИ АСПЕКТИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ПРИ РАБОТА С ТЕКСТ 

Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски” 

 

Резюме. Статията разглежда някои прагматични характеристики на обучението по български език при работа с текст; неговата роля едновременно катосредство за комуникация и обект на изследване на стратегии и механизми закомуникация в обучението по български език. Прилагането на прагматичния подход в часовете по български език се реализира чрез изпълнението на различни задачи със специфични комуникативни цели, които отразяват характеристиките на ситуацията на комуникация: тема на съобщението, особеностина речевите актове, участници и т.н.

Keywords: text, pragmatics, Bulgarian language education, communicative competence

 

PRAGMATIC ASPECTS OF BULGARIAN LANGUAGE TEACHING WHEN WORKING WITH TEXT

 

Abstract. The article depicts the pragmatic characteristics of the text and its role both as a communication tool and object of study of strategies and mechanisms for communication in Bulgarian language education. The implementation of the pragmatic approach in the classes of Bulgarian language is realized through the implementation of different tasks with specifi c communicative goals, which reflect the characteristics of the communication situation: subject of the communication, specificities of the speech acts, participants etc.

Dr. Fani Boykova, Assist. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
24, Tsar Asen Str.
Plovdiv, Bulgaria

нагоре


 ДИСКУРСЪТ НА БЪЛГАРСКАТА ДИАСПОРА В УКРАЙНА: ЕТНОЕЗИКОВ, СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕН И КОМУНИКАТИВЕН АСПЕКТ 

Светлана Корниенко
Софийски университет „Св. Климент Охридски”

 

Резюме. Езикът на българския етнос в Украйна функционира изолирано от книжовния език и не само се е съхранил, а е останал основно средство за общуване на шест поколения – от времето на преселването до днес. В статията са представени три аспекта на проблема: етноезиков, социолинвистичен и ко- муникативен аспект на функционирането на българския език в Украйна. Най- голямо внимание е отделено на комуникативния аспект, защото той е основана езиковото обучение.

Keywords: discourse, literary Bulgarian language, ethnolinguistic, sociolinguistic and communicative aspects, ethnic Bulgarians

 

THE DISCOURSE OF THE BULGARIAN DIASPORA IN UKRAINE: ETHNOLINGUISTIC, SOCIOLINGUISTIC AND COMMUNICATIVE ASPECTS 

 

Abstract. Although the language of Bulgarian ethnos in Ukraine functions separately from the literary one, it not only survived but remains the main means of communication of six generations – from the time of migration up to present day. The article shows three aspects of the problem: ethnolinguistic, sociolinguistic and communicative aspects of the Bulgarian language functioning in Ukraine. Most attention is paid to the communicative aspect because it is the basis of language teaching.

Mrs. Svitlana Korniienko, PhD Student
University of Sofia
Studentski grad, bl. 57В, room 812
Sofia, Bulgaria

нагоре


 ИМПРЕСИОНИСТИЧНИ ТЕХНИКИ В „ИДИЛИИ“

Милена Димитрова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Професионална техническа гимназия „Симеон Велики“

 

Резюме. Статията разглежда диалога Петко Тодоров – Йоханес Шлаф. След анализ на творбите се стига до следните изводи. В текстовете и на двамата творци се откриват особености на импресионистичния стил. Употребатана синия цвят, мъглата, както и неясните определители за време и място, обилието от неопределителни и обобщителни местоимения допринасят не самоза подчертаване на тенденцията към неопределеност, неяснота и завоалиранена съдържанието, но и извеждат идилиите от конкретно субективното до общочовешкото и вечното. А типичната за импресионизма номиналност авторите постигат чрез употреба на повишено количество глаголи с нединамичнасемантика и множество отглаголни съществителни, субстантивирани прилагателни имена, съществителни за усещания и др. Приоритетно е използванетона съчинителна връзка и безсъюзно свързване на всички нива с цел постиганеедновременност на възприятията, а не усещане за последователност.

Keywords: Impressionism, uncertainty, objectifi cation, Johannes Schlaf, Petko Todorov

 

IMPRESSIONIST TECHNIQUES IN “IDYLLS”

 

Abstract. Petko Todorov follows the literary fashion and the infl uence of his teacher, the idyllist Johannes Shlaff regarding the language, lexis and syntax. In the texts of both poets features of impressionistic style are discovered. The use of the blue color, the fog, the vague qualifi ers for time and place, the abundance of indefi nite pronouns and pronominal adverbs contribute not only to highlight the tendency to uncertainty, ambiguity and veiled content but display the idylls of particular subjective to the universal and eternal .The typical for impressionism objectifi cation is achieved by the use of excessive amount of verbs with non-dynamic semantics and numerous verbal, substantive adjectives, nouns for sensations etc. The coordinative connection and parataxis is essential at all levels to achievesimultaneousness of perceptions, not a sense of consistency.

Mrs. Milena Dimitrova, PhD Student
University of Shumen “Konstantin Preslavsky”
Vocational Technical School „Simeon Veliki“
53, Luben Karavelov
9850 Veliki Preslav, Bulgaria

нагоре


 МЕЖДУ ДЕТСКИЯ АВАНГАРДИЗЪМИ ПАРОДИЙНОТО МУ ОТРИЦАНИЕ

(За художествените преображения на една тема в прозата за деца на Цв. Ангелов)

Петър Стефанов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Резюме. Работата разглежда прозата на Цв. Ангелов за деца като поредица от културно-идеологически жестове в преображенията на единосъщието – верността към лагерно-пионерската тема. Анализът проследява как се мени художествената концепция на писателя в стремежа му да бъде в крак с либерализацията на естетическата норма, как се трансформира пионерският мит в литературата. Целта е да се покаже естетико-концептулната ограниченост на нормативно зададеното изкуство, което не само разкрива истината за детскотобитие, но и скрива нещо от нея.

Keywords: children’s literature, normativism, pioneer theme, parodicity

 

BETWEEN AVANT-GARDISM FOR CHILDREN AND ITSPARODIC DENIAL
(About the artistic transfi gurations of a theme in the fi ction for children ofTzvetan Angelov)

 

Abstract. The paper examines the children’s fi ction of Tzvetan Angelov asa sequence of cultural-ideological gestures within the transfi gurations of theConsubstantiality: namely the loyalty to the young pioneer camping topic. Theanalysis follows the shift in the writer’s artistic concept in an attempt to move withthe liberalization of the aesthetic norm, as well as the transformation of the pioneermyth in literature. The goal is to reveal the aesthetic-conceptual limitation of thenorm imposed art, which not only reveals the truth about children’s world but alsohides something of it.

Prof. Dr. Petar Stefanov Petrov
University of Veliko Turnovo “St. st. Cyril and Methodius”
2, T. Turnovski Str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria

нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 3, година LVII, 2015 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Oбединяват ни сходната съдба и взаимопомощта

Следваща статия

Покрив в… мазето

Следваща статия
Покрив в… мазето

Покрив в... мазето

Как да използваме електронното портфолио

Как да използваме електронното портфолио

Бизнес казуси решават в Свищов

Бизнес казуси решават в Свищов

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"