EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 115
GUIDE FOR THE AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 117
MONITORING TEACHERS’ SOCIO – CULTURAL COMPETENCY IN A MULTICULTURAL ENVIRONMENT
Irina Koleva, Plamen Makariev
University of Sofia
Yanka Takeva
Bulgarian Union of Teachers
Abstract. The current study’s immediate goal is to develop objective criteria of teaching staff competency within a multicultural environment. Such criteria are necessary in terms of assessing teachers’ work in such an environment on an institutional level, thus allowing the targeted stimulation (both in terms of bonuses and career development opportunities) of said staff (teachers, counselors, school psychologists, educators, principals and their deputies) to perform better in a multicultural school environment. In more general terms, these criteria would allow measuring the educational integration progress, in order to provide feedback on the effectiveness of educational integration policies.
Keywords: multicultural environment, integration policies, ethnic minorities
КОМПЕТЕНТНОСТТА И КОМПЕТЕНЦИИТЕ НА ЛИЧНОСТТА – СТРАТЕГИЯ НА УНИВЕРСИТЕТСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ПРЕЗ XXI ВЕК
Румяна Милкова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Настоящото изследване е посветено на съвременните измерения на сложните категории „компетентност“ и „компетенции“ и изграждането им в личността на бъдещите специалисти с висше образование с помощта на обучението, образованието и възпитанието в университетите. Авторът изучава конгломерата „компетентности“, включени в понятието „професионална подготовка“ на бакалаврите и магистрите, и съотнасянето им с универсалните (ключови) и професионални компетентности, фиксирани в Европейската квалификационна рамка и „ЕСЕТ 2020“. Основополагащата декларация на Европейски съюз (ЕС) от Болоня призовава университетите от целия континент на интелектуално съревнование в „триъгълника на знанието“ – „образование – иновации – научни изследвания“. Младите специалисти трябва да придобият в процеса на обучение във ВУЗ онези компетенции, които ще им дадат възможност за цялостна и стойностна реализация във всички сфери от живота на социума – професия, гражданско, личностно и семейно поведение, необходимо на личността, живееща в XXI век – век на Човека, свободен, творящ, отстояващ своите права.
Keywords: person, personality, competency, education, student, university, education policy.
COMPETENCY AND SKILL S OF THE PERSON – STRATEGY OF UNIVERSITY EDUCATION DURING 21ST CENTURY
Abstract. The research is dedicated to the contemporary parameters of the categories „competency“ and „knowledge“ and their development within the personality of the future professionals with university degrees. Development of those categories is possible due to the process of learning and education in universities. The author explores the topic of competency in the context of professional development of students preparing for bachelors or masters degrees and its correlation to universal, key and professional competencies fixed in the European Cooperation in Education and Training 2020. The European Union (EU) and the series of ministerial meetings and agreements known collectively as the Bologna Process lead to the Bologna declaration. It promotes and calls for universities from around the continent to compete around the so called „triangle of knowledge“ – „education – innovation – research“. During their university studies young professionals need to acquire competences that will allow them to achieve an overall success in all aspects of life- professional, social, community, personal and family.
Prof. Dr. Rumyana Milkova
Faculty of Pedagogy
University of Shumen
ОБЕКТ/И НА НАРАТИВНАТА ПЕДАГОГИКА В КОНТЕКСТА НА ДИХОТОМИЯТА „НАУКА – ОБЕКТ“
Любомир Попов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията с интерпретират обектите на наративната педагогика в контекста на дихотомията „наука – обект“. Предлага се така нареченият „все- обхватен модел“ на тези обекти, който се изгражда като следствие от анализа на разнообразни наративни педагогически текстове. Защитава се идеята, че заосмислянето му като такъв е необходима известна педагогическа компетенция от страна на реципиентите.
Keywords: dichotomy „science – object”, narrative pedagogy, pedagogical practice, pedagogical thinking
OBJECTS OF NARR ATIVE PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF THE DICHOTOMY „SCIENCE – OBJECT”
Abstract. The article interprets the objects of narrative pedagogy in the context of the dichotomy „science – object”. The so-called „encompassing model” of these objects, built up as a consequence of the analysis of various narrative pedagogical texts is being offered. The author supports the idea that in order to be understood and rationalized as such, the recipients need certain pedagogical competence.
Prof. Dr. Lubomir Popov
University of Sofia
ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ В ЕВРОПЕЙСКОТО ОБРАЗОВАТЕЛНО ПРОСТРАНСТВО ЧР ЕЗ ПРИЛОЖЕНИЕ НА WIKI- ПЛАТФОРМ АТА THE LEARNING MACHINE LTD ЗА СЕРТИФИЦИРАНЕ НА ДИГИТАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ
Даниела Самарджиева
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица
Резюме. Статията представя проект, реализиран от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица, с подкрепата на International Grades Open Technologies (INGOT) – регионален администратор на английския иновативен модел за оценяване и валидиране на информационно-комуникационни знания и умения. С настоящата иновация се сертифицират дигитални компетентности на учениците спрямо Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за учене през целия живот, като се интегрира обучението в часовете по информационни технологии с английската образователна wiki-платформа The Learning Machine Ltd.
Keywords: project-based learning, digital competences, European Qualifications Framework for Lifelong Learning
INNOVATIVE MODEL FOR INTEGRATION INTO THE EUROPEAN EDUCATIONAL SPACE BY APPLICATION OF WIKI-PLATFORM THE LEARNING MACHINE LTD FOR CERTIFICATION OF DIGITAL COMPETENCIES
Abstract. The innovation presented consists of an application on a wiki-platform, created and administrated by INGOT Academy – Great Britain, as a method of evaluation and sharing of experience in the sphere of IT education. There have been developed quality and effective didactic instruments for project-based learning. Using teamwork in class, there have been created digital projects which respond to evaluation criteria formulated by employers from leading European corporations. The physical realization of the certifying starts in the computer lab and it is then transferred into the virtual space. The participants in the project include 60 high-school students, two of whom have special education needs, as well as finalists of the “1000 Stipends” project of Communitas Foundation. Each of themis given the chance to work according to their own abilities and speed. After the publication of the results on the wiki-platform, INGOT Academy – Great Britain, awards corresponding certificates for digital competences. Most of the students defend Gold-certificates which correspond to level 3 of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning, which enhances the mobility of the labour force in the EU.
Мrs. Daniela Samardjieva
School “Sv. Paisii Hilendarski”
PISA 2015 ЩЕ СЕ ПРОВЕДЕ ИЗЦЯЛО В ЕЛЕКТРОНЕН ФОРМАТ
Неда Кристанова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. През учебната 2014/2015 година България отново ще участва в редица международни изследвания в областта на образованието. Освен две основни изследвания – PISA и TIMSS, през тази година ще бъдат проведени и пилотни проучвания по други две – PIRLS и ICCS. Новото за PISA 2015 е, че ще се проведе изцяло в електронен формат посредством компютърно базиран тест за разлика от всички предходни етапи на програмата. В теста ще бъде включен и нов модул, измерващ уменията на учениците за екипно решаване на проблеми. TIMSS ще измерва знанията на учениците от IV до VIII клас в областта на математиката и природните науки. Резултатите от PISA 2015 и TIMSS 2015 ще бъдат обявени в края на 2016 г.
Keywords: students literacy, skills, TIMSS, PIRLS, PISA, ICCS, computer based test
PISA 2015 WILL BE CONDUCTED ENTIRELY ELECTRONICALLY
Abstract. During the academic Y2014/2015, Bulgaria will participate in different international studies in the field of education. Besides the two fundamental studies – PISA and TIMSS, this year will be also held pilot PIRLS and ICCS studies. For a first time, the upcoming PISA 2015 will be conducted entirely electronically through a computer-based test. A new module, measuring pupils’ skills for collaborative problem solving, will be also included. TIMSS will measure the math and natural sciences abilities of pupils of 4th and 8th grades. The PISA 2015 and TIMSS 2015 results will be officially announces in the end of 2016.
Neda Kristanova
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
АНАЛИЗ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ В PISA 2006, 2009, 2012 ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ТРИТЕ ФАКТОРА – УЧЕБНИ ПРОГРАМИ, ПРЕПОДАВАНЕ И ОЦЕНЯВАНЕ
Галя Шуманова, Катя Минева
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Лили Самуркова
Испанска eзикова гимназия „Мигел де Сервантес“
Надка Филипова
101. СОУ „Бачо Киро“
Резюме. Направен е анализ на резултатите на учениците от България върху 17 задачи, общи за изследванията по природни науки на PISA 2006, 2009 и 2012, в контекста на българските учебни програми и стандарти по отделните предмети в КОО „Природни науки и екология“. Целта на анализа е да очертае картина на това как и до каква степен се формират и усвояват умения и компетентности от учениците в областта на природните науки и как тези умения и компетентности се съотнасят към измерваните компетентности в международните сравнителни изследвания на PISA, както и как резултатите от международните изследвания кореспондират с обучението и оценяването по природни науки и заложените стандарти в българското училище.
Keywords: natural science literacy, curriculum, teaching tasks
ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE BULGARIAN STUDENTS IN SCIENCE LITERACY IN PISA 2006, 2009, 2012 THROUGH THE LENS OF THREE FACTORS – CURRICULUM, TEACHINIG AND ASSESSMENT
Abstract. The article presents an analysis of the results of students from Bulgaria on 17 tasks common to research in natural sciences of PISA 2006, 2009 and 2012, in the context of Bulgarian curriculum and standards in different subjects of the Cultural and Educational Field “Science and Ecology”. The aim of the analysis is to outline a picture of how and to what extent are formed and learn skills and competencies of students in the natural sciences and how these skills and competencies relate to the competencies measured in international comparative studies of PISA, and how results of international studies correspond to training and assessment in science and set standards in the Bulgarian school.
Mrs. Galya Shumanova, Katya Mineva
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
Mrs. Lili Samurkova
Spanish Secondary School “Miguel de Cervantes”
Mrs. Nadka Filipova
101 Secondary school “Bacho Kiro”