Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Математика и информатика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 24, 19-25.06.2025 г.

Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование

Българските инженери са търсени и уважавани по цял свят, но броят им остава осезаемо недостатъчен за сектора

Диляна Кочева от Диляна Кочева
20-06-2025
в Брой 24, 19-25.06.2025 г.
A A

Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова е първата жена ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия. Избрана е на поста през декември 2023 г. Преди това е била зам.-ректор по научна и приложна дейност и зам.-декан по международната и научната дейност в Архитектурния факултет и ръководител на катедрата „Технология на архитектурата“.

Има над 20 публикации в научни, специализирани и популярни издания. Участва в редица форуми и конференции, както и в научноизследователски проекти.

Научните ѝ интереси са в сферите на възобновяемите енергийни източници, енергийната ефективност, активните слънчеви системи в сгради, развитието на сградната обвивка.

 

– Доц. Кутова-Каменова, наскоро проведохте среща на преподаватели и студенти от УАСГ с представители на бизнеса – какви бяха акцентите в разговорите?

– Акцент в срещата беше поставен върху необходимостта от още по-тясно обвързване между академичната подготовка и конкретните нужди на строителния сектор. Обсъдихме възможности за съвместни дейности и бъдещи инициативи, за да се повиши качеството на обучението, както и да стимулираме по-активен и ангажиран студентски живот. Наблегна се върху необходимостта от повече и по-продължителни стажове, както и от по-честа ангажираност на представители на бизнеса в обучението чрез лекции и практически занимания. Бизнесът сподели положителния си опит в работата със студенти и изрази готовност да задълбочи партньорството си с Университета.

Споменати бяха и предизвикателства, като липсата на кадри, желаещи да се обучават в специалности от национално значение – например области като голямото инфраструктурно строителство, хидростроителството и др. Въпреки че българските инженери са търсени и уважавани по цял свят, с изключително висока квалификация, броят им остава осезаемо недостатъчен за сектора. Ето защо насочваме много усилия за задълбочаване на партньорствата на много нива – бизнес, държава, образование, тъй като този многослоен проблем може да бъде решен единствено с обединени усилия.

– Как може да се провокира интересът на младите хора към специалности като „Хидростроителство“ и „Транспортно строителство“, чиито кадри са търсени на пазара на труда?

– В УАСГ активно търсим ефективни решения за насърчаване на интереса към ключови, но по-слабо предпочитани специалности. Провеждаме целенасочени срещи с представители на бизнеса, преподаватели и студенти. Водещите идеи, които се обсъждат, включват предоставяне на целеви стипендии, както и необходимостта от дългосрочна промяна във финансовите и трудовите условия в сектора, така че професиите да станат по-привлекателни за младите хора.

Университетът започна и проект за създаване на кратки информационни видеа, които по достъпен начин представят различните инженерни и архитектурни професии. Целта е да се даде ясна представа за реалните възможности и смисъла на тези специалности, като така се повиши интересът още на етапа на избор на кариерен път.

– Според Вас какви мерки могат да предприемат МОН, училищата и университетите, за да се ориентират повече ученици към математиката и инженерните науки?

– Първата важна стъпка е да се засили обучението по математика в средните училища, като специален акцент се постави върху геометрията и задачите за построяване – ключови за развитието на инженерно мислене.

Също толкова важно е учебният процес да интегрира съвременни технологии и визуални средства, които да направят математиката и инженерните науки интуитивни и интригуващи за учениците. Целта е да се провокира тяхното любопитство и да се покаже как абстрактните знания намират реално приложение в съвременния свят.

Университетите могат да играят активна роля чрез инициативи за ранно професионално ориентиране – например демонстрационни уроци, практически занимания и съвместни проекти с училищата. Учениците трябва да получат представа какво представляват инженерните специалности и защо са важни за обществото и перспективни за тях. Преподаватели и студенти от УАСГ често посещават училища из страната, както и разнообразни изложения и събития за широката публика. Например тази година участието на УАСГ в Софийския фестивал на науката с щандове, лекции и практически занимания представи аспекти от нашия сектор и предизвика интереса на ученици и възрастни.

Провеждаме и „Детски университет“, където най-малките ученици могат да се запознаят с разнообразни дейности в нашите лаборатории и пространства.

– Консултирате ли със строителния бизнес развитието на учебните програми на различните специалности в УАСГ?

– Да, поддържаме активен диалог със строителния бизнес при развитието и актуализацията на учебните програми, особено по специалните дисциплини. Програмите се обновяват регулярно, за да бъдат в съответствие с най-новите технологии в сектора.

Представители на бизнеса участват не само като консултанти при тези промени, но и като членове на дипломни комисии, където техният практически опит е изключително ценен за оценката на студентските проекти и за поддържането на високо ниво на професионална подготовка.

– Доколкото знам, в УАСГ е въведен задължителен преддипломен стаж на студентите при регистрирани партньори от бизнеса…

– Наистина, в учебните програми по всички специалности е въведен задължителен преддипломен стаж. Регистрираните партньори на Университета са над 200 фирми и това е показателно за активния интерес на бизнеса и реалната свързаност между образованието и практиката.

Организираме и регулярни практически занятия, практики и лабораторни упражнения, чрез които студентите работят с реални технологии и оборудване от своята бъдеща професионална среда. Важен принос имат и съвместните конкурси с водещи фирми. Нашите студенти се включват и в международни състезания и конкурси, където постигат високи резултати – доказателство за получаваната при нас добра теоретична основа и практическа подготовка.

Целият този модел на обучение – с реална ангажираност на бизнеса, практически занимания и активно участие в професионални предизвикателства, е насочен към това да подготвим уверени, адаптивни и конкурентоспособни специалисти.

– Какви стъпки предприемате за стимулиране и подкрепа на научната дейност на преподаватели и студенти?

– Стремим се да създаваме среда, която не само насърчава научното развитие на преподавателите, но и активно ангажира студентите в изследователски процеси.

Чрез Центъра за научноизследователска и проектна дейност всяка година УАСГ финансира разнообразни научни проекти. При подбора и изпълнението им се поощрява включването на студенти. Това им дава ценен практически и академичен опит и изгражда важни умения.

Предвиждат се и финансови стимули за академичния състав за публикуване в престижни научни издания, което е допълнителна мотивация за поддържане на високо ниво на научна продукция. Студентите имат възможност да участват в научни конференции, конкурси и форуми, както в страната, така и в чужбина.

– Какво е мястото на студентската мобилност в стратегическата визия на УАСГ?

– Работим активно за разширяване на международните възможности пред нашите студенти и преподаватели, като през последните години се наблюдава устойчив ръст в броя на участниците в програми като „Еразъм+“.

Особено значимо е и участието ни в европейския университетски алианс BAUHAUS4EU, в рамките на който скоро ще поемем водеща роля в координирането на дейностите по международната мобилност.

– Има ли желаещи да се обучават в предлаганите от УАСГ докторски програми?

– Да, интерес има – и от млади специалисти, завършили УАСГ, и от други университети.

Предлагаме 23 докторски програми в пет факултета. Докторантурите са съобразени с актуални теми, като научните и приложните аспекти на изследванията са в унисон с най-новите потребности от областта на конкретната програма. В индивидуалния план на всеки докторант е заложено изискване за минимум две научни публикации. Участието в международни проекти и конференции се насърчава и подпомага от научните ръководители и катедрите, като част от цялостната политика на Университета за научно развитие.

Предлагаме и курс по академично писане, който подпомага докторантите в подготовката на качествени научни текстове, подходящи за публикуване в реномирани издания. Това е част от усилията ни да изградим стабилна академична среда, в която младите изследователи получават реални възможности за развитие и международна реализация.

– Как развивате сътрудничеството си с други висши училища и научни институции в страната?

– На национално ниво участваме в редица съвместни проекти. Един от тях е „Чисти води за кръгова икономика“. В него участват множество университети с фокус върху опазването на околната среда и прилагането на нови технологични решения в управлението на водните ресурси.

Работим и по проекта „Наследство БГ“, свързан със съхранението и дигитализацията на културното наследство. Всички тези съвместни усилия допринасят за интердисциплинарен подход, обмен на добри практики и по-високо качество в образованието и научната дейност.

– Участва ли УАСГ в международни образователни и научноизследователски мрежи?

– Университетът е активен участник в подобни мрежи. Важна част от тази дейност е участието ни в споменатия европейския алианс BAUHAUS4EU. Алиансът обединява 10 университета в Европа и през следващите четири години ще работи за създаването на европейски кампус, който ще предлага разработени общи интегрирани образователни и изследователски програми, за да осигури безпроблемна мобилност на студентите и персонала. Те ще насърчават иновативно преподаване и по-добра професионална реализация.

Продължава участието и в проект по програма „Хоризонт 2020“ на Еврокомисията на тема „Регенерация и интеграция на непривлекателни градски райони чрез социални и екологични решения, базирани на природата“. В рамките на международен консорциум от 29 държави в Европа, Азия и Южна Америка екип от катедра „Градоустройство“ активно допринася към Проекта. Катедрата участва и в COST акцията „Европейско масово жилищно строителство за средната класа“.

През октомври 2024 г. делегация на УАСГ проведе официална среща с Халид Беррада – директор на сектор „Висше образование“ в Министерството на висшето образование на Мароко. Обсъдени бяха бъдещо партньорство с Университета „Хасан II“ в Казабланка, Висшето инженерно училище Мохамадия в Рабат и възможности за обмен на докторанти между двете държави.

– Как ръководството работи за повишаване на международната разпознаваемост на УАСГ и привличането на чуждестранни студенти?

– Българска делегация, съставена от представители на редица висши учебни заведения, посети Кралство Мароко през януари 2023 г. Бе подписано споразумение за сътрудничество между УАСГ и Висшето училище по архитектура в Рабат.

През януари 2024 г. беше открит Информационен център на българското висше образование в Рабат. Подобни информационни центрове, представящи възможността за обучение на чуждестранни студенти в УАСГ, бяха открити в Дубай и Истанбул.

Въз основа на дългогодишното сътрудничество с Висшето инженерно училище Builders в Каен, Франция, се проведоха активни разговори и срещи за създаване на съвместна програма „Строителство на сгради и съоръжения“ на английски език. Обсъжда се и комбинирано обучение по строителство и архитектура с издаване на две дипломи – инженерна и архитектурна, от двете институции. Предстои актуализация на учебните планове и подписване на двустранни споразумения.

Специалността „Съвременен изчислителен дизайн“ се предлага онлайн на английски език. Програмата традиционно привлича между 20 и 30 студенти от цял свят. В рамките ѝ и в партньорство с DesignMorphine студентите провеждат учебни практики на място с утвърдени партньори като Microsoft (Ню Йорк, САЩ), Logitech Europe SA и Pininfarina (Торино, Италия).

В рамките на програмата EIP на Университета в Гуджарат, Индия, две поредни години се проведе едномесечно обучение по специално разработени учебни програми за студенти от IV курс в специалностите „Архитектура“ и „Строително инженерство“.

– Доц. Кутова-Каменова, в края на 2023 г. станахте първата жена ректор на УАСГ в 80-годишната история на университета. Какво успяхте да реализирате от Вашите идеи и какви са бъдещите Ви приоритети?

– Тази чест и отговорност приех със съзнание за нуждата от целенасочени и устойчиви промени. Още от първите месеци на мандата започнахме работа по редица ключови приоритети, част от визията ми за развитие на УАСГ като съвременен, технологично подготвен и международно разпознаваем университет.

Един от основните ни акценти е дигитализацията на всички процеси в УАСГ. Вече въведохме електронна деловодна система. Следващата стъпка е разширяване на електронните услуги за студенти и преподаватели, включително дигитален архив, електронно подаване на документи и оптимизиране на учебния процес чрез съвременни технологии.

Започваме и поетапен ремонт на основните сгради, тъй като учебната среда трябва да вдъхновява и да бъде адаптирана към бъдещето. Става дума за подмяна на инсталационни пакети, обновяване на санитарни помещения и модернизация на асансьорите. Ще започнем и постепенно обновяване на учебните зали, така че те да отговарят на изискванията на съвременната дигитална образователна среда. Подготвяме и проект по създаване на лаборатория за BIM технологии – среда, в която студентите ще работят с най-новите методи и инструменти за дигитално проектиране и строителство.

Възстановяването и развитието на учебните бази в Семково и Веринско също е сред основните ни приоритети. Работим по нова стратегия за устойчивото им използване, като Веринско предстои да влезе в активна експлоатация в кратък срок, особено предвид ключовото му значение за практическото обучение на студентите от специалност „Геодезия“.

Особено място отделяме на ремонта и модернизацията на Библиотечно-информационния център на УАСГ и превръщането му в център за достъп до знание и технологии. Всичко това са инвестиции в условията, в които студентите и преподавателите ни работят всекидневно.

Вярвам, че с общи усилия УАСГ ще утвърди ролята си на национален лидер в техническото образование и ще заеме още по-видимо място в европейското и световното академично пространство.

Your Image Description

Свързани статии:

Колежът е една сбъдната мечта Без инженерна интелигенция забравете за икономическо развитие Проф. д-р инж. Илия Железаров, ректор на Техническия университет – Габрово, пред в. „Аз-буки“: Дистанционни инженери няма Чл.-кор. проф. д.т.н. Стефан Хаджитодоров, зам.-председател на БАН: Все повече млади хора искат да работят в институтите на Академията

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменоваинженериинженерни наукиИнтервюмеждународни образователни и научноизследователски мрежипазар на трудапреддипломен стажсътрудничество между бизнеса и висшето образованиеУАСГ

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

Следваща статия

Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование

Следваща статия
Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование

Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2024, година LXVII
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2024, година LXVII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2023, година LXVI
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2023, година LXVI
  • Годишно съдържание на сп. Математика и информатика том 65 (2022 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2022, година LXV
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2022, година LXV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"