D-r Ivan Kolev, DSc
Sofia University
https://doi.org/10.53656/phil2023-03-02
Absract. В съвременната литература най-авторитетна относно дефинирането на изкуството се явява институционалната теория, възникнала като отговор на радикализациите в модерното изкуство, свързани с ready-made, попарта, концептуализма и други течения. В познатите версии на институционалната теория участниците в т.нар. artworld (термин на Артър Данто) се изброяват „рапсодично“, ако използваме известния израз на Кант. В този контекст статията е опит за „дедукция на категориите“, с които се дефинира изкуството, използвайки категоризиращите позиции на участниците в този на artworld. За обосноваване на подхода и за да бъде свързана проблематиката с традиционни философски проблеми, е направен кратък преглед на „учението за категориите“ (Kategorienlehre).
Keywords: изкуство; категории; дедукция; институционална теория