EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – стр. 7
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Използване на ресурсите на интернет сайта в работата на преподавателя в медицински колеж
[Using Internet Resources in the Medical College Professor’s Work ] /
Елка Евлогиева / Elka Evlogieva – стр. 8
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Актуално състояние и тенденции за развитие на професионалното образование и обучение в перспективата на ученето през целия живот
[Current Status and Development Trends of Vocational Education and Training in a Lifelong Learning Perspective] /
Аделина Любомирова / Adelina Lyubomirova – стр. 11
Дуално обучение? Защо не
[Dual Training? Why Not] /
Иглика Нинова / Iglika Ninova – стр. 19
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Иновационни методи на обучение при учебния предмет „обща теория на счетоводната отчетност“
[Innovative Methods in Training on General Theory of Accounting Subject] /
Красимира Макавеева / Krasimira Makaveeva – стр. 23
Мястото на професионалните гимназии по селско стопанство за развитието на земеделието в българия
[The Role of the Vocational Schools of Agriculture in Developing the Agriculture in Bulgaria] /
Румен Граховски / Rumen Grahovski – стр. 30
Училището – център в общността: нов или добре забравен модел на работа в училищата
[Community Schools: a New or Well Forgotten School Model in Bulgaria] /
Николай Михайлов / Nikolay Michaylov – стр. 39
Педагогическото познание на учителя за приложението на мултимедийни продукти в обучението
[Pedagogical Knowledge of the Teacher in Application of Multimedia Products in Teaching] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 44
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Универсалност на рекламното послание
[The Universality of the Advertising Message] /
Николай Кънчев / Nikolay Kanchev – стр. 49
Познавателният процес и мястото на самостоятелната работа в него при обучението по „домашен бит и техника“
[The Cognitive Process And the Place of Individual Work in Teaching Housekeeping and Technics Subject] /
Радостина Георгиева / Radostina Georgieva – стр. 56
Модел за формиране и развитие на комуникативната компетентност на студентите в технически ВУЗ
[A Model of Formation and Development of Technical University Student’s Communicative Competence] /
Диана Изворска / Diana Izvorska – стр. 63
Маркетингови аспекти на частното образование в българия
[Marketing Aspects of Private Education in Bulgaria] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov – стр. 73
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
СРЕДНО ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ „СВ. ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“ – ЗЛАТИЦА /“ST. PAISIY HILENDARSKI““ HIGH SCHOOL – CITY OF ZLATITSA
Историята на една млада гимназия
[The Story of a Young High School] /
Нели Стефанова / Neli Stefanova – стр. 83
Марчинг бенд „marching stars“
[Marching Band “Marching Stars”] /
Ивайла Цачева / Ivayla Tsacheva – стр. 85
Интердисциплинарният подход в обучението по предприемачество
[The Interdisciplinary Approach in Enterpreneurship Learning] /
Кунка Юрукова / Kunka Iurukova – стр. 88
Гражданското образование – многопластово изграждане на личността
[Civic Education – a Multilayer Buildup of Personality] /
Донка Славчева / Donka Slavcheva – стр. 91
Европейско измерение на квалификационната дейност в училище чрез участие в програма „Еразъм+“
[European Dimension in Qualification Activities at School by Partcipation in “Erasmus+” Program] /
Нели Стефанова / Neli Stefanova – стр. 95
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 99
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 101
ИЗПОЛЗВАНЕ НА РЕСУРСИТЕ НА ИНТЕРНЕТ САЙТА В РАБОТАТА НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ В МЕДИЦИНСКИ КОЛЕЖ
Елка Евлогиева
Медицински колеж „И.П.Морозов“ – гр. Сиктивкар, Русия
Absract. Използването на интернет ресурси в специализирано учебно заведение е важна задача. Като средство за комуникация между участниците в образователния процес, те съдействат за икономия на времето на преподавателя и студента, дават възможност за повишаване на качеството на обучението, помагат за самореализацията както на студента, така и на преподавателя.
Keywords: online resource, communication, educational process
USING INTERNET RECOURCES OF IN THE MEDICAL COLLEGE professor’s WORK
Abstract. Usage of internet resources in a specialized high school stays as an important task. As a communication tool between the participants in the educational process, those resources save time, help increasing quality of education, and facilitate professional development of students and teachers.
Mrs. Elka Evlogieva
Bases of Nursing Teacher
I., Morozov Medical College
АКТУАЛНО СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ В ПЕРСПЕКТИВАТА НА УЧЕНЕТО ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Аделина Любомирова
Национална агенция за професионално образование и обучение
Absract. В настоящата статия са представени основните резултати от проведено емпирично изследване в 28 държави членки на Европейския съюз (ЕС), посветено на актуалното състояние и тенденциите за развитие на т.нар. „хибриден“ сектор на професионалното образование и обучение (“Higher VET”), в който кандидатите за обучение участват след придобито средно образование. Най-често такова обучение развива професионални компетентности и академични знания, като се отнася предимно за квалификациите на пето ниво по Европейската квалификационна рамка. В статията последователно са разгледани традициите в обучението в този сектор в различните държави членки на ЕС; отговорните институции за осигуряване на качеството на обучението; разпределението на отговорностите за дизайна на учебните програми и др. В заключение са разгледани предизвикателствата на европейско ниво в сектора и кои са бъдещите приоритетни сфери за неговото развитие.
Keywords: vocational education, training, Higher VET, empirical study, challenges, training curricula
CURRENT STATUS AND DEVELOPMENT TRENDS OF VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN A LIFELONG LEARNING PERSPECTIVE
Abstract. In the current article are presented the main results of an empirical study conducted in the 28 member states of the European Union, dedicated to the current status and development trends of the so-called “Hybrid” sector of vocational education and training (“Higher VET”), in which candidates can participate in the training after acquiring secondary education. Most often, such training develops vocational competencies and academic knowledge and refers to qualifications at level 5 of the European Qualifications Framework. The article consistently examines the traditions in this education sector in the various member states; the responsible institutions for quality assurance of training; the distribution of responsibilities for designing training curricula, etc. In conclusion, the challenges in the sector and the future priority areas for its development are discussed at European level.
Dr. Adelina Lyubomirova
National Agency for Vocational Education and Training
Sofia, Bulgaria
Иглика Нинова
Absract. Статията разглежда създаването на модел за качествено и ефективно професионално образование и обучение, съобразено с нуждите и изискванията на бизнеса. Комплексните последствия от нерешаване на проблемите в образователната система налагат сериозна дискусия за нейната адекватност, която би могла да стартира с правилния отговор на въпроса: Компетенции за овладяване на професионални ситуации или изграждане на безполезни знания?
Keywords: dual training, student – employer, situations, communication, skills
DUAL TRAINING? WHY NOT
Abstract. The text discusses the creation of a model for quality and effective vocational education and training, able to meet the needs and requirements of the business. The complex consequences of not addressing the education system problems require serious discussion about its adequacy, which could start with the correct answer to the question: Competences to master professional tasks or building useless knowledge?
Mrs. Iglika Ninova
Sofia, Bulgaria
Красимира Макавеева
Варненска търговска гимназия „ Г. С. Раковски“
Absract. В настоящата разработка се разглеждат иновационните методи на обучение. Прави се съпоставка между традиционното и иновационното обучение. Търси се оптималният вариант за работа с учениците. Изложени са приложението на казуса и ролевата игра като иновационни методи.
Keywords: education, vocational education, training purposes, interactive methods, case and PRG
INNOVATIVE METHODS IN TRAINING ON GENERAL THEORY OF ACCOUNTING SUBJECT
Abstract. Some innovative teaching methods are considered. A comparison is made between traditional and innovative methods of teaching. A study on the optimal methods for working with students is made. Exhibited application of case studies and role play as innovative methods.
Mrs. Krasimira Makaveeva
Varna High School of Trade
53, St. Paraskeva Str.
Varna, Bulgaria
УЧИЛИЩЕТО – ЦЕНТЪР В ОБЩНОСТТА: НОВ ИЛИ ДОБРЕ ЗАБРАВЕН МОДЕЛ НА РАБОТА В УЧИЛИЩАТА
Prof. Dr. Nikolai Mihailov
Национална мрежа за децата
Absract. Статията представя модела „Училището като център в общността“ и неговото приложение в България. Моделът се основава на разбирането, че училището работи най-добре, когато е органична част от общност от ученици, учители, родители, организации и институции, които си помагат в постигането на пълноценното развитие на децата на общността.
Сърцевината на подхода са девет стандарта за качество на общностните училища: Лидерство, Партньорство, Социално включване, Услуги към общността, Доброволчество, Учене през целия живот, Развитие на общността, Включване на родителите и семейството и Училищна култура, пояснени с индикатори и примери за дейности. Стандартите са инструмент за самооценка на нуждите и ресурсите на училището, целеполагане, планиране и измерване на постижения.
Моделът е създаден от международна група от неправителствени организации и се прилага в четиринайсет държави в Европа и Азия. От 2015 г. се изпробва в тринадесет български училища. Българските участници оценяват високо възможността да работят системно по създаването на връзки с общността, да обменят и обсъждат опит. Очертават се както приоритетни за България стандарти, така и такива, които изискват преработка и адаптиране към контекста. Голямото предизвикателство е в преминаването на идеята за общностното училище от проект в процес на организационна и културна промяна.
Keywords: community schools, life-long learning, social integration
COMMUNITY SCHOOLS: A NEW OR WELL FORGOTTEN SCHOOL MODEL IN BULGARIA
Abstract. The article presents the “School as the Center of the Community” model and its implementation in Bulgaria. The model is based on the assumption that the school functions at its best when it is an organic part of a community of students, teachers, parents, organizations and institutions who support each other in the pursuit of the community children’s holistic development. At the core of this approach are nine Standards for community schools: Leadership, Partnership, Social Inclusion, Services, Volunteering, Lifelong Learning, Community Development, Parent Engagement, and School Culture; all of them articulated with indicators and examples. These Standards are a tool for self-evaluation of a school’s needs and resources, for goal-setting, planning, and outcome measurement. The model was created by an international group of non-profits and is currently used in fourteen countries in Europe and Asia. Since 2015 the model has been piloted in thirteen Bulgarian schools. The Bulgarian participants appreciate the opportunity to work in a systematic way on building community relationships, to exchange and discuss work experiences. Some of the Standards have already emerged as especially significant for the Bulgarian context, while others seem to require adaptation. The greatest challenge is in the transformation of the community school idea from a project to a process of lasting organizational and cultural change.
Mr. Nikolay Mihaylov
National Network For Children
58,Vitosha Blvd.
1463 Sofia, Bulgaria
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ НА УЧИТЕЛЯ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МУЛТИМЕДИЙНИ ПРОДУКТИ В ОБУЧЕНИЕТО
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
ПУ „Паисий Хилендарски“ – филиал Смолян
Absract. Статията е опит да се дефинира категорията „педагогическо знание за мултимедийните технологии“. Макар че се пише и говори твърде много за значението на мултимедийните продукти в процеса на обучение по всички предмети, липсва яснота какво трябва да знае учителят за дидактически ефективното им приложение. Това прави необходимо описанието на неговите професионални знания и умения.
Keywords: hypermedia, cognitive process, multimedia, knowledge
PEDAGOGICAL KNOWLEDGE OF THE TEACHER IN APPLICATION OF MULTIMEDIA PRODUCTS IN TEACHING
Abstract. This paper is an attempt to define category “pedagogical knowledge in multimedia technologies”. Although, more is written and said about importance of multimedia products in teaching all subjects it remain unclear what skillset an knowledge teacher is need to apply them effectively from pedagogical point of view. Therefore it is highly important to describe those professional skills and knowledge.
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc Prof.
University of Plovdiv “Paisiy Hilendarski” – Branch Smolyan
32, Dicho Petrov Str.
4700 Smolyan, Bulgaria
УНИВЕРСАЛНОСТ НА РЕКЛАМНОТО ПОСЛАНИЕ
Nikolay Kanchev, PhD student
Софийски университет „Климент Охридски“
Absract. Невербалната комуникация – има ли жестове и изрази, които са независими от културата и са валидни за всяко човешко същество? Съществуват ли поведенчески модели, валидни независимо от раса, вероизповедание и култура? Казусът става още по-сложен след създаването на електронните медии и започналата революция в комуникациите. Статията разглежда особености на човешката комуникация, трудности, пред които се изправяме заради религиозни, културни или общностни различия, и начини за избягването на подобни неловки и често дори обидни ситуации. Разгледани са нови тенденции и проучвания, целящи да „универсализират“ начина, по който разбираме човешката комуникация.
Keywords: non-verbal communication, advertisin message, electronic media
THE UNIVERSALITY OF THE ADVERTISING MESSAGE
Abstract. The non-verbal communication – are there gestures and expressions that are independent of culture differences and valid for every human being? Are there behavior models that are valid regardless of race, religion and culture? The case becomes even more complicated after the establishment of the electronic media and the ongoing revolution in communications. The article examines characteristics of human communication, difficulties we face because of religious, cultural, or community differences and ways of avoiding such embarrassing and often even abusive situations. Some new trends and studies, designed to “universalize” the way we understand human communication, are being discussed.
Mr. Nikolay Kanchev, PhD student
Faculty of Journalism and Mass Communication
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
ПОЗНАВАТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС И МЯСТОТО НА САМОСТОЯТЕЛНАТА РАБОТА В НЕГО ПРИ ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
Радостина Георгиева
ОУ „Пейо Крачолов Яворов“ – с. Стефаново
Absract. Обучението е един от факторите, подпомагащи развитието на човешкaта личност. То е особен вид познавателна дейност, в процеса на която учениците овладяват знания, умения и навици. Но трябва да се подчертае, че учителят е този, който ръководи, активизира дейността, създава подходящи условия за протичането на познавателния процес. Активизирането на познавателната дейност има огромно значение за пълноценното развитие на учениците. Най-трайни са знанията, които те усвояват чрез собствени усилия в самостоятелната дейност – учебна и практическа.
Keywords: cognitive process, cognitive activity, self-learning, students’activities
THE COGNITIVE PROCESS AND THE PLACE OF INDIVIDUAL WORK IN TEACHING HOUSEKEEPING AND TECHNICS SUBJECT
Abstract. Teaching is one of the factors supporting the development of a human. It is a special kind of cognitive activity during which students master their knowledge, skills and habits. The teacher is the one who leads, boosts the activities and facilitates the progress of the learning process. Activation of cognitive activity is crucial for the students’ development. Most durable is the knowledge they acquire through their own efforts at individual work – academic and in practice.
Mrs. Radostina Georgieva
Peio Kracholov Yavorov Primary School
Village of Stefanovo, Bulgaria
МОДЕЛ ЗА ФОРМИРАНЕ И РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СТУДЕНТИТЕ В ТЕХНИЧЕСКИ ВУЗ
Диана Изворска
Технически университет – Габрово
Absract. Динамиката на съвременните обществени промени определя основната задача на висшето професионално образование – развитие наличността на всеки студент чрез повишаване на неговата професионална компетентност (ПК). Необходимо условие за изграждането на ПК се явява комуникативната компетентност (КК), защото компетентният специалист трябва адекватно да се ориентира във всички сфери на социалния живот и активно да им въздейства, да бъде способен делово да общува и взаимодейства с другите хора от обществото. В настоящата статия е изяснена същността на КК, която е представена като структура, състояща се от четири взаимно свързани компонента: мотивационен, когнитивен, дейностен и рефлексивен. Отделено е специално място на медийната компетентност като част от КК. В изследването е разработен и представен теоретически обоснован модел за развитие на КК на студентите от технически ВУЗ.
Keywords: competencies, competence, professional competence, communicative competence, media competence, model
A MODEL OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE
Abstract. The dynamics of contemporary social changes defines the main task of the vocational higher education – personal development of each student through increasing his/her professional competence (PC). A necessary prerequisite for building professional competence is the communicative competence (CC) since a competent specialist must be adequately oriented in all spheres of social life, must be able to actively influence them, to communicate in business environment and interact with other people in society. The paper clarifies the nature of the communicative competence and presents it as a structure consisting of four interrelated components: motivational, cognitive, activity and reflexive. A special place has been given to the media competence as a part of the communicative competence. A theoretically grounded model for formation of technical university student’s communicative competence has been developed and presented.
Dr. Diana Izvorska, Assoc. Prof.
Department for Language and Specialized Training
Technical University of Gabrovo
4, H. Dimitar Str.
5300 Gabrovo, Bulgaria
МАРКЕТИНГОВИ АСПЕКТИ НА ЧАСТНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Николай Качармазов
Absract. Частните училища все по-широко навлизат в българската образователна практика. Те намират своето проявление в целия спектър на образователните услуги, като се започне от частните детски градини, премине се през лицеите, колежите и университетите и се стигне до езиковите школи и центровете за професионална квалификация. Частното образование, като вид услуга, която се заплаща, е обусловено от действието на пазарните механизми на търсене и предлагане, приема различни форми на рекламиране, разпространение и ценообразуване. Полезността и практическата приложимост на предлаганите от частните организации образователни услуги предопределят тяхната пазарна изява и по този начин се калкулира тяхната себестойност и пазарна цена като израз на вложените в тях материални и човешки ресурси, формиращи потенциала на предлагащите тези услуги бизнес единици.
Keywords: private education, marketing aspects, consumer behaviour, characteristics of buyer, consumer value
MARKETING ASPECTS OF PRIVATE EDUCATION IN BULGARIA
Abstract. Private schools increasingly entering the Bulgarian educational practice. They find their manifestations in the entire spectrum of educational services starting from private kindergartens, passing through lyceum, colleges and universities and lead to language schools and vocational training centers. Private education as a kind of service that is paid is determined by the operation of market mechanisms of supply and demand takes different forms of advertising, distribution and pricing. Usefulness and relevance of the services offered by private organizations, educational services, determine their market appearance and thus calculates the cost and market price as expression of input in their material and human resources, forming potential of providing these services business units.
Mr. Nikolay Kacharmazov
Sofia, Bulgaria