УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Развитие на ключови умения за управление на кариерата
Developing of Key Skills For Career Management
Димитър Искрев / Dimitar Iskrev – стр. 209
Дизайн на уеб базиран ресурс за кариерно образование в технологичното обучение
Design of Web-Based Resource for Career Education in Technological Education
Емилия Тошева / Emilia Tosheva – p. 218
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Ролята и значението на интегративните връзки за формиране на практически знания и умения за работа
в екип по предмета „Учебно-тренировъчна фирма“
The role and Importance of Integrative Connections to Form a Practical Knowledge and Skills
in Team Work on the Subject „Educational Training Firm“
Славка Койчева / Slavka Koicheva – стр. 224
Предимства на оценяването на студенти чрез компютърни тестове по общотехнически дисциплини
Advantages of The Student’s Evaluation By Computer-Based Tests in Technical Studies
Евдокия Петкова / Evdokiya Petkova – page 231
Резултати от обучение на ученици по учебна практика при използване на информационни технологии
Results of the Education of Students in Practical Training Using Information Technologies
Иванка Иванова / Ivanka Ivanova – page 239
Обобщителни теми с игрови методи – описание на собствена добра педагогическа практика
Summary Themes With Game Methods – Description of own Good Pedagogical Practice
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova – стр. 247
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Кибернетичен подход при управлението на икономически, правни и обществени процеси
Cybernetic Approach to Management of Economic, Legal, Social Processes
Минко Георгиев / Minko Georgiev – p. 250
Изследване на основните фактори на промяна при внедряване на съвременни образователни технологии в училищното образование
Analysis of the Main Factors of Change Caused by the Implementation of Contemporary Educational Technologies in School Education
Петър Петров / Petar Petrov – стр. 259
Проучване на характерни езикови дейности на работното място на инженера
Survey on the use of Language Skills, Language Activities and Types of Text for the Position of Engineering Manager
Калина Белчева / Kalina Belcheva – стр. 277
ПОКАНА / INVITATION – стр. 290
ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ / PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 291
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 293
РАЗВИТИЕ НА КЛЮЧОВИ УМЕНИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАРИЕРАТА
Димитър Искрев
Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград
Absract. Уменията за управление на кариерата са свързани с по-комплексна основа от знания, отколкото други видове умения. Те са иманентно свързани с взаимодействието с други хора, често непредвидими в характера и поведението си. Тук не е възможен определен стандартизиран подход. Дидактическият модел за развитие на уменията за управление на кариерата свързва концептуалното знание с възможностите да се практикува и прилага наблюдаемо поведение. Моделът има няколко последователни стъпки: предварителна оценка, научаване, анализ, практика и приложение. За да помогне на обучавания в усъвършенстване на неговите собствени умения по кариерен мениджмънт, разглежданият дидактически модел набляга по-скоро на практикуването на уменията, отколкото на четенето за тях. Дидактическият модел за развитие на умения за управление на кариерата насърчава обучавания да влага повече усилия за усъвършенстване на своите умения.
Keywords: career’s management skills, preassessment, learning, analysis, practice, application
DEVELOPING OF KEY SKILLS FOR CAREER MANAGEMENT
Abstract. Career’s management skills are linked to a more complex knowledge base than other types of skills. They are inherently connected to interaction with other, frequently unpredictable, individuals. No standardized approach to managing human beings is possible. The didactic model for development career’s management skills connects rigorous conceptual knowledge with opportunities to practice and apply observable behaviors. The model has a few sequential steps: preassessment, learning, analysis, practice and application. To assist student in improving his own career’s management skills, the model emphasizes practicing skills rather than just reading about them. The didactic model for development career’s management skills encourage student to put extra effort into his skill improvement.
Assoc. Prof. Dimitar Iskrev, Dr.
South West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
ДИЗАЙН НА УЕБ БАЗИРАН РЕСУРС ЗА КАРИЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ В ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ
Емилия Тошева
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Статията обхваща процеса на прилагане на ADDIE модела за дизайн на уеб базиран ресурс за кариерно образование в технологичното обучение. Проследяват се етапите на процеса на дизайн, изясняват се съдържателните, технологичните и педагогическите изисквания при създаване на ресурса. Създаденият уеб базиран ресурс е начин за интегрирането на учебно съдържание от кариерното образование в технологичното обучение чрез използването на съвременните уеб технологии. При разработването на дизайна на уеб базирания ресурс за кариерно образование в технологичното обучение са отразени изискванията към съдържанието на уеб базирания ресурс за кариерно образование в технологичното обучение, като се използва DOTS анализ. Създаденият уеб базиран ресурс може да бъде използван освен в часовете по технологично обучение така също и в извънкласни форми на обучение.
Keywords: ADDIE, Web-based learning resources
DESIGN OF WEB-BASED RESOURCE FOR CAREER EDUCATION IN TECHNOLOGICAL EDUCATION
Abstract. The present article covers the process of implementing the ADDIE model to design a webbased resource for career education in technology education. It also provides the stages of the design process, clarifies the content, and discusses the pedagogical and technological requirements for the creation of the resource. The web-based resource is a way to integrate the curriculum of career education technology training by the use of modern web technologies. The article also includes some challenges to the curriculum from the web-based resource for career education technology training by using the DOTS-analysis. The created web-based resource may be used except in the hours of technology training and in outside classroom desks forms of training.
Emilia Tosheva
South West University „Neophyte Rilski“
Bladoevgrad, Bulgaria
РОЛЯТА И ЗНАЧЕНИЕТО НА ИНТЕГРАТИВНИТЕ ВРЪЗКИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ПРАКТИЧЕСКИ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ ЗА РАБОТА В ЕКИП ПО ПРЕДМЕТА „УЧЕБНО-ТРЕНИРОВЪЧНА ФИРМА“
Славка Койчева
Търговска гимназия, Бургас
Absract. Обучението е процес на взаимодействие между обучаващи и обучаеми с цел обмяна на знания, опит, умения и идеи. Особено актуален в днешно време е въпросът за интегративните тенденции (взаимодействия) между учебни дисциплини. В настоящия материал е представена педагогическа практика по „Учебно-тренировъчна фирма“ при обучението на ученици от XI клас. Акцентира се върху интегративния характер на разглежданата дисциплина и ролята є за формиране на практически знания и умения за работа в екип. Описва се модел на урок, където интегративните връзки с други предмети, изучавани от учениците, спомагат за ефективно свързване на самото обучение с проблемите на бизнеса и ориентиране на учениците в заобикалящата ги действителност.
Keywords: integrative links, economic knowledge, educational training company, lesson
THE ROLE AND IMPORTANCE OF INTEGRATIVE CONNECTIONS TO FORM A PRACTICAL KNOWLEDGE AND SKILLS IN TEAM WORK ON THE SUBJECT „EDUCATIONAL TRAINING FIRM“
Abstract. Teaching is a process of interaction between teachers and students aiming at exchange of knowledge, skills and ideas. The question of the interaction between the teaching subjects at school is immediate and topical nowadays. A teaching practice on „A Training firm at school for 11 is presented in the current material. The focus is on the integrative character of this subject and its role in forming practical skills and ability to work in a team. An object of a lesson is described where the integrative connections between subjects contribute to a more effective way of connecting the teaching itself to the problems of business and thus helping the students to be better oriented in their surroundings.
Slavka Koicheva
Trade High School, Burgas, Bulgaria
ПРЕДИМСТВА НА ОЦЕНЯВАНЕТО НА СТУДЕНТИ ЧРЕЗ КОМПЮТЪРНИ ТЕСТОВЕ ПО ОБЩОТЕХНИЧЕСКИ ДИСЦИПЛИНИ
Евдокия Петкова
Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград
Absract. В статията са анализирани предимствата на компютърнобазираните спрямо хартиенобазираните тестове, използвани в обучението на студентите по общотехнически дисциплини. За целта на изследването е използвана компютърна тестова система „UniTeSys“, чрез която са разрабоени тестове по дисциплината „Техническо документиране“.
Keywords: test, evaluation, advantages
ADVANTAGES OF THE STUDENT’S EVALUATION BY COMPUTER-BASED TESTS IN TECHNICAL STUDIES
Abstract. In this article were analyzed the advantages of the computer-based compared to the paperbased tests, used during the education of students in general technical studies. For the purpose of the study was used the computer-based testing system „UniTeSys“, which was used for developing tests in the course „Technical Documentation“.
Eng. Evdokiya Petkova
SWU „Neophyte Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ ПО УЧЕБНА ПРАКТИКА ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Иванка Иванова
Професионална гимназия по механоелектротехника и електроника, Бургас
Резюме. Целите, които поставя Националната стратегия за въвеждане на информационните и комуникационните технологии в българските училища и разрешаването на противоречията между нуждата на държавата от подготвени бъдещи специалисти на съвременно ниво в условията на информатизация на образованието и съществуващата практика, се явяват едни от сновните задачи на професионалното образование. Във връзка с това проведохме изследване, което има за цел да докаже, че използването на информационните технологии позволява повишаване на ефективността на учебната дейност по учебна практика, а също нивото на информираност и подготовка на учениците. Изследването проведохме с учениците от IX клас по учебния предмет „Учебна практика по общопрофесионални умения“. Съставихме модел на педагогическа технология с използването на информационни технологии, което приложихме в четири урочни теми. Прилагането на модела в часовете доказа работната хипотеза, че използването на информационните технологии като начин за организация и самообразование на учителя и учениците води до повишаване на ефективността на обучението и активността на учениците.
Keywords: information technology, education, teaching, efficiency, results
RESULTS OF THE EDUCATION OF STUDENTS IN PRACTICAL TRAINING USING INFORMATION TECHNOLOGIES
Abstract. Purposes set from the National strategy for the introduction of Information and communication technologies in Bulgarian schools and resolving conflicts between the needs of the future state of trained specialists at advanced level in terms of informatization of education and current practice is one of the main tasks of professional education. In this context, we conducted a study with students from 9th grade on educational practice in general professional skills, which aims to prove that the use of information technology enables increased efficiency of educational activities for educational practice, but also the level of awareness and preparation of students. The application of information technology in the learning process proved our working hypothesis that the effectiveness of training has increased. We conducted the study with students from the ninth grade on the subject „Practical training in general professional skills“. We created a model of pedagogical technology using information technology, which we applied into four lesson themes. The application of the model shown in class proved our working hypothesis that the use of information technology as a way of organization and self-education of teacher and students leads to increased efficiency of teaching and student activity.
Eng. Ivanka Ivanova
Professional High School for Mechanical-Electrical Technology and Electronics
Burgas, Bulgaria
ОБОБЩИТЕЛНИ ТЕМИ С ИГРОВИ МЕТОДИ (описание на собствена добра педагогическа практика)
Даниела Димитрова
Основно училище „Неофит Рилски“, Дупница
Резюме. В настоящата статия е представена педагогическа практика по английски език в начален курс на обучение. Тезата е, че дидактичните игри допринасят за получаването на необходимите резултати според учебната програма. Целта е да се направи обучението интересно и предизвикателно. Това води до активно участие в учебния процес и равностойно участие на всички ученици. Прилагането на игровите методи особено в обобщителни теми помага да се създаде активно и интерактивно учене. Реализирането на модела повишава ефективността от обучението и може да се прилага и в по-горните степени на образование.
Keywords: summary, games, practice, education, English
SUMMARY THEMES WITH GAME METHODS (description of own good pedagogical practice)
Abstract. In this article is presented pedagogical practice in English in the primary education. The argument is that didactic games help to obtain the necessary results in the curriculum. The aim is to make learning interesting and challenging. This leads to active participation in the learning process and equal participation of all students. The application of gaming techniques especially in the summary themes helps create active and interactive learning. The implementation of the model increases the effectiveness of training and can be applied in the upper levels of education.
Daniela Dimitrova
Primary school „Neofit Rilski“
Dupnitsa, Bulgaria
КИБЕРНЕТИЧЕН ПОДХОД ПРИ УПРАВЛЕНИЕТО НА ИКОНОМИЧЕСКИ, ПРАВНИ И ОБЩЕСТВЕНИ ПРОЦЕСИ
Минко Георгиев
Аграрен университет, Пловдив
Резюме. Кибернетичният подход свързва икономико-математическото моделиране с решаването на проблемите при управлението на ресурсите. Новите дигитални технологии повишават възможностите за анализ на информацията и правят по-бързо и ефективно използването є. В изследването е показана интеграция на данните от обществени процеси и изчисляване на техния икономически ефект. Програмирането на разходите от административно-правни процеси е направено чрез използване на популярния дигитален формат EXCEL. Това позволява да се намери различно, но практическо приложение на Институционалната икономическа теория и Икономиката на транзакционните разходи.
Keywords: Institutional economics, Transaction cost economics
LEGAL, SOCIAL PROCESSES
Abstract. Cybernetic approach links economic and mathematical modeling to solving the problems of resource management. New digital technologies increase the capacity to analyze the information and make it faster and effectively using it. In the study shows the integration of data from social processes and calculation of their economic impact. Programming of costs of administrative and legal processes is done by using popular digital format EXCEL. This allows to find different, but practical application of Institutional theory and Economics of transaction costs.
Assist. Prof. Dr. Minko Georgiev
Agricultural University
Plovdiv, Bulgaria
ИЗСЛЕДВАНЕ НА ОСНОВНИТЕ ФАКТОРИ НА ПРОМЯНА ПРИ ВНЕДРЯВАНЕ НА СЪВРЕМЕННИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Dr. Petar Petrov, Assist. Prof.
Sofia University
Absract. Промяната при внедряване на информационни и комуникационни технологии в училището е детерминирана от множество фактори: предприемаческата инициативност на ръководството на училището (директора); финансовите възможности на училището; нагласата, компетентностите и подготовката на учителите да работят в условията на промяна в организацията при внедряване на информационни и комуникационни технологии; потребността на учениците от обучение, базирано на информационни и комуникационни технологии; нормативно-правната уредба, регламентираща внедряването на информационни и комуникационни технологии в училището; организационната структура и мащаба на училището; социални фактори и др. В настоящата статия се предлага анализ на състоянието на посочените фактори, като се правят предложения за оптимизация на влиянието им.
Keywords: change management, management of education, implementation of information and communication technologies in education, factors of change management
ANALYSIS OF THE MAIN FACTORS OF CHANGE CAUSED BY THE IMPLEMENTATION OF CONTEMPORARY EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN SCHOOL EDUCATION
Abstract. Change caused by the implementation of information and communication technologies in the school is determined by a number of various factors: the entrepreneur spirit of the school management (the principal); the financial resources of the school; the competences and training of the teachers to work in an environment of a changing organization that is implementing information and communication technologies; students’ necessity of training based on information and communication technologies; normative and legal regulations for the implementation of information and communication technologies in the school; organizational structure and dimensions of the school; social factor and others. In this article is proposed an analysis of the current status of those factors and some proposals for improvements are made.
Petar Petrov
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria
ПРОУЧВАНЕ НА ХАРАКТЕРНИ ЕЗИКОВИ ДЕЙНОСТИ НА РАБОТНОТО МЯСТО НА ИНЖЕНЕРА
Калина Белчева
Технически университет – София, факултет в Сливен
Absract. Статията представя резултати от проведено езиково полево проучване на реална работна среда за позицията инженер по отношение на използването на англий ски език в установените за тази общност социални условия, в които протича общуването. Констатирани са характерните езикови дейности за определено работно място и преобладаващото основно езиково умение за съответната позиция. Представени са начините и каналите за обмен на информация в структуроопределящи за района на град Сливен предприятия, както и типът формални или неформални взаимоотношения на работните екипи. Направените изводи могат да послужат за актуализиране на съдържанието на обучението по английски език в техническите университети или колежи с техническа насоченост, както и за описание на компетенциите по ключови длъжности, необходими на експертите от работодателските и браншовите организации.
Keywords: domain engineering, formal/informal communication, reading and writing skills, types of text, channels of communication, professional competences
SURVEY ON THE USE OF LANGUAGE SKILLS, LANGUAGE ACTIVITIES AND TYPES OF TEXT FOR THE POSITION OF ENGINEERING MANAGER
Abstract. Language survey has been carried out in the field of top engineering management jobs. Data reveals the predominant language skill at work, which is writing compared to reading, as well as the prevalent type of text used at these positions. The main channel of communication has proved to be the Internet, mainly for emails and videoconferences. Four major companies operating in the region of Sliven took part in the survey conducted in 2012. The engineers from Miroglio Nova Zagora, ZMM, Yazaki and Dynamo enlisted four basic language activities for their positions, which include writing standardized daily reports as well as informal emails, giving instructions, following orders, analysing technical passports and diagrams of different machines. Data on language use of reading and writing skills have been statistically processed and the results reveal that the two language skills are directly proportional, i.e. the change in reading is always accompanied by a change in writing and vice versa.
Dr. Kalina Belcheva,
Technical University of Sofia, Faculty of Sliven
Senior Lecturer in English
Sliven, Bulgaria