"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. "Педагогика" Contents of issue Pedagogy, 2020

Сп. „Педагогика“, книжка 9/2020, година XCII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
30-11-2020
in Contents of issue Pedagogy, 2020
A A

RESEARCH INSIGHTS

Поколенията „Z“ и „Aлфа“ и мултитаскингът (многозадачността) в сферата на образованието

Absract. В тази статия е направен опит да се опишат особеностите на поколенията „Z“ и „Алфа“, на които естественият хабитат в момента е училищната институция. Една от общите характеристики на двете поколения е мултитаскингът/многозадачността. В нея са разгледани особеностите на мултитаскинга като феномен и неговите проекции в сферата на образованието. Представени са различни гледни точки на изследователи за това явление, като техните възгледи са много разнообразни и дори полярни. Те варират от тежка многозадачност до пълното ѝ отрицание. Темата за многозадачността е актуална и в бъдеще ще предизвиква все по-голям изследователски интерес в контекста на все по-интензивното онлайн обучение (особено след пандемията от COVID-19) и все по-мащабното навлизане на edtech в сферата на образованието.
Keywords: поколение Z; алфа поколение; студенти; многозадачност; образование

Наталия Витанова, Гергана Герова
Faculty of Education University of Shumen “Bishop Konstantin Preslavsкi” Shumen, Bulgaria

Log in to read the full text

 

 

Идентифициране на потребности от обучение и продължаваща квалификация на учители по предприемачество

Absract. В статията са представени данни от емпирично изследване сред учители в български образователен контекст. Проучено е мнението на учители, които преподават учебния предмет „Предприемачество“ (теория) в VIII клас, включен в общата професионална подготовка в професионалните гимназии. Във фокуса на вниманието са два изследователски въпроса: какво е равнището на подготовка на учителите по предприемачество и какви са техните нужди от продължаваща квалификация, за да се усъвършенства професионалната им компетентност като учители? Получените изследователски резултати показват, че анкетираните учители имат висока самооценка за своята професионална подготовка по предприемачество. Най-актуалната нужда от повишаване на квалификацията е по теми от учебното съдържание, свързани със създаване и оценка на бизнес идеи и умения за самооценка, управление на времето и взимане на решение.
Keywords: educational integration; ethnic minorities; transferal competences

Цветан Давидков, Силвия Цветанска
Sofia University

Log in to read the full text

 

 

Психолого-педагогическо изследване на индивидуализацията и диференциацията в детската градина

Absract. Настоящата статия представя психолого-педагогическо изследване, целящо да докаже значимостта на индивидуализирането и диференцирането на педагогическото взаимодействие в детската градина, както и да аргументира необходимостта от прилагане на вариативно-динамични образователни технологии, фокусирани към разширяване възможностите за образователен напредък на всяко дете. Изследването поставя в центъра на педагогическото взаимодействие детето с неговите разнолики психически, физически и поведенчески особености, преживявания, потребности, интереси, качества, знания, умения, отношения, постижения, способности, таланти, затруднения и така нататък, като извежда на преден план емоционалното благополучие и стимулирането на естествено желана и осмислена детска активност на базата на ценностни, позитивни и градивни взаимоотношения учител – дете.
Keywords: индивидуализация; диференциация; благополучие; включване; образователен напредък; детска градина

Розалина Енгелс-Критидис
Sofia University

Log in to read the full text

 

 

Внедряване на програма „Eдно към едно“ в българските училища

Absract. Настоящата работа е посветена на внедряването на програмата „Едно към едно“ (програма 1:1) в образователната система на България. Прави се преглед на същността и развитието на Програмата. Описан е един подход за внедряването ѝ в конкретно българско училище. Показано е, че използването на подобни програми в обучението е една следваща логична стъпка в развитието на българското образование.
Keywords: облачни технологии; иновативни технологии; образование; програма „Едно към едно“; 1:1

Ms. Lyubka Slavova, Prof. Dr. Kosta Garov
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Log in to read the full text

 

За активно участие и пълноценно общуване в приобщаващата класна стая

Absract. Концепцията за приобщаващото образование изисква в образователната среда всички ученици не само да присъстват, но и активно да участват, да полагат усилия и постигат успехи. Класната стая се разглежда не само като място за учене, а и за опознаване, качествено общуване, групови срещи, социален живот. Налага се необходимостта от използването на нови подходи към обучението, прилагането на вариативни образователни форми и методи. В представеното изследване се очертават възможностите на различни интерактивни технологии за качествено реализиране на обучението, за насърчаване на активно сътрудничество, старателното учене и участие на всички ученици в класната стая. Конкретизират се изискванията, които трябва да се спазват при приложението на тези технологии. Разглеждат се съвременни здравеопазващи технологии и артдейности, които са полезни за привличане на вниманието и интереса на ученика, за активиране на всичките му сетива, въображението, тялото му. Подчертава се значимостта им за стимулиране на общуването, за проява на гъвкавостта както на училищната система, така и на конкретния ученик. Вниманието специално се насочва към учениците със СОП, чието включване в дейността на приобщаващата класна стая има свои специфични особености.
Keywords:: приобщаващо образование; приобщаваща класна стая; деца със СОП; смислена комуникация; интерактивни технологии; художествени дейности; здравни технологии

Prof. Dr. Pelagia Terziyska
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Log in to read the full text

 

 

 

Students’ Кnowledge Еvaluation as a Motivating tool in Learning Objectives

Abstract. The assessment of knowledge, skills and competencies aims in not only evaluating and comparing students’ learning objectives but also measuring another particularly important function – the motivation. The article examines assessment in the context of the competency model set out in the new law on pre-school and school education and its understanding by students and the level of motivation. Data from a study of motivational attitudes in students are presented in direct correlation with the methods and different ways of assessment, as well as with the analysis and the feedback from students. The analysis is based on surveys conducted with students from 11 to 19 years of age covering all types of schools in Bulgaria. Results are statistically reliable in clusters, variance and regression analysis.
Keyword: motivation; evaluation; methodology

Ivaylo Staribratov, Manya Maneva, Rosen Valchev
Plovdiv University “Paisii Hilendarski” (Bulgaria)

Log in to read the full text

 

 

Достъп до качествено приобщаващо образование на деца и ученици със специални образователни потребности

Absract. Статията представя достъпа на децата и учениците със специални образователни потребности до училищата и детските градини, приобщаващото образование с осигуряване на равен достъп и условия за включване на всички деца и ученици в процеса на обучение. Акцентира се върху компонентите, осигуряващи достъпна архитектурна и физическа среда, достъпност на информацията и комуникацията, достъп до учебните програми и учебното съдържание, помощни средства и технологии в обучението. Представени са резултати от изследването с директори на училища и детски градини от пет области: Стара Загора, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Смолян. Една трета от анкетираните сочат, че има изградена достъпна среда в детските градини и училищата.
Keywords: достъп; приобщаващо образование; деца и ученици със специални образователни потребности

Zhana Yankova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Log in to read the full text

 

 

 

Компоненти на емоционалната интелигентност и тяхното развитие чрез възприемане на музика

Absract. Настоящата статия представя йерархична структура на емоционалната интелигентност на 6 – 7-годишните деца, включваща три компонента – разпознаване на емоции у себе си и у другите, емпатия и „гладко общуване с другите“. От проведено изследване се констатират, анализират и сравняват значими различия между началните и крайните резултати в експериментална и контролна група вследствие на приложен технологичен модел за работа в музикалните педагогически ситуации. Резултатите показват, че приложените музикални задачи, съчетани с подходящ музикален материал, повлияват положително нивото на трите компонента на емоционалната интелигентност на децата.
Keywords: емоционална интелигентност; емпатия; предучилищна възраст; възприемане на музика

Василена Спасова
South-West University “Neofit Rilski”

Log in to read the full text

 

 


BOOKS

Дигиталните технологии в помощ на образователно-възпитателния процес по „Околен свят“, „Човекът и обществото“, „Човекът и природата“

Дончева, Ю. (2020). Дигиталните технологии в помощ
на образователно-възпитателния процес по „Околен свят“, „Човекът
и обществото“, „Човекът и природата“. Русе: Университетско издателство „Примакс“, ISBN 987-619-7242-73-7

Димитър Гюров
Sofia University

Log in to read the full text

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailPedagogy, Number 6/2020, Volume 92 Default ThumbnailPedagogy, Number 7/2020, Volume 92 Default ThumbnailPedagogy, Number 7s/2020, Volume 92 - special edition - Sports education on the balkans during a pandemic Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Philosophy, Number 4/2020, Volume 29

Next article

Признание за български учени

Next article
Признание за български учени

Признание за български учени

Красив ендшпил в Шумен

Красив ендшпил в Шумен

Да развиваш талант от разстояние

Да развиваш талант от разстояние

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"