"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025

Променят начина на учене на математика

Обсъждат възможностите за разработване на рамков учебен план за разширено изучване на предмета в прогимназиален етап

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
12-02-2025
in Новини 2025
A A

Планирани са дейности по промяна в начина на изучаване на математика – олекотяване на учебното съдържание в учебните програми и осигуряване на повече време за упражнения. Това посочва министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в писмен отговор на парламентарен въпрос.

Той изброява какво планира МОН във връзка с предстоящи промени в учебните програми и учебния план и обсъждания на концепция за планиране на учебното съдържание по математика.

Ще се дискутират възможностите за разработване на рамков учебен план за разширено изучване на математика в прогимназиален етап в отделни училища за ученици, които имат интерес към изучаването на предмета.

Това засяга и тези, които не са се класирали на места по държавен план-прием след IV клас в гимназиите с профилите „Математически“ и „Природни науки“.

Започнатата промяна на изпитите по математика от Националното външно оценяване в края на IV и VII клас по посока превръщането им в решаване на практически казуси ще продължи.

Сред планираните дейностите е и търсенето на възможности за стимулиране на училища, предлагащи профил „Математически“. Това ще се отнася и до школата, които са осъществили обучение по математика като профилиращ предмет в профили, в които предметът не е сред основните.

Ще се търсят възможности за стимулиране и на учениците, които полагат държавен зрелостен изпит по математика.

Обмисля се и въвеждането на допълнителни извънкласни занимания. Това могат да бъдат математически клубове и школи, в които учениците могат да задълбочат знанията си и да се подготвят за участие в олимпиади и състезания.

Сред възжмоностите, които се обмислят, е и  въвеждането на задължителна матура по математика.

Министър Вълчев посочва още, че предстоят промени в Наредбата № 10 за организацията на дейностите в училищното образование.

В тази връзка, ще бъде анализирана и разгледана възможността броят на местата за прием на ученици в V клас в профилирани гимназии с профил „Математически“ да бъде увеличен над 2%.

В момента това е процентът четвъртокласници от дадена област, които могат да бъдат приети в V клас в гимназии с профил „Математически“ или „Природни науки“.

Министърът уточнява, че учебният план в прогимназиален етап е еднакъв за всички, като в гимназиите с профил ‚Математически“ или „Природни науки“ засиленото изучаване на математика е заложено в часовете за разширена и за допълнителна подготовка.

При интерес на учениците обаче всяко училище може да заложи разширено изучаване на математика в раздел Б – избираеми учебни часове, или В – факултативни учебни часове.

„В големите градове това е честа практика в училищата“, посочва Вълчев.

Наредбата за приобщаващо образование също дава възможност на учениците да изучават математика в заниманията по интереси.

Your Image Description

Свързани статии:

И турският език ще се изучава от новата учебна година Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТМинистър Вълчев: Пред системата има предизвикателства и тя трябва да се променя Новите учебни програми трябва да дадат умения на учениците за професиите на бъдещето, а в преподаването на всички предмети трябва да има и възпитателен елемент, каза министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Новите учебни програми трябва да дадат умения за професиите на бъдещето Институциите в Кюстендил с мерки срещу отпадането на ученициИнституциите в Кюстендил с мерки срещу отпадането на ученици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags математикапети класРепортеручебни програмиученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

944 средищни и 270 защитени училища и детски градини

Next article

Търсят се млади таланти в науката

Next article
Наградени ученици

Търсят се млади таланти в науката

FameLab

„Лаборатория за слава“ стъпи на Антарктида

Български ученици за първи път в Европейското състезание за парите

Български ученици за първи път в Европейското състезание за парите

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"