
Заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова участва в публична лекция, по време на която е представен иновативен модел на професионална реализация и социална интеграция на млади хора, включително и такива, които срещат трудности с намирането на работа, съобщава Пресцентърът на МОН.
„Всяко дете заслужава шанс да развие своя потенциал. Наша отговорност е да създадем условия за това – чрез професионално обучение, което не просто подготвя за пазара на труда, но и изгражда увереност, самочувствие и принадлежност“, заяви зам.-министър Михайлова.
По думите ѝ, подкрепящата среда е неотменна част от този процес – тя дава сила на най-уязвимите да продължат, да вярват и да успяват.
Лекцията в Националната финансово-стопанска гимназия в София е изнесена от Люк Ламбер –
заместник-директор на швейцарския Център за специализирано професионално обучение Le Repuis. Институцията прилага практики за успешна реализация и социална интеграция на учениците, залагайки на подготовка в реална среда с индивидуална подкрепа от учители и психолози. Тези методи на работа показват положителни резултати, като младите успяват да си намерят по-сигурна работа, стават по-уверени и по-лесно се адаптират към изискванията на пазара на труда.
Швейцарският център ще бъде една от трите партньорски организации по проекта „ДОМИНО 2“,
който предстои да бъде започнат от МОН. Той ще се изпълнява по втората Швейцарско-българска програма за сътрудничество.
„В него поставяме фокус върху социалното включване на децата от уязвими групи чрез дуално обучение, с което целим да достигнем до всеки ученик и да подкрепим неговата социална реализация“, обясни зам.-министър Михайлова.
В друга от дейностите е предвидено
да се работи за създаването на по-устойчива координация между образованието и работодателите
на регионално ниво. Предвижда се създаване на клъстери и информационни фокус точки в областните градове, които да спомагат за пряката връзка между работодателите, училищата и учениците.
По време на срещата стана ясно, че
70% от младите хора в Швейцария преминават през професионално образование,
което се подпомага от държавата, кантоните и специализираните структури.
„Центровете работят и предоставят качествено обучение, но също така гарантират добри заплати”, обясни Люк Ламбер.
Стажовете продължават между 2 и 4 години и се провеждат в предприятия или в професионални училища.
По отношение на децата със специални потребности те залагат на подход, в който се идентифицират силните страни на всеки, както и неговите възможности в професионалната му реализация. Работи се активно за осигуряване на различни пространства и материална база, която да е подходяща за различните ученици със специфични потребности.
В края на срещата зам.-министър Михайлова изрази надежда, че
събитието ще помогне за разгръщането на нови идеи и подходи на работа, които да са полезни за обществото.
На лекцията присъства и Томас Щауфер – ръководител на Швейцарското бюро за сътрудничество. Събитието се организира съвместно от Министерството на образованието и науката и Швейцарския офис за сътрудничество към Посолството на Швейцария у нас. Форумът обедини както представители на образователни институции, така и на неправителствения сектор.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg