"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Висшист у нас получава средно 2523 лв.

Все повече студенти започват работа веднага след като се дипломират

Диляна Кочева от Диляна Кочева
29-10-2024
in Новини 2024
A A
Снимки Олег Попов

2523 лв. е средният облагаем доход на висшистите през 2024 г., стана ясно по време на представянето на 14-тото издание на Рейтинговата система на висшите училища в България в сградата на Министерството на образованието и науката. За сравнение през 2023 г. той беше 2200 лв., а през 2015 г. – едва 980 лв.

„Колкото по-висока е образователната степен, толкова по-успешна е реализацията на пазара на труда“, посочи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на данните.

Той отбеляза, че над 85% от завършилите магистърски програми след средно образование работят на позиции за висшисти.

При завършилите магистърски програми след придобита степен на висше образование процентът на реализация на позиции за висшисти е над 70 %. Процентът на студентите с диплома за бакалавър, които работят на подобни позиции, е 51%.

Другата положителна тенденция, която отчете проф. Цоков, е, че

безработицата сред висшистите се задържа на същото равнище като миналата година, а именно – малко над 2%,

като за магистърските програми след средно образование това равнище е едва около 1%.

Делът на наетите, които през първите 5 години след дипломирането си работят на позиция, за която се изисква висше образование, нараства до 61% от 59% през миналата година и при 46% през 2014 г.

„Нараства и броят на чуждестранните студенти у нас, като тази година той е близо 9%“, посочи още просветният министър.

Делът на чуждестранните студенти е най-голям в направленията „Медицина“ (58% от действащите студенти), „Стоматология“ (47%) и „Ветеринарна медицина“ (31%).

В още 4 професионални направления чуждестранните студенти надхвърлят 10% от броя на действащите студенти – „Фармация“ (14%), „Транспорт, корабоплаване и авиация“ (13%), „Музикално и танцово изкуство“ (12%) и „Туризъм“ (11%).

В страната има 103 съвместни програми, предлагани от български висши училища в партньорство с чуждестранни образователни институции. В подобни програми през 2024 г. са се обучавали 2,8% от действащите студенти.

Тази година се наблюдава леко увеличение на общия брой на студентите – от 180 000 на 182 759.

Трите професионални направления с най-много студенти са „Икономика“ с 25 383, „Педагогика“ – 16 448, и „Медицина“ – 13 265. Най-малко студенти се обучават в направление „Теория на изкуствата“ – 54.

Най-висок среден облагаем доход получават завършилите „Военно дело“ и „Информатика и компютърни науки“ (над 4500 лв.),

следвани от завършилите „Математика“, „Металургия“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Национална сигурност“, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“, „Енергетика“, „Обществено здраве“ и „Електротехника, електроника и автоматика“ (между 3000 и 4000 лв.).

Най-голям дял студенти първо поколение, идващи от семейства с максимално достигнато средно образование на родителите, има в направленията „Материали и материалознание“ (65%), „Социални дейности“ (61%) и „Педагогика“ (57%).

На следващо място се нарежда направлението „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ с 56%, като това е и направлението с най-голям дял студенти, идващи от семейства с максимално достигнато основно образование на родителите – близо 13%.

Най-малък дял студенти първо поколение има в направленията „Стоматология“ и „Биотехнологии“ (13%),

„Математика“ (15%), „Медицина“ и „Театрално и филмово изкуство“ (17%).

„Делът на студентите първо поколение е показателен за достъпността и включващия характер на висшето образование“, обясни Георги Стойчев от консорциума Институт „Отворено общество“ – София, и „Сирма Солюшънс“ по време на представянето на данните.

Той посочи, че този индикатор е нов и се прилага за първи път. Оказва се, че близо 37% от студентите са от семейства със средно образование.

От тази година на платформата на Рейтинговата система се публикува и електронна версия на Националната карта на висшето образование.

Рейтинговата система сравнява 51 акредитирани висши училища,

предлагащи обучение в България в рамките на 52 професионални направления, на основата на десетки показатели, измерващи различни аспекти на учебния процес, научната дейност, учебната среда, социалните условия, достъпността на образованието, престижа и регионалната значимост на висшите училища, както и реализацията на завършилите на пазара на труда.

Целта е да се подпомагат кандидат-студентите в усилията им да направят информиран избор и да се ориентират в многообразието от възможности за обучение, които се предлагат от висшите училища в България.

Рейтинговата система е достъпна в интернет на адрес: https://rsvu.mon.bg



Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков откри училищна лаборатория за екология и зелена енергия във Варна Министър Галин Цоков пред над 500 училищни директори: Заедно можем отново да направим българската образователна система сред най-добрите в Европа Министър Галин Цоков откри форум за образованието на бъдещето Министър Галин Цоков присъства на възпоменателната церемония по повод геноцида в Сребреница

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags висшистиГеорги СтойчевдоходМОНпроф. Галин ЦоковрейтингРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Учени от българския INSAIT с награда за най-добра статия от топ конференция

Next article

Закрила при уволнение на работещи, които имат заболяване

Next article
Закрила при уволнение на работещи, които имат заболяване

Закрила при уволнение на работещи, които имат заболяване

3. ОУ „Христо Ботев“ в Сандански с плакет от МОН

3. ОУ „Христо Ботев“ в Сандански с плакет от МОН

С парите от награда Пенка Василева от СУ „Хаджи Мина Пашов“ в Сливен купува уреди за кабинета по физика

С парите от награда Пенка Василева от СУ „Хаджи Мина Пашов“ в Сливен купува уреди за кабинета по физика

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"