"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.

Да черпиш опит от извора

Учителката от Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив Магдалена Мъглижанова се обучава в ЦЕРН с педагози от цял свят

Стела Маринова от Стела Маринова
29-10-2024
in Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.
A A
Участниците в Международната програма за гимназиални учители на ЦЕРН посещават лекции на световни учени. Снимки Личен архив

През 2022 г. преподавателят по програмиране в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив Магдалена Мъглижанова преминава обучение в Европейската организация за ядрени изследвания по Националната програма на МОН „Мотивирани учители и квалификация“. Тя остава впечатлена от българските учени, с които се среща там, и лекциите, които слуша. Тогава научава и за изграждането на Научно-образователен център в ЦЕРН. И още преди да си тръгне, Мъглижанова се зарича, че отново ще завърне в Женева. Този път обаче иска да бъде със свои възпитаници. И така започва да търси различни възможности.

Магдалена Мъглижанова пише на различни институции в Швейцария с идеята нейни възпитаници да се комбинират с други училища и ученици в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив, за да получат възможност да посетят Научно-образователния център в ЦЕРН.

Магдалена Мъглижанова

„Оказа се, че има вариант наши ученици да платят престоя си, но всяко дете трябваше да покрие само собствените си разходи. Не е редно само ученици, които имат финансова възможност, да отидат там. Имаме много способни деца и те имат право да отидат в Центъра в ЦЕРН“, обяснява учителката.

Затова и Мъглижанова изразява надежда от Министерството на образованието и науката да предложат програмата, по която учениците да получат тази възможност. По подобие на програмата за учители да се поемат разходите им за нощувка, път и да се организират различни дейности за тях.

Докато търси възможности за своите ученици, преподавателката попада на Международната програма за гимназиални учители на ЦЕРН (International High School Teacher (HST) Programme). И без да се замисля, кандидатства. Попълва въпросник, в който описва защо иска да отиде, с какво се занимава, и записва триминутно видео, в което разказва за дейността на гимназията, в която работи.

„Споделих, че моята идея е да заведа там ученици. Обясних им за учениците, които изучават нов предмет, свързан с програмиране на изкуствен интелект, и за конференциите, в които участваме с тях“, посочва учителката.

И за своя радост е сред одобрените.

Международната програма е с продължителност от две седмици и Мъглижанова прекарва в ЦЕРН от 30 юни до 13 юли.

„Тези две седмици минаха като миг, беше уникално. Получавахме информация от извора, имаше много добри лектори. Обменихме опит с колеги от цял свят. Колегите трябва да участват повече в подобни международни програми. Колкото повече обменяме опит, толкова повече се обогатяваме. А след това даваме пример и на учениците си“, подчертава преподавателят.

В първите няколко дни учителите, дошли от различни части на света, се опитват да се приспособят към новата обстановка и различията в културите. След това обаче всеки започва да създава приятелства и да обменя опит. Българската преподавателка е впечатлена от работата на колегите си. Тя се сближава с учителка от Непал, която прави онлайн уроци в YouTube и видеа, за да бъде физиката по-разбираема за учениците. Двете вече имат идея да направят онлайн урок.

Педагозите прекарват и цял ден в Научно-образователния център в ЦЕРН. С помощта на лекторите учителите участват във физични опит. Един тях е свързан с електропроводимостта. Лекторите дават на педагозите ленти, облепени с фолио. Те са вързани към батерии и поставени във вода, в която плуват частици. Учителите научават, че трябва да добавят още батерии или сол, за да може частиците да се движат по-бързо. Педагозите посещават всички интерактивни зони в образователния център.

В рамките на обучението преди обяд посещават лекции на световни учени от ЦЕРН. Сред тях са проф. Джон Елис – носител на престижни награди, Дейв Фиш и Кели Фойл – учени от Института за теоретична физика. Една от темите, които засягат, е свързана с климатичните промени.

Повечето участници в Програмата преподават по физика и химия, докато тези по програмиране и информатика са по-малко. „Впоследствие започнахме да навлизаме в самата материя, защото лекторите обясняваха много интересни нещата“, с усмивка споделя тя.

Следобед участниците в Програмата работят на групи. Българската преподавателка е разпределена с педагози от Турция, Италия, Танзания и Англия. За да се сближат, организаторите на Програмата ги водят на вечеря и боулинг. Това помага за по-добрата им съвместна работа.

„Всеки ден трябваше да правим презентации и да обясняваме какво сме научили и как бихме го приложили в училище. Аз наблегнах най-вече на STEM проектите, защото те са пряко свързани с работата ми по иновацията в нашата гимназия. От миналата година, като започнах да се занимавам с изкуствен интелект, забелязах, че те са най-добрият вариант учениците да разберат каква е логиката при създаването на изкуствен интелект“, обяснява Мъглижанова.

Като част от дейностите, с които показва как може да се приложи наученото, преподавателката в Професионалната гимназия в Пловдив започва да работи по създаването на приложение в полза на ученици и педагози, което представлява 3D визуализация на стандартен модел.

„С 3D визуализации учениците могат да правят физични опити, вместо да бъдат в лаборатория. Ако искаме да разберем физиката и нейните закони, това може да се случи и в час по програмиране с помощта на компютър“, казва учителката. Тя е категорична, че под формата на игра, физиката ще бъде много по-интересна, и допълва: „Ако обединим усилията с колегата по физика, ще стане много по-интересно“.

Именно нейните възпитаници я подтикват да започне да се занимава с изкуствен интелект. Първоначално учителката е скептично настроена, но осъзнава, че е важно да се адаптираме към новото. В противен случай ще изостане. „А това означава да бъдем пометени от всяка нова технология. Затова моето желание е учениците ми да бъдат адаптирани и да бъдат готови за новите професии. Аз ги уверявам, че професията на програмист няма да изчезне, а ще бъде променена. Ако се адаптират, няма да останат без работа“, разяснява учителката.

Една от причините да отиде в ЦЕРН, е да проучи и как учените използват изкуствения интелект.

Преподавателката по програмиране провежда различни проекти с възпитаниците си. Миналата година с учениците разработват програма за животните, използвайки знанията им по биология. Постепенно създават база данни за класовете животни и дават повече информация за част от тях. Например птица, която яде риба и има недоразвити крила, е пингвин. Така компютърът започва да отговаря на бази тези знания.

Миналата година създава и женски отбор по програмиране с пет девойки

– Петя, Ваня Криси, Теди и Мариела. Те реализират проект, свързан с генетичните промени на растенията, отглеждани на Международната космическа станция, и как тези промени могат да помогнат за спасяването на Земята. С този проект участват и в състезания. За него използват знания по химия и по биология.

Учителката е горда и със завоюваното второ място на Националната олимпиада по информационни технологии от двама нейни възпитаници – Георги Шишков и Габриел Ликов.

„Отличието се дължи на това, че преди да замислим самия проект, седнахме като екип. Аз не бях в ролята на учител. Разговаряме, споделихме свои идеи и накрая се получи проектът „Чарли“ (Charliе) – роботче, което цели да запали децата за програмирането под формата на игра“, споделя Мъглижанова

Тази година създава нов клуб за занимания по интереси – „STEM изследовател“ (STEM еxplorer).

С тях ще разглеждат и проблема с климатичните промени. С по-големите ученици планира да направи платформа за обучение на ученици, с която по-лесно да учат езиците за програмиране. Тя ще помага и на учителите да оценяват знанията на гимназистите. „Всяка следваща година виждам, че учителят има все повече задължения и допълнителна работа. Смятам, че е добре да бъде улеснена неговата работа“, посочва учителката. Тя допълва, че има желание да си партнира с учители от други училища.

Миналата година Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив получава статут на иновативно училища, като иновацията е свързана с изкуствения интелект и логическото програмиране. Партньорите в нововъведението са преподаватели от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ – проф. Станимир Стоянов и доц. Венета Табакова-Комсалова.

По думите на директора на гимназията инж. Любомира Вълкова, която пряко отговаря за внедряването на иновацията, проектът „Изкуственият интелект като елемент от STEM“ е насочен към учениците от специалност „Приложно програмиране“. Той се фокусира върху изучаването на логическо програмиране с езика „Пролог“ и неговото приложение в разработването на STEM проекти.

Учениците имат възможност за овладяване на задълбочени теоретични познания в областта на интелигентните системи и усвояване на разнообразни практически умения, свързани с прилагане на методи и техники на изкуствения интелект в широк кръг от направленията на природните науки. В процеса на обучение под ръководството на Мъглижанова гимназистите разработват групово STEM проекти, основаващи се на четирите ключови STEM принципа за образованието на XXI век: творчество, сътрудничество, критично мислене и комуникация.

Иновацията подготвя учениците за тяхната реализация в така наречените професии на бъдещето, които изискват специфични умения и ги прави конкурентноспособни на пазара на труда.



Your Image Description

Свързани статии:

С грижа и към децата, и към родителите Първи стъпки към успешна кариера С труд и отговорност към ученици и родители Да запазиш младите в града

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Магдалена МъглижановаПГЕЕ – ПловдивПловдивРегиони/ CERN

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Кампания сред учениците как да използват безопасно електрическите тротинетки

Next article

Учени от българския INSAIT с награда за най-добра статия от топ конференция

Next article
Учени от българския INSAIT с награда за най-добра статия от топ конференция

Учени от българския INSAIT с награда за най-добра статия от топ конференция

Висшист у нас получава средно 2523 лв.

Висшист у нас получава средно 2523 лв.

Закрила при уволнение на работещи, които имат заболяване

Закрила при уволнение на работещи, които имат заболяване

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"