"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Входното за IX клас – на компютри

Задачите за НВО в края на X клас ще бъдат по-практически ориентирани, заяви министър Галин Цоков

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A
Снимка на министър Галин Цоков
Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)

Анонсираното в началото на миналия декември ново входно равнище за IX клас ще е конструирано със задачи, които са ориентирани към практиката и са свързани с демонстриране на умения и компетентности от страна на учениците. А тестовете ще се провеждат на електронни устройства от тази есен. Това коментира министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред bTV. Целта е учениците да свикнат с подобен тип тестове.

В момента започват подготовката на учителите и съставянето такива задачи, допълни министърът.

Проф. Цоков отбеляза, че още тази година и задачите за външното оценяване в края на X клас ще са по-практически ориентирани. Една от причините за промяната са лошите резултати на деветокласниците в изследването PISA, според което над половината от българчетата на тази възраст са функционално неграмотни. Министър Цоков посочи, че резултатите са такива, тъй като у нас все още има неслучили се реформи и все още се учи за изпита и оценката, а не за изграждане на умения за живота, не за развитието на учениците от гледна точка на техните силни страни.

Задачите за НВО ще бъдат по-практически

„Необходимо е още малко да се добалансира нашата образователна система относно изискванията на XXI век. Необходим е обществен консенсус в три важни посоки. На първо място, относно начина на структуриране на учебните програми, като идеята е те да бъдат по-рамкови и ориентирани към компетентности, а не към овладяване на определени понятия. Второ, важна е промяната в оценяването, която обаче би трябвало да се случи след изменението на учебните програми. Но тъй като това ще продължи в период от няколко години, реших­ме да направим определена промяна в начина на изпитите и конкретно след X клас тази учебна година. Задачите за НВО ще бъдат по-практически ориентирани и свързани с демонстриране на умения и компетентности от страна на учениците“, заяви проф. Цоков.

Стандартът за качество на образованието е готов

Проф. Цоков обяви в отговор на въпрос, че стандартът за качество на образованието е готов. Изготвят се последните инструменти, които ще подпомогнат училищата да се само­оценят в четири основни посоки: преподаване, резултати на учениците, управление на образователната институция и връзки с общността. Преди да влезе в сила, той ще бъде апробиран, за да се дооформят различните инструменти за установяване качеството във всяка образователна институция.

Проф. Цоков обяви, че в ход е и промяната в Наредбата за приобщаващото образование, която да регламентира анонсираната възможност родителите да извиняват до 15 дни отсъствия на своите деца със заявление до класния ръководител. По думите му, изменението в Наредбата може да бъде прието от Министерския съвет до 40 – 50 дни.

Относно продажбата на електронната платформа „Школо.бг“ на британска компания министър Цоков посочи, че според предоставената на МОН информация от Комисията за защита на лични данни няма опасност за изтичане на лични данни на родители, ученици и учители.

„Проблемът е чисто комуникационен. Защото ние нямахме никаква информация за тази сделка. Мисля, че от продажбата може да има само положителни последици за развитие и повече успехи в процеса на дигитализация в образователната система“, коментира министърът.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН отблокира кариерното развитие на над 70 000 педагози Министър Галин Цоков: По-добрите резултати на изпитите ни задължават да продължим с реформите Над 50 000 десетокласници се явиха на НВО по математика Новият тип задачи не спъна десетокласниците

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags входно нивоProf. Galin TsokovизпитиНВОРепортерученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Разчитат българския геном

Next article

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Next article
Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Постигнато е съгласие за заплатите  на университетските преподаватели

МОН отблокира кариерното развитие на над 70 000 педагози

Нов механизъм за университетските заплати

Нов механизъм за университетските заплати

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"