Какво е качествено образование – високи оценки на изпитите, висока мотивираност на учениците или добро преподаване на материала от учителите? Степента на усвоените в училище знания и умения ли е по- важна, или това как децата се чувстват в клас? Доколко са ключови в обучението дисциплината, разбираемостта на учебниците и авторитетът на учителя? На тези и други въпроси ще може да отговорите, ако се включите в анкетите на Националната мрежа за децата.
Малко преди началото на новата учебна година от организацията канят родители и ученици да споделят своите мисли за училището. Подготвени са три отделни анкети – за родители, за ученици между IV и VII клас и за такива между VIII и XII клас. Търси се отговор на въпроса какво значи „качествено образование“ според различните групи и какво се случва реално в училището днес.
„Да знаем какво се случва добре и какво не в училище, ще помогне да бъдат предприети стъпки за по-добро училище и образование и ще подкрепи работата на Националния инспекторат по образование“, казват от Националната мрежа за децата. Оттам посочват, че вече над 60 ученици и родители са споделили мнението си във фокус групи, проведени в цялата страна, а с въпросниците се търсят още повече мнения.
Родителите ще трябва да посочат доколко знанията, които получава детето им в училище, са полезни. Доколко то е натоварено и стресирано. Кои знания и умения са най-силно застъпени в обучението му. Кои са основните условия, нужни за качествено образование. Какви трябва да са учителите – строги или либерални, емоционални или сдържани, изискващи или разбиращи.
Децата пък ще трябва да помислят дали се нуждаят от повече практически упражнения. Искат ли задачи, даващи им възможност сами да откриват знания. Доколко е добре на всеки да се дава шанс да прави това, което му е най-интересно, или пък да може да се самооценява. Как се чувстват в училище. Били ли са обект на агресия и др. От тях се очаква да посочат какви са причините учениците да се държат по начин, който училището не одобрява – защото ги мързи, защото вземат лош пример от други деца, искат повече свобода, нуждаят се от повече внимание и общуване или имат проблем, който се страхуват да споделят. Младежите ще могат да споделят и кой начин би подобрил най- много взаимодействието им с учителите – да ги хвалят, да ги оценяват, да им посочват грешките, да ги наказват или пък да ги изслушват.
Попълването на целия въпросник отнема около 20 минути. Участието в анкетата е доброволно и анонимно, като срокът за попълването ѝ е до 8 септември. Резултатите ще бъдат представени през същия месец.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg