Неправителствени организации настояват за спешни законодателни мерки, за да бъдат предпазени децата
Петиция за забрана на рекламата на хазарт инициират Националната мрежа за децата и асоциация „Родители“. Само за няколко дни са събрани над 4000 подписа. Двете организации изпращат и писмо до президента и служебните министри, председателите на парламентарни комисии и отговорните институции, с което алармират, че агресивната реклама на хазарт е сериозен риск за децата. В него се посочва необходимостта от спешни мерки за регулация на медийното съдържание, свързано с хазартни игри и насърчаващо хазарта сред деца.
„Свидетели сме и на безпрецедентен рекламен натиск за участие в хазартни игри, който премина всяка граница на нормалност. Въпреки че рекламата на хазарт е забранена, има законов пропуск, в който се промъкват електронните залагания и казина. Използват се известни лица, които привличат децата и водят младите хора директно към платформите за онлайн залагания, онлайн казина и други хазартни игри“, заявяват организаторите на петицията. Според тях доставчиците на медийни услуги не трябва да допускат представянето на хазартни игри като подходящо средство за лесно придобиване на пари, което може да доведе до пристрастяване и да подведе детската аудитория.
Организации членове на Националната мрежа за децата споделят, че в училищата, в които работят, все по-често наблюдават деца и семейства, които страдат от хазартна зависимост. Кризисните центрове, както и социалните услуги за деца и семейства в страната работят по много случаи, в които цели семейства губят домовете си вследствие на хазарта.
Двете организации посочват още, че у нас хазарт играят около 3 милиона души по проучвания на агенция „Галъп“, като около 300 хиляди от тях го правят редовно. „Залаганията сега са на един клик разстояние. През последните две години хазартният сектор расте с двуцифрен темп, като това се дължи основно на онлайн хазарта. Увеличава се и броят на лицензираните хазартни сайтове – ако в началото на 2020 г. в България лицензи за онлайн организатори имаха 6 компании, то през 2022 г. броят им вече е 18 по данни на браншовата асоциация“, отбелязват от Националната мрежа за децата и асоциация „Родители“. Те припомнят още, че хазартната зависимост е международно признато болестно състояние, описано в Международната статистическа класификация на болестите и проблемите, свързани със здравето.
От двете организации настояват Народното събрание и отговорните институции да предприемат законови мерки за пълна законова забрана на всякаква форма на реклама на хазарт; правила за обозначаване на обектите, в които се играе хазарт, и отваряне след разрешение при изпълнение на тези правила; повишаване на възрастта за участие в хазартни игри на 21 години; въвеждане на изискване за предупреждение за създаване на зависимост от хазарт като задължителна част от реклами, свързани със залагания; промяна в Наказателния кодекс, чрез която се предвиждат много по-строги наказания за въвличане на непълнолетни лица в хазартна дейност.
Браншът е готов да се саморегулира
Съветът за електронни медии организира дискусия по темата с представители на НАП, на доставчиците на медийни услуги и на организаторите на хазартни игри.
„Проблемът с хазарта взема разрушителни размери. Само през последната година в моята лична практика имам 17 човека с хазартна зависимост и с тях работата е много трудна“, разказва на кръглата маса д-р Цветеслава Гълъбова – директор на Държавната психиатрична болница „Св. Иван Рилски“. По думите Ӝ има значителен ръст на хората, страдащи от тази тежка зависимост, която е „интимно“ свързана с наркотиците. Сред засегнатите има много подрастващи, както и хора с всякакъв социален статус.
По време на срещата става ясно, че хазартният бранш в България е готов да се саморегулира по отношение на рекламата и доброволно да я свали изцяло от телевизионния екран между 5 и 18 часа, освен ако през деня не се излъчва спортно събитие. Браншът се ангажира още от 1 януари 2023 г. да свали съобщенията за размера на паричните и предметните награди по телевизията, радиото и на външната реклама. Друг ангажимент е рекламните лица занапред да са навършили поне 23 години. Игралната индустрия обещава още да не позиционира външна реклама в близост до училища. Освен това всички рекламни съобщения по телевизията и радиото задължително ще съдържат призив за разумно залагане. Ще се избягва представянето на хазартните игри като възможност за решаване на социални, лични и финансови проблеми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg