"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 43, 2022

Ръстът на висшистите достига рекордни нива

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-10-2022
in Брой 43, 2022
A A

Антоанета
НАЙДЕНОВА

Делът на младите хора на възраст 25 – 34 години с висше образование достигна рекордните 48% през 2021 г. в сравнение с едва 27% през 2000 г. Скокът е воден от нарастващата нужда от напреднали умения на пазарите на труда. Най-много младежи на възраст 25 – 34 години с диплома от университет има в Корея (69,3%) и Канада (66,4%) според нов доклад на ОИСР – Education at a Glance 2022.
Увеличението на висшето образование е особено голямо сред жените, които сега съставляват 57% от всички 25 – 34-годишни с висше образование, в сравнение с 43% за техните връстници мъже.
„Драстичното покачване на образователните постижения предоставя уникална възможност за стимулиране на икономическия и социалния прогрес в нашите страни – каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. – От съществено значение е държавите да продължат да правят иновации и да подобряват образователните си системи, за да гарантират, че всеки ще се възползва от предимствата на доброто образование и ще придобие уменията, от които се нуждае, за да успее.“
Университетската диплома дава на младите хора сериозни предимства на пазара на труда. През 2021 г. средният процент на безработица за хората в ОИСР с висше образование е 4%, в сравнение с 6% за тези със средно образование и 11% за хората с по-ниско от средно образование. Това се отразява и на доходите. Работещите на пълен работен ден с висше образование печелят средно около 50% повече от служителите със средно образование и почти два пъти повече от трудещите се без средно образование.
По-добре образованите възрастни също така могат по-лесно да възприемат нови технологии, които подобряват качеството им на живот. Например 71% от 55 – 74-годишните с висше образование са използвали онлайн или видеоразговори по време на пандемията. Това им позволява да поддържат връзка със семейството и приятелите си и да избегнат социалната изолация. Процентите са най-високи в Нидерландия (84%) и Норвегия (83%). В същото време, само 34% от хората от същата възрастова група, но с по-ниско от средно образование, съобщават, че извършват онлайн или видеоразговори.
Въпреки ползите от получаването на висше образование много студенти не завършват програмите си за обучение. Само 39% от бакалаврите се дипломират в рамките на очаквания за тяхната програма срок. Степента на завършване е особено ниска сред мъжете във всички страни от ОИСР. Средно мъжете са с 11% по-малко склонни да завършат своята програма за висше образование, отколкото жените.
Разходите за висше образование на студент са се увеличили въпреки нарастване броя на обучаваните във ВУ. От 2012 г. насам студентите са се увеличили с 0,4% годишно в ОИСР, а разходите за университетите – с 1,6% годишно в реално изражение през същия период. Това прави увеличение на средните реални разходи за студент с 1,2% годишно.
Според доклада на ОИСР трябва да се положат повече усилия и за разширяването на професионалното образование и обучение (ПОО). Превръщането на ПОО в първи избор, а не в крайна мярка за учениците, изисква нови връзки между гимназиалното ПОО и професионалното висше образование. Това ще даде възможност на завършилите ПОО да получат допълнителни квалификации на по-късен етап.
Education at a Glance 2022 предоставя сравнима национална статистика, измерваща състоянието на образованието в световен мащаб. Докладът анализира образователните системи на 38-те страни членки на ОИСР, както и на Аржентина, Бразилия, Китай, Индия, Индонезия, Саудитска Арабия и Южна Африка.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЕвропа с лице към иновациите DiscoverEU – пътуване, което едва сега започва Насоки за отмяна на противоепидемичните мерки ЕС набира 7,5 млрд. евро за ваксина и лечение на COVID

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Иновативна среща на върха в Брюксел

Next article

Колко важни са емоциите

Next article
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Колко важни са емоциите

Рекорд и 10 медала за астрономите

Рекорд и 10 медала за астрономите

В ход е дигиталното обучение

Дари книга на своето училище

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"