"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Когато водеща е отговорността

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-03-2022
in Брой 11, 2022
A A
Прекият контакт с децата е много важен в работата на специалистите
от Регионалния център за приобщаващо образование – Силистра

Стоян СТОЯНОВ

Организираме изнесени обучения на деца със специални образователни потребности заедно с техен родител. Извеждаме ги от всекидневната среда за три-четири дни с помощта на дарители. Три години поред провеждахме такива обучения в комплекс „Камчия“. Тази година все още не сме наясно точно къде ще ги реализираме поради създалата се ситуация, но отново имаме набрани средства от дарители.“ Това разказва пред „Аз-буки“ Недка Русева, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Силистра. По време на изнесените обучения всеки специалист провежда занятие съвместно с родителите. Правят се психологични тренинги и подкрепа, среща на родители със сходни проблеми, занимания по йога и други интересни дейности.
„Инициативите ни текат постоянно по различни поводи и годишнини. Те не включват само децата със специални потребности, а се провеждат и с класовете в училищата или групите в детските градини“, отбелязва събеседничката ми. Различни прояви се организират например за Деня на народните будители 1 ноември, за 3 декември – Международния ден на хората с увреждания. За Рождество бе проведен национален конкурс за коледна картичка съвместно с Община Тутракан и Общинския център за извънучилищни дейности – Тутракан, „Молитва за Коледа“.
А набраните средства от благотворителния базар бяха предоставени на семейства с деца със специални образователни потребности. За Европейския ден на логопедията нашите специалисти проведоха логопедични занятия в групите в детските градини и направиха деня на децата интересен и забавен. Изяви има и ще има, защото сме посветили дейността си на децата и техните семейс-
тва“, категорична е събеседничката ми.
Освен това Регионалният центъp съвместно с екип от психолози от училища и детски градини в Силистра приемат идеята да консултират ученици, родители и педагогически специалисти по време на пандемията от CОVІD-19 и в ycловията на обучение от разстояние в електронна среда. А от тази седмица същият екип подновява дейността си в помощ на бежанците от военните действия в Украйна.
Към момента в област Силистра допълнителна подкрепа се оказва на 592 деца със специални образователни потребности. Със 101 от тях работят специалистите от Регионалния център, а с останалите – екипите, създадени в отделните образователни институции. За още 35 деца се грижат в Центъра за специална образователна подкрепа – Силистра.
„Екипът ни е от 15 специалисти. Мога да кажа, че от тази година сме с почти напълно нов състав. И много от тях са млади хора, но са без специалност. Водещо за нас е да са мотивирани, креативни и да имат желание да се развиват“, продължава разказа си Недка Русева. Квалификационната дейност се развива интензивно, тъй като ръководството на Регионалния център държи на добрата подготовка, за да се поеме отговорността за работа с деца със специални потребности. „В момента колегите от Центъра работят предимно с деца и ученици от труднодостъпни и отдалечени места и в селища с малко население. Това налага всекидневно пътуване, понякога до три различни населени места. Но специалистите ни всекидневно се доказват със своята работа“, споделя директорката на РЦПППО – Силистра.
А как се развива приобщаващото образование в областта в последните години? На този въпрос събеседничката ми отговаря убедено:
„Промяната в нагласите е в ход и приобщаващото образование на децата със специални потребности в нашия регион благодарение на общите усилилия и добрата комуникация между институциите – РУО, община, РЦПППО, детски градини и училища и техните ръководства, се движи в правилна посока. Труден е процесът за промяна нагласите на обществото и да покажеш на хората, че става дума за деца като всички други, които трябва да бъдат приети. Необходимо е всички да променим начина си на мислене и на подготовка, на водене на занятия в клас, за да можем да сме полезни и на децата със специални потребности, и на техните връстници. По един или друг начин трябва да намерим възможност да достигнем до всяко от тях“, казва Недка Русева.
По думите ѝ на създадените през 2006 г. ресурсни центрове са били необходими минимум пет години, за да могат да се докажат като място за подкрепа на децата със специални потребности. Да спечелят доверието на родителите и на колегите си в общообразователните училища и детските градини.
„В този период сме провеждали изключително много срещи, за да могат нашите специалисти да разговарят със семействата и подкрепата да започне максимално рано, което е изключително важно за постигането на позитивни резултати“, отбелязва събеседничката ми. И именно проявената отговорност от страна на нейните колеги в значителна степен печели доверието на родителите. Затова и в последните десет години няма проблем за видимостта на Регионалния център и неговите специалисти са търсени за консултации.
„Освен това влязохме и в яслите и от доста години работим с деца в тях. Разговаряме с медицинските лица в групите за забелязани от тях индикатори за евентуални проблеми у децата. Каним родителите на среща, за да се запознаят с базата и специалистите ни“, добавя директорката на РЦПППО – Силистра. Отбелязва, че все още има и родители, на които е трудно да признаят, че децата им имат проблеми, и да потърсят компетентна подкрепа.
Събеседничката ми подчертава, че в по-голямата част от създадените в училищата и детските градини екипи за подкрепа са включени изключително добре подготвени специалисти, работили преди това в Регионалния център.
„Това наистина са много стабилни екипи. Директорите работят много добре с тях и резултатите са налице“, казва Недка Русева. В подкрепа на това говорят успешните примери, споделяни от детски градини и училища по време на проведените в последните две години общински и областен форум „Нашето участие в приобщаването“.
Относно работата на Регионалния център по време на прекъсването на присъственото обучение Недка Русева коментира, че това е било истинско предизвикателство за нейните колеги. „Но към онзи момент екипът ни бе изключително стабилен и креативен, така че успя да се справи още от първите дни. Колегите бяха по 16 часа на разположение, за да могат да се включат в свободното време на родителите и да провеждат занимания с децата. Разбира се, имаше и семейства, които не разполагаха с необходимите електронни устройства или познания. В този случай се изпращаха адаптирани работни листове чрез образователните медиатори към училищата“, припомня тя.
Трудностите идват от факта, че за децата със специални потребности от особена важност е прекият контакт с педагогическите специалисти. Но тук се проявява добрата комуникация с родителите и съвместната работа с тях осигурява учебния процес. „Освен това колегите успяваха да съобразят как да се използват наличните материали в семействата, за да се представи учебното съдържание“, казва събеседничката ми.
През 2021 г. получават разрешение на местната РЗИ, така че индивидуалните терапевтични дейности в сензорно-интегративните зали в Силистра и Тутракан се провеждат в присъствена форма. Постигната е договореност и с директори на училища и родители, като ученици със специални потребности провеждат присъствени занимания в ресурсните кабинети в образователните институции, независимо от начина на обучение на техните връстници.
Директорката на РЦПППО – Силистра, разказва още, че ръководеният от нея център е единственият в страната, изградил Солна стая. Тя е открита през октомври 2021 г. в базата на Регионалния център в Тутракан, като е създадена с помощта на дарители от местния „Ротари клуб“ и с подкрепата на общинското ръководство. Така тя допълва комплекс от сензорно-интегративна зала и ресурсен кабинет.
В Силистра на разположение също са ресурсен кабинет и сензорно-интегративна зала.
Центърът споделя една сграда с Центъра за специална образователна подкрепа, като разполага с 5 стаи. Затова, когато се правят обучения на учители, по възможност те се провеждат в базите на училищата.
„А методична подкрепа, супервизии и обучения правим непрекъснато. Провеждаме ги и онлайн. Включват се много колеги. Много добре работим с експерта по приобщаващо образование в РУО – Силистра“, допълва директорката на Регионалния център.
Липсата на достатъчно голяма база и фактът, че в града подпомагат само ученици в професионални гимназии, препятства и провеждането на летни лагери, каквито преди години са се организирали в края на юни и средата на юли. „Дежурните колеги провеждат занимания с децата по места в детските градини. Тази година лятна занималня ще има за децата от Тутракан“, казва Недка Русева. И в заключение споделя, че преди 2020 г. работят много добре заедно с УНИЦЕФ по програма, която включва работа с децата със специални потребности и техните семейства. Но пандемията слага край на дейностите и променя приоритетите в работата.

 

Недка Русева, директор на РЦПППО – Силистра:

Нашият колектив винаги се е ръководел от мисълта на Зиг Зиглър: „Успехът означава да направим най-доброто, което можем, с това, което имаме. Успехът е в правенето, не в получаването – в опитването, не в триумфа. Успехът е личен стандарт – протягане към най-висшето, което е в нас – в превръщането на всичко, което можем да бъдем. Ако даваме най-доброто от себе си, ние сме успешни. Успехът е максималното използване на възможностите, които имаме“.

Your Image Description

Свързани статии:

Учиш днес, за да можеш утре Ранната подкрепа носи най-добри резултати Колко са Божиите заповеди Специалисти от бизнеса ще обучават бъдещи инженери

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Георги Илиев – кмет на столичния район „Слатина“, пред в. „Аз-буки“: Правилата се нарушават, когато няма контрол

Next article

Не учим за училище, учим за живота

Next article
Не учим за училище, учим за живота

Не учим за училище, учим за живота

Университетско лоби още от чина

Университетско лоби още от чина

В ход е дигиталното обучение

Кодово име „Живот“

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"