"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 24, 2021

Дом на откриватели

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-06-2021
in Брой 24, 2021
A A

„Задължение на МОН е всяко дете да получи равен достъп до качествено образование, а това означава модерна техника и квалифицирани учители.“ Това каза министърът на образованието и науката
чл.-кор. Николай Денков в интервю за „Неделя 150“ по БНР. Според него усилията трябва да се насочат към децата, чиито родители нямат материални възможности, не могат да им осигурят техника и да плащат за частни уроци.
Според него са необходими промени в нормативната уредба, които да спрат партийната дейност и възможностите за политически натиск в образователната система, което в момента е притеснително. Проф. Денков отново оцени висока работата на министър Красимир Вълчев, доказал се като добър финансист и управленец.
„Това, че през последните години нямаме напредък в успеха на учениците въпреки значителното увеличаване на средствата за образование и за учителските заплати, показва, че не сме довършили работата. Целта е не да увеличим успеха от 4,15 на 4,20, а той да стане 5.00 и още по-висок. Затова обаче учителите трябва да се освободят, за да имат време да работят лично с всяко дето, което се нуждае от помощ.“ Това може да стане, като отново се огледа нормативната уредба и се намали бумащината. В помощ на педагозите трябва да се включат и други специалисти, които да развиват детския талант и интереси в областта на спорта, изкуствата и т.н.
Време разделно се оказа периодът на обучение от разстояние в електронна среда – добрите станаха още по-добри, а други изостанаха още повече. Било заради липсата на техника и интернет, било заради липса на достатъчна квалификация на учителите да работят с новите технически средства. Проблемите се задълбочават и там, където родителите са с по-скромни материални възможности. Затова основното усилие трябва да се насочи към минимализиране на тези разлики.
Подходът за разпределение на компютърната техника също трябва да бъде променен и да се насочи към реално нуждаещите се. Министър Денков предлага да се изгради STEM център в София, който да поеме методическата работа и подготовката на учителите.
През последните години е направено много, за да се промени към по-добро системата на висшето образование. Приемът е намален драстично. Създадени са стимули за привличане на кандидат-студенти към специалности с недостиг на пазара на труда. „Представата, че който влезе в университета, завършва, е стара. Във Факултета по химия и фармация на Алма матер процентът на незавършващите е около 50. Промените са налице, но те все още не са достатъчни, за да могат да се състезават българските университети с европейските“, коментира министър Денков. Те трябва да увеличат научната си дейност – основен фактор за качествено висше образование. Затова е толкова важно да завърши процесът на създаването на изследователски центрове в българските университети. Той започва през 2015 г. с приемането на тогавашната Стратегия за развитие на висшето образование. Но 6 години по-късно все още чака реализация. „Амбицирани сме да приключим този процес, да създадем методика за дефиниране на изследователски университети. Още повече че в Плана за възстановяване и устойчивост има такава възможност – със значително финансиране те да могат да стартират още тази година или в началото на следващата“, коментира проф. Денков.
Мнението на проф. Денков е за по-равномерно разпределение на университетската мрежа, която може да реши важни икономически и социални въпроси. „Не сме планова икономика, но това не означава, че не можем да имаме стратегически планове и цели, особено когато става дума за развитието на регионите. Инвестициите трябва да бъдат с ясна визия за тяхното развитие“, обобщава министър Николай Денков.

 

Идеята за Национален STEM център

„Надграждаме текущия проект на Плана за възстановяване и устойчивост за изграждането на STEM кабинети с Национален STEM център, който ще даде възможност и на педагогическия персонал да се обучава и квалифицира в използването на тази нова инфраструктура“. Това коментира на брифинг в Министерския съвет вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов. Според него в Националния STEM център ще могат да се обучават и олимпийските ни отбори.
Вицепремиерът обяви, че се преработват близо половината от проектите, има и 10 нови проектопредложения и реформи по Плана, който още не е предаден на Еврокомисията. „Парите от Плана за възстановяване и устойчивост не са застрашени и ще дойдат в България тази година. Ще получим 13 процента финансиране – 1,6 млрд. лв., от момента,
в който бъде одобрен“, категоричен е той.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов конкурс на ФНИ Финансиране срещу „принадена стойност“ 100 лв. стипендия за висок резултат на матурите Устойчив брой на иновативните училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов конкурс на ФНИ

Next article

Финансиране срещу „принадена стойност“

Next article
В ход е дигиталното обучение

Финансиране срещу „принадена стойност“

В ход е дигиталното обучение

100 лв. стипендия за висок резултат на матурите

В ход е дигиталното обучение

Устойчив брой на иновативните училища

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"