Непрекъснати обучения организира Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Видин
Колегите са силно мотивирани, работят усилено и много се радват, че са част от нашата институция. Трудностите и различните условия на работа ги променят и ги карат да се развиват.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Ася Петрова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование във Видин. Педагогическият екип на Центъра е от 25 души – 19 ресурсни учители, трима психолози, двама логопеди и един логопед рехабилитатор на слуха и говора. Те непрекъснато пътуват в областта, за да оказват необходимата подкрепа за общо около 400 деца и ученици със специални образователни потребности в детски градини и училища.
„Специалистите ни работят пряко с 235 деца и ученици в Центъра и основно в детските градини и училищата. Обхващаме 8 общини от областта и 12 детски градини и 19 училища“, разказва Петрова. С останалите деца със специални образователни потребности работят специалните педагози от Центъра за специална образователна подкрепа и от създадените собствени училищни екипи за ресурсно подпомагане в три големи училища във Видин и по едно в Кула и в Брегово. Но специалистите от Регионалния център подпомагат непрекъснато тези свои колеги чрез обучения и методическа подкрепа.
По думите на моята събеседничка в последните години нараства броят на децата със специални образователни потребности в областта. „Започнахме през 2006-а като ресурсен център с 36 деца в цялата област, а сега са около 400. Но и идентифицирането на тези деца вече е на съвсем друго ниво. Много повече се знае и за нашата дейност. Резултатите от нея са видими и общообразователните учители търсят подкрепата ни“, отбелязва Петрова. Всички в областта, които се занимават с подкрепата на деца със специални образователни потребности, са включени в обучения на Центъра.
„Мисля, че от всички функции, които има Центърът, методическата подкрепа някак излезе най-напред. И бихме се радвали да получаваме повече насоки в това направление от нашата работа от Министерството на образованието и науката. Необходимо е някой да ръководи и насочва този процес. В този смисъл, подкрепям предложените промени в Правилника за устройството и дейността на регионалните центрове. С тях на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град, се възлага да изпълнява функции и дейности на национално ниво, свързани с координирането, консултирането и методическото подпомагане на регионалните центрове в страната, както и с допълнителната подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.“
Директорката на Регионалния център във Видин отбелязва още, че нейните колеги също не прекъсват своята квалификация и се стремят да развиват своите знания и умения.
„Още със създаването на Националната асоциация на ресурсните учители се създаде и Национален институт за образование и приобщаващи политики, който предлага много интересни обучения, в които можем да се запознаем с най-новото и най-подходящото за нас“, коментира Петрова.
Непрекъснатата квалификация помага на специалистите от Центъра да се справят и с работата в електронна среда, наложена заради пандемията. Макар в началото да има известен песимизъм, скоро се намират добрите решения и работата с децата не спира.
„Колегите се справят много добре. Имаме група от млади ресурсни учители, които много активно започнаха да събират и организират електронни ресурси за работата с деца със специални образователни потребности. Направиха и банка от видеоуроци, които практикуват, и те са достъпни на нашия сайт. Направиха и YouTube канал, на който периодично се качват разработени примерни електронни уроци, които учители могат да ползват при работата си с ученици със специални образователни потребности“, разказва директорката на Центъра. Същевременно се провеждат и редица онлайн семинари за детските градини и училищата, по време на които запознават педагозите с наличните ресурси и възможностите за работа от разстояние. И тази практика ще продължи.
„Родителите подпомагат много работата на колегите от разстояние, тъй като при тези деца самоконтролът е занижен. Те са много активни, особено на малките деца от детските градини. А
всички родители започнаха да оценяват много по-добре работата на специалните педагози,
защото сега виждат какви усилия полагат те, за да подпомагат децата“, споделя още Петрова. Добавя, че през 2020 г. организират и обучения за родители. А през тази представят пред тях прилаганите от специалистите методи на работа по време на „Училище за родителите“, което се провежда в специални групи в социалните мрежи.
„Базата на Центъра е в отлично състояние и отговаря напълно на изискванията. Имаме оборудвани кабинети за оценка на деца със специални образователни
потребности. Но в пандемията нещата се случват по малко по-различен начин. Разработихме например карти за онлайн анкети, тъй като имаше периоди, в които изобщо не приемахме присъствено деца. Но сега Центърът отново е отворен. И всеки родител, който има нужда от консултация, е добре дошъл“, казва Петрова. В заключение отбелязва, че през минали години са провеждали и Дни на отворените врати през май, в които психолози, логопеди и ресурсни учители дават свободни консултации на родителите за деца със съмнения за отклонения в психофизическото развитие. Предоставят им достъпна информация и ги насочват към съответните действия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg