Детски изследователски екипи създават педагозите във варненското ОУ „Йордан Йовков“ и така мотивират децата да знаят и да могат
В ОУ „Йордан Йовков“ във Варна залагаме на създаване на благоприятна, модерна и мотивираща ученето образователна среда. Целта на ръководството на училището и педагогическите специалисти е да поставим ученика в центъра на обучението, а учителят да бъде негов ментор. По този начин даваме възможност на учениците да използват свободно дигитални технологии, за да учат и работят в екип, да имат постоянен достъп до преносим компютър и интернет. Да използват придобитите знания и компетентности от различни области, за да създават електронни продукти, както и да прекарват времето си пред екрана по смислен начин и в сигурна среда.“ Това споделя директорът на училището Петранка Захос.
От 2019 г. ОУ „Йордан Йовков“ е в списъка на иновативните училища. Преди две години пък стартира иновацията „Варна – град на вълшебства“, която променя философията на часовете по български език и литература. „Първоначално започнахме с две паралелки – една от I и една от IV клас. Когато екипът видя, че прилагането на иновацията не е сложно, я разширихме. В часовете по български език учениците се разделят на екипи. Реализацията на учебната програма по избираем час БЕЛ се осъществява чрез
разработване на учебни проекти, свързани с етнография, култура, история и екология в рамките на определен брой тематични модули. Дейностите покриват държавните образователни стандарти по предмета в начален етап. Проектно базираното обучение е иновативен метод, който превръща урока в „приказка със собствен сюжет“. Децата влизат в ролята на изследователи и чрез екипни дейности достигат до решение на конкретен проблем, използвайки съвременни средства за визуализация, и създават крайни продукти“, разказва Петранка Захос.
В училището вече се подготвят за нов проект – въвеждането на „Модел 1:1“. Технологичен партньор за внедряването му е Центърът за творческо обучение. Седем от учителите от екипа на ОУ „Йордан Йовков“ са преминали обучение в Центъра и са получили международен сертификат Google Educator Level 1 за работа с инструментите на G Suite for Education. Те ще участват активно в прилагането на „Модела 1:1“. Това е начин на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител имат свое преносимо електронно устройство и свързан към него персонален профил. Излишни стават тетрадките, химикалите, моливите, учебниците. В България моделът е въведен от 2018 г., а към 2021 г. го прилагат 38 училища в над
70 паралелки от Пловдив, София, Варна, Бургас, Ботевград, Хасково, Харманли и др.
Всъщност ОУ „Йордан Йовков“ е училище в облака от 2018 г.
Провежда се дистанционен учебен процес във виртуална учебна среда, която е достъпна и от устройства от разстояние. За тази цел се използва
Google G-suite Education. Обучението основно се осъществява в Google Classroom, където лесно се публикуват задания, материали, съобщения, видеа и много други ресурси, а също и Google Disk, Google Calendar, Google Forms и др. приложения.
За промяната на образователната среда в училището допринася осигуряването на необходимата модерна техника и подобряването на материалната база. „Стартирахме с оформянето на две креативни класни стаи и два големи 64-инчови интерактивни мултитъч дисплея, които вече са 5 и се използват от учителя. Учениците разполагат с лаптопи, които се зареждат с така наречения зарядбокс. Устройството е мобилно, на колела и може да бъде преместено ведно с лаптопите във всяка класна стая. Така се осигурява възможност за гъвкавото използване на техниката“, разказва Петранка Захос. Непрекъснато се работи и по доставянето на персонални устройства. Към това са насочени и средствата от МОН, за да улеснят придобиването на крайни устройства, така необходими за обучението от разстояние в електронна среда.
Екипът на ОУ „Йордан Йовков“ е категоричен, че при тях онлайн часовете са ефикасни. Създадени са над 230 виртуални Google класни стаи, а потребителите са около 630 – ученици и учители. „Тъй като от 2018 г. работим в посока дигитализация, за нас въвеждането на дистанционно обучение, не беше проблем“, категорична е директорката. В работата с Google инструментите вече са обхванати учениците в прогимназиален и начален етап, дори и децата от подготвителната група.
Училището реализира дейности и по много проекти по национални
и международни програми,
включително и по „Еразъм+“. Част от мобилностите по тях са забавени заради пандемията. Засега дейностите са в рамките на онлайн средата. Междувременно са предприети всички мерки за осигуряване на образователния процес в извънредни обстоятелства. Условията за работа са приведени към изискванията на МОН още в началото на учебната година.
„Училището разполага с термокамера и UVC лампи, с които въздухът в класните стаи се озонира преди влизането на децата в клас. Опазването на живота и здравето на нашите ученици е сред основните ни задължения и затова вземаме предпазни мерки, така че да нямаме много заразени с COVID-19 ученици и учители“, обяснява Петранка Захос. И не забравя да припомни мотото на екипа на ОУ „Йордан Йовков“:
„Ученето през целия живот е ключът към ефективното лидерство и води до повишаване качеството на образованието и обучението в училище“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg