Над 82% от родителите са за присъствено започване на учебната година
Във връзка с противоепидемичните мерки са отделени 176 милиона лева по един от инструментите на ЕС – REACT-EU, които се предвижда да бъдат насочени за купуване на техника и електронни устройства за системата на средното образование. Така ще можем да се справим със съществуващите неравенства при евентуално превключване към дистанционна форма на обучение. Това каза в отговор на въпрос на „Аз-буки“ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в комплекс „Камчия“ край Варна, където участва във форум на Синдиката на учителите към КНСБ. Семинарът „Извънкласните и извънучилищните дейности (занимания по интереси) – за устойчиво качествено обучение, възпитание, развитие и социализация на децата и учениците“, е организиран за поредна година от СБУ в партньорство с черноморския комплекс и фондация „Устойчиво развитие за България“, под патронажа на МОН.
Бюджетът на инструмента на Европейския съюз REACT-EU възлиза на 47,5 млрд. евро, като индикативният размер на средствата за България е 656 млн. евро. Той е предвиден за реализиране на дейности в подкрепа на преодоляването на последиците от кризата, предизвикана от COVID-19, като от него ще могат да се възползват и училищата. „За да се подпомогнат училищните
бюджети във връзка с допълнителните разходи, които трябва да правят заради епидемията, беше решено икономиите, които са направени от целевите средства за хранене и за закуски, да могат да се пренасочат и да се използват за закупуването на дезинфектанти и други предпазни средства“, каза още министър Вълчев.
Първоначално училищата ще използват средствата от икономии в бюджетите си, направени в резултат на няколкомесечното затваряне през тази пролет.
„При някои учебни заведения тези пари ще стигнат за месец, при други – за два или за три, но Министерството е в готовност да оказва финансова подкрепа“, допълни Вълчев. Сред задължителните мерки в училищата са осигуряване на допълнителни маски и шлемове, хигиенни материали и допълнителна дезинфекция на помещенията, а сред препоръчителните – например закупуване на UV лампи за дезинфекция.
„Зимните месеци вероятно ще са трудни и заради грипните вируси. Остава надеждата да не се влошава пандемичната ситуация, но системата ще бъде готова за „превключване“ от присъствено към дистанционно обучение“, обясни министър Вълчев. Очаква се министърът на здравеопазването да определи прагови стойности за заболеваемостта – при определен брой заболели (вероятно на 10 000 души) ще се обявява по-високо ниво на епидемична ситуация и учениците в определена област или община ще преминават към електронно обучение.
Предвижда се само около 1 % от училищата да станат центрове за дистанционно обучение, като тепърва ще бъдат определени от МОН. Тяхната работа се очаква да започне в края на септември или началото на октомври.
Във връзка с дискусиите присъствено или дистанционно да е обучението в специфичната ситуация, Вълчев даде данни от социологическо проучване, според което повечето от родителите – 82 на сто, са за присъствено начало на учебната година. Едва 16% от възрастните подкрепят дистанционната форма. Според министъра родителите отчитат факта, че децата им са натрупали психическо напрежение и дефицити особено по отношение на социализацията. Проблем за дистанционното обучение, който министърът очерта, е това, че някои родители не проявяват отговорност към образованието на децата си и това води до самоизключването им. Според него постигнатото с Механизма за съвместна работа на институциите в продължение на две години и половина по връщането на отпаднали от системата ученици в класните стаи частично е било заличено.
„Пак трябва да намерим формулата децата, които са склонни да се самоизключват от образователната система, да ги накараме с всички инструменти да се интегрират и да посещават занятия. Това е много трудно, когато се наложи да се превключи на обучение в електронна среда. Надяваме се да не се налага за повече от 2 – 3 седмици да се преминава в дистанционна форма“, коментира министърът на образованието и науката пред преподавателите и педагозите, които участваха в семинара на СБУ. Той припомни, че за допълнителните часове на учителите във връзка с противоепидемичните мерки ще се изплаща 15 лв. часова ставка.
„При всички случаи ще имаме нужда от повече заместващи учители. Затова преговаряме с университетите да ни дадат списък на студенти с педагогически профил. Освен това сме публикували призив към всички, които са с подходяща специалност, за да имаме по-голям резерв от учители през идната година“, допълни министър Вълчев.
Председателят на СБУ Янка Такева коментира, че осигуряването с учители вече е доста добро, като около 1500 млади преподаватели кандидатстват за работа в образователната система. Интересът към професията е нараснал, тъй като епидемията с COVID-19 е показала, че това са сигурни работни места с добро възнаграждение. Такева припомни, че новият колективен трудов договор осигурява и допълнителни финансови възможности за учителите.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg