Общините ще подготвят образователната система да обучава малчуганите, най-късно до 2023/2024 г.
4 години е възрастта, формираща когнитивното, социалното и езиковото развитие на децата, и лишаването им от образователна среда точно в този период е пагубно за тяхното развитие. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев, представяйки предложенията за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Заложените промени са в три направления – задължителна предучилищна подготовка за 4-годишните деца; контрол върху училищните настоятелства и недопускане на загуба на земеделски земи при закриване и обединяване на училища и регламентирането на обучението в електронна среда. Проектозаконът бе представен за обществено обсъждане още в края на февруари, но срокът бе удължен.
„Всяка допълнителна година има значение за подобряването на резултатите на децата, особено за тези, чийто говорим език в семейството не е български“, каза още министърът.
Анализите на МОН показват, че обхванатите в предучилищна подготовка деца от семейства, където нямат отношение към образованието или пък майчиният език не е български, често достигат до гимназиално образование и придобиване на професионална квалификация. Вълчев цитира данни от проведена анкета сред 5600 учители у нас. Оказва се, че между 91 и 92% от началните педагози смятат, че разликата между обхванатите и необхванатите деца в предучилищна подготовка е значителна, и са единодушни, че всяка допълнителна година в системата за предучилищното образование води до значително подобряване на техните резултати.
По думите на министъра детската градина е най-силната интеграционна мярка, а учителите там правят чудеса. „Посещавал съм такива градини, където учителите ги учат да си мият ръцете, да се хранят с прибори, да си мият зъбите, но най-важното – да говорят на български език, учат ги да са българи. Ако те не го направят, то няма кой да го направи в тази възраст, и затова казвам, че ролята на образователната система е да ги интегрира и това е най-сигурната мярка това да стане“, посочи той.
Четиригодишните малчугани ще бъдат обхванати от задължителна предучилищна подготовка най-късно до началото на учебната 2023/2024 г. В зависимост от възможността си за осигуряване на места в детските градини общините сами ще решат кога точно да въведат мярката. Министърът посочи, че всички без изключение са декларирали готовност това да се случи още през новата учебна година. „Очаквам само Столична община да се включи по-късно след първата година“, изтъкна той.
Във връзка с преодоляване недостига на места в детските градини правителството е подготвило програма на стойност 210 млн. лв.
за срок от три години. Средствата ще бъдат използвани за построяване на нови и реконструкция на вече съществуващи детски градини и училища.
Промените предвиждат и въвеждането на регламент за контрол на училищните настоятелства. Всички средства, които се набират чрез тях, независимо дали от наеми, или от извънучебни дейности, трябва да отиват в бюджета на училището. Вълчев посочи, че е имало случаи, в които парите не са постъпвали в образователните институции, а са били използвани изцяло за изплащането на възнаграждения на членове на настоятелството. Предвижда се и при закриване или обединяване на училищата земите, които притежават, да се прехвърлят към образователните институции, които наследяват дейността. „В тези заложени промени става дума за стотици хиляди декари, които подпомагат системата на училищното образование“, посочи министърът.
До 20 на сто от учебните часове ще могат да се провеждат онлайн. Тази възможност ще може да се използва за обучението след IV клас, и то само в иновативните училища. „Обучението в електронна среда не е алтернатива на присъственото, то може само да го допълва“, каза министърът. Идеята е по един час дневно от учебната програма да се провежда онлайн. Вариантът е приложим при училищата с двусменен режим на обучение и цели да избегне ранното ставане на учениците и късното прибиране. „Училищата ще трябва да докажат, че това води до подобряване на резултатите и няма да има изключени ученици от учебния процес“, категоричен е Вълчев.
Предложените промени в ЗПУО регламентират и ученето от разстояние по време на грипни и дървени ваканции. В такива ситуации учители и ученици ще преминават в режим на дистанционно обучение. Виртуално в класната стая ще могат да са и учениците, на които им се налага да отсъстват поради болест. Те ще слушат урока във виртуална класна стая, докато в същото време учителят преподава в класната стая. Този вариант ще се прилага и в случаите, когато на детето му се налага да пътува заради семейни ангажименти.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg