"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 12, 2020

Виртуални пътувания до Марс

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-03-2020
in Брой 12, 2020
A A
Разработването на много учебни материали, ресурси и курсове за средното и висшето образование е сред основните задачи на научната програма за ИКТ. Днес създаването Ӝ е повече от необходимо. Остава да следим ще помогне ли в екстремната ситуация

Зина СОКОЛОВА

Прототип на Българския портал за отворена наука, регистър за професионално обучение към Министерството на образованието и науката, интелигентни софтуерни системи с изкуствен интелект, 3D модели за приложение в обучението и политики за сигурност и софтуерни средства за защита на информацията – това са част от иновативните резултати, получени през първата година от изпълнението на Националната научна програма „Информационни и комуникационни технологии за единен цифров пазар в науката, образованието и сигурността“. Това съобщава нейният координатор проф. Красен Стефанов от Факултета по математика и информатика на Софийския университет. Постиженията включват множество математически модели за високопроизводителни изчисления, приложения за обучение в средното и висшето образование, обучения по информационна сигурност и свързване на българските учени в нови научни мрежи.

Сред ключовите постижения по трите основни компонента на Програмата са създаване на електронна инфраструктура за отворена наука и отворен достъп до научни резултати с ръководител проф. Петър Станчев (ИМИ – БАН). Това е от огромно значение за скъсяване на пътя от научните открития до прилагането им в практиката, поради което е основен стратегически приоритет на Европейската комисия. Разработени са цялостна визия и план с конкретни стъпки за присъединяване на България към Европейския облак за отворена наука (European Open Science Cloud – EOSC). Проектирани са софтуерна и хардуерна архитектура за национално и институционално хранилище за съхраняване на резултати от научна дейност. Всички те са съвместими и интегрирани с европейските подобни системи и хранилища. По този начин българската наука се интегрира успешно с европейската, което дава шанс на българските фирми и обществени организации да ползват най-добрите резултати от европейската наука.
В първата основна компонента на Програмата (ръководител проф. д.м.н. Петър Бойваленков, ИМИ – БАН) целта е да се развият и интегрират съществуващите центрове за високопроизводителни изчисления и да се насърчи тяхното използване от широката научна общност с фокус върху природните науки, бизнеса и индустрията. Създадени са нови методи и алгоритми за компютърно и математическо моделиране с приложение в медицината, инженерните и природните науки, които позволяват решаването на широк кръг практически задачи чрез използване на инфраструктурите за високопроизводителни изчисления. Разработени са също нови ефективни числени алгоритми за анализ и разпознаване на цифрови изоб-
ражения чрез изчистване на грешки, възстановяване и сегментиране на изображенията. По този начин се улесняват сигурността и защитата на ценни ресурси и информация.
Екип от учени работи и по оценката на безопасността и токсичността на лекарства.
По тази задача те изграждат база от данни за човешки туморни антигени с цел създаване на условия за разработване на модел за предсказване на вероятността и възможността за заболяване въз основа на предварително събрани и налични данни.

Друго интересно направление предвижда подобряване на качеството във взаимодействията на човек с роботизирани (киберфизически) системи. Българските учени са предложили концептуални модели за представяне на тези роботизирани системи, което позволява тяхното по-добро управление и използване при автоматизиране на бизнес процеси и социални взаимодействия. Предложен е модел за проектиране на мултиплатформена операторска роботизирана станция. В случая учените са направили заявка и за полезен модел в Патентното ведомство, а към практическата реализация и приложение на тази задача в икономиката са привлечени три бизнес партньора.

Направлението за цифрови технологии в обучението, преподаването, работата с млади таланти и специални целеви групи е с ръководител проф. Владимир Пулков (ТУ – София). Акцентът се поставя върху разработването на много учебни материали, ресурси и курсове за средното и висшето образование. Целта е да се създаде и насърчи използването на отворени образователни ресурси, както и други иновативни цифрови технологии за нуждите на формалното и неформалното образование и обучение, включително по отношение на преподаването. Учените са представили модел за създаване на виртуални среди за обучение. Създадената методология е приложена при разработването на различни университетски курсове в природните науки и математиката.

„Особено силно е застъпено създаването на т.нар. тримерни модели и тяхното използване в различни учебни предмети за илюстриране на природни явления – подчертава проф. Стефанов. – Тези модели се създават по два начина – или като софтуер, или като физически модели.“
Разработени са и 10 принтирани тримерни модела за обучение на ученици с проб-
леми със зрението. Напълно са изградени дигитално и реално (посредством 3D принтиране) 5 модела на въглеродни съединения: диамант, фулерен C60, нанотръби, графени и метан. На 3D принтер са отпечатани и тактилни графични плочи за незрящи на основа на картини от националното културно-историческо наследство, като „Ръченица“, „Спасяването на Самарското знаме“ и др.
Реализирани досега са три тримерни модела (на мамут, скелет на мамут и яребица). Работи се по създаването на други три модела за визуализиране на исторически обекти. По-конкретно моделите са свързани с моста на император Траян, който е изграден над река Дунав на територията на днешния град Дробета-Турну Северин (Румъния) и село Костол (Сърбия).

По задачата за съвременни средства за цифровизация в образованието и работата с млади таланти е разработено мобилно приложение за Android 9.0, позволяващо виртуални пътувания до планетата Марс. С приложението са проведени поредица експерименти, реализирани в рамките на три серии от по 5-минутни идентични обучителни сесии с избрана потребителска фокус група (10 млади изследователи, 8 момчета и 2 момичета, като средната възраст е 16,5 години).
В направлението за информационна сигурност с ръководител проф. Владимир Димитров (Факултет по математика и информатика в СУ) главната задача е да се повиши осведомеността по темата както в академичните среди, така и в публичните институции – чрез провеждане на обучения, разработване на специфични политики за информационна сигурност и др.

„В областта на защитата на информацията България беше домакин на една от най-големите конференции в тази област в света: The 19th IEEE International Conference on Software Quality, Reliability, and Security (QRS’19), проведена от 22 до 26 юли 2019 в София – припомня проф. Красен Стефанов. – Пристигнаха водещите учени в тази област от цял свят, които се включиха в много интересни дискусии.
Периодично се публикува информация за най-опасните методи на атаки към сигурността и как да се защитават различните групи от потребители. Организирани са и множество популярни курсове в училищата, за да се запознаят учениците и учителите с най-големите заплахи и възможните защити, тъй като те са част от най-уязвимите групи. Курсовете са налични и в електронен вид, свободно достъпен за всеки, който иска да се запознае с тази информация.“

Специално място в програмата заема и една допълнителна задача, поета като задължение от консорциума в началото на 2019 г. по молба от МОН – изграждане на информационна система и регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.
За нейното изпълнение са отпуснати допълнителни средства, уточнява проф. Стефанов. В тази връзка са изградени централизирана, уеб базирана информационна система и регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.

 

Програмата „Информационни и комуникационни технологии за единен цифров пазар в науката, образованието и сигурността“ е създадена в изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания 2017 – 2030. Тя започва в края на ноември 2018 г. Партньори по Програмата са СУ „Св. Климент Охридски“,
ТУ – София, БАН, Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, ПУ „Паисий Хилендарски“, ХТМУ, РУ „Ангел Кънчев“, ШУ „Епископ Константин Преславски“, Медицинският университет – София, ТУ – Варна, УниБИТ, ЮЗУ „Неофит Рилски“. За съвместна работа по Проекта са привлечени над 15 фирми и организации, както и Клъстер „Мехатроника и автоматизация“.

Your Image Description

Свързани статии:

Трио космически танцьори Отворена наука – мисията възможна Технопарк в училище Откриха непознати минерали в метеорит

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share9Tweet
Previous article

Алма матер с готов e-вариант

Next article

Максимализмът – грешката на родителите

Next article
След 65 години – срочни трудови договори

Максимализмът – грешката на родителите

Училище  на три адреса

Училище на три адреса

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Сърма или сарма? Всъщност и двете!

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"