"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Mathematics and Informatics Contents of Mathematics and Informatics

Mathematics and Informatics, Number 6/2013, Volume 56

от
03-11-2013
in Contents of Mathematics and Informatics
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

Five New Proofs of One Trigonometric Inequality in the Triangle
Пет нови доказателства на едно тригонометрично неравенство в триъгълника
/
Šefket Arslanagić, Alija Muminagić / Шефкет Арсланагич, Алия Муминагич – 505
Log in to read the full text

 

Едно неравенство за трапец
A Generalization of an Inequality for Trapezoid
/
Веселин Ненков / Veselin Nenkov – 509
Log in to read the full text

 

Проективни алгебрични криви, конични сечения и теоремата на Паскал
Projective Algebraic Curves, Conics and Pascal Theorem
/
Живко Желев / Zhivko Zhelev – 514
Log in to read the full text

 

Графично и числено решаване на уравнения и неравенства с компютър
Graphical and Numerical Computer-Aided Solutions of Equations and Inequalities
/
Сава Гроздев, Деко Деков / Sava Grozdev, Deko Dekov – 522
Log in to read the full text

 

Относно някои изходни положения при конструирането на една евристично ориентирана система от геометрични задачи
About Certain Foundations in the Design of a Heuristic-Oriented System of Geometric Problems
/
Нина Иванова / Nina Ivanova – 529
Log in to read the full text

 

Интегриране на геометрични фрактални конструкции чрез Geogebra за хибриден учебен процес
Integration of Geometric Fractal Structures by Geogebra for a Blended Learning Process
/
Магдалена Петкова / Magdalena Petkova – 541
Log in to read the full text

 

Стратегии за преподаване в среда за електронно обучение
Teaching Strategies in E-Learning Environment
/
Венцислав Джамбазов / Vencislav Dzambazov – 562
Log in to read the full text

 

Машинна аритметика в часовете по информатика
Machine Arithmetic in Informatics Classes
/
Пламен Пенев / Plamen Penev – 569
Log in to read the full text

 

Критерии за оценка на проекти по информационни технологии в платформата e-Twinnng
Criteria for Evaluation of Information Technology Projects in the e-Twinning platform
/
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova – 579
Log in to read the full text

 

КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ / CONTEST PROBLEMS
Рубриката се води от д-р Веселин Ненков и д-р Живко Желев

Contest Problems of this Issue
Contest Problems of the Issue – 595

Решения на конкурсните задачи от брой 1, 2013
Solutions of the Contest Problems from issue 1, 2013 – 596


ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT
– 599


В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ” ЧЕТЕТЕ /

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI” JOURNALS – 603


УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS
– 605

нагоре


 NEW PROOFS OF ONE TRIGONOMETRIC INEQUALITY IN THE TRIANGLE

Šefket Arslanagić, Alija Muminagić

Abstract. The paper considers five proofs of the ineqaulity.

Keywords
: trigonometric inequality, triangle, proof

ПЕТ НОВИ ДОКАЗАТЕЛСТВА НА ЕДНО ТРИГОНОМЕТРИЧНО НЕРАВЕНСТВО В ТРИЪГЪЛНИКА

Шефкет Арсланагич, Алия Муминагич

Absract. В статията се разглеждат пет доказателства на неравенството .

Šefket Arslanagić
Professor, Doctor in Mathematics
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
University of Sarajevo
Sarajevo, Bosna and Herzegovina

нагоре


 ЕДНО НЕРАВЕНСТВО ЗА ТРАПЕЦ

Веселин Ненков

Absract. Тази бележка е посветена на обобщението на една задача за трапец от сп. „Математика и информатика“, 2000 г.

Keywords
: convex quadrilateral, square, rhombus, trapezoid, area.

A GENERALIZATION OF AN INEQUALITY FOR TRAPEZOID

Abstract. The present note is dedicated to a generalization of a problem from „Mathematics and Informatics“ journal, 2000. 

Veselin Nenkov
PhD, Associated Professor
Technical College Lovech

нагоре


  ПРОЕКТИВНИ АЛГЕБРИЧНИ КРИВИ, КОНИЧНИ СЕЧЕНИЯ И ТЕОРЕМАТА НА ПАСКАЛ

Живко Желев

Absract. Теоремата на Паскал е основен резултат в класическата проективна геометрия на коничните сечения. Чрез методите на съвременната изчислителна геометрия – дял от алгебричната геометрия, занимаващ се с намирането на броя на различни геометрични обекти в дадено многообразие, удовлетворяващи различни условия – са разгледани както теоремата на Паскал, така и някои други факти от проективната геометрия.

Keywords:
  Enumerative geometry, intersection theory, Bezout theorem, Pascal theorem.

PROJECTIVE ALGEBRAIC CURVES, CONICS AND PASCAL THEOREM

Abstract.  The Pascal theorem is a key result in the classic Projective geometry of conics. The paper considers the Pascal theorem and some other facts from Projective geometry by means of the methods of the contemporary Enumerative geometry – a part of the Algebraic geometry dealing with the number of various geometric objects under different conditions in a given variety.

Zhivko Zhelev
PhD, Assistant Professor
Department of Informatics & Mathematics
Faculty of Economics
Trakia University 
Stara Zagora, Bulgaria

нагоре


 ГРАФИЧНО И ЧИСЛЕНО РЕШАВАНЕ НА УРАВНЕНИЯ И НЕРАВЕНСТВА С КОМПЮТЪР

Сава Гроздев, Деко Деков

Absract. В статията се разглеждат методи за графично и числено решаване на уравнения и неравенства с помощта на компютър. Дискутира се прилагането на компютърната програма „Граф“ за решаване на тези задачи.

Keywords
: computer-aided solution, equation, inequality, table, Graph

GRAPHICAL AND NUMERICAL COMUTER-AIDED SOLUTIONS OF EQUATIONS AND INEQUALITIES

Abstract. The paper considers methods for graphical and numerical computer-aided solutions of equations and inequalities. It discusses the application of the computer program Graph to such problems.

Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

Deko Dekov
Associated Professor, PhD in Mathematics
Stara Zagora

нагоре


  ОТНОСНО НЯКОИ ИЗХОДНИ ПОЛОЖЕНИЯ ПРИ КОНСТРУИРАНЕТО НА ЕДНА ЕВРИСТИЧНО ОРИЕНТИРАНА СИСТЕМА ОТ ГЕОМЕТРИЧНИ ЗАДАЧИ

Нина Иванова

Absract. Защо трябва да насърчаваме учениците да разгръщат своя евристичен и творчески потенциал? Кога и как да развиваме уменията им да прилагат прийома на допълнителните построения в качеството му на специална евристика? Кои са изходните положения, свързани с изграждането на дидактически целесъобразна система от задачи, обслужваща овладяването на този прийом? В статията са представени и подкрепени с примери възгледите на автора относно поставените и други, тясно свързани с тях въпроси. Предложени са основания за систематизиране на действията, които обикновено наричаме допълнителни построения.

Keywords:
heuristics, heuristic problem, additional construction, auxiliary elements

ABOUT CERTAIN FOUNDATIONS IN THE DESIGN OF A HEURISTIC-ORIENTED SYSTEM OF GEOMETRIC PROBLEMS

Abstract. Why should we encourage the students to unleash their heuristic and creative potential? When and how to develop their skills in applying the method of additional constructions as a special heuristics? Which are the foundations related to the development of an appropriate didactic problem system, serving mastery of this method? The article shows the author’s views by examples on the presented and other related problems. Reasons for systematic actions are given, which are usually called additional constructions.

Nina Ivanova
Department of Mathematics and Computer 
Science Teaching Methodology
Plovdiv University „Paisii Hiledarski“

нагоре


  ИНТЕГРИРАНЕ НА ГЕОМЕТРИЧНИ ФРАКТАЛНИ КОНСТРУКЦИИ ЧРЕЗ GEOGEBRA ЗА ХИБРИДЕН УЧЕБЕН ПРОЦЕС

Магдалена Петкова

Absract. В статията се прави анализ на съвременното обучение, което пряко зависи от технологичното усъвършенстване. Изучаваният материал на всички нива следва да бъде адаптиран към интересите на новото поколение, към повишаване на знанията и уменията чрез комбиниране на различни компютърни продукти (вкл. GeoGebra) и изучаване на фрактални обекти с търсене на връзки между елементарната геометрия и фракталната. Показани са няколко разработени примери с включване на насочващи въпроси, на задачи за анализ и извличане на закономерности, както и построяването на следващи интеграционни нива на фрактални конструкции. 

Keyword: fractal, GeoGebra, blended learning, Mathematics

INTEGRATION OF GEOMETRIC FRACTAL STRUCTURES BY GEOGEBRA FOR A BLENDED LEARNING PROCESS 

Abstract. The paper analyzes contemporary teaching, which depends directly on technological improvement. The learning material at all levels should be adapted to the interests of the new generation, the increase of knowledge and skills combining various computer products (including GeoGebra) and studying fractal objects by looking for connections between elementary and fractal geometry. Several elaborated examples are presented including purposeful questions, tasks for analysis and deduction of regularities, but also constructing subsequent integration levels of fractal structures.

Magdalena Petkova 
Assistant Professor
Department of Mathematics 
Faculty of Natural Sciences and Education
Ruse University „A. Kanchev“

нагоре


  СТРАТЕГИИ НА ПРЕПОДАВАНЕ В СРЕДА ЗА ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ

Венцислав Джамбазов

Absract. Статията разглежда основни положения, свързани с провеждането на електронно обучение. Извършена е класификация на учебните материали на базата на техния медиен формат. Представени са основните учебни дейности, приложими в електронна среда. Разгледани са някои специфични методически аспекти.

Keywords
:electronic education, learning materials, learning activities, classification, methodology

TEACHING STRATEGIES IN E-LEARNING ENVIRONMENT

Abstract. The paper considers basic matters connected to e-learning performance. A classification of learning materials is carried out on the base of their mass media format. Basic learning activities are presented concerning applications in electronic media. Some specific methodological aspects are considered, too.  

Vencislav Dzambazov
Associated Professor, PhD
„Informatics“ Department
New Bulgarian University

нагоре


 МАШИННА АРИТМЕТИКА В ЧАСОВЕТЕ ПО ИНФОРМАТИКА

Пламен Пенев

Absract. В статията се прави опит за излизане извън шаблона на преподаване на позиционни бройни системи в училищния курс по информатика. Чрез права и обратна задача действията с двоични числа се пренасят в машинната памет. При наблюдаване на формите на представяне се обръща внимание на някои особености, изясняващи понятието „тип данни“. Въвеждат се елементарни машинни операции, които характеризират работата на изчислителната система.

Keywords
: binary numeral system, integer type data, coding of numbers, forward and inverse problem, machine register

MACHINE ARITHMETIC IN INFORMATICS CLASSES

Abstract. An attempt is done in the paper to break out of the teaching pattern concerning positional numeral systems in the Informatics curriculum. Operations with binary numbers are transferred to the machine memory by forward and inverse problems. Some peculiarities clarifying the “data type” notion are emphasized in the observation process of presenting forms. Elementary machine operations are introduced, thus characterizing the computing system performance.

Plamen Penev
Teacher
„Panayot Volov“ school
Shumen, Bulgaria

нагоре


  КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТИ ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В ПЛАТФОРМАТА E-TWINNING

Даниела Димитрова

Absract. В статията се разглеждат методически указания за стартиране на проект посредством платформата e-Twinning и се разясняват критериите за оценка на проекти, разработени чрез нея. Използват се резултатите от проведен педагогически експеримент. Експерименталната група шестокласници попада във възрастовата граница от 11 до 14 години. Доказва се, че обучението чрез разработка на проекти по информационни технологии в прогимназиалния етап затвърждава, развива и надгражда придобитите знания и умения в часовете от задължителната подготовка. Целта е повишаване на опита за работа в екип и повишаване на познавателната активност на учениците.

Keywords:
information technology, eTwinning, teamwork, cognitive activity

CRITERIA FOR EVALUATION OF INFORMATION TECHNOLOGY PROJECTS IN THE E-TWINNING PLATFORM

Abstract. Methodological instructions are considered in the paper for launching a project by means of the platform eTwinning, and some criteria are explained for the evaluation of projects elaborated through it. The results of a conducted pedagogical experiment are used. The experimental group of 6-th graders falls in the age limit of 11 to 14-year olds. It is proved that education through elaborating information technology projects in the junior high school consolidates, develops and upgrades the acquired knowledge and skills during the classes of mandatory training. The objective is to gain experience through team work and to increase the cognitive activity of the students.

Daniela Dimitrova
PhD student 
Department „Computer Technologies“
Plovdiv University

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 4/2012, Volume 55 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 5/2012, Volume 55 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 2/2013, Volume 56 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 4/2014, Volume 57

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Чуждоезиково обучение, книжка 5, година XXXX, 2013

Next article

Chemistry, Number 6/2013, Volume 22

Next article

Chemistry, Number 6/2013, Volume 22

Български език и литература, книжка 6, година LV, 2013

Философия, година XXII, книжка 4, 2013

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"