"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Mathematics and Informatics Contents of Mathematics and Informatics

Mathematics and Informatics, Number 1/2013, Volume 56

от
27-02-2013
in Contents of Mathematics and Informatics
A A

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


70th anniversary - Prof. Gencho Skordev
– стр. 9

icon Open the full text

Что Большое: π% от e или e% от π?
[What is Greater: π% of e or e% of π?] /
Н. Розов / N. Rozov – стр. 17

icon Open the full text

Информатични задачи върху математически ребуси или…Емпиричен подход
за оценка на времето за изпълнение на програми
[Computing Problems on Mathematical Puzzles or… An Empirical Approach
for Evaluating the Program Execution Time] /
П. Азълов / P. Azalov – стр. 33

icon Open the full text

По пътя към първата компютърно-генерирана енциклопедия
[Towards the First Computer-Generated Encyclopedia] /
С. Гроздев / S. Grozdev, Д. Деков / D. Dekov – стр. 49

 icon Open the full text

Several Proofs of an Algebraic Inequality
[Няколко Доказателства на Едно Алгебрично Неравенство] /
Š. Arslanagić / Ш. Арсланагич – стр. 60

iconOpen the full text

Виртуална реалност – един нов поглед към съвременното обучение
[Virtual Reality – A New Vision On The Contemporary Education] /
Д. Минковска / D. Minkovska – стр. 64

icon Open the full text

Използване на динамични и интерактивни модели за представяне
на учебно съдържание по дисциплината „Компютърнимрежи и комуникации“
[UsingDynamic And Interactive Models For Curriculum Presentation
Of A „Computer Networks And Communications“ Course] /
Г. Стоицов / G. Stoitsov, К. Гъров / K. Garov – стр. 73

icon Open the full text

КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ / CONTEST PROBLEMS
Рубриката се води от д-р Веселин Ненков и д-р Живко Желев

Конкурсни задачи на броя – стр. 84
Решения на конкурсните задачи от брой 2, 2012 – стр. 85

icon Open the full text

 

В новите броеве на списанията на издателство „Аз-буки“ четете /
Read in the latest issues of the „Az Buki“ magazines – стр. 88

icon Open the full text

УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 90

icon Open the full text


 ЧТО БОЛЬШЕ: π% от e или e% от π?


Николай Розов

Absract. В статье рассматривается опыт изучения процентов в школе. Обосновывается, что главная трудность задач на проценты вовсе не в самих процентах, а в сложности точного и чёткого понимания практической ситуации, о которой идёт речь в задаче. Именно разъяснению содержания задачи и надо уделять основное внимание. Доказывается, что только в курсе экономических знаний есть реальная возможность связать проценты с актуальными для современной действительности новыми фундаментальными понятиями.

Keywords: education, percentage, practical problems

WHAT IS GREATER: π% from e or e% from π?

Abstract. The paper considers the experience in the perception of percentages by students. It is grounded that the main difficulty in solving problems with percentages is not at all in the percentages themselves but in the complexity of a clear and exact understanding of the practical situation that is modelled by a respective problem. Thus, special attention should be paid to the clarification of the problem content. It is proved that a real possibility to connect percentages with actual fundamental notions of the contemporary reality could be found in Economics course knowledge.

Nickolay Rozov,Professor, DSc in Mathematics
Corresponding Member of the Russian Academy of Education
Dean of the Pedagogical Faculty
Moscow State University „V. Lomonosov“

нагоре

 


 

 ИНФОРМАТИЧНИ ЗАДАЧИ ВЪРХУ МАТЕМАТИЧЕСКИ РЕБУСИ… ИЛИ ЕМПИРИЧЕН
ПОДХОД ЗА ОЦЕНКА НА ВРЕМЕТО ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМИ


Dr. Pavel Azalov


Absract.
Основен акцент в статията е пресмятане на времето за изпълнение на програми. С примери от математически ребуси се илюстрира как времето за изпълнение на една програма зависи най-вече от конкретния алгоритъм. Описани са три алгоритъма, които решават един и същ математически ребус. Приведени са резултатите от пресметнатите времена за изпълнение на програмите, написани по тези алгоритми в табличен и графичен формат. В края на статията са представени и няколко идеи за развитие на описания проект.

Keywords: program execution time, solving math puzzles, emperical approach

COMPUTING PROBLEMS ON MATHEMATICAL PUZZLES OR… AN EMPIRICAL APPROACH FOR EVALUATING 
THE PROGRAM EXECUTION TIME


Abstract.
The main focus of this paper is the calculation of the program execution time. By using math puzzles as examples, it is shown how the program execution time depends primarily on the algorithm. We present three algorithms for solving the same math puzzle. For the programs using these algorithms, the execution time is displayed in both tabular and graphical format. A set of open questions and problems is included in the last section.

Pavel Azalov
Associate Prof. of Computer Science, Ph.D.
Pennsylvania State University, USA

нагоре


 ПО ПЪТЯ КЪМ ПЪРВАТА КОМПЮТЪРНО-ГЕНЕРИРАНА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ


Prof. Sava Grozdev
Деко Деков


Absract.
Авторите представят създадената от тях компютърна програма „Откривател“, предназначена да открива нови теореми в областта на Евклидовата  геометрия. Програмата може да се използва и за решаване на задачи за построение, задачи за доказателство, изчислителни задачи и екстремални задачи. Тя е  подходяща за ученици с повишен интерес към математиката, за кръжочна работа, подготовка за олимпиади, подготовка на статии за участие в ученически състезания и други. В тази статия като възможно приложение се разглежда фрагмент от задачата за построяване на окръжностите на Малфати и се дава нов подход към тази задача. Отбелязва се, че въвеждането на „Откривател“ за първи път дава възможност за алгоритмичен подход към решаването на задачи за построение с линийка и пергел в Евклидовата геометрия.

Keywords: computer-generated mathematics, euclidean geometry, Malfatti construction problem, mathematical olympiad

TOWARDS THE FIRST COMPUTER-GENERATED ENCYCLOPEDIA


Abstract.
The authors present their computer program „Discoverer“, intended to discover new theorems in the field of Euclidean geometry. Also, the program could be used in construction problems, to find proofs of theorems, to solve computational problems and extremal problems. It is suitable for high school students with special interest to Mathematics, for circle activities and preparation for participation in Mathematical Olympiads, for preparation of scientific papers for student competitions and others. A possible application of the computer program is considered in the present paper concerning a fragment of the problem for Malfatti circle constructions, thus proposing a new approach. It is stated that the introduction of „Discoverer“ gives for the first time a possibility for an algorithmic approach to ruler-compass construction problems in Euclidean geometry.

Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

Deko Dekov
Associated Professor, PhD in Mathematics
Stara Zagora

нагоре


 SEVERAL PROOFS OF AN ALGEBRAIC INEQUALITY


Šefket Arslanagić


Abstract
. A recently published algebraic inequality is discussed and three new proofs of it are proposed. The paper is of methodological character.

Keywords: inequality, problem solving, proof.

НЯКОЛКО ДОКАЗАТЕЛСТВА НА ЕДНО АЛГЕБРИЧНО НЕРАВЕНСТВО


Шефкет Арсланагич


Absract.
Разгледано е едно наскоро публикувано алгебрично неравентво и са предложени три негови нови доказателства. Статията е с методически характер.

Šefket Arslanagić
Professor, Doctor in Mathematics
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
University of Sarajevo
Sarajevo, Bosnia and Herzegovina

нагоре


 ВИРТУАЛНАТА РЕАЛНОСТ – ЕДИН НОВ ПОГЛЕД КЪМ СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ


Даниела Минковска


Absract.
В статията се разглеждат основните понятия, концепции и принципи на технологията виртуална реалност. Представени са някои от средите за виртуална реалност и тяхното приложение. Описани са основните принципи на обучение с помощта на виртуалната реалност от гледна точка на образователната теория. В заключение са представени предимствата на обучението, включвайки системи за виртуална реалност.

Keywords: education, virtual reality, virtual environment.

VIRTUAL REALITY – A NEW VISION ON THE CONTEMPORARY EDUCATION


Abstract.
The paper considers basic concepts, ideas and principles of virtual reality technology. Some environments of virtual reality and their application are presented. Basic principles of teaching by means of virtual reality are described from educational point of view. Concluding advantages of education including virtual reality systems are pesented.

Daniela Minkovska
Assist. Prof. Ph.D.
Department of Programming and Computer Technologies,
Faculty of Computer Systems and Management
Technical University of Sofia

нагоре


 ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИНАМИЧНИ И ИНТЕРАКТИВНИ МОДЕЛИ ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ
НА
УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ПО ДИСЦИПЛИНАТА „КОМПЮТЪРНИ МРЕЖИ И КОМУНИКАЦИИ“


Генчо Стоицов
Коста Гъров


Absract.
Статията е посветена на създаването и използването на обогатен с динамични и интерактивни модели методически инструментариум за преподаване   на учебно съдържание по дисциплината „Компютърни мрежи и комуникации“. Направен е анализ на резултатите, получени от провеждането на педагогическо изследване за проверка на постиженията на обучаваните чрез онагледяване на теоретичното съдържание с условно изобразителни и динамични модели.

Keywords: networks, communications, training, dynamic visibility, communicative simulacrum, animation

USING DYNAMIC AND INTERACTIVE MODELS FOR CURRICULUM PRESENTATION 
OF A ”COMPUTER NETWORKS AND COMMUNICATIONS“ COURSE


Abstract.
The paper is dedicated to the elaboration and application of a methodological instrumentation that has been enriched by dynamic and interactive models to teach the curriculum of a „Computer networks and communications“ course. A pedagogical investigation is carried out to check student performance. The theoretical content is visualized by conditionally expressive and dynamic models. The results are analyzed.

Gencho Stoitsov
Assistant professor
Faculty of Mathematics and Informatics
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“,
Plovdiv, Bulgaria

Kosta Garov
Associated professor, PhD
Faculty of Mathematics and Informatics
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“,
Plovdiv, Bulgaria

 

нагоре

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 4/2013, Volume 56 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 1/2015, Volume 58 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 5/2015, Volume 58 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 6/2015, Volume 58

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 1, 2013

Next article

Chemistry, Number 2/2013, Volume 22

Next article

Chemistry, Number 2/2013, Volume 22

Философия, година XXII, книжка 1, 2013

сп. „Педагогика“ , книжка 3, година LXXXV, 2013

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"